Archief - budget PC

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tsommy

Legacy Member
Mijn oude pc heeft er na 5.5 jaar dienst de brui aan gegeven. ( gfx kapot)

Nu zoek ik dus een nieuwe samen te stellen.
Ik zoek de case, dvd writer en HD te behouden. Want daar is op zich niks mis mee en dat zou me dan ook wat geld uitsparen. Case is grote zilveren chieftec met 450 W voeding als ik me niet vergis.

Mijn budget is 500 - 700 euro max.
Liefst mssn verschillende samenstellingen indien mogelijk en mssn ook een paar met andere case etc.


MVG

phate_13

Legacy Member
Zou je je voeding ook willen behouden? Zoja, dan zul je toch eens moeten zeggen wat voor iets dit precies is. :)

Tsommy

Legacy Member
Die zat bij de case van chieftec zelf. Kan ik daar eventueel een andere insteken dan??
Ik zal als ik thuis ben eens zoeken achter de exacte specs.

Was ik ook vergeten zeggen dat de bedoeling van de PC wat allround is maar ook wel gaming. shogun, MW3 , BF3 als dat kan.

The Monopoly Guy

Legacy Member
Voeding kan je eruit halen normaal gezien
Kzou ook een nieuwe voeding kopen aangezien de jouwe al vrij oud is ondertussen

phate_13

Legacy Member
En chieftec voeding staan/stonden niet echt bekend voor hun kwaliteit.

Vic 40+

Legacy Member
Je vroeg om een samenstelling.De volgende zal je wel in Nederland moeten bestellen,de winkel waar staat aangegeven,of kijken of er een winkel in Belgie is die het allemaal verkoopt.Ik ben er van uit gegaan dat je het bij één winkel wilt bestellen.
Bestelkosten berekenen | Tweakers.net Pricewatch

Scroll even naar boven om te zien wat er in de lijst zit en klik de artikelen aan om te zien wat het is.De kast is optioneel,maar heb ik er bij gezet je vroeg erom.Ik vind het persoonlijk een mooie goeie budgetkast.

Ik bedenk me nu dat er niet is gevraagd of je hd en dvd speler via een sata of p-ata/ide kabel moeten worden aangesloten,zo'n brede platte,die laatste aansluiting zit niet op het moederbord wat ik uitgekozen heb.Ik weet ook niet zeker of daar verloopstukken voor zijn,ik dacht er wel van gehoord te hebben.

Edit:die zijn er wel zie,
Converter SATA IDE of IDE SATA

phate_13

Legacy Member
Duur geheugen.
Alsook, waarom de 1GB HD6950, terwijl je al de rest wel richt op crossfire?
Buiten de case dan toch, dat is misschien geen slechte case, maar als je crossfire wilt steken in de toekomst, zou ik misschien toch nog wat meer investeren. (En zoals je aangeeft is een case persoonlijk, ik vind die case te opzichtig, geef mij dan maar eerder een NZXT Source 210 in die prijsklasse.)

phate_13

Legacy Member
Paar extra opmerkingen :


  • Pas op met het gebruiken van tweakers.net. Ja, dat is zeer handig, ik gebruik het ook enorm veel. Echter zijn deze prijzen niet direct van toepassing hier in België. In Belgische winkels ligt de prijs meestal hoger, en ja natuurlijk, je kunt ook in Nederland bestellen, maar tweakers.net houdt er dan geen rekening mee dat je een hogere leverkost moet betalen. Daarnaast kan een dergelijke site, welke voor mensen die er iets vanaf weten zeer handig is, toch wat overweldigend overkomen voor andere mensen. Zeggen "kies maar een kast die je mooi vind" op tweakers.net of op alternate.be is toch een heel groot verschil.
  • Het budget is 500-700 euro. Incl. verzendingskosten ga je dus al zeker over de 700 euro zitten met dat systeem.
  • Het is ook nog zeer belangrijk te vermelden : In relatief korte tijd zullen er nieuwe processoren en grafische kaarten op de markt verschijnen. (Februari-Maart-April) Indien je zou kunnen wachten, kan dit zeker de moeite zijn!
  • Persoonlijk zou ik ook eerder grijpen naar de HD6870 dan naar de HD6950 op het moment. De HD6950 is 45% duurder voor slechts 15% meer prestaties.

Sondey10mg

Legacy Member
Ik persoonlijk zou opteren voor een 6870. Met het extra geld kan je dan een ssd kopen.

phate_13

Legacy Member
Sondey10mg heeft inderdaad gelijk dat een ssd zeer interessant is. Voor alles (buiten gaming) zal je pc een stuk aangenamer aanvoelen!

Toch ook even aangeven dat ik het gek advies vind om een 70 euro kostende 250GB harde schijf aan te raden. Dan ben je zeker een heel stuk beter af met een ssd als het om snelheid draait. Als het om de opslagruimte gaat, geef dan iets meer uit, voor 10 euro meer heb je al een 500GB schijfje.

Overigens, aangezien het als budget pc bestempeld wordt, je zou perfect nog redelijk wat geld kunnen besparen door de toekomstige crossfire mogelijkheid aan je te laten voorbijgaan. Ook is de mogelijkheid tot overclocken misschien niet persé nodig. Op die manier zou je op je moederbord, processor en voeding kunnen besparen. Zonder dat je direct veel moet inboeten aan prestaties.

Edit:
Om je ook eens een concreet voorbeeld te geven hoe het anders kan :

Mobo: MSI Z68A-G45 ~115€
CPU: Intel Core I5 2300 ~160€
MEM: 2x2GB DDR3 1333 ~20€
GRK: HD6870 ~150€
Case: Cooler Master CM 690 II ~80€
HDD: Intel 320 series 80GB ~110€
Voeding: Thermaltake Smart M550W Bronze ~60€

Totaal : 695 euro

Met dit systeem zou je later wel een 2de HD6870 kunnen steken. Overclocken zal echter niet gaan. De hoge kwaliteit van kast zul je ook lang plezier aan hebben en de ssd zal er voor zorgen dat je pc altijd zeer vlot zal werken.

Vic 40+

Legacy Member
De prijs die bij de winkels is aangegeven is de totaalprijs dus inclusief transportkosten en die veelal nog dubbelop,per item bedoel ik dan.Er is per winkel meestal wel een vaste prijs waarvoor ze de spullen naar België zullen versturen
Als de ts in Nederland wil bestellen dan is tweakers denk ik een prima site om te kijken.
Als de ts een ssd wil dan moet hij dat maar laten weten,ook wat betreft de graka,al gaat dat samen dan.
Als crossfire geen optie hoeft te zijn voor de toekomst dan moet de ts dat ook laten weten,dan kan een andere samenstelling ook prima.
Als je zo veel te zeggen hebt over zo'n samenstelling maak er dan ook eens één,de ts had al aangegeven dat hij dat wel op prijs stelt.

phate_13

Legacy Member
Vic 40+ zei:
De prijs die bij de winkels is aangegeven is de totaalprijs dus inclusief transportkosten en die veelal nog dubbelop,per item bedoel ik dan.Er is per winkel meestal wel een vaste prijs waarvoor ze de spullen naar België zullen versturen
Als de ts in Nederland wil bestellen dan is tweakers denk ik een prima site om te kijken.
Als de ts een ssd wil dan moet hij dat maar laten weten,ook wat betreft de graka,al gaat dat samen dan.
Als crossfire geen optie hoeft te zijn voor de toekomst dan moet de ts dat ook laten weten,dan kan een andere samenstelling ook prima.
Als je zo veel te zeggen hebt over zo'n samenstelling maak er dan ook eens één,de ts had al aangegeven dat hij dat wel op prijs stelt.

Ik snap niet waarom je nu zo op je tenen getrapt bent. Ik probeer jouw en de TS enkel maar advies te geven.

Daarnaast : Vaak genoeg moeten er alternatieven worden voorgesteld. Als de TS zegt ik wil een pc van 3000 euro, ga je hem er dan niet op wijzen dat dit geen wijze beslissing is en dat er op dat punt zeer weinig meerwaarde is? Dus neen, je moet opties niet achterwege laten omdat de TS er niet expliciet achter vraagt. (Overigens, waar heeft de TS dan wel naar crossfiremogelijkheden gevraagd?)

En er staat toch al een tijdje nu een voorgesteld systeem... (Normaal probeer ik dit ook sneller te doen, maar aangezien ik bezig zou moeten zijn met blokken stel ik het grotere werk meestal uit, omdat advies geven al genoeg van mijn tijd opslokt.)

Vic 40+

Legacy Member
Ach ja ik ga wachten tot d ts zelf eens reageert.

Ik denk overigens dat het volgende mekaar tegen spreekt,

"Dus neen, je moet opties niet achterwege laten omdat de TS er niet expliciet achter vraagt. (Overigens, waar heeft de TS dan wel naar crossfiremogelijkheden gevraagd?)"

phate_13

Legacy Member
Vic 40+ zei:
Ach ja ik ga wachten tot d ts zelf eens reageert.

Ik denk overigens dat het volgende mekaar tegen spreekt,

"Dus neen, je moet opties niet achterwege laten omdat de TS er niet expliciet achter vraagt. (Overigens, waar heeft de TS dan wel naar crossfiremogelijkheden gevraagd?)"

Inderdaad, dat is jouw advies, en dat spreekt jouw andere uitspraak tegen.

Tsommy

Legacy Member
phate_13 zei:
Paar extra opmerkingen :


  • Pas op met het gebruiken van tweakers.net. Ja, dat is zeer handig, ik gebruik het ook enorm veel. Echter zijn deze prijzen niet direct van toepassing hier in België. In Belgische winkels ligt de prijs meestal hoger, en ja natuurlijk, je kunt ook in Nederland bestellen, maar tweakers.net houdt er dan geen rekening mee dat je een hogere leverkost moet betalen. Daarnaast kan een dergelijke site, welke voor mensen die er iets vanaf weten zeer handig is, toch wat overweldigend overkomen voor andere mensen. Zeggen "kies maar een kast die je mooi vind" op tweakers.net of op alternate.be is toch een heel groot verschil.
  • Het budget is 500-700 euro. Incl. verzendingskosten ga je dus al zeker over de 700 euro zitten met dat systeem.
  • Het is ook nog zeer belangrijk te vermelden : In relatief korte tijd zullen er nieuwe processoren en grafische kaarten op de markt verschijnen. (Februari-Maart-April) Indien je zou kunnen wachten, kan dit zeker de moeite zijn!
  • Persoonlijk zou ik ook eerder grijpen naar de HD6870 dan naar de HD6950 op het moment. De HD6950 is 45% duurder voor slechts 15% meer prestaties.


Ik zou voor die onderdelen zowiezo wel rondkijken waar ik ze het goedkoopst kan bestellen eventueel en laten leveren of afhalen als het niet te ver is.

Budget is idd toch max 700 euro. Ik moet beetje voorzichtig zijn.

Als de prijzen in Februari waarschijnlijk een pak gaan dalen dan zou ik wel wachten tot die moment. Dan kan ik beter voor minder/evenveel geld krijgen.
Mijn oude pc kan ik tijdelijk wel fixen door een goeddkope gfx op de kop te tikken of van iemand te lenen fzo denk ik. Want het is de gfx kaart die kapot is.

Bij de gfx kaart hoeft dat niet persé een duurder model te zijn. Voornamelijk goede prijskwaliteit verhoudig.

Mijn oude HD kan ik dus als ik dit hier lees beter ook vervangen dan? omdat deze mssn te traag zou zijn? Maar ik kan deze toch nog altijd als 2e gebruiken dan veronderstel ik of niet?? Er staat ook vanalles op dat ik niet kwijt wil.

phate_13

Legacy Member
Je kunt deze harde schijf zeker behouden. Als boot-schijf (harde schijf waar windows op staat) zal deze inderdaad je volledige pc traag maken. Daarmee ook dat ik je een ssd aanraad.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan