Archief - Fototoestel voor vriendin

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

doldrums

Legacy Member
Hoi

Een vriendin van me is op zoek naar een fototoestel. Ik heb haar mijn hulp aangeboden, maar daarvoor zou ik jullie dan weer best wel kunnen gebruiken. :p

Ze is een absolute leek met camera's, maar wil een goed toestel, en is ook bereid wat bij te leren.

Voor een budget van 400 euro zitten we net bij de budgetspiegelreflexcamera's dacht ik? Of toch maar een gewone compactcamera? Ze wil hem overal mee naartoe nemen, onder andere in haar handtas. Dus niet al te groot, noch te zwaar, is wel een vereiste.

Om te tonen dat ik toch zelf ook al wat gewerkt heb, in deze lijst staan de meeste spiegelreflexcamera's tot 400 euro. Hopelijk werkt de link: Spiegelreflexcamera's | Electronics | Tweakers.net Pricewatch Prijzen

Bedankt!

SpeedFreak.be

Legacy Member
Spiegelreflexcamera's zijn nu niet echt klein te noemen.... Ik weet niet hoe groot haar handtas is maar dat zou wel eens een probleem kunnen geven. :D

krulle3

Legacy Member
Spiegelreflex voor 400? Is dat niet wat weinig? Dan moet je ook nog lenzen etc. gaan aankopen ook hé.
Ik denk dat 'k binnenkort alvast m'n nikon P100 zal van de hand doen omdat 'k een grote investering zal doen naar Spiegelreflex en dan spreek ik toch wel al over minimum 1000-1500€ beginbudget.

Mr. Humphries

Legacy Member
Voor 400 euro kan je eens proberen om een instap dslr met een enkele kitlens te vinden. Nadeel hiervan is wel dat je niet ver kan inzoomen en compact is het inderdaad ook niet meer.

De raad die ik je hiervoor kan meegeven, is dat je best eens in een winkel enkele toestellen gaat vasthouden en er wat mee spelen. Zo kan ze zelf voelen welke het beste in haar hand ligt en waar ze het beste mee omkan.

Een budget van 1000 euro is zeker niet nodig als je een instap dslr wil. Een body van 400 euro met een gelijke lens is zeker voldoende. Je kan later steeds lenzen bijkopen als je voelt dat je iets mist. Die lenzen kan je ook bijhouden als je overstapt naar een hogere body binnen hetzelfde merk. Tenzij je de overstap maakt van Crop camera's naar Full Frame.

doldrums

Legacy Member
okay, dan wordt het een gewone. :p

Sony Cybershot DSC-HX9V Zwart prijzen | Electronics | Tweakers.net Pricewatch
Canon Powershot S95 Zwart prijzen | Electronics | Tweakers.net Pricewatch

bijvoorbeeld?


Mr. Humphries zei:
Voor 400 euro kan je eens proberen om een instap dslr met een enkele kitlens te vinden. Nadeel hiervan is wel dat je niet ver kan inzoomen en compact is het inderdaad ook niet meer.

De raad die ik je hiervoor kan meegeven, is dat je best eens in een winkel enkele toestellen gaat vasthouden en er wat mee spelen. Zo kan ze zelf voelen welke het beste in haar hand ligt en waar ze het beste mee omkan.

Een budget van 1000 euro is zeker niet nodig als je een instap dslr wil. Een body van 400 euro met een gelijke lens is zeker voldoende. Je kan later steeds lenzen bijkopen als je voelt dat je iets mist. Die lenzen kan je ook bijhouden als je overstapt naar een hogere body binnen hetzelfde merk. Tenzij je de overstap maakt van Crop camera's naar Full Frame.

het is wel zo dat die vierhonderd euro echt wel een bovengrens is ... daar wil ze absoluut onderblijven, en dan wordt het toch heel nipt, blijkbaar?

Misschien moet ze dan inderdaad toch maar eens de mediamarkt of de lokale cameraboer binnenstappen, alhoewel ik toch een beetje achterdochtig ben tov. verkopers :p

jm188

Legacy Member
met 400 euro budget zou ik geen spiegelreflex kopen, dan heb je echt het basismodelletje met een heel beperkte 17-55 lens, kijk eens naar een nikon coolpix p500 of iets in die aard.

die zitten binnen je budget, zijn beter van beeldkwaliteit als die compactjes, en je hebt vaak al iets uitgebreidere instelmogelijkheden tegenover die kleine kodakjes
en vergeet de gigantische zoom niet, een spiegelreflexlens met evenveel zoom kost al snel 1000 euro

Mr. Humphries

Legacy Member
Een spiegelreflex geeft dan ook een merkbaar betere kwaliteit weer dan zulk een compactje. De sensor is veel groter in een dSLR en heeft dus minder last van ruis en er kan meer licht opvallen. Zoom is daarentegen ook niet alles. Probeer je foto maar eens scherp te trekken op 36x ingezoomd! Daarnaast beginnen zij al veel vroeger: 4.0 mm t.o.v. 18 bij de meeste kitlenzen. 4.0 x 36 = 144 mm dit is dus een cropfactor van 5,6 (22,5 mm/ 4.0mm) !!! t.o.v. 1.5 bij de meeste dSLRs.

Pas op, die P500 is geen slechte camera, maar hem met een dSLR vergelijken zou ik niet doen.

Een dSLR is inderdaad een iets grotere investering, maar je kan er ook langer geniet van hebben. Je lenzen kan je bijhouden, enkel de body dien je misschien te upgraden... En als fotografie je interesseert, waarom niet dan? :).

Als je enkel foto's gaat trekken op de 'P' stand (automatisch), zou ik ook bij een compactje blijven. Dan zijn toestelletjes als de panasonic TZ18 goed genoeg.

Hannelore

Legacy Member
Voordelen DSLR:
- algemeen veel betere kwaliteit
- minder ruis op foto's in donkere omstandigheden (dus weeral veel betere kwaliteit)
- veel meer mogelijkheden, qua lenzen
- ja kan alles zelf instellen

Nadelen DSLR:
- groot en zwaar
- duur
- verschillende lenzen nodig voor verschillende situaties
- in het begin wat ingewikkeld voor te leren

Nu is het wel beter om een goedkope body te nemen met een duurdere en betere lens dan andersom :)

Andere opties:
- bridge/superzoom toestel: ziet er uit als een dslr en heeft enkele opties van de dslr, maar is niet zo uitgebreid en heeft een vaste lens (vb. Panasonic DMC-FZ45 , dit is een heel populair toestel en binnen budget)
- micro 4/3 camera (ook systeemcamera genoemd): dit is een spiegelreflex maar dan zonder spiegel vanbinnen. Deze hebben ook verwisselbare lenzen en zijn een stuk compacter en lichter
- een degelijke compactje, ik hoor veel goeie dingen over de Panasonic Lumix tz20

Veel succes! :) Ik ben zelf nog opzoek naar een camera dus ik weet wat voor zoektocht het is :p

doldrums

Legacy Member
Heu, even uit het oog verloren :D
Bedankt voor de hulp iedereen, het is de nikon coolpix p500 geworden!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan