Archief - CPU, GPU, mobo en RAM

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

LoStIt

Legacy Member
Ik ben op zoek naar de ideale combinatie voor mijn geplande nieuwe onderdelen.

Vraagje vooraf:
Volgens de scoreberekening van Windows is mijn HDD mijn zwakste schakel, met een score van 5,9.
Heeft dat veel effect tijdens het gamen?

Huidige systeem:
- CPU: Intel Core 2 Duo E7300 @ 2.66Ghz
- GPU: SAPPHIRE RADEON HD 5670 1GB GDDR5 PCIE
- Mobo: ASUS P5QL PRO
- RAM: 2x2 GB DDR2
- HDD: Western Digital Caviar BLUE WD10EALX-009BA0 1TB SATA
- PSU: Antec EA-500D

Budget: €450 - €520

Geplande aankoopdatum: April/Mei

Dienst: dit moet spellen zoals Battlefield 3 zonder lag op Mid/High options kunnen spelen.
Momenteel kan ik zelfs op Black Ops nauwelijks op Mid spelen vanwege mijn verouderde CPU (E7300 Socket 775).

Mijn opstelling:
- CPU: Intel i5 2400 €169
- GPU: ASUS GeForce ENGTX560 DC/2DI/1GD5 €159
- Mobo: GYGABYTE GA-Z68AP-D3 €95
- RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz PC3-12800 CL9 (2x4GB Kit) €45
Ik heb hierbij niet echt rekening gehouden met mogelijke prijsdalingen en verhoging van PSU.

Opmerkingen: mijn vader heeft me gezegd dat hardwareprijzen snel kunnen dalen, is dit inderdaad zo?


Kan iemand me zijn idee hierover geven?
Zowel over mijn opstelling, je eigen voorstel en aankoop van een nieuwe PSU.

- Nico


Alle prijzen zijn van http://komplett.be/Komplett/site/KomplettHome.aspx

phate_13

Legacy Member
  • In de eerste plaats zul je eens moeten opgeven wat de rest van je pc is. Qua case en voeding vooral. (Edit: Ik zie dat je je voeding reeds vermeld hebt, dit is in orde.)
  • De harde schijf is inderdaad de bottleneck van de hedendaagse pc. Een ssd is hier een zalige oplossing voor. In games zal deze echter geen voordeel bieden. Daarbuiten echter zal deze zeer nuttig en aangenaam zijn.
  • Hardware prijzen dalen soms hard, dat is inderdaad zo. Vooral een grafische kaart zal snel zijn waarde verliezen. Door de snel dalende prijzen en snelle evoluties, zal een nieuwe pc vaak nog maar de helft waard zijn na een jaar (of 2). Momenteel zie ik niet direct grote prijsdalingen aankomen echter. (Geheugen gaat ook eerder terug in prijs stijgen in de (nabije) toekomst.)
  • Zet overigens zeker de prijzen bij de onderdelen, dit helpt ons enorm met uit te zoeken wat beter kan.
  • Nog een belangrijk concept is overigens : Toekomstgerichtheid. In welke mate vind je dit belangrijk en zie je jezelf nog upgrades doe in de nabije toekomst. Zie je het zitten om over te clocken?

LoStIt

Legacy Member
phate_13 zei:
  • In de eerste plaats zul je eens moeten opgeven wat de rest van je pc is. Qua case en voeding vooral. (Edit: Ik zie dat je je voeding reeds vermeld hebt, dit is in orde.)
  • De harde schijf is inderdaad de bottleneck van de hedendaagse pc. Een ssd is hier een zalige oplossing voor. In games zal deze echter geen voordeel bieden. Daarbuiten echter zal deze zeer nuttig en aangenaam zijn.
  • Hardware prijzen dalen soms hard, dat is inderdaad zo. Vooral een grafische kaart zal snel zijn waarde verliezen. Door de snel dalende prijzen en snelle evoluties, zal een nieuwe pc vaak nog maar de helft waard zijn na een jaar (of 2). Momenteel zie ik niet direct grote prijsdalingen aankomen echter. (Geheugen gaat ook eerder terug in prijs stijgen in de (nabije) toekomst.)
  • Zet overigens zeker de prijzen bij de onderdelen, dit helpt ons enorm met uit te zoeken wat beter kan.
  • Nog een belangrijk concept is overigens : Toekomstgerichtheid. In welke mate vind je dit belangrijk en zie je jezelf nog upgrades doe in de nabije toekomst. Zie je het zitten om over te clocken?

- Lijst van onderdelen toegevoegd.
- Prijzen toegevoegd.
- Ik zoek mijn PC altijd te upgraden zodra hij bijna niet meer mee kan, als ik 16 ben en studentenjobs kan gaan doen zal ik eindelijk wat meer kunnen sparen.
- Ik heb het niet zo voor overclocken, zeker niet met mijn huidige moederbord :s.
- Dank je voor de feedback :D

phate_13

Legacy Member
Neem sowieso een ander moederbord, dit exemplaar heeft een zeer gekke I/O-panel : Fotootje
Aangezien je niet gaat overclocken en crossfire ook niet direct aan de orde gaat zijn lijkt me, zou ik voor het ASRock H61iCafe moederbord gaan. Dan bespaar je dadelijk weer zo'n 15 euro.

Qua grafische kaart is de HD6870 performanter (en zuiniger) dan de GTX560, alsook is deze normaal goedkoper te vinden.

LoStIt

Legacy Member
Bedankt.
Heeft de snelheid van RAM veel invloed?
Want dit moederbord ondersteunt geen 1600Mhz.

phate_13

Legacy Member
Er is praktisch geen prestatieverschil. Zolang er echter praktisch geen prijsverschil is kun je even goed bij 1600Mhz blijven.

mdgf

Legacy Member
(je moet dan wel manueel het geheugen op 1600MHz en de juiste timings zetten in de EFI/BIOS, anders draai die gewoon op 1333MHz)

LoStIt

Legacy Member
In verband met de GPU.
De HD6870 gebruikt een PCI Express 2.1 slot, wat mijn geplande moederbord en jou voorgestelde niet hebben.

mdgf

Legacy Member
Tuurlijk wel, Er zit een Pci-e x16 (x8 is ook goed) slot op, naar de revisie moet je niet kijken, dat is backwards en forwards compatibel (het is wel degelijk 2.1 ook, maar dat mocht evengoed 3.0 of 2.0 zijn :)).

LoStIt

Legacy Member
Oh, dat maakt heel wat duidelijk.
En ik dacht dat ik zo'n beperkte keuze had ^^
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan