Archief - Advies bij aankoop grafische kaart

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Getaway07

Legacy Member
Graag had ik een nieuwe grafische kaart aangeschaft omdak mijn huidige recente games wel kan draaien maar enkel op low graphics. Ik heb echer geen idee of ik beter af ben met een nVidia of een ATI kaart.

Ik heb nu een nVidia geforce GT320.

Mijn budget ligt rond de €250; Dus als er suggesties zijn, laat maar komen :applause:

Getaway07

Legacy Member
i7 860 (2.80ghZ), 6gig ram DDR
Windows 7 64bit

Het is geen zelfsamengestelde pc btw, het is een acer M7811

phate_13

Legacy Member
Dan des te belangrijker: Wat voor voeding? (Alsook, hoe groot is de kast?)

Getaway07

Legacy Member
500W voeding denk ik

de kast meet
Lengte 45,6 cm
Breedte 18,5 cm
Hoogte 41,6 cm

phate_13

Legacy Member
Het is vooral de plaats binnen de kast die van belang is, hoe een lange videokaart er in past.
En daarnaast: Wattage zegt niet veel. Kun je eens kijken hoeveel Ampère er op elke voltlijn zit?

Getaway07

Legacy Member
Ik ben momenteel wel aan het werken op deze pc, of kan je dit ook opzoeken zonder de kast te moeten openen? ben niet zo'n specialist in pc hardware..

Musk

Legacy Member
Je pc eens opendoen en op de zijkant van je voeding staat een sticker met alle nodige info, typ dat even over en je zal veel accurater geholpen worden :)

phate_13

Legacy Member
Daarvoor moet je enkel de zijplaat van kast er af draaien. Dit kan normaal gezien ook perfect wanneer de pc aan staat. Deze informatie vind je normaal terug op de zijkant van de voeding.

Getaway07

Legacy Member
AC input: 100-127/220-240V-, 10/5A,60/50Hz
DC output: 3.3V|+5v| +12V1 | +12V2 | +5vsB| -12V
16.0A|20.0A|18.0A| 18.0A |2.5A| | 0.5A
135w Max | 360w max|
Max wattage: 450W
Peak wattage: 500W

phate_13

Legacy Member
Het relevante wattage ligt dus eigenlijk op zo'n 400Watt. (Aangezien de 12V-lijn bijna de enige gebruikte en dus relevante voltlijn is, en deze kan slechts 360Watt leveren.)

Nu normaal is dit wel niet direct een probleem. Staat er ook nog een merknaam en type op de voeding? (had dit beter misschien ook dadelijk gevraagd, mijn verontschuldigingen als je hem nu weeral moet open draaien. :) ) Misschien kun je best dadelijk ook eens kijken hoeveel dergelijke aansluitingen je op je voeding hebt : http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/pcie6index.jpg
Ik ga er van uit dat dit er maar eentje is?
Indien dat er maar eentje is moet je ook nog minstens 2 van deze aansluitingen hebben:
http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/peripheralindex.jpg

Normaal gezien moet dat wattage voldoende zijn voor een cava grafische kaart. En zou een HD6950 2GB met jouw budget de beste keuze zijn. (Deze kaart is bij benadering zo'n 6-7 keer sneller dan die GT320.)

(Ik vraag misschien veel om te controleren, maar op die manier kan ik er wel veel zekerder van zijn dat alles deftig zal werken. )

Getaway07

Legacy Member
Het merk is FSP( vermoed ik)
Qua type heb ik geen idee waarbij ik moet kijken...
Ik heb 2 aansluitingen van het eerste type dat je vermeld hebt (die met de 6 pinnen)

En ik zit nu op mijn laptop, de andere lag hier nog open dus geen probleem :)

phate_13

Legacy Member
2 aansluitingen, dat is dus ideaal. Geeft me ook een nog groter vertrouwen in de voeding, dan zal dat normaal geen probleem zijn. Zoals ik reeds zei: De HD6950 2GB zou ik nemen met dat budget, deze zal dus (zoals ik juist ge-edit heb in mijn vorige post) een 6-7 tal keer sneller zijn dan je huidige kaart schat ik.

phate_13

Legacy Member
Ow, ik denk er wel terug aan, hopelijk past deze wel in je kast. Dit is niet direct een klein kaartje zoals de GT320. Kijk dit zeker nog eens na.

Getaway07

Legacy Member
Ik denk ik wel genoeg ruimte in mijn kast, maar zal het voor de zekerheid eens opmeten.
Nogmaals bedankt!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan