Archief - CHECK: Mini multimedia PC

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Hellconflict

Legacy Member
Hallo,

Ik heb een kleinere PC nodig voor naast de TV. Vooral om te streamen en af en toe wat op te werken.
Dit is mijn gedachte:

CPU: Intel Core i3 2100 / 3.1 GHz
MOBO: ?
RAM: 4GB 1333 Mh,z goedkoopste met levenslange garantie
behuizing: Fractal Design Define Mini + de SWEETX 350W die ik ng heb liggen
OF
een andere m-atx case die ook klein is.
OF
een Thermaltake VL52021N2E Element Q met 200W PSU voor ITX

Grafische kaart:
Ik heb momenteel nog in een oude PC een MSI R5450-MD1GD3H liggen.


Wat raden jullie aan?
Alle kritiek en tips... zijn welkom.

als je meer informatie nodig hebt, vraag gerust :P

Alvast hartelijk bedankt!

Grtz Wz

Twinturbo

Legacy Member
Enkel wat streamen en af en toe te werken?
Heb je dan wel degelijk een quadcore nodig?

Hellconflict

Legacy Member
Af en toe ook te werken. Eigelijk heb ik geen quad nodig. Maar de 2500k kost meestal maar een tiental euro meer dan de minder snelle cpu. En die overclockt zo gemakkelijk ;p
Zijn er nog deftige cpu rond 150 euro?

mdgf

Legacy Member
Met geen quad bedoelt hij een i3 21xx hé en dat scheelt al bijna 100€.

Een 500W voeding voor een pc die nog geen 150W gaat verbruiken is nogal idioot niet? Kijk voor een be-quiet pure power 300.

Mobo kan zeker goedkoper (ASrock H61 icafe of h61 equivalent met usb en sata 3).

Case kan uiteraard goedkoper (das ook enkel voor µATX en mITX dacht ik, dus mocht je bv die icafe nemen dan gaat het niet gaan), maar ik heb ook een zwak voor de fractals.

Extra casefan lijkt me nutteloos.

RAM:
teveel? 1600mhz overbodig? weet er iemand een beter alternatief
Ja (4GB) en ja. Gewoon het goedkoopste dat je kunt vinden (meestal is dat 1333MHz), liefst met levenslange garantie (Kingston, Corsair, Gskill, Mushkin,...).
Ik heb momenteel nog in een oude PC een MSI R5450-MD1GD3H liggen.
Gaat dit de Mobo en de CPU te hard bottlenecken?
Gebruik gewoon de onboard.

phate_13

Legacy Member
Je vindt ook mooie kleine cases met ingebouwde, kleine voeding (bijv. 150Watt), dat lijkt me dan nog veel geschikter.

Muscleduck

Legacy Member
Waarom zou je een 2500K in een multimedia PC steken :s
Neem een i3 of een ATOM processor, dat is meer dan voldoende.

Ik zou hier een bordje uit kiezen: http://usa.asus.com/Motherboards/Intel_CPU_on_Board
Zo een PC gaat hele dagen aan staan als het is om te streamen dus neem iets wat zo zuinig mogelijk is.
Ik heb zelf een ASUS AT3ION-I Deluxe (single core Atom) en die is al genoeg om FullHD video af te spelen. Heb er een WD 2TB (WD20EARS of zo) Green harde schijf bij en die is ideaal om te streamen. Het OS staat op een basis SSD'tje van Intel, ook meer van voldoende.
Het moederbord is ook passief gekoeld dus heb je ook minimale geluidsproductie. De enige bewegende delen in mijn HTPC zijn de WD harde schijf en een zeer stille fan die gebeugen en CPU wat koele lucht toeblaast. Ik hoor mijn HTPC nooit.

Bij die moederbordjes krijg je trouwens al een voeding bij, genre laptopvoeding.

phate_13

Legacy Member
Een atom processor zou ik precies helemaal niet aanraden. Je moet je content ook nog vlot kunnen afspelen he. ;)

Maar verder geef ik je wel gelijk dat een I5 ruim overkill is. Een AMD Brazos (E-350 bv.) is veel interessanter.

Hellconflict

Legacy Member
Bedankt voor alle antwoorden!
Ik apprecieer al jullie commentaar.
Ik ga waarschijnlijk een Intel Core i3 2100 nemen. maar qua moederbord?


Een vraagje: zou ik m-atx of m-itx formfactor nemen?

Dit zijn de moederborden die ik wel zie zitten:

Atom (embedded)


ASRock E350M1
ALTERNATE - HARDWARE - Moederborden - Intel - Socket Atom - ASRock E350M1


H serie (de grafische processor vn de cpu gebruiken)

ASRock H61M-ITX
ALTERNATE - HARDWARE - Moederborden - Intel - Socket 1155 - ASRock H61M-ITX

ASUS P8H67-I Deluxe
ALTERNATE - HARDWARE - Moederborden - Intel - Socket 1155 - ASUS P8H67-I Deluxe -=Rev.3.0=-


welke van de 2 soorten zou ik best nemen?
die grafische kaart (MSI R5450-MD1GD3H) zou ik er rekening mee houden? of is dat niet waard?


Alvast bedankt !

phate_13

Legacy Member
Ook zonder Z-moederbord kun je een ssd gebruiken. Bij een Z moederbord kun je een ssd als "cache" gebruiken voor je harde schijf. Maar ik zou deze eerder gewoon als boot-schijf gebruiken. Ik zou dus gewoon voor een (veel) goedkoper H-moederbord gaan met genoeg features. M-ITX of m-ATX hangt af van welke case je neemt. Als er een m-ATX moederbord inpast, neem dan dat maar.

Een case die mij best interessant lijkt overigens : http://www.alternate.be/html/produc...?tn=HARDWARE&l1=Behuizingen&l2=Desktop+/+HTPC

Hellconflict

Legacy Member
phate_13 zei:

moet we deze zijn gezien ik een 5.1 surround erop wil aansluiten. ik ben tevreden met de deze :P
ALTERNATE - HARDWARE - Moederborden - Intel - Socket 1155 - ASUS P8H61-M EVO -=Rev.3.0=-

toch bedankt!

150W ingebouwd van de coolermaster elite 100 is genoeg voor deze setup?

mobo
ASUS P8H61-M EVO € 86,90

CPU
Intel i3 2100 € 107,90

RAM
Kingston ValueRAM 4 GB DDR3-1333 Kit € 20,99

behuizing
Cooler Master Elite 100 MET 150W PSU € 69,90

SSD
Crucial CT064M4SSD2 € 99,90

HDD
oude van 320gb voor wat programma's mr PC stream vn de "server PC"

DVD burner/reader heb ik. en alle andere randapparatuur heb ik ook.

Is de voeding van 150W voldoende voor deze opstelling?

Muscleduck

Legacy Member
phate_13 zei:
Een atom processor zou ik precies helemaal niet aanraden. Je moet je content ook nog vlot kunnen afspelen he. ;)

Maar verder geef ik je wel gelijk dat een I5 ruim overkill is. Een AMD Brazos (E-350 bv.) is veel interessanter.

Wel ik zeg het, ik heb een single core atom en BR kwaliteit speelt hier perfect af. Een dual core moet dus zeker volstaan. Gewoon zien dat uw media speler kan gebruik maken van de GPU (die dus in de CPU zit) en je zit goed.
En passief koelen is zeker geen overbodige luxe. Een 120mm fan er op die stil is en je hoort er niks van. Actieve koeling van zo een bordje kan standaard nogal luid zijn, zeker als ze 60mm fans gebruiken.

EDIT: heb snel even een PC'tje samengesteld op Alternate:

http://www.alternate.be/html/tu.html?sc=1004726664
Ik zou zoiets doen, meer is overkill imo. PC'tje is zo al kostelijk genoeg me dunkt.
Alleen jammer dat de harde schijven zo gruwelijk duur staan. Een 2TB Caviar Green kost even veel als een 2TB Caviar Black anderhalf jaar geleden :wtf:

phate_13

Legacy Member
Dat ligt dan niet aan de atom processor, maar aan de ION GPU die er bij zit... Een atom processor kan dat op zijn eigen nooit of te nimmer aan.

Anyway, dan kun je beter voor een performantere EN goedkopere oplossing gaan :
ALTERNATE - HARDWARE - Moederborden - AMD - CPU Geïntegreerd

Vind je het overigens zelf niet wat belachelijk dat je een duurdere oplossing aangeeft qua moederbord/cpu dan die I3 oplossing, terwijl jouw met een factor VEEL trager is. 220 voor dat Atom combo'tje, en 108 + 87 euro voor de I3 combo...

Hellconflict

Legacy Member
phate_13 zei:
Dat ligt dan niet aan de atom processor, maar aan de ION GPU die er bij zit... Een atom processor kan dat op zijn eigen nooit of te nimmer aan.

Anyway, dan kun je beter voor een performantere EN goedkopere oplossing gaan :
ALTERNATE - HARDWARE - Moederborden - AMD - CPU Geïntegreerd

Vind je het overigens zelf niet wat belachelijk dat je een duurdere oplossing aangeeft qua moederbord/cpu dan die I3 oplossing, terwijl jouw met een factor VEEL trager is. 220 voor dat Atom combo'tje, en 108 + 87 euro voor de I3 combo...

Idd dat was ik ook aan het denken :P Hardeschrijven heb ik thuis nog liggen, dus dat is geen probleem. Dit was de opstelling die ik wou met de I3 :

ASUS P8H67 B3 € 85,58
Intel i3 2100 € 102,57
Kingston ValueRAM 4 GB DDR3-1333 Kit € 26,50
= 214.65 EUR

dan zou ik gewoon mijn oude behuizing gebruiken en die in de kast steken. Ipv een mini PC te maken.
Is mijn 'grote intel' setup beter dan de mini-atx of m-itx setup van gelijkaardige prijs?
vb.
AT5IONT-I Deluxe Incl. Intel® Atom D525 (219EUR) OF ASRock E350M1 (96.90EUR)
2 GB DDR3-1333 (11.29EUR)
Element Q 200W ITX (59.90)

Want anders vindt ik het momenteel nog niet de moeite om een mini-pc te maken. Alvast bedankt voor alles hulp!!!

Muscleduck

Legacy Member
phate_13 zei:
Dat ligt dan niet aan de atom processor, maar aan de ION GPU die er bij zit... Een atom processor kan dat op zijn eigen nooit of te nimmer aan.

Anyway, dan kun je beter voor een performantere EN goedkopere oplossing gaan :
ALTERNATE - HARDWARE - Moederborden - AMD - CPU Geïntegreerd

Vind je het overigens zelf niet wat belachelijk dat je een duurdere oplossing aangeeft qua moederbord/cpu dan die I3 oplossing, terwijl jouw met een factor VEEL trager is. 220 voor dat Atom combo'tje, en 108 + 87 euro voor de I3 combo...

Ik had compleet niet op de prijs gelet :sad: ik neem wel aan dat een i3 meer warmte produceert, dus dan is het wel opletten dat er nog goed gekoeld kan worden.

phate_13

Legacy Member
Die intel setup zal zeker wat sneller zijn ja. Al denk ik er dankzij de opmerking van Muscleduck wel aan dat er inderdaad ook nog de I3 2100T is. Dit is een zuinigere variant nog. Een gewone I3 zal normaal ook wel goed genoeg gekoeld kunnen worden. Het voordeel van de T variant is natuurlijk echter wel dat doordat deze zuiniger is, deze minder warm zal worden en daardoor makkelijker te koelen is. Makkelijker te koelen = minder lawaai.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan