Archief - Advies hardware Raidcontroller.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

morfer

Legacy Member
ji

ik ben op zoek naar een raid hardware raid controller:

3 redenen:

Veiligere opslag dan mijn raid 0 configs nu.
Meer disks samen om nog sneller te werken.
Tekort aan opslagruimte atm

ik dacht aan een kaart met 8 poorten, die raid 5 of 6 kunnen.
+ om te starten 5 2tb schijven wd green + 1 recente wd green. ( 6 in totaal )

Het is geen server die 24/7 aan staat, enkel wanneer nodig.
FTP server op lanparty's, Dc++, etc etc ( 4x1gb's trunked )

En ik heb nog een aantal vragen ook die wel belangrijk zijn:
1: Nu steek ik 6 schijven kan ik daar nog 2 bij steken later en de raid opnieuw laten optimaliseren ?
2: Juiste keuze harde schijven ? WD20EARS

Ik heb echt geen flauw idee welk budget ik mag verwachten. prijzen lopen ver uit elkaar van zulke raid controllers ( 150 - 600 )

groeten

phate_13

Legacy Member
Ik heb zelf ook eens een tijdje voor een RAID 5 controller zitten kijken, het is inderdaad complexer dan het op het eerste zicht uit ziet.


  • In de eerste plaats zou ik zorgen dat je een deftige controller hebt. Indien je het goedkoopste model neemt zou ik het je gewoon dadelijk in zijn geheel afraden.

  • In de tweede plaats, ja dat is geen probleem om later harde schijven bij te steken. Het enige "probleem" dan is dat deze lang bezig zullen zijn met de RAID-array terug te construeren. (Heel veel data zal dan immers herschreven moeten worden.)

  • In de derde plaats, ben ik ook al tegengekomen, dat wanneer de veiligheid van je data echt belangrijk is, dat men dan wel vaker aanraad om verschillende types van harde schijven te nemen. Harde schijven van hetzelfde type hebben een grotere kans om op hetzelfde moment de geest te geven dan van een ander type. Bij een RAID 5 opstelling is één kapotte schijf geen probleem, maar eenmaal er twee kapot zijn, ben je gekl**t.

Ik hoop dat je hier iets mee bent.

Yank

Legacy Member
Zeker dat je hardware RAID wilt? Ik weet dat ZFS populair begint te worden in zo'n situaties. Een 'nadeel' is natuurlijk dat je Linux moet draaien. Verder moet je geen dure controller kopen en moet je ook geen schrik hebben als de stroom uitvalt.
En met 2 kapotte schijven is heel je array inderdaad eraan, er zal maar juist een schijf uitvallen, je hebt geen reserve liggen, het duurt even voor je een nieuwe hebt (juist een weekend of wat feestdagen of nog iets anders) en je array is een hele tijd heel fragiel.

Storage showoff topic - 10+ TB storage systems - Opslagmedia & I/O Controllers - GoT
zeker ook hier eens wat lezen voor wat ideetjes, tips en ervaringen te halen

morfer

Legacy Member
phate_13 zei:
Ik heb zelf ook eens een tijdje voor een RAID 5 controller zitten kijken, het is inderdaad complexer dan het op het eerste zicht uit ziet.


  • In de eerste plaats zou ik zorgen dat je een deftige controller hebt. Indien je het goedkoopste model neemt zou ik het je gewoon dadelijk in zijn geheel afraden.
  • In de tweede plaats, ja dat is geen probleem om later harde schijven bij te steken. Het enige "probleem" dan is dat deze lang bezig zullen zijn met de RAID-array terug te construeren. (Heel veel data zal dan immers herschreven moeten worden.)
  • In de derde plaats, ben ik ook al tegengekomen, dat wanneer de veiligheid van je data echt belangrijk is, dat men dan wel vaker aanraad om verschillende types van harde schijven te nemen. Harde schijven van hetzelfde type hebben een grotere kans om op hetzelfde moment de geest te geven dan van een ander type. Bij een RAID 5 opstelling is één kapotte schijf geen probleem, maar eenmaal er twee kapot zijn, ben je gekl**t.

Ik hoop dat je hier iets mee bent.

Ok als ik weet dat ik er een schijf kan bij duwen lijkt mij dat wel tof, dat het paar dagen kan duren, daar kan ik wel met leven :D

Uw 3de reden lijkt mij een slimme opmerking :D, ik dacht altijd voor een raid je best identieke schijven hebt, maar nu je dat verteld lijkt mij het zo dom nog niet :p.
En dat is ook een reden waarom ik twijfel tussen raid 5 of 6
bij 6 mogen er 2 uitvallen, wat mij al HEEL onwaarschijnlijk lijkt, alles is mogelijk natuurlijk :D ( maar 6 heeft meer cpu power nodig ) al is dat geen probleem met een Q9550 vermoed ik.


@yank
ik ga uw voorstel eens bekijken bedankt ! :D

phate_13

Legacy Member
Het risico van 2 schijven die het begeven valt natuurlijk ook te beperken door reeds op voorhand een 2TB schijf aan de kant te leggen. Dit is natuurlijk wel een iets duurdere oplossing, aangezien de prijzen van dergelijke schijven continue, beetje bij beetje dalen. Indien je over een jaar een 2TB schijf moet kopen zal deze goedkoper zijn. Je moet zelf maar bekijken in welke mate je daar op voorbereid wilt zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan