Archief - Aankoop PC (~€1100)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gottrash

Legacy Member
Doel: Het zal voornamelijk een game pc zijn maar gebruik voor het school ook wel wat intensieve programma's zoals After Effects,Premiere Pro, Cinema 4D,... Mijn budget zal rond de 1100 euro liggen dus. Zelf heb ik geen plan om iets in SLI/Crossfire te zetten met mijn GPU.

Heb eens rondgezien op 9lives hier en had enkele vragen:

CASE: Is dit enkel je persoonlijke mening wat je zelf mooi vind of zit hier werkelijk nog wel een prijs achter kwaliteit? zou hier wel een mooi kastje voor willen hebben die wel wat fancy mag uitzien. :p

PSU: Corsair AX650 Pro (Die heb ik hier in mijn systeem al liggen, moest dringend een nieuw hebben omdat de vorige het begaf en had veel recommendation gezien hier.)

MB: weet ik absoluut niets van! :p

CPU:
  • Ik heb de i5 2500k al veel horen vallen hier, is het niet beter dat ik ga kijken voor i7 omdat de pc niet enkel zal dien voor gaming?
  • Ook komen de nieuwe CPU's binnenkort uit van intel, is het het wachten waart sinds dat het vooral de ingebouwde gpu in de chips verbeterd zullen worden of zal er een serieuze performance upgrade zijn cpu wise?

MEM:
  • Hier moest ik niet persé kijken naar de snelheid van de latjes?
  • Zou ik voor 16GB gaan of is 8GB al een overkill?
  • Wat is het verschil tussen de profiles?

GPU: Met de nieuwe Nvidia's die gaan komen, is dat het wachten waard? Premiere Pro werkt namelijk zeer goed me Nvidia kaarten omdat die CUDA hebben maar moestik nu voor een AMD 7000 reeks gaan zal dat er ook soepel mee draaien?

SSD: Heb geen idee welke te kiezen maar moet enkel maar voor mijn OS zijn, wat ik hier heb gelezen zijn de Intel 520, Crucial m4,...

HDD: Hier zou ik gewoon mijn oude HDD willen voor gebruiken.

OS: Windows 7 Home Premium retail €172

Zoals je kan zien is het ook niet echt dringend voor een aankoop van een nieuwe pc maar het begint wel te kribbelen bij het denken van een nieuwe computer in één te steken :p

Enige suggesties? :D

edit: Dit is mijn setup dan voorlopig!

CASE:ALTERNATE - HARDWARE - Behuizingen - Big Tower - CM Storm Trooper €139

PSU: Corsair AX650 Pro (die heb ik al.)

MB:ALTERNATE - HARDWARE - Moederborden - Intel - Socket 1155 - GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3 €125

CPU:ALTERNATE - HARDWARE - Processoren (CPU) - Desktop - Intel® Core €199

CPU koeler:ALTERNATE - HARDWARE - Processoren (CPU) - Koelers - Thermalright HR-02 Macho €38

MEM:ALTERNATE - HARDWARE - Geheugen - DDR3 - DDR3-1600 - Corsair 8 GB DDR3-1600 Kit €55

SSD:ALTERNATE - HARDWARE - Solid State Drives - SATA - 2,5 inch - Intel® SSDSC2CW120A310 €170

OS: ALTERNATE - SOFTWARE - Besturingssystemen - SystemBuilder / OEM - Microsoft Windows 7 Home Premium 64-Bit €100

GPU: Hier zit ik nog wel mee in de knoop en ga denk ik best wachten tot er nieuws is ivm de nieuwe generatie van Nvidia.. Twijfel is er door de CUDA ondersteuning bij Adobe producten, anders had ik voor een AMD 7970 gegaan denk ik!

Totaal: €826 (zonder GPU)

Enige veranderingen dat ik nog moet doen? :)

FlameDB

Legacy Member
Sowieso niet wachten, tkan nog efjes duren en geloof me, 2500k en eventueel 2600k zijn al re-te-snel. Die voeding is uiteraard al meer dan voldoende. Of een nvidia gpu noodzakelijk is voor premiere pro weet ik niet, dat laat ik over aan de kenners.

Die windows 7 is nogal duur, normaal vind je home premium een pak goedkoper.

SSD aanraders zijn de intel 520, crucial M4 maar ook de nieuwe samsung ssd's zijn zeker niet slecht!

8GB is al meer dan genoeg voor gamen, ik weet echter niet of premiere meer ram zou kunnen gebruiken.

En de case kies je best persoonlijk; de meeste hebben tegenwoordig een meer dan goede airflow tenzij je met hele goedkope cases afkomt...

Extrizyo

Legacy Member
om nog even aan te vullen :)

mobo : neem een asrock z68 pro 3, dan kan je later nog je cpu overclocken ook als je dat wil :)

van gpu zal dat niets uitmaken voor premiere pro, dat zal werken met zowel nvidia als amd :) Je kan eventueel nog wachten op de nieuwe reeks van nvidia deze zullen zeker niet slecht zijn :)

en tja je kan eventueel voor een i7 gaan als je veel met video bewerking bezig bent, maar dan zal de prijs natuurlijk wel wat hoger liggen .. maar met uw budget zal dat wel geen probleem zijn :) Maar zoals hierboven al vermeld een i5 2500k is al re-te snel :p zeker als je dan nog eens zou gaan overclocken :)

en os kan je veel goedkoper vinden, voor 89€ kan je die al vinden :)

16 gb is overkill .. met 8Gb ram zal je zeker toekomen :)

mdgf

Legacy Member
Een z68 pro3 slaat imo nergens op in cmbinatie met een voeding die 2 kaarten aankan, dan steek je sebiet een mobo dat wel Crossfire/SLI kan, zoals de Gigabyte Z68X udr3h.

Een i7 is te overwegen als de programma's die je vaak gebruikt deftig hyperthreading ondersteunen. Maar met een i5 kom je al een heel eind.

CUDA: dat hangt er ook vanaf hoeveel dat oplevert, wachten op de nieuwe NVDIA's betekent dat je evengoed kunt wachten op Ivy Bridge want dat kan ook wel nog efkens duren (alhoewel er een van de 6xx uitkomt in maart dacht ik).

Dat OS is zo duur omdat het de reatail versie is, de OEM (1 computer) is veel goedkoper, maar is (zogezegd, of ze dat controleren betwijfel ik) maar op 1 pc te gebruiken.

Extrizyo

Legacy Member
mdgf zei:
Een z68 pro3 slaat imo nergens op in cmbinatie met een voeding die 2 kaarten aankan, dan steek je sebiet een mobo dat wel Crossfire/SLI kan, zoals de Gigabyte Z68X udr3h.

Een i7 is te overwegen als de programma's die je vaak gebruikt deftig hyperthreading ondersteunen. Maar met een i5 kom je al een heel eind.

CUDA: dat hangt er ook vanaf hoeveel dat oplevert, wachten op de nieuwe NVDIA's betekent dat je evengoed kunt wachten op Ivy Bridge want dat kan ook wel nog efkens duren (alhoewel er een van de 6xx uitkomt in maart dacht ik).

Dat OS is zo duur omdat het de reatail versie is, de OEM (1 computer) is veel goedkoper, maar is (zogezegd, of ze dat controleren betwijfel ik) maar op 1 pc te gebruiken.


hij zei dat hij geen 2 kaarten wou ..

mdgf

Legacy Member
Daar heb ik overgelezen, dan zie ik begot niet in waarom je een voeding van 650W zou kopen...

Extrizyo

Legacy Member
mdgf zei:
Daar heb ik overgelezen, dan zie ik begot niet in waarom je een voeding van 650W zou kopen...

die moet hij niet kopen :p die heeft hij al van zijn vorige systeem, vraag me ook wel af wrm dat hij dan 650 W genomen heeft, das toch meer voor sli enzo .. maarja :)

Gottrash

Legacy Member
Bedankt voor al de reacties alvast!

cpu: Heb heel wat opgezocht over de i5 vs i7, ben wat benchmarks tegen gekomen en ik denk dat het die 100 euro meer wel waard zal zijn! dus ik denk dat ik voor de I7 2660k (289Euro) ga!

GPU: Misschien heb ik mij niet zo goed uitgedrukt.. Op dit moment heb ik geen nood aan 2 GPU's (door mijn budget?), maar dat kan in de toekomst misschien nog wel veranderen. Of zou ik nu direct al zien naar sli/crossfire? Want ik dacht ergens gelezen te hebben dat sli/crossfire enkel voordeel biedt op vlak van gaming?

edit:
OS: die is idd veel goedkoper te vinde http://www.alternate.be/html/product/Software_System_Builder_Besturingssystemen/Microsoft/Windows_7_Home_Premium_64-Bit/525326/?articleId=525326& (99euro) :P

Extrizyo

Legacy Member
Gottrash zei:
Bedankt voor al de reacties alvast!

cpu: Heb heel wat opgezocht over de i5 vs i7, ben wat benchmarks tegen gekomen en ik denk dat het die 100 euro meer wel waard zal zijn! dus ik denk dat ik voor de I7 2660k (289Euro) ga!

GPU: Misschien heb ik mij niet zo goed uitgedrukt.. Op dit moment heb ik geen nood aan 2 GPU's (door mijn budget?), maar dat kan in de toekomst misschien nog wel veranderen. Of zou ik nu direct al zien naar sli/crossfire? Want ik dacht ergens gelezen te hebben dat sli/crossfire enkel voordeel biedt op vlak van gaming?


Tja die i7 zal wel een meerwaarde hebben maar zoveel verschil tussen die i5 2500k is er nu ook weer niet maarja :)

En van gpu das dan een ander verhaal, dat moet je voor een mobo gaan die wel crossfire / sli ondersteund :) zoals mdgf hierboven al vermeld had neem dan een Gigabyte Z68X udr3h :)

je kan altijd beginnen met 1 sterke GPU en als je dan later niet meer meekan kan je altijd gemakkelijk 1 bijsteken 2dehands of nieuw dan dat maakt niet uit :) je voeding zal dat zeker kunnen trekken , en dan heb je weer een meerwaarde niet enkel op gaming maar ook op de rest :)

Gottrash

Legacy Member
Extrizyo zei:
Tja die i7 zal wel een meerwaarde hebben maar zoveel verschil tussen die i5 2500k is er nu ook weer niet maarja :)

En van gpu das dan een ander verhaal, dat moet je voor een mobo gaan die wel crossfire / sli ondersteund :) zoals mdgf hierboven al vermeld had neem dan een Gigabyte Z68X udr3h :)

je kan altijd beginnen met 1 sterke GPU en als je dan later niet meer meekan kan je altijd gemakkelijk 1 bijsteken 2dehands of nieuw dan dat maakt niet uit :) je voeding zal dat zeker kunnen trekken , en dan heb je weer een meerwaarde niet enkel op gaming maar ook op de rest :)

Denk jij niet dat het die 100 euro verschil het waard is?

Alright! daar zal ik eens achter zoeken!:)

Dus wat mijn plan dan nu zal zijn is investeren in een zeer goede kaart (bv. de 7970 of de Nvidia's waar hopelijk één van deze weken meer info opduikt :p) en later een 2de bij plaatsen indien ik het nodig heb?

Extrizyo

Legacy Member
Gottrash zei:
Denk jij niet dat het die 100 euro verschil het waard is?

Alright! daar zal ik eens achter zoeken!:)

Dus wat mijn plan dan nu zal zijn is investeren in een zeer goede kaart (bv. de 7970 of de Nvidia's waar hopelijk één van deze weken meer info opduikt :p) en later een 2de bij plaatsen indien ik het nodig heb?

Ik persoonlijk zou die 100€ niet meer geven voor een i7, het is een te kleine meerwaarde voor mij .. maarja die keuze ligt aan jij natuurlijk

En wetende dat een i5 2500K al een zeer goede cpu is, heb zelf ook zo 1 tje zitten en das echt een beestje :) als je die dan later nog overclockt zit je zeker voor een lange tijd safe :)

en als je niet meer wil wachten tot de nieuwe gen. van nvidia neem dan bv een hd 6950 wat ook al zeer goed is :)

Zorg er wel voor als je een case koopt dat deze ruim genoeg is een een goede airflow heeft want met later 2 hd 6950's erin zal dat wel al veel plaats in nemen :p

edit: vergeet ook geen andere cpu cooler dan de standaard want die trekt op niets, zeker voor als je later wil gaan overclocken , de macho 2 of de mugen 2 zijn aanraders :)

Gottrash

Legacy Member
Extrizyo zei:
Ik persoonlijk zou die 100€ niet meer geven voor een i7, het is een te kleine meerwaarde voor mij .. maarja die keuze ligt aan jij natuurlijk

En wetende dat een i5 2500K al een zeer goede cpu is, heb zelf ook zo 1 tje zitten en das echt een beestje :) als je die dan later nog overclockt zit je zeker voor een lange tijd safe :)

en als je niet meer wil wachten tot de nieuwe gen. van nvidia neem dan bv een hd 6950 wat ook al zeer goed is :)

Zorg er wel voor als je een case koopt dat deze ruim genoeg is een een goede airflow heeft want met later 2 hd 6950's erin zal dat wel al veel plaats in nemen :p

edit: vergeet ook geen andere cpu cooler dan de standaard want die trekt op niets, zeker voor als je later wil gaan overclocken , de macho 2 of de mugen 2 zijn aanraders :)

Ok zal nog eens nadenken wat de voordelen zijn en of het nog steeds waard is. :p

even het moederbord opgezocht maar vind niet echt veel informatie over exact dat model.. bedoelde je mss http://www.alternate.be/html/produc...DWARE&l1=Moederborden&l2=Intel&l3=Socket+1155?

Heb jij aan te raden cases? heb hier enkele links gezien naar een site die hele systemen (onderandere cases) aanraden, kan ze nu niet direct vinden wel..

Extrizyo

Legacy Member
Gottrash zei:
Ok zal nog eens nadenken wat de voordelen zijn en of het nog steeds waard is. :p

even het moederbord opgezocht maar vind niet echt veel informatie over exact dat model.. bedoelde je mss http://www.alternate.be/html/produc...DWARE&l1=Moederborden&l2=Intel&l3=Socket+1155?

Heb jij aan te raden cases? heb hier enkele links gezien naar een site die hele systemen (onderandere cases) aanraden, kan ze nu niet direct vinden wel..

of neem eventueel dit mobo, ook zeer goed wel wat aan de dure kant ..

http://www.alternate.be/html/produc...DWARE&l1=Moederborden&l2=Intel&l3=Socket+1155

en van cases ik zou zeggen kijk eerst eens rond wat je graag ziet, iedereen ziet wel wat anders graag, zorg er gewoon voor dat het atx is :) en als je dan 1 gevonden hebt dat je aanstaat post hem dan eens dan kunnen we kijken of het er in kan ofniet , en als je op alternate zoekt kijk je best bij big towers, daar zul je de beste modellekes vinden :)

mdgf

Legacy Member
Ik zie persoonlijk geen enkele reden om meer geld te investeren dan in het gigabyte mobo, die heeft alle (en veel meer) features die normale gebruikers ooit nodig zouden hebben, wat bedoel je met 'ik vind niet echt veel info over dat model'? Alles wat je moet weten staat op de site van gigabyte.

Populaire cases zijn de cooler master cm 690 II, cm HAF 9x2, Fractal design define r3, nzxt phantom, corsair 300t,... Maar jij moet weten wat je graag ziet.

De 100€ extra voor de i7 moet je zelf beslissen, je kunt kijken naar benches van programma's die je gebruikt met en zonder Hyperthreading en daaruit beslissen (afhankelijk van de prestatiewinst en hoe vaak je die programma's gebruikt) of het de moeite is.

Gottrash

Legacy Member
mdgf zei:
Ik zie persoonlijk geen enkele reden om meer geld te investeren dan in het gigabyte mobo, die heeft alle (en veel meer) features die normale gebruikers ooit nodig zouden hebben, wat bedoel je met 'ik vind niet echt veel info over dat model'? Alles wat je moet weten staat op de site van gigabyte.

Populaire cases zijn de cooler master cm 690 II, cm HAF 9x2, Fractal design define r3, nzxt phantom, corsair 300t,... Maar jij moet weten wat je graag ziet.

De 100€ extra voor de i7 moet je zelf beslissen, je kunt kijken naar benches van programma's die je gebruikt met en zonder Hyperthreading en daaruit beslissen (afhankelijk van de prestatiewinst en hoe vaak je die programma's gebruikt) of het de moeite is.

Ik had het type gecopy paste in google en vond niet zo veel dus vroeg ik of het de deze was ALTERNATE - HARDWARE - Moederborden - Intel - Socket 1155 - GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3 maar had plots de url niet gepost blijkbaar, excuseer! Dat mobo heb ik gezien op Alternate dat er het meest op trekt van het type dat jij adviseerde en vroeg dus of dat de juiste is. :p

De case die ik in gedachte had is de CM Storm Trooper, die vond ik wel fancy!

mdgf

Legacy Member
Das het mobo dat ik bedoel ja :).

En die storm trooper is ook redelijk populair en goed, als je die graag ziet, go for it ;).

no_way2go

Legacy Member
Ik ben zelf een gelijkaardig systeem (zelfde cpu/mobo) aan het samenstellen maar zit nog met een klein vraagske: is de voeding sterk genoeg?

Dus:
CPUs Socket 1155 Intel® Core™; i5-2500K 1 x à € 199,90*
Corsair CMPSU-500CXV2 1 x à € 59,90*
DVD-reWriters Serial-ATA Plextor PX-L890SA 1 x à € 34,99*
Solid State Disk 2,5 inch SATA Intel® SSDSC2CW120A310 1 x à € 169,90*
Moederborden Socket 1155 GIGABYTE GA-Z68X-UD3H-B3 1 x à € 129,90*
Harddisks 3,5 inch SATA Samsung HD502HJ 500 GB 1 x à € 84,90*
Geheugen DDR3-1333 Kingston HyperX 8 GB DDR3-1333 Kit 1 x à € 49,99*
(Case moet ik nog kiezen en aangezien ik ni veel grafisch ga doen ga ik eerst is de onboard gpu uitproberen).

Lijkt mij wat zinloos om hiervoor een nieuw topic aan te maken. :offtopic:

BestGamer

Legacy Member
De voeding is meer dan genoeg neem dan tog de cx430 voor onboard gpu.

mdgf

Legacy Member
Die dvd rw is sowieso veel te duur, het geheugen kan ook goedkoper, idem voor de ssd.

En met onboard gpu is elke 200W PSU krachtig genoeg, tenzij met zotte overklok. Maar aangezien er in België geen echt deftige middellaag (120-300) gewatteerde voedingen te vinden zijn moet je wel bijna voor iets veel te krachtigs kijken. Je zult moeten weten wat voor gpu je ooit zou steken om de psu te kiezen.

Waarom zo'n duur mobo, das voor crossfire/SLI, er zijn zeker goedkopere z68 mobo's (v.a. 80€)? En is zo'n krachtige cpu echt nodig? Wat ga je doen met die pc?

Gottrash

Legacy Member
Ik heb nu mijn originele posts ge edit naar de setup waar ik mijn geld aan wil spenderen! Enkel is die GPU toch nog wel een struikelblok..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan