Archief - Externe harde schijf 3.0

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tycho91

Legacy Member
Ge weet toch dat het net grote crisis is in de harde schijf wereld?

phate_13

Legacy Member

camino

Legacy Member
Tycho91 zei:
Ge weet toch dat het net grote crisis is in de harde schijf wereld?

Ja en?
Mijn jongste broer heeft eentje gekocht weliswaar mee 2.0 voor 1.5TB aan 69euro. Is een mooie prijs (al zal je waarschijnlijk ook wel goedkoper vinden online maar mijn broer wil da nie, zijn probleem dan maar).

90-100 euro vind ik een mooie prijs voor een externe harde schijf.
Mijn mss kleine voordeel nu is dat het eentje mag zijn van 320GB (uiteraard kan groter geen kwaad maar vooral de 3.0 en niet in stopcontact moete steken zijn het belangrijkste voor mij).

phate_13 zei:
Ik zou een klein beetje extra uitgeven, voor veel extra ruimte. :)

ALTERNATE - HARDWARE - Harddisks - Serial-ATA - 2,5 inch - Samsung HN-M101MBB
ALTERNATE - HARDWARE - Behuizingen - Extern - USB - Sharkoon QuickStore portable USB 3.0 2,5"

Heb zelf recent deze combinatie aangeschaft (toen deze HDD nog 20 euro goedkoper was). Werkt perfect. :)




Dat maakt toch niet uit zolang je een beetje uitkijkt. :)

Is er een verschil tussen 5400rpm en 7200rpm?
Ik wil toch liefst binnen de 100euro blijven.

Ik ben zo iemand die bv het jaar nadien mss terug een andere koopt omdat deze dan mss terug wat beter is :).

phate_13

Legacy Member
Dit is één van de factoren die de snelheid van de harde schijf beïnvloed. Bij het lezen en schrijven van kleinere bestanden die verspreid staan over de schijf zal dit een grotere impact hebben dan bij grote bestanden. Met ATTO behaal ik alleszins 100MB/sec bij lezen en schrijven.

Voor data-opslag ed. maakt het weinig uit of het 5400 rpm of 7200 rpm is.

En die 1.5TB voor 69 euro is inderdaad mooi, in gewone winkels vind je nog gewone prijzen, omdat deze met lange termijn contracten en stock werken. Nu is het juist op de online winkels dat harde schijven duurder zijn. :)

camino

Legacy Member
phate_13 zei:
Dit is één van de factoren die de snelheid van de harde schijf beïnvloed. Bij het lezen en schrijven van kleinere bestanden die verspreid staan over de schijf zal dit een grotere impact hebben dan bij grote bestanden. Met ATTO behaal ik alleszins 100MB/sec bij lezen en schrijven.

Voor data-opslag ed. maakt het weinig uit of het 5400 rpm of 7200 rpm is.

En die 1.5TB voor 69 euro is inderdaad mooi, in gewone winkels vind je nog gewone prijzen, omdat deze met lange termijn contracten en stock werken. Nu is het juist op de online winkels dat harde schijven duurder zijn. :)

Tgoh, ik wil er wat van alles mee doen, we hebben net een samsung tv bestelt die 2 usb ingangen heeft, dat zou al de bedoeling zijn natuurlijk om er dan zo films op af te spelen (is wel 2.0 meende ik die usb op tv).
Maar voor op de pc en laptop heb ik 3.0 steken, vandaag meer dan 50GB moeten overzetten en dat duurd toch redelijk lang allemaal, ik wil gewoon eentje waar je alles sneller kan overzetten :).(en dus ook nie in stopcontact mee steken en licht en compact is, daarom de 2.5 ik wil hebben).

camino

Legacy Member
bol.com | Western Digital My Passport Essential 3.0 - 500gb Zwart, Western Digital...

Het is deze geworden (ik weet wel je her en der nog iets goedkoper kan aangeraken maar maakt me nie veel uit).

Toch een vraagske; ligt dat aan het moederbord/laptop of andere die de max snelheid bepaald ofzo van de 3.0 snelheid? Want mijn max die ik behaal is 48.6mb/s terwijl mijn harde schijf 5gbps zou aankunnen?
Ik lees soms ook hier en daar van mensen die een usb stick 3.0 hebben en beweren ze 70mb/s behalen als ze een film ofzo overzetten, vraag me af of die niet liegen dan? Mijn laptop is nog geen 2j oud en koste 900 euro.

Voorbeeldje; ik heb op m'n laptop 1 2.0 ingang en 1 3.0 ingang.

Op de 2.0 behaalde ik gemiddeld 20MB/s
Op de 3.0 schommelde het, effe een tijdje iets hoger dan 30-34MB/s maar dan in stijgende lijn tot ong 48.6mb/s en dan bleef dat tot het einde ong 46-48.6MB/s.

Ik had dezelfde 8 films overgeplaatst en het verschil in snelheid was wel overduidelijk; de 3.0 was iets meer dan de helft sneller in tijd, zelfs 50sec onder de helft nog ;). Dat is toch wel een groot tijdsgewin.

Tijd bij de 2.0 was; 14min 35sec
Tijd bij de 3.0 was: 6min 28sec

Duidelijk dus en heel tevreden.

Maar dan nog een 2de vraagske; ik had een korte tijd geleden een nieuwe game pc laten in elkaar steken met bv volgende moederbord:

ASUS P8P67 PRO (REV 3.1) @ Azerty

Ik heb 8 usb ingangen; maar als ik de externe harde schijf op aansluit dan geraak ik maar gemiddeld aan 23-27mbps, de usb 2.0 is lichtjes sneller dan op mijn laptop maar dat is het probleem niet, er staat dat ik 2x 3.0 usb ingangen intern zou hebben maar ik heb mijn harde schijf in alle gaten getest en bij geen enkele heb ik de goeie snelheden behaalt, hoe kan dit?? In alle gaten hetzelfde resultaat; 23-28mb/s gemiddeld maar (effe int begin wat meer maar zeer snel naar de andere lagere snelheden).

Alleen dus op de laptop merk ik een 3.0 ingang, bij de pc begint het soms eens goed doordt ik bv effe 33mb/s behaal maar toch snel nadien altijd die 23-26mb/s.

Help please.

Kan ik bv in de winkel zo'n usb 3.0 ingang kopen en erop steken (of hoe da ook werkt)?
Die van azerty eens op hun donder geve want ze hebben me geflikt als jullie me zouden zeggen dit zo moet zijn.

phate_13

Legacy Member
USB 3.0 is een blauwe poort op je moederbord. Mogelijks moet je de drivers van je moederbord eens bekijken of er eentje bijzit voor je USB 3.0 controller.

En inderdaad toch een beetje een gekke aankoop voor die prijs. Ik wou zojuist komen melden dat ik voor die prijs een 1TB USB 3.0 schijfje gevonden had.

camino

Legacy Member
phate_13 zei:
USB 3.0 is een blauwe poort op je moederbord. Mogelijks moet je de drivers van je moederbord eens bekijken of er eentje bijzit voor je USB 3.0 controller.

En inderdaad toch een beetje een gekke aankoop voor die prijs. Ik wou zojuist komen melden dat ik voor die prijs een 1TB USB 3.0 schijfje gevonden had.

Ok.

Waar heb je die 1TB 3.0 gevonden dan?
Mijne moest wel een 2.5 zijn (geen 3.5).

Achja, ik kan u zelfs zeggen dat ik op pixmanie deze gevonden had en pda shop en dan nog op bol.com en op bol was de goedkooste, kreeg goeie reviews ook dus ik ben wel tevreden, je hebt de tijd gezien tussen de 2.0 en 3.0 dus dat mag er wezen als je iets sneller dan de helft van tijd kan uitsparen :-). En bij bol gisteravond om 20uur besteld en vandaag om 16u20 ontvangen, daar houd ik wel val, geduld heb ik nie echt, als ik iets zie wil ik het zo snel mogelijk.

En ik hoefde niet persee een 1TB hebben en ik zal u zeggen waarom; we hebbe nieuwe tv nu donderdag met usb ingang, tis om makkelijker mee te nemen van garage naar tv en omgekeerd en er zal denk ik zelfs nooit 350GB opkomen, is voor eens xxx tal films erop te zetten en dan zo in huis te bekijken.

Voor films op te slaan moet ik er al eentje hebben van 4TB ;p maar die kosten nog teveel geld dus ik moet nog wat wachten. Bij mij staat een 2TB zeer snel vol ;). Die blu-ray films nemen zeer snel veel plaats in.

Bedankt alvast voor de hulp, ik ga het eens aan mijne maat vragen die mijn pc in elkaar gestoken heeft om het eens na te kijken.

phate_13

Legacy Member
Toshiba StorE Alu 2S @ Azerty

Overigens kan het zijn dat je snelheid, bij het overzetten van de laptop, niet hoger geraakt dan 50MB/sec omdat de harde schijf in je laptop misschien tegelijkertijd met andere dingen bezig is, waardoor deze de bottleneck zou kunnen vormen. Windows is veel bezig met achtergrondtaken, welke dus ook vaak de harde schijf benutten.

Tycho91

Legacy Member
phate_13 zei:
Toshiba StorE Alu 2S @ Azerty

Overigens kan het zijn dat je snelheid, bij het overzetten van de laptop, niet hoger geraakt dan 50MB/sec omdat de harde schijf in je laptop misschien tegelijkertijd met andere dingen bezig is, waardoor deze de bottleneck zou kunnen vormen. Windows is veel bezig met achtergrondtaken, welke dus ook vaak de harde schijf benutten.

En dan al zeker als er in uw pc een 5400rpm schijf zit (wat meestal wel zo is)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan