Archief - Advies desktop pc

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Dustar

Legacy Member
Hallo allen,

ik wilde graag enkele desktop - pc's aankopen. Hierop hoeven geen zware toepassingen te draaien; de meest gebruikte software zijn MS Office ( vooral Excel ) en IBM Client Access ( voor AS400 telnet sessies ).

Ik had nu volgende configuratie voor ogen:

HP Elite 7200 i5-2400 Microtower PC
Processormodel: Intel Core i5-2400, 3,1 GHz
Snelheid: 3,1 GHz
Werkgeheugen: 4 GB DDR3 ( 2/4 Banken bezet ).
Harde schijf: 1 TB
Optisch station: DVD-Brander
Extra station: 22-in-1 Card Reader
Videokaart: 2 GB nVidia GeForce GT420
Netwerkkaart: Ethernet 10/100/1000
Besturingssysteem: Windows 7 Professional 64 bit
NVIDIA GeForce GT420 with 2 GB graphics memory
Video ports: DVI-I and HDMI

De prijs is met +/- 530 -550 euro ( excl. BTW ) niet te veel denk ik zo.

Het vreemde is wel dat bijvoorbeeld de HP Compaq 6200 i5-2400 Pro MT of zelfs de HP Compaq 6200 i3-2100 Pro MT Top Value duurder zijn, terwijl ze ogenschijnlijk op alle vlakken veel lagere specs hebben.
Waaraan kan dat liggen? Is de HP Elite dan minderwaardig van kwaliteit ofzo?
Iemand ervaring met dit soort toestellen?

Mvg,
D

Infect3d

Legacy Member
Ik zou een pc zelf samenstellen.
Voor bv. 200 euro meer heb je een PC die 5x zo snel is.
Bij wijze van spreken. :p

mdgf

Legacy Member
i3 2100 100€
h61 mobo met usb3.0/s-ata3 60-70€
60GB ssd (zit niet in die hp) 95€
1TB spinpoint f3 45€
dvd-rw: 17€
Windows: 80€
4GB RAM: 20€
CM elite case: 35€
(kaartlezer): 5€
Voeding: 35€
---------------------
Totaal met ssd: ~502€ incl BTW (excl: ~417€), conclusie: zeker zelf samenstellen

Het is wel "maar" een i3 ipv een i5, maar voor uw doeleinden doet dat er niet toe lijkt me (tenzij die excel echt voor zware rekentoestanden gebruikt gaat worden).

p.s.
NVIDIA GeForce GT420 with 2 GB graphics memory
:rofl:

Dustar

Legacy Member
Mja, 't Is voor op het werk en daar is HP het huismerk. Ook voor nadien garantietoestanden etc... is het makkelijker om een kant -en klare PC aan te kopen.

Wat Excel betreft; hier wordt veel gebruik gemaakt van data ophalen van externe gegevensbronnen en diverse functies. Vooral verticaal zoeken blijkt bij lange lijsten nogal wat rekenkracht nodig te hebben.

Wat bedoel je met die nVidia kaart? Heb de specs gewoon van de site overgenomen. Dacht dat die GT420 kaartjes toch met 2GB DDR3 geleverd werden?

phate_13

Legacy Member
Het "grappig" (of zielige, hangt er vanaf hoe je het bekijkt) van die kaart is dat die kaart met 512MB al ruim toekomt en met meer geheugen absoluut niets kan doen. Zo'n belachelijk trage kaart met 2GB ram is gewoon om van te wenen.

Dustar

Legacy Member
Ah vandaar :-)
Ben niet meer zo thuis in het hardware wereldje, maar aangezien het niet om een game pc gaat, dacht ik dat de videokaart niet zoveel zou uitmaken.

mdgf

Legacy Member
Het is inderdaad gewoon grappig dat ze 2GB geheugen zetten op zo'n kaart die daar niets mee kan aanvangen omdat hij te traag is, stomme marketing.

En ik kan niet zeggen van kopen die handel: want je betaald 170-200€ te veel (indien je geen ssd neemt, maar overweeg dat dan toch wel).

azerty.nl
Dat komt overeen met die hp (maar deze heeft wel usb3.0, geen kaartlezer want dat gebruikt niemand), trek daar dan zo'n 15-16% af voor de btw: ~370€ + 12€ verzending.

Natuurlijk is het zo'n hp gemakkelijker (niet zelf assembleren ed), maar toch wel gevoelig duurder ook. Je moet zelf weten wat je wilt.

Dustar

Legacy Member
Mja, voor de uniformiteit toch maar bij HP blijven. Kan ze hebben aan 520 euro, dus een 130 euro meer. Voor een bedrijf is dat eigenlijk geen thema...

mdgf

Legacy Member
Als het echt een (middel)groot bedrijf is, dan ben je natuurlijk beter af met een contract af te sluiten met hp of iets dergelijks, alleen vraag ik me af waarom je dan hier vragen komt stellen (er is daar toch wel ergens een verantwoordelijke voor it die zich daarmee bezighoudt)?

Als je dan maar weer een paar pc's hebt staan dan ben je in mijn ogen beter af met zelf samengestelde pc's (enkel de prijs van windows steekt wat tegen, maar dat kan wss ook wel goedkoper in grotere pakketten, of je gebruikt gewoon een gratis OS natuurlijk).

Dustar

Legacy Member
Ik vond het eigenlijk vooral vreemd dat deze configuratie voor 520 te verkrijgen is, terwijl een -in mijn ogen- mindere setup voor 100 euro meer gaat.

Het vreemde is wel dat bijvoorbeeld de HP Compaq 6200 i5-2400 Pro MT of zelfs de HP Compaq 6200 i3-2100 Pro MT Top Value duurder zijn, terwijl ze ogenschijnlijk op alle vlakken veel lagere specs hebben.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan