Archief - Game Pc

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

fraCk

Legacy Member
Hello!

Na een lange tijd wachten toch beslist om eindelijk een game pc te kopen. Eerder was me er eentje aangeraden van power4pc maar ik stel toch liever zelf eentje samen...

Wat denken jullie?

Dus mijn vragen:
-Wat is het concrete verschil tussen de moederborden? De P67 ondersteunt wél crossfire kan dat?
-Volstaat de stock cpu koeler? (Ik ga niet overclocken, over een jaar misschien maar dat zien we dan wel)
-Is deze case goed genoeg of moet het iets speciaals zijn. Heb eigenlijk zelf nog een gelijkaardige case staan trouwens.
Greets

Update: Dit is het dus geworden:

  • CPU: Intel 2500K
  • Mainboard: ASRock Z68 Extreme3 Gen3
  • Voeding: Corsair Builder Series CX430 V2, 430 Watt
  • Graka: Sapphire HD 6870 1GB
  • Ram: 4GB Corsair Valueselect DDR3-1333 CL9
  • HD: Even de oude gebruiken tot de prijzen normaal zijn
  • SSD: Intel SSD 320 Series 40GB
  • Case: CoolerMaster Elite RC 333

phate_13

Legacy Member
Dat P moederbord ondersteunt wel crossfire, maar is hier zeker(!) niet ideaal voor, dan zul je redelijk wat prestatieverlies hebben tot andere bordjes. Met het P moederbord zul je ook kunnen overclocken, met het H moederbord niet.
Ja
Persoonlijk zou ik toch iets meer investeren in de case.

ATI

Legacy Member
kick4yerbutt zei:
zou 6GB of 8GB ram niet beter zijn voor een game-pc ?

4gb is genoeg,maar staat toch laag,dus als je niet op beperkt budget zit zou ik er 8gb insteken.

AwesomTNT

Legacy Member
En als je later crossfire wil gaan steken dan zou ik toch voor een goede voeding van 550W gaan. Je kunt ook later een cpu koeler erbij kopen en dan gaan overklokken. Als je crossfire wil (later) is dit misschien een beter moederbord: MSI Z68MA-G45 (B3)

En het kan verstandig zijn om inderdaad 6 of 8 GB RAM geheugen te nemen, aangezien de games tegenwoordig snel gaan. 4GB is opzig voldoende, maar toch.

fraCk

Legacy Member
Oke thanks voor de goede raad zoals gewoonlijks op 9 lives :D

Wat betreft de case: Is er een reden om te investeren in een andere case, ik zie er het nut niet van in? Misschien dat iemand dat kan uitleggen.

Wat de P67 betreft: Deze ondersteunt dus crossfire maar er is veel prestatieverlies?
Overclocken is dan wel weer handig in combinatie met de 2500K. Maar dat is toekomstmuziek natuurlijk.

RAM: Ik dacht wel dat 4GB voldoende was om te gamen, dat werd hier laatste maanden/weken toch altijd verteld? Maar ik kan er natuurlijk altijd 6 of 8 van maken als het nodig is.

phate_13

Legacy Member
Case : De case bepaalt voor een groot deel hoe stil en koel een pc is. Bij een betere case zal dat beter werken. De case de je gekozen hebt is echt belachelijk goedkoop. En ik heb em snel nog eens opgezocht, volgens mij past daar zelfs geen deftige GPU in.

Voor crossfire moet je zorgen dat de 2 PCI-e sloten aan (minstens) 8x lopen. Bij vele moederborden zijn het echter een 16x en een 4x pci-e slot. Dit moet je goed bekijken. (16x/16x zou het beste zijn, maar dat vind je enkel op AMD moederborden voor een deftige prijs. 8x/8x heeft praktisch geen prestatieverlies, terwijl dit bijeen 4x slot oploopt tot gemiddeld 25% )

Dat is in feite ook voldoende, echter kun je beter gewoon 8GB nemen met de huidige prijzen. In de toekomst zal het sowieso nuttig zijn, terwijl de geheugen prijzen dan wellicht hoger liggen.

Vic 40+

Legacy Member
Ik heb zelf 4gb ram,maar ik heb het idee dat ik bij bf3 daar toch te weinig aan heb,dus 8gb is wel aangeraden.Al zit ik nog wel met een 32bits os.
Een z68 bord kan je ook mee overklokken,niet alleen met een p67 bord.

ATI

Legacy Member
Vic 40+ zei:
Ik heb zelf 4gb ram,maar ik heb het idee dat ik bij bf3 daar toch te weinig aan heb,dus 8gb is wel aangeraden.Al zit ik nog wel met een 32bits os.
Een z68 bord kan je ook mee overklokken,niet alleen met een p67 bord.

Dat is omdat jij maar 3gb ram doordat uw os 32bit is,want ik heb met 4gb ram niks te kort voor bf3!

Vic 40+

Legacy Member
Dat is jammer voor mij dat het op die 1gb vastloopt.

Wat ik wil aangeven is dat je er voor de 13 euro verschil niet op moet gaan beknibbelen denk ik.

fraCk

Legacy Member
phate_13 zei:
Case : De case bepaalt voor een groot deel hoe stil en koel een pc is. Bij een betere case zal dat beter werken. De case de je gekozen hebt is echt belachelijk goedkoop. En ik heb em snel nog eens opgezocht, volgens mij past daar zelfs geen deftige GPU in.

Voor crossfire moet je zorgen dat de 2 PCI-e sloten aan (minstens) 8x lopen. Bij vele moederborden zijn het echter een 16x en een 4x pci-e slot. Dit moet je goed bekijken. (16x/16x zou het beste zijn, maar dat vind je enkel op AMD moederborden voor een deftige prijs. 8x/8x heeft praktisch geen prestatieverlies, terwijl dit bijeen 4x slot oploopt tot gemiddeld 25% )

Dat is in feite ook voldoende, echter kun je beter gewoon 8GB nemen met de huidige prijzen. In de toekomst zal het sowieso nuttig zijn, terwijl de geheugen prijzen dan wellicht hoger liggen.
Inderdaad de goedkoopste case omdat ik het nut er niet van in zag...het is maar een case :p maar idd je hebt een punt. Maar wat crossfire betreft: Daar is dit moederbord sowieso niet geschikt voor like you said...dus als ik in de toekomst (bvb achter een jaar) ga overklokken + gebruik maken van een 2e 6870 in crossfire dan neem ik gelijk een nieuw moederbord en een case. Denk dat dit de beste oplossing is?

Hoe weet ik trouwens of mijn GPU in die case past ( Dimensions (WxDxH): 18 cm x 41.5 cm x 41 cm).

Ik zou het niet weten eerlijk gezegd. De videokaart is 25cm lang.

Vic 40+ zei:
Ik heb zelf 4gb ram,maar ik heb het idee dat ik bij bf3 daar toch te weinig aan heb,dus 8gb is wel aangeraden.Al zit ik nog wel met een 32bits os.
Een z68 bord kan je ook mee overklokken,niet alleen met een p67 bord.
Okay thanks.

@phate_13: Komen er ook videokaarten uit in deze prijsrange? had in die andere thread een reactie gezien.
En kijk maar wat je me kan aanraden qua case: http://www4.hardwareversand.de/articlesearch.jsp?agid=1&search.reset=1&search.sKey=

Moet echt niks speciaals zijn..misschien die CoolerMaster Elite RC 333?

phate_13

Legacy Member
Je kunt nooit de volledige diepte van de case gebruiken, aangezien voor de plaats waar de videokaart zit meestal harddrive-bays zitten. Als ik de foto's van de Cooltek bekijk lijkt me dat zeer krap te zijn, te krap. Die Cooler Master lijkt me dan dadelijk al een betere keuze ja.

Moederbord, case en voeding gaan upgraden speciaal voor crossfire zal weinig nut hebben, dan kun je beter gewoon een nieuwe kaart steken. Maar dat moet je op die moment bekijken natuurlijk.

fraCk

Legacy Member
Klopt. Het zal die Cooler master worden, ziet er degelijk uit. Maar hoe weet ik zeker of mijn videokaart erin past? Maar zal wel geen probleem zijn I guess.


Crossfire is sowieso nog niet voor de komende 12 maanden, dus dan kan ik nog zien om het moederbord te veranderen en een videokaart bij te kopen. Maar ik zal hier even over nadenken..

Deze Asrock heeft trouwens wel twee PCIe x16 2.0 sloten maar dat zal wel niet uitmaken I guess.

phate_13

Legacy Member
Dat gekozen ASRock moederbord heeft een 16x en een 4x pci-e slot. Daar kun je crossfire op steken, maar dan zul je zo'n 20-25% prestatieverlies hebben tov een bordje met 2 8x sloten.

Of het zal passen, ingeven op google, hoeveel "clearance for GPU" of zoiets. En wat rondzoeken.

fraCk

Legacy Member
phate_13 zei:
Dat gekozen ASRock moederbord heeft een 16x en een 4x pci-e slot. Daar kun je crossfire op steken, maar dan zul je zo'n 20-25% prestatieverlies hebben tov een bordje met 2 8x sloten.

Of het zal passen, ingeven op google, hoeveel "clearance for GPU" of zoiets. En wat rondzoeken.


Ben je hier zeker van?

Ik lees hetvolgende:

- 2 x PCI Express 2.0 x16 slots (PCIE2 @ x16 mode; PCIE4 @ x4 mode)
- 2 x PCI Express 2.0 x1 slots

P67 Motherboard Series Manufacturing - ASRock Inc.


Dit is de "P67 Pro SE3".

Ik wou net bestellen maar ik wacht even je reactie af.

/Edit: Oke ik zie het al! Welk MB kan je me aanraden?

phate_13

Legacy Member
De goedkoopste moederborden met 2 8x pci-e sloten zijn bij mij weten de MSI Z68A-G45 en de ASRock Z68 Extreme3 Gen3.

fraCk

Legacy Member
Kan precies nog spannend worden. Heb wel al betaald :p.

Maar goed eer dat het op de rekening staat...dus even hulp gevraagd!

Schema van de Case: http://www.coolermaster.com/upload/download/184/files/EliteSeries_HeightRestrictionDrawing.pdf

GPU Ruimte: 252 milimeters
Lengte van videokaart: 250 millimeters = 9.84251969 inch

MAAR eigenlijk kan er meer ruimte benut worden dan op de foto:
Cooler Master Forum • View topic - elite 310

Dus het zou wel moeten lukken? In die topic gaat het wel over een 310 ipv 333 maar dit zou hetzelfde zijn.


/Edit: Heb ook moeite met de precieze lengte van de videokaart te vinden..ook op de site van Sapphire niks gevonden. In die topic spreekt hij over "bijna 11 inch". Power 4 PC zegt 250mm dus dit lukt wel.

phate_13

Legacy Member
Er wordt maar gemeten tot aan de HDD's en niet tot aan de HDD-cage. Zolang je deze kooi dus niet effectief vol steekt met schijfjes zal dat geen probleem zijn.

(Dit is overigens één van die redenen waarom ik een betere case aanraadde he. ;) )

fraCk

Legacy Member
phate_13 zei:
Er wordt maar gemeten tot aan de HDD's en niet tot aan de HDD-cage. Zolang je deze kooi dus niet effectief vol steekt met schijfjes zal dat geen probleem zijn.

(Dit is overigens één van die redenen waarom ik een betere case aanraadde he. ;) )
Okay, dan zal het wel lukken..thanks phate_13!

Yep, no way dat die videokaart ooit in die case had gepast. :) Zelfs niet diagonaal denk ik! Maargoed, dit is dan ook de eerste pc die ik zelf samenstelde :p.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan