Archief - Check config volledig nieuwe pc

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

switchblade

Legacy Member
hallo

mijn ouders willen een pc aanschaffen om aan mijn zus te geven voor haar
plechtige communie.
ze vroegen mij of dit een goeie pc was, ik zei van ja, maar ik zou toch nog eens een 2e opinie willen (van jullie dus :))

het betreft hier een Dell pc met volgende config:

Processor: Intel Viiv technologi -Intel Pentium D920 Dual Core (2.80GHz, 800MHz, 2x2MB)
OS: Windows XP Media Center Edition 2005
Geheugen: 2048MB Dual Channel DDR2 533MHz (2x1024)
Toetsenbord: Dell basis USB keyboard
Monitor: Dell 19" Flat Panel Monitor, midnight grey - 196FP
Grafische Kaart: 256MB nVidia GeForce 7300LE Turbocache
Harde Schijf: 320GB Serial ATAT RAID 0 Stripe (2x160GB 7200rpm with DataBurst cache)
Overige opslagmedia: Internal 13-in-1 Media Card Reader
Muis: Dell USB 2Button Wheel mouse
Optische drive: 16x max. DVD+/-RW Drive
Geluidskaart: Integrated 2.0 Channel High Definition Audio
Speakers: Dell A215-stereoluidsprekers
Shipping Documents: Documentation with European Power Cord
Gedis Bundle Reference: 9150 Advanced D03916

Software:
Microsoft Application: Microsoft Works 7.0
Standaard Services: 1 jaar Collect & Return service
Uitgebreide Garantie: Basic: 3 Jaar at Home service & Multimedia E-Learining
Antivirus: Geen abonnement
Corel Photo Album: Corel Photo Album 6 Starter Edition: beheer op basisniveau en 60 dagen Premium op proef
Corel Paint Shop: Corel Paint Shop Pro X Premium Edition - 60 dagen geldige proefversie

Printer: Dell 720 Inkjet Printer

Prijs:
Subtotaal: € 972,97 (excl) ==> € 1.117,29 (21% incl)
Recupel: € 10,32 (excl) ==> € 12,49 (21% incl)
Totale leveringskosten: € 75,00 (excl) ==> € 90,75 (21% incl)
Totaalprijs: € 1.058,29 (excl) ==> € 1.280,53 (21%incl)

Voila, dit is het.
ikzelf vind dat de software (coredraw etc.) overbodig is, gezien mijn zus hier nooit mee werkt.
Indien jullie verbeteringen kunnen aanbrengen, feel free to do so ;)
Als jullie iets goedkoper kunnen vinden, geen mens zal daar een probleem van maken :)

Deze pc moet niet per sé bij Dell aangekocht worden, mijn ouders hadden deze config + dealer gekregen van vrienden.

Bedankt op voorhand :)
Switchblade

jannick werckx

Legacy Member
Laat zelf een pc samenstellen..
Kunt ge veel meer uithalen voor dat geld hoor!
En als ge geen zwaardere config dan deze nodig hebt dan betaalt ge er gwn minder voor.

Yank

Legacy Member
- voor wat heeft je zus die pc nodig? Aangezien ze haar plechtige communie doet, zullen dat waarschijnlijk geen extreem zware dingen zijn.
- voor dat geld is die pc niet slecht, maar als het de bedoeling is om te gamen is de grafische kaart een slechte keuze (zeker in vgl met cpu en geheugen), en als het maar gewoon om te surfen/chatten/mailen/schoolwerk is dan is cpu en geheugen gewoon overkill

Mijn voorstel indien gewoon surfen/chatten/mailen/schoolwerk/films kijken (richtprijzen tussen haakjes)
S754 moederbord met onboard vga (70€ ), Sempron64 2800+ (80€), 1x 512mb DDR400 (45-50), 160GB SATA HD (85), NEC 4550A/BenQ 1650 (45), Antec/Chieftec/Aopen case met 350W (of meer) voeding (70-90, afhankelijk van keuze), Logitech keyboard en muis (40), 19" TFT (320), simpele stereo-speakers (15), Win XP Home (90)
Totaal: max 900€

Indien er wat games mee gespeeld moeten worden: nforce 4 moederbord (90), AMD 3200+ (170), 2x512mb/1x1GB DDR400 (95), 160gb SATA (85), 6800GS (220) NEC 4550A/BenQ 1650 (45), Antec/Chieftec/Aopen case met 350W (of meer) voeding (70-90, afhankelijk van keuze), Logitech keyboard en muis (40), 19" TFT (320), simpele stereo-speakers (15), Win XP Home (90)
Totaal: +- 1200

Prijzen gebaseerd op jaha.be en forcom.be hoofdzakelijk

Insaniacx

Legacy Member
Floppy Drive 1.44 Black 1 € 8
MS Windows Mediacenter 2005 NL OEM 1 € 119
Asus A8V-E SE PCIe SATA 1 € 74.95
Labtec Ultra Flat Wireless desktop 1 € 25.95
AMD Athlon64 X2 3800+ 64bit Boxed Sckt939 1 € 318.98
Card reader 25 in 1 Internal 3,50" USB 2.0 zwart 1 € 19
NEC 16X DVD -/+rw Dual Layer ND4550 Black 1 € 46
Corsair DDR 1024MB PC 3200 2 € 198
Samsung 913V TFT silver/Black 12ms 1 € 285.01
Gainward 6500 256Mb Tv/DVI 7562 1 € 69.9
Western Digital 320Gb 7200rpm 8MB Cache Retail 1 € 139.95

Totaal : € 1304.74

=> dus geen printer en 3j garantie maar qualitatief toch een pak beter denk ik... Ipv die works zou ik gewoon openoffice installeren, pak beter dan die Works shit. Verder moet je ook eens kijken wat je zus ermee wil doen he, ik bedoel als het enkel voor surfen, briefjes type enz is kan je 500€ lager uitkomen hoor. Daar heb je geen 2Gb ram en een RAID0 voor nodig ;)

switchblade

Legacy Member
Yankee zei:
- voor wat heeft je zus die pc nodig? Aangezien ze haar plechtige communie doet, zullen dat waarschijnlijk geen extreem zware dingen zijn.
- voor dat geld is die pc niet slecht, maar als het de bedoeling is om te gamen is de grafische kaart een slechte keuze (zeker in vgl met cpu en geheugen), en als het maar gewoon om te surfen/chatten/mailen/schoolwerk is dan is cpu en geheugen gewoon overkill

Mijn voorstel indien gewoon surfen/chatten/mailen/schoolwerk/films kijken (richtprijzen tussen haakjes)
S754 moederbord met onboard vga (70€ ), Sempron64 2800+ (80€), 1x 512mb DDR400 (45-50), 160GB SATA HD (85), NEC 4550A/BenQ 1650 (45), Antec/Chieftec/Aopen case met 350W (of meer) voeding (70-90, afhankelijk van keuze), Logitech keyboard en muis (40), 19" TFT (320), simpele stereo-speakers (15), Win XP Home (90)
Totaal: max 900€

Indien er wat games mee gespeeld moeten worden: nforce 4 moederbord (90), AMD 3200+ (170), 2x512mb/1x1GB DDR400 (95), 160gb SATA (85), 6800GS (220) NEC 4550A/BenQ 1650 (45), Antec/Chieftec/Aopen case met 350W (of meer) voeding (70-90, afhankelijk van keuze), Logitech keyboard en muis (40), 19" TFT (320), simpele stereo-speakers (15), Win XP Home (90)
Totaal: +- 1200

Prijzen gebaseerd op jaha.be en forcom.be hoofdzakelijk

Momenteel houdt ze zich voornamelijk bezig met msn, surfen, powerpoint & enkele games zoals rollercoaster tycoon (ze speelt op m'n ouders hun pc van 300mhz met GF4mx & 512mb ram, dus kan ze geen zware games aan).
ik weet niet in welke richting ze zal gaan ivm gamen & algemeen pc gebruik.

Insaniacx zei:
Floppy Drive 1.44 Black 1 € 8
MS Windows Mediacenter 2005 NL OEM 1 € 119
Asus A8V-E SE PCIe SATA 1 € 74.95
Labtec Ultra Flat Wireless desktop 1 € 25.95
AMD Athlon64 X2 3800+ 64bit Boxed Sckt939 1 € 318.98
Card reader 25 in 1 Internal 3,50" USB 2.0 zwart 1 € 19
NEC 16X DVD -/+rw Dual Layer ND4550 Black 1 € 46
Corsair DDR 1024MB PC 3200 2 € 198
Samsung 913V TFT silver/Black 12ms 1 € 285.01
Gainward 6500 256Mb Tv/DVI 7562 1 € 69.9
Western Digital 320Gb 7200rpm 8MB Cache Retail 1 € 139.95

Totaal : € 1304.74

=> dus geen printer en 3j garantie maar qualitatief toch een pak beter denk ik... Ipv die works zou ik gewoon openoffice installeren, pak beter dan die Works shit. Verder moet je ook eens kijken wat je zus ermee wil doen he, ik bedoel als het enkel voor surfen, briefjes type enz is kan je 500€ lager uitkomen hoor. Daar heb je geen 2Gb ram en een RAID0 voor nodig ;)

Ik was ook al van plan om Works te schrappen en office te installeren.
zoals ik al zei bij de vorige quote, weet ik niet wat mijn zus wil doen op een pc, momenteel zit ze voornamelijk te surfen & op msn, powerpoint en rollercoaster tycoon.

ik denk dat mijn zus haar broer (ik dus ^^) ook een stuk van de taart zal eten ivm hdd & ram :evil:

bedankt voor de snelle reacties :)

RealFlub

Legacy Member
net is voor een plechtige communie alsof die heel veel spelen en een zware CPU nodig hebben. (en dan nog een meisje)

AOPEN QF50C BLUE EN WHITE CASE AIRGUIDE 1.1
AMD ATHLON64 939 3500+ VENICE BOXED SOCKET 939
MSI K8N NEO4-F SOCKET 939
MSI NX6600GT-TD128E LITE 128MB PCI-EXPRESS GEFORCE 6600 GT
CORSAIR 1024MB PC3200 VALUESELECT
WESTERN DIGITAL 160GB-JS 8MB SATA300 7200RPM
NEC 4551 16X WIT DVD-RW LABELFLASH™ TECHNOLOGY
ANTEC SMARTPOWER 400WATT 2.0

LOGITECH WIT DELUXE ACCESS KEYBOARD AZERTY
LOGITECH OEM PILOT BLACK OPTICAL MOUSE
BENQ FP71GX BLACK AND SILVER 17INCH LCD 4MS GTG
MICROSOFT WINDOWS NL XP HOME

TONES MONTAGE VAN EEN PC
TONES INSTALLATIE (software)
@tones.be : € 1290,45

jannick werckx

Legacy Member
AMD ATHLON64 939 3200+ Venice Boxed Socket 939 170€
MSI K8N NEO4-f Socket 939 85€
CORSAIR 1024MB PC3200 Valueselect 100€
MSI NX6800GS-TD256E 256MB DDR3 PCI-express 245€
WESTERN DIGITAL 160GB-JS 8MB SATA300 7200RPM 85€
ANTEC SLK3800-BEC Midi Tower Black Quiet Edition 400W PSU 100€
NEC 4570 16X Zwart DVD-RW 50€
MICROSOFT Windows NL XP Home 90€
Installatie en testen van het systeem 50€ ?

975€



BENQ T705 Black AND Silver 17INCH LCD 13MS 250€
muis+toetsenbord 35€
HP 1510AIO Multifunctional 115€

400€

Totaalsom= 1375€

Dit is een systeem waar ge veeel meer plezier aan zult beleven dan aan die Dell imo.
Ge kunt eventueel die 6800gs nog veranderen door een 6600Gt , dat zou u 125€ uitsparen en als ge thuis nog een windows XP cd hebt liggen bespaart ge nog eens 90€, en als ge zelf pc in elkaar kunt steken is dat dus nog eens 50€(?) goedkoper!
Prijzen komen van bij tones.be, misschien kan het nog wel paar euros goedkoper in andere winkel (bv itware?)


Jannick

InnerChild

Legacy Member
Ik snap niet waarom die windows media center erin zou moeten zitten? OK, het is au fond dezelfde windows maar is dat echt nodig om dat te kopen? Een simpele windows xp home edition is imo meer dan genoeg!

Voor de rest, ik zou ook voor een zelf samengestelde pc gaan. Kost minder en je haalt er meer uit qua kracht. De bovenstaande configs geven al heel wat voorbeelden. Ik denk dat het belangrijk is te kijken wat je zus in de toekomst van plan is, gaat zij nog meer gamen? Blijft ze bij rollercoaster tycoon? Zou ineens sims2 willen draaien? Het is vooral belangrijk dat ze in de toekomst ook nog verder kan.

Davion

Legacy Member
Idd, zeker zelf samenstellen, ik zou jannick werckx's config pakken, en zelf in elkaar steken :)

switchblade

Legacy Member
kheb het net getoond aan m'n ouders, en ze knikten van ja (wss gewoon omdat ze niet weten wie of wat maar tot daar aan toe :D)
tzal wss jannick z'n config worden :)
nu kijken of sommige onderdelen goedkoper te vinden zijn

bedankt voor de hulp mensen :bow:

jannick werckx

Legacy Member
Misschien toch overwegen 200Gb te kopen nu ik lees dat gy ook wat hdspace zult innemen :) kost maar iet van 10-15€ meer, ma tis toch weer heel wat hdspace meer.
En ik zou er deze fan misschien nog aan toevoege(dit is niet noodzakelijk) voor zeker genoeg airflow te creeëren zodat u pc'ke lang zal meegaan :p

ANTEC Antec PRO 120MM FAN 15€

Jannick

InnerChild

Legacy Member
Jup, fans kan nooit geen kwaad. Maakt alleen maar een beetje meer lawaai ;-)

En als je alles zelf kan samen steken heb je vlug 50€ bespaart.

BTW: ik zie in yannick zijn config geen boxen staan. Dus al je geluid wilt moet je daar ook es achter kijken. Tenzij je thuis nog je gerief hebt daarvoor.

switchblade

Legacy Member
InnerChild zei:
Jup, fans kan nooit geen kwaad. Maakt alleen maar een beetje meer lawaai ;-)

En als je alles zelf kan samen steken heb je vlug 50€ bespaart.

BTW: ik zie in yannick zijn config geen boxen staan. Dus al je geluid wilt moet je daar ook es achter kijken. Tenzij je thuis nog je gerief hebt daarvoor.

goed dat je het zegt :)
kzal het toevoegen aan de lijst
een setje boxen van om en bij de 25€ zal wel voldoende zijn zeker?

merci voor de hulp mensen :)

RealFlub

Legacy Member
als het gewoon eens is om naar muziek te luisteren is het zeker goed, zeker als ze niet al te veeleisend zijn.
het merendeel hoort niet direct het verschil tussen een goed en goedkoop setje ;)

T€RM!N4T0R

Legacy Member
switchblade zei:
een setje boxen van om en bij de 25€ zal wel voldoende zijn zeker?
Voor mij zou dat niet voldoen.
Voor jou mss wel...

@ realroot : :eek:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan