Nineshots
Legacy Member
SomeDude zei:Masters zijn voor mij (minstens) 5 jaar hogere studies. Dus tenzij je voor op je jaar zit ben je 22/23 als je afstudeerd.
Heb je nog nooit gehoord van 4jarige masters dan ofzo?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
SomeDude zei:Masters zijn voor mij (minstens) 5 jaar hogere studies. Dus tenzij je voor op je jaar zit ben je 22/23 als je afstudeerd.
SomeDude zei:Masters zijn voor mij (minstens) 5 jaar hogere studies. Dus tenzij je voor op je jaar zit ben je 22/23 als je afstudeerd.
Sylverscythe zei:Voor Bachelor en Master werden ingevoerd was een Licentiaatsdiploma in bijvoorbeeld een exacte wetenschap zoals Fysica of Chemie 4 jaar. De laatsten daarvan (tenzij bissers?) zijn in 2007 afgestudeerd als ik mij niet vergis. Als je op een sollicitatie daarmee moet concurreren denk ik niet dat dat jaartje minder dat hun opleiding duurde ook maar iets uitmaakt. Ik zou die mensen alleszins beter inschatten dan de hopen flexibel-traject-studenten die 3 jaar over een 2-jarige master doen.
En ja, ook nu zijn er 1-jarige masteropleidingen.
.SomeDude zei:1 jarige masters die je kan volgen met enkel een bachelor zijn voor mij veredelde masters
SomeDude zei:Klopt maar ging over na die jaren he.
Bachelor = 3 jaar, master = 5 jaar.
Maar tegenwoordig kan je met allerhande trajecten idd aan master raken met alle moeilijke vakken te skippen.
1 jarige masters die je kan volgen met enkel een bachelor zijn voor mij veredelde masters
MrKend54l zei:Nochtans zijn er meer 1 jarige masters dan 2 jarige.
1 jarige masters die je kan volgen met enkel een bachelor zijn voor mij veredelde masters
WhiteCollar zei:Dat is niet waar hoor. Ik geef toe dat er tegenwoordig te veel flexibiliteit is etc. Maar je moet wel degelijk nog altijd slagen voor alle vakken, ook de moeilijke. Alleen mag je ze 9 keer proberen en mag je vakken meenemen etc. Dat is inderdaad te flexibel. Maar dat is voor alle diploma's zo, zowel voor de bachelors als de 1-jarige masters als de 2-jarige masters. Volgens mij besef je niet hoeveel masters er maar 1 jaar zijn. Industrieel ingenieur, tew, handelswetenschappen, biowetenschappen,... in het buitenland zijn er ook veel 1-jarige masters hoor.

WhiteCollar zei:Dat is niet waar hoor. Ik geef toe dat er tegenwoordig te veel flexibiliteit is etc. Maar je moet wel degelijk nog altijd slagen voor alle vakken, ook de moeilijke. Alleen mag je ze 9 keer proberen en mag je vakken meenemen etc. Dat is inderdaad te flexibel. Maar dat is voor alle diploma's zo, zowel voor de bachelors als de 1-jarige masters als de 2-jarige masters. Volgens mij besef je niet hoeveel masters er maar 1 jaar zijn. Industrieel ingenieur, tew, handelswetenschappen, biowetenschappen,... in het buitenland zijn er ook veel 1-jarige masters hoor.
SomeDude zei:1 jarige masters die je kan volgen met enkel een bachelor zijn voor mij veredelde masters

Nineshots zei:Amai, jaloers dat mensen met een 4-jarig traject evenveel bereikt hebben als jij die een jaar extra er voor mocht studeren ofzo?![]()

xTwL- zei:Met schakeljaar?
Wat nonsens is eh. Waarom moet dat twee jaar duren als het ook in 1 jaar kan. Er zullen ook genoeg bachelors zijn die je met een jaar kan reduceren als ze het programma gewoon wat zwaarder maken. Maar met dat leuk systeem dat je zoveel vakken kan meenemen duurt het natuurlijk allemaal langer, is ook gewoon de norm tegenwoordig.

De verhalen die ik persoonlijk meegekregen heb, waren toch net het tegendeel. Toen ik studeerde mocht je 4 maal een examen afleggen. Was je dan nog niet geslaagd, dan moest je ofwel met die richting stoppen, ofwel een aanvraag indienen en beargumenteren waarom je toch nog toegelaten zou worden tot de richting en het vak wel zou slagen in een volgende keer. Ik ken mensen die na 4 jaar hun studies hebben afgebroken zonder diploma, omwille van 1 vak waar ze bleven op falen. Terwijl ze verder wel dus quasi de bachelor binnen hadden.Sylverscythe zei:Dit dus. Voor mij is die flexibilisering gewoon een niveauverlaging, zeker gecombineerd met ons Belgisch systeem met een 2de zittijd. Allemaal voor onze "kenniseconomie" waar mooie statistieken waar iedereen een diploma heeft beter zijn, ongeacht wat zo'n diploma waard is.
In de praktijk heb je dan een zwakke student die een vak blijft meenemen, en door 1ste en 2de zit een examen al 4-6 keer heeft afgelegd. Uiteindelijk zit die dan in 3de bachelor of 2de master met dat vak, dan moet je als prof al redelijk op je strepen staan om die persoon dat diploma te weigeren omdat hij op jouw vak niet kan slagen...In de praktijk is dat dan vaak: "hier is een 10 of een delibereerbare score, zorg dak ik u nooit meer moet zien".
Mauw zei:Even een reality check voor sommigen: hier werken ongeveer gelijke aantallen industriele als burgerlijke ingenieurs. En die krijgen hetzelfde werk en dezelfde loonsvoorwaarden. Ook in het hoger kader zijn de '4-jarige masters' mooi vertegenwoordigd. Op het sollicitatiegesprek en tijdens je eerste maanden werk wordt duidelijk wat je waard bent, niet door een jaartje extra te studeren. Ik geef uiteraard toe dat industrieel een pak makkelijker is dan burgerlijk maar het is het niet per se waard om voor het langere traject te kiezen.
Bloembak zei:De verhalen die ik persoonlijk meegekregen heb, waren toch net het tegendeel. Toen ik studeerde mocht je 4 maal een examen afleggen. Was je dan nog niet geslaagd, dan moest je ofwel met die richting stoppen, ofwel een aanvraag indienen en beargumenteren waarom je toch nog toegelaten zou worden tot de richting en het vak wel zou slagen in een volgende keer. Ik ken mensen die na 4 jaar hun studies hebben afgebroken zonder diploma, omwille van 1 vak waar ze bleven op falen. Terwijl ze verder wel dus quasi de bachelor binnen hadden.
En die hele omvorming naar bachelor/master was om de boel over Europa heen te uniformiseren. Mogelijk is onze lat wat gedaald, daar heb ik geen zicht op. Maar we moeten nu ook niet doen alsof we achteraan in het peloton zitten.
Nineshots zei:Amai, jaloers dat mensen met een 4-jarig traject evenveel bereikt hebben als jij die een jaar extra er voor mocht studeren ofzo?![]()

Bloembak zei:En die hele omvorming naar bachelor/master was om de boel over Europa heen te uniformiseren. Mogelijk is onze lat wat gedaald, daar heb ik geen zicht op. Maar we moeten nu ook niet doen alsof we achteraan in het peloton zitten.


