Archief - 2de hands macbook pro (should I do it?)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

yannick

Legacy Member
Beste,

Ik kan van een maat een 13" macbook pro overkopen van voorjaar 2011, hij doet hem weg omdat hij hem amper gebruikt en hij is dus nog in perfecte staat.

Specs
* 2.3 GHz dual-core Intel core i5
* 4GB DDR3 SDRAM 1333MHz
* 320GB 5400rpm hdd
* Intel HD 3000 grafische kaart met 384MB DDR3 SDRAM gedeeld met hoofdgeheugen
* Ingebouwde facetime camera

Vraagprijs: 900€

Mijn vraag is dus of dit een goede deal is voor deze vraagprijs.

Met vriendelijke groeten
Yannick

verreckie

Legacy Member
Het is nog altijd een apple he.
Een gewone laptop, met de dezelfde specificaties vind je misschien wel nieuw aan de helft van die prijs.
Ik blijft het erg veel geld vinden voor 'maar' een 13" laptop.

Ik (mijn bescheiden mening) vind dit geen goede deal, enkel en alleen maar omdat ik vind dat het veel te duur is, voor hetgeen het maar is.

FlameDB

Legacy Member
als die echt in perfecte staat is zou ik niet twijfelen...

En nieuw een 13inch laptop met dezelfde specs aan de helft van de prijs (450 euro)? Daar mag je me wel eens een voorbeeld van tonen.

mdgf

Legacy Member
Wat wil je met de laptop doen? 13" vind ik te klein voor alledaags gebruik (ter vervanging desktop) en om constant mee te nemen verkies ik 11", dus in mijn (ik zeg niet dat iedereen dat moet vinden) ogen is dat mossel noch vis. En hij heeft vooral een glossy scherm, dus voor draagbaar gebruik is dat jezelf sowieso in je voet schieten.

Voor <900&#8364; vind je in elk geval veel (VEEL!) krachtigere (15" & 17") laptops.
Bijvoorbeeld: MEDIONshop België: MEDION® ERAZER® X6815 laptop
800&#8364;, Quad core i7, veel krachtigere GPU, mat & full hd scherm, usb 3.0,...
Als de draagbaarheid nog lager mag dan zijn er ook heel leuke 17" laptops te vinden met gelijkaardige specs.

Zelfs aan verlaagde prijzen blijven macbooks gewoon prut qua specificaties, de enige reden dat je ze zou willen overwegen is omdat je wilt pronken met die appel of omdat je echt persé OSX wilt (omdat je progs moet draaien die enkel daarop deftig draaien). Of je moet natuurlijk persé een 13" laptop willen, want daarin is de keuze beperkt omdat daar geen zo'n grote markt voor is, maar voor 600&#8364; vind je wel nieuwe laptops met dezelfde specs van andere merken.

FlameDB

Legacy Member
en die medion zal ook een zo'n lange batterijduur hebben zeker? Om nog maar te zwijgen over de veel sterkere aluminium behuizing. Een macbook pro klopt gewoon veel meer in het geheel, aan praktisch alles wordt gedacht, het keyboard is goed, de touchpad is fantastisch (tot op vandaag nog altijd geen betere kunnen gebruiken, en geloof me ik heb er al veel getest), enz. enz... De enige draagbare laptops die in de buurt komen zijn de nieuwe ultrabooks waarvan ik de acer en samsung al eens heb mogen betasten, en die kwaliteit sprak mij echt totaal niet aan. Van dat plooibaar plastiek is niets voor mij.

En ik wil niet persé OSX omdat ik progs nodig heb die enkel daarop deftig draaien, ik wil persé OSX omdat ik het veel stabieler/bruikbaarder/... vind dan Windows. Moest ik niet gamen was mijn windows pc al lang vervangen door een imac of mac mini.

En ja ik ben een apple fan, maar niet omdat ik wil pronken met die appel maar omdat ze voor mij persoonlijk heel wat meerwaarde bieden over andere windows laptops. Dus gelieve geen veralgemeningen meer te maken daarover. Puur qua specificaties zijn apple laptops duur, maar als je het totaalpakket gaat bekijken (behuizing, toetsenbord, touchpad, scherm, etc...) zijn ze het méér dan waard.

sepmil

Legacy Member
Voor die prijs heb je deze: BTO 15CL35-GT555 95% Gamut Quadcore Sandy Bridge laptop - Notebooktotaal.nl | Scherpe prijzen,

-betere processor
-deftige grafische kaart ( en veel beter als die intel hd graphics)
-8GB ram
-USB3
-Mooi scherm.
-2 jaar garantie + een 1 gratis vervangen ( je betaald alleen de inkoopprijs van het te vervangen onderdeel)
-@hierboven Een goede batterij :)

Ik zou het dus zeker niet doen omdat je voor die prijs veel meer kunt krijgen maar ik ben nooit zo een applefan geweest.
Als je echt design van Apple wilt (want ik vind die bto ook niet lelijk) en je wilt OSX gebruiken is dit misschien een goed koopje maar hardware gezien slecht
en met Windows heb je veel meer mogelijkheden.
Jij moet dus beslissen wat je wilt :)

TinkiiHD

Legacy Member
Zou ik zeker niet doen, zovelen betere! Voor wat ga je de pc gebruiken? Want zoals mdgf al zei, 13inch is wel heel erg klein.

MrKingston

Legacy Member
Het is te zien als het om de os te doen is é, miss werkt de TS liever met osx dan windows... dan is de keuze snel gemaakt.

mdgf

Legacy Member
Da_GoDoFuNReaL zei:
en die medion zal ook een zo'n lange batterijduur hebben zeker? Om nog maar te zwijgen over de veel sterkere aluminium behuizing. Een macbook pro klopt gewoon veel meer in het geheel, aan praktisch alles wordt gedacht, het keyboard is goed, de touchpad is fantastisch (tot op vandaag nog altijd geen betere kunnen gebruiken, en geloof me ik heb er al veel getest), enz. enz... De enige draagbare laptops die in de buurt komen zijn de nieuwe ultrabooks waarvan ik de acer en samsung al eens heb mogen betasten, en die kwaliteit sprak mij echt totaal niet aan. Van dat plooibaar plastiek is niets voor mij.

En ik wil niet persé OSX omdat ik progs nodig heb die enkel daarop deftig draaien, ik wil persé OSX omdat ik het veel stabieler/bruikbaarder/... vind dan Windows. Moest ik niet gamen was mijn windows pc al lang vervangen door een imac of mac mini.

En ja ik ben een apple fan, maar niet omdat ik wil pronken met die appel maar omdat ze voor mij persoonlijk heel wat meerwaarde bieden over andere windows laptops. Dus gelieve geen veralgemeningen meer te maken daarover. Puur qua specificaties zijn apple laptops duur, maar als je het totaalpakket gaat bekijken (behuizing, toetsenbord, touchpad, scherm, etc...) zijn ze het méér dan waard.

De batterijduur van de macbook is sowieso al gezakt want hij is al een jaar oud, maar uiteraard gaat de batterij van die medion minder lang meegaan, hij is verdomme 5x krachtiger, wat moet je dan verwachten?

Is OSX beter dan windows voor een leek? Ja, daar ben ik het zeker mee eens (niet voor iemand die wel deftig met een pc overweg kan en geen domme dingen uitsteekt*). Is dat 500&#8364; waard? Imo: neen, bijlange niet.
*het enige wat OSX wel heeft dat windows 7 niet heeft is een terminal en ja dat mis ik, maar daarvoor heb ik nog 3 linux distro's.

Voor dezelfde prijzen als dat soort macbooks vind je lenovo Thinkpad x- en t-series, die hebben nog een langere batterijduur, een beter scherm (IPS), afhankelijk van het model volgens reviewers het beste keyboard ooit in een laptop en de beste bouwkwaliteit die er te vinden is (alhoewel het er met de jaren niet beter op wordt).

Maar ja, als jij OSX echt verkiest dan koop je uiteraard een apple, dat zou ik ook doen dan, je kiest toch zelf wat je met je geld doet :).

En neen het is niet mijn bedoeling van yet another osx vs windows flamewar te starten.
Dus:
prestaties en prijs/kwaliteit hardware: gelijk wat anders
OSX: apple
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan