Archief - Advies samenstellen pc

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sparks

Legacy Member
Beste,

Ik ben aan het rondkijken om opnieuw een desktop te kopen.
Voornamelijk door wat nieuwe games. (BF3, skyrim en later guild wars 2)
Maar kan ook gebruikt worden voor vm's te draaien.

Omdat ik al lang de ontwikkelingen op gebied van harware niet meer volg, leek het me beter om advies te vragen aan mensen die er wel iets van kennen.
(is nog geleden van de radeon 9800, om een indicatie te geven.)

Ik heb niet echt een vast budget, wel zou ik het liefst een gezonde prijs/kwaliteit ratio behouden.
Een simpele case is ruim voldoende en een scherm heb ik ook nog van doen.
Ik ben niet van plan te overclocken.

In andere topics zie ik vaak de i5 2500 terugkomen als cpu maar in de Aankoopadvies sticky worden ook athlons voorgesteld. Het is me dus niet echt duidelijk voor welke ik best zou gaan.
Qua graka heb ik niet echt een idee welke de juiste zou zijn.
De ati 6850 of is er een betere qua prijs/kwaliteit?
Een hd kopen kan ik ook beter uitstellen?
Zag namelijk dat een WD caviar green nog redelijk geprijst staat maar zijn dat soort hd's niet geschikt dan?
Zijn pc's nog even eenvoudig om in elkaar te steken?

Alleeja, een hoop onduidelijkheid dus.
Maar ik hoop dat jullie me al vooruit kunnen helpen.

Alvast bedankt!

phate_13

Legacy Member
Bij een pc die voor games (zoals BF3) EN virtual machines moet dienen is het heel moeilijk om iets samen te stellen zonder budget hoor. Je zult dus toch iets of wat richtlijnen moeten geven hoor. Dat kan gaan van 800 euro tot 1500 euro lijkt me.

Daarnaast : De aankoop sticky is zeer verouderd.

sparks

Legacy Member
phate_13 zei:
Bij een pc die voor games (zoals BF3) EN virtual machines moet dienen is het heel moeilijk om iets samen te stellen zonder budget hoor. Je zult dus toch iets of wat richtlijnen moeten geven hoor. Dat kan gaan van 800 euro tot 1500 euro lijkt me.

Daarnaast : De aankoop sticky is zeer verouderd.

Nja, als ik een vm draai is hij niet zo veeleisend.
Hooguit een VS2010 en sql2008r2. Moest dit niet eenvoudig te combineren zijn kan ik de vm ook gewoon laten.

En ja budget.. liefst niet te duur, dus zeker niet meer dan 1000 euro.
Moet echt geen monster pc zijn.

phate_13

Legacy Member
Welja, ik weet ook niet zoveel van vm's. Maar ik weet wel dat hierbij een I7 wel zijn nut kan hebben. Maar als het niet zo zwaar is, ga dan maar voor een I5 inderdaad.

Excl. windows zou dit op ongeveer 1000 euro moeten uitkomen :

PC case: Coolermaster 690 II Advanced zwart zonder voeding
CPU: Intel Core i5 2500K Quad Core 3.3Ghz 6MB socket 1155
CPU cooling: Scythe Mugen 3 SCMG-3000 AMD/Intel CPU cooler
Motherboard: ASRock Z68 Extreme3 Gen3 socket 1155
Memory 1: Kingston 4Gb DDR3 1333Mhz CL9
Memory 2: Kingston 4Gb DDR3 1333Mhz CL9
Solid State Disk: Crucial RealSSD 64Gb M4 2.5-inch 6GB/s SATA3
Grafische kaart 1: ATI HD6950 2Gb DDR5 PCI-express
Optical Drive 1: LG 24x GH24NS70 DVD-RW Dual Layer zwart SATA
Voeding: XFX Core Edition 650W voeding

Als ik morgen deze topic nog eens tegen kom / er aan denk / er tijd voor heb, zal ik ook eens een goedkopere setup proberen samen te stellen. Al is deze vrij optimaal.

sparks

Legacy Member
Bedankt!
Heb eens op alternate zitten kijken voor de onderdelen die je opgaf.

1 Solid State Disk 2,5 inch SATA CT064M4SSD2 (64 GB) € 99,90* € 99,90*
1 Voedingen meer dan 600 Watt (Art.-Nr.: TN6VX2) PRO650W Core Edition (650 Watt) € 84,90* € 84,90*
1 Z68 EXTREME3 GEN3 (Intel® Z68 Express) € 127,90* € 127,90*
2 Geheugen DDR3-1333 4 GB DDR3-1333 (4096 MB) € 19,99* € 39,98*
1 Grafische kaarten ATI PCIe HD 6950 (AMD Radeon HD6950) € 232,90* € 232,90*
1 CPUs Socket 1155 Core™ i5-2500K (4x 3300 MHz) € 197,90* € 197,90*
1 DVD-reWriters Serial-ATA GH-22NS30 (22 / 8 / 16 speed) € 19,99* € 19,99*
1 Behuizingen Midi Tower VSK-1000 (3x 5,25" extern, 1x 3,5" extern, 6x 3,5" intern, 1) € 39,99* € 39,99*
Subtotaal: € 843,46*

Geheugen is Kingston ValueRAM 4 GB DDR3-1333 (Light-Retail, KVR1333D3N9/4G) en de dvd is LG GH-22NS30 ipv de GH24 die je voorstelde. (Was niet meer leverbaar).
Ik had de Scythe mugen gelaten omdat ik niet van plan ben te overclocken, of is het toch een aanrader omdat hij stil is?

Nuja, met een scherm erbij zal het wel de kaap van 1000 euro halen.

Ben wel benieuwd wat de budgetvriendelijkere set-up zou zijn en of het verschil tussen de 2 systemen groot genoeg is om de meerprijs te rechtvaardigen.

mdgf

Legacy Member
@phate: als koeler bij jaha lijkt de thermalright macho me beter, niet?

Even duur, stuk stiller en koelt ook iets beter dan de mugen 3 als ik me niet vergis.

@#5: ik betwijfel of een 6950 in die case gaat passen zonder dat je er een stuk uit gaat moeten halen/slopen.
Geheugen is Kingston ValueRAM 4 GB DDR3-1333 (Light-Retail, KVR1333D3N9/4G) en de dvd is LG GH-22NS30 ipv de GH24 die je voorstelde. (Was niet meer leverbaar).
Dat maakt allemaal niks uit :).

phate_13

Legacy Member
Ik zou bovenstaand systeem overigens zeker niet in zo'n budget case steken.

Goedkopere variant :

1 Phenom II X4 955 (4x 3200 MHz) € 104,90*
1 ASRock 870 EXTREME3 R2.0 € 71,90*
1 NZXT Source 210 Elite € 49,99*
1 AMD Radeon Sapphire HD6870 € 159,90*
1 Solid State Disk 2,5 inch SATA CT064M4SSD2 (64 GB) € 99,90*
2 Geheugen DDR3-1333 4 GB DDR3-1333 (4096 MB) € 39,98*
1 DVD-reWriters Serial-ATA GH-22NS30 (22 / 8 / 16 speed) € 19,99*
1 Antec EA-380GREEN 380W € 47,99*


Totaal : 594,55

Je kunt natuurlijk ook nog gaan combineren tussen de 2 systemen. Processor is vooral nuttig voor de VM's. Grafische kaart natuurlijk voor games (processor in mindere mate, maar toch ook niet te hard op besparen bij een zwaardere GPU).


@ mdgf : Ik ken die koeler niet. Zal ik eens moeten opzoeken. Is een kwestie van gewoonte dat ik de Mugen aanraad. Goed dat je alert blijft voor nieuwe alternatieven! :) (Ik dacht overigens wel dat de Mugen 3 minder interessant zou zijn dan de 2. Dus als je deze zou vinden, zou ook al beter moeten zijn dan de 3.)

alilsneaky

Legacy Member
380W voeding met een pII 955, 2HDDS (nuja een ssd) n een 6870 (die op zichzelf al 150W verbruikt?).
Dat is wel erg nipt he... (heel erg nipt).

Capacitors verzwakken met de tijd dus t vermogen daalt, koop op z'n minst een 430 W voeding. (voor die paar euros...)

Behalve dat detail zou ik die exacte pc ook aanraden, das het meeste waar voor je geld dat je nu kunt vinden.

Prijs/performance is die veeeeeeeeel beter dan een 2500k en hd6970 bvb.

Prijs/performance voor gfx kaarten bvb waarbij hd4890 als baseline voor performance dient (100%)

AMD

HD5770 : 90% /100 euro
HD6770 : 90% /105 euro (dit is IDENTIEK dezelfde kaart als 5770, met een nieuwe sticker!)
HD4890 : 100 %/100 euro (als je er nog een kunt vinden of je hebt er al een)
HD6850 : 120 %/135 euro
HD6870 : 140 %/160 euro
HD6950 : 160-170 %/235 euro
HD6970 : 190 %/320+ euro

Nvidia:
GTX260 : 100%/? euro
GTX460 : 110%/150 euro
GTX560 : 115%/170 euro
GTX560ti:160%/220 euro (iets meer of iets minder afhankelijk van welke cooler en oc of niet, dit is de enige prijs/performance kaart van NVIDIA momenteel)
GTX570 : 180?%/300? euro
GTX580 : 210% ofzo / 460-550 euro LOL

Kan er hier en daar 5% naast zitten met performance maar hieruit kun je zelf je keuze maken.

En pas op voor 1GB vram bij de 200+euro kaarten, dit kloot je nu al in battlefield3, gta4 met mods en veel andere games op hogere resoluties met msaa.
Als je een 6950 koopt koop dan de 2GB versie of je zit daar binnen een jaar met je 250 euro kaart die vram bottlenecked is.

phate_13

Legacy Member
380Watt voor een systeem dat zo'n 300Watt zal verbruiken onder load lijkt me thans een ruime marge te zijn... Alsook is de kwaliteit duizend keer belangrijker. Die Antec voeding is zeer deftig qua kwaliteit, dus de afname qua capacitoren valt te verwaarlozen. Een deftige voeding is ruim "overspecced".

Het wattage van een voeding zegt echt bitter weinig als je gaat kijken naar bijvoorbeelde Corsair VX450, Antec Earthwatts 500Watt en de Arctic Cooling Fusion 550Watt, deze zijn intern dezelfde voeding. Welja nog straffer : De Corsair gebruikt zelfs een paar betere componenten en de Arctic cooling een paar iets mindere, maar het basis-design is hetzelfde. Staar je dus vooral niet blind op het wattage!

Alsook snap ik je prijs/performance verhouding principe, ik heb zelf ook een tijdje zo gedacht, al vergeet je dan dat de rest van je pc ook iets kost. Ten opzichte van de totaalprijs van de pc is de percentuele meerprijs per performance veel beter bij de hogere kaarten ook. Ook moet je zien dat je minimum 30 fps haalt.

alilsneaky

Legacy Member
Een grafische kaart is idd het onderdeel waar je het meeste voor terugkrijgt als je er extra aan uitgeeft ,daarom dat ik hem ook de hele lijst geef he :p
Het blijft wel een feit dat er elke 8maand/1 jaar een nieuwe serie kaarten uitkomt, dat de volgende serie een enorme sprong gaat zijn (40>28nm procede en nieuwe architectuur EN supersnel XDR ram ipv gddr5 voor de high end kaarten).
Daarbij komt nog dat de resale waarde voor gfx kaarten erg hoog is, en dat een upgrade super gemakkelijk gedaan is.
Die 100 euro evt nu bespaard voor 20 percent performance gaat dan volgend jaar naar een 2x snellere kaart bvb he.
We zitten nu ook aan het einde van deze 'generatie' kaarten, gtx580 performance kost nu 450 euro maar binnen 4 maand wss nog 200 euro.

380W voeding voor een pII en 6870 is toch wel de eerste keer dat ik dat hoor, er wordt altijd een 500W voeding aangeraad voor die kaarten door de fabrikant (wat natuurlijk met ruime marge is).
Je moet ook zien dat de voeding genoeg W kan leveren op de 12volt rail (om de gpu ,cpu en mobo te poweren).

Vergeet niet dat USB accesoires zoals externe HDD's, muizen, headsets, webcams etc ook al snel elk 5W verbruiken.
Ik zei dan ook nipt he:p niet 'ohnee dat gaat nooit macheren'.

Ik zal altijd de eerste zijn om bullshit te roepen als iemand een 80 euro dure voeding aanraadt, of als mensen aanraden om een 400W voeding te vervangen als iemand een midrange kaart wil kopen, maar als je toch nieuw koopt is de meerkost voor een 500-600W voeding erg klein.

phate_13

Legacy Member
Ik zal ook nooit de duurste kaarten aanraden hoor. Maar een HD6950 is zeker geen slechte investering! :)

En 100Watt marge is toch ruim genoeg hoor. Zeker omdat, nogmaals, die voeding ook sowieso hogere pieken aan kan. Zo kan een VX450 ook perfect 550Watt trekken. Deze had men immers veel hoger kunnen labellen.

Ik ben ook akkoord dat je ene marge moet hebben, maar onder normale omstandigheden, in games, zal die pc overigens slechts zo'n 250 Watt trekken. Dat is al 130Watt marge... 50% marge lijkt me mee dan ruim genoeg.

alilsneaky

Legacy Member
6950 is (was) achteraf gezien geen slechte investering neen, nudat de 7xxx zijn uitgesteld (die hadden er al moeten zijn)
Ondertussen is het wel heel laat he.
HD7990 is voor maart 2012; en voor die uitkomt brengen ze eerst de 7950 en 7980, en voor DIE uitkomen komt eerst nog de 7850 en 7870 -dus wss jan of februari.

6950 is al een flink oude kaart ondertussen (ook al is zijn vervanger er nog niet) , zelfs met de gedaalde prijs vind ik ze nog vrij duur.
Ik wou er ook een kopen (heb uiteindelijk een 6870 gekozen) deze maand, maar ik zag die extra kost dan als (hoge) 'ik wil geen 2 maand wachten' belasting.

sparks

Legacy Member
Dus de goedkopere variant zal ruim voldoende zijn?
Een game op medium spelen zou ook helemaal niet storen.

Enkel over de voeding zijn jullie het nog niet echt eens?

Zijn er ook sugesties voor een deftig scherm? Of kunt ge daar niet veel mis bij doen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan