Archief - Bliksembeveiliging

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Brick Top

Legacy Member
Hallo iedereen,

In het verleden heb ik ooit al twee computers 'verloren' tijdens een onweer. Wat de precieze oorzaak was weet ik niet maar aangezien het steeds na een onweer was vermoed ik dat de bliksem de boosdoener was. :p

Naar de toekomst toe zou ik dit graag willen vermijden (duh). Meestal trek ik alle stekkers uit het stopcontact wanneer ik weet dat er een kans bestaat op onweer en/of donder/bliksem maar af en toe word ik wel eens verrast. Om dit te vermijden ben ik dus op zoek naar een afdoende bliksembeveiliging. Google levert wel wat resultaten op maar reviews of persoonlijke ervaringen zijn moeilijk te vinden. Daarom hoop ik dat jullie me wat op weg kunnen helpen.

Voorlopig kom ik enkel nog maar uit bij de 'Belkin Surgemaster' maar weet niet of ik daarmee 'safe' ga zijn.

Alvast bedankt voor mogelijke antwoorden!

B.T.

apa

Legacy Member
Een echt goede beveiliging tegen blikseminslag bestaat niet.

Eigenlijk bevatten de meeste (consumenten)toestellen (zoals deze waar jij naar linkt) niet meer dan een zekering. Een zekering werkt door de geleider te onderbereken bij pieken in de stroomtoevoer. Bliksem is echter sterk genoeg om door lucht (= een isolator) te geraken en die paar extra millimeters van een zekering zullen dan ook geen enkel probleem vormen.

Het uittrekken van de stekkers is al een veel betere beveiliging, maar je moet erop letten dat je je toestellen volledig ontkoppelt van geleiders: dus ook de TV-kabel, UTP-kabels e.a. moeten los!

Brick Top

Legacy Member
apa zei:
Een echt goede beveiliging tegen blikseminslag bestaat niet.

Dat vreesde ik dus al... Maar zo'n speciale stekkerdoos, is dat beter dan niets of gaat dat in de praktijk weinig of geen verschil maken? Ik zie op dat ding trouwens precies ook wel een UTP-ingang.

Destiser

Legacy Member
Brick Top zei:
Dat vreesde ik dus al... Maar zo'n speciale stekkerdoos, is dat beter dan niets of gaat dat in de praktijk weinig of geen verschil maken? Ik zie op dat ding trouwens precies ook wel een UTP-ingang.

Ge kunt dat ding gebruiken als overspanningsbeveiliging, die kan optreden tijdens een blikseminslag die gebeurt op een deftige afstand van uw huis weg.

Zo'n kallutjes werken zoals reeds gezegd niet bij een rechtstreekse inval. Bedenk u eens, zo'n bliksem komt van 1000m hoog door lucht (die niet als een geleider beschouwd word), dus waarom zou een hoopje plastic dat kunnen tegenhouden?

Brick Top

Legacy Member
Destiser zei:
Bedenk u eens, zo'n bliksem komt van 1000m hoog door lucht (die niet als een geleider beschouwd word), dus waarom zou een hoopje plastic dat kunnen tegenhouden?

Mmmmm... valt iets voor te zeggen. :unsure:

Feignasse

Legacy Member
Ik gebruik ook van die speciale stekkerdozen met overspanningsbeveiliger. Geen idee of het echt nut heeft, maar bon. Bij onweer trek ik echter ook alles uit, zowel stroom- als netwerkkabels.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan