Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
eniac zei:Dus de brutolonen van advocaten zijn brutolonen als zelfstandige? Moeten alle kosten, verzekeringen, belastingen etc etc daar dan ook nog af?
Op zich zijn die maandelijkse brutolonen dan toch eigenlijk niet zo fantastisch, of mis ik hier iets? Of zijn de bonussen wel gigantisch?
Allez, als ik even reken, pakweg €8000/m aan 19wd/m => €421/dag.
Ik weet dat als ik zelfstandig in de IT zou worden, ik niet overweeg om dat voor minder dan €625/d te doen. Bon, ik heb al ietwat ervaring, maar ik vind dat toch een enorm verschil?
(ik doe enkel aan pensioensparen dat heel fiscaal interessant is, omdat ik er zelf niet zo in geloof)eniac zei:Dus de brutolonen van advocaten zijn brutolonen als zelfstandige? Moeten alle kosten, verzekeringen, belastingen etc etc daar dan ook nog af?
Op zich zijn die maandelijkse brutolonen dan toch eigenlijk niet zo fantastisch, of mis ik hier iets? Of zijn de bonussen wel gigantisch?
Allez, als ik even reken, pakweg €8000/m aan 19wd/m => €421/dag.
Ik weet dat als ik zelfstandig in de IT zou worden, ik niet overweeg om dat voor minder dan €625/d te doen. Bon, ik heb al ietwat ervaring, maar ik vind dat toch een enorm verschil?
mangom zei:De bonussen zijn wel mooi (15,000-30,000 euro per jaar extra, dit wordt niet extrazwaar belast zoals bij werknemers) maar dat is enkel voor de lucky few in het kantoor (waar ik wel
steeds bij heb gehoord de voorbije drie jaar dus heel fijne extra).
Ik vind het een mooi loon omdat ik niet de zorgen heb die een "echte zelfstandige" heeft: zwangerschapsverlof, ziekte, etc: mijn loon wordt gewoon 100% doorbetaald door mijn werkgever (vandaar schijnzelfstandige) en ik heb een contract van onbepaalde duur (de facto zal ik blijven tot ik zelf beslis te vertrekken en mijn loon stijgt nog wel (niet significant veel) elk jaar).
Ik heb eigenlijk weinig kosten door mijn statuut: boekhouder kost me 300 euro per jaar, en ik heb via het kantoor verlegging van btw, dus geen kosten verbonden aan btw. Verzekeringen worden door kantoor betaald. Natuurlijk zal mijn pensioen als zelfstandige wel minder zijn(ik doe enkel aan pensioensparen dat heel fiscaal interessant is, omdat ik er zelf niet zo in geloof)
Ik hou maandelijks 5500 euro netto over aan mijn loon (na aftrek kosten, belastingen en sociale zekerheidsbijdrage), en heb bv. geen auto nodig omdat alle noodzakelijk verplaatsingen (zijn er niet veel) door kantoor wordt betaald (taxi). Dus voor iemand zoals mij is het leuk om zoveel netto geld te hebben. Ik heb geen hulp van mijn ouders gekregen bij het kopen van ons huis, maar kon toch een heel mooi bedrag neerleggen als inbreng dankzij mijn job.

mangom zei:Ik heb eigenlijk weinig kosten door mijn statuut: boekhouder kost me 300 euro per jaar, en ik heb via het kantoor verlegging van btw, dus geen kosten verbonden aan btw. Verzekeringen worden door kantoor betaald. Natuurlijk zal mijn pensioen als zelfstandige wel minder zijn(ik doe enkel aan pensioensparen dat heel fiscaal interessant is, omdat ik er zelf niet zo in geloof)
SlashDotDash zei:Verdienen jullie dan ook allemaal €5500 netto per maand als je aangeeft dat het niet de moeite is?![]()
Rotraking zei:Was inderdaad het eerste dat ik zag ook. 8k voor een zelfstandige met enkele jaren ervaring is echt niet veel.
Geen vakantiegeld, ziek = niet betaald, al uw verzekeringen en kosten er nog af.
Bij ons zijn er collega's als freelancer die 10k per maand vragen en krijgen en dat zijn geen masters. Voor mij is 10k toch de grens om zelfstandige te worden, alles daaronder lijkt mij financieel en fiscaal niet voordeliger als wat ik nu heb.
eniac zei:En wat met sociale bijdragen en dergelijke? Is dit normaal geen redelijk deel van de koek die je nog van dat brutoloon moet bekostigen?
Als je zegt dat je 5500 netto overhoudt (van wat, pakweg 8000 bruto?), draag je dan nog een stuk bij je belastingsaangifte?.
mangom zei:Ik zit zelf aan ongeveer 10.000 bruto per maand dankzij bonus (maar dit is natuurlijk wel variabel, kan volgend jaar meer of minder zijn). Hiervan hou ik na betaling sociale zekerheid (dit is gecapt op ongeveer 16.000 euro per jaar) en belastingen ongeveer 5.500 euro van over. De enige ander kost die ik heb is kosten boekhouder, maar dit is zoals gezegd heel minimaal (300 euro per jaar)

eniac zei:Dus de brutolonen van advocaten zijn brutolonen als zelfstandige? Moeten alle kosten, verzekeringen, belastingen etc etc daar dan ook nog af?
Op zich zijn die maandelijkse brutolonen dan toch eigenlijk niet zo fantastisch, of mis ik hier iets? Of zijn de bonussen wel gigantisch?
Allez, als ik even reken, pakweg €8000/m aan 19wd/m => €421/dag.
Ik weet dat als ik zelfstandig in de IT zou worden, ik niet overweeg om dat voor minder dan €625/d te doen. Bon, ik heb al ietwat ervaring, maar ik vind dat toch een enorm verschil?
Mag ik vragen welke speler?Nordicwalker zei:1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Banaba Logistiek Management
Werkervaring (wat/hoelang) : 7,5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): Logistiek PC 226
Huidige functie: Sales
Functiebeschrijving: quotaties & opvolging, facturatie, klantenbinding, events,...
Anciënniteit: 7 jaar
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 38u fulltime
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dag
Land waar je werkzaam bent: BE
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee
3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3780
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2300
Nettovergoedingen: Geen
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
14e maand of winstuitkering: Nee
GSM (eigen bijdrage)?: ja, 7 euro
Auto (VAA & Budget?): Nee
Woon-werkverkeer vergoed?: Ja
Tankkaart: Nee
Laptop (eigen bijdrage?): ja, geen bijdrage
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): Ja (8€/dag)
Ecocheques: Ja (250/jaar)
Groepsverzekering: geen pensioensparen, enkel levensverzekering (25k)
Hospitalisatieverzekering: Ja, familie gratis
Andere voordelen: Geen
4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 17km
Afstand woon/werk in tijd: 25min
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): 7
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 44 uur
Glijdende werkuren: Ja
Oproepbaar door werkgever?: Nee
Stress? bij drukke periodes
Hoe vaak overuren te presteren? Weinig (doch veel events na de uren)
Auto nodig voor het werk? Nee
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk: Nee
Het is een uitdagende sector die veel kansen biedt. Aan de andere kant volop bezig met digitalisering en het uitsterven van bepaalde administratieve functies (booking desk, manifest/documentatie, facturatie). De sector zelf is zeer volatiel met ups & downs maar het is en blijft een people business.
Advocaten zijn wettelijk verplicht als zelfstandigen te werken.
Advocatuur is sowieso geen 9-to-5 waar je gemakkelijk per gewerkte dag zou kunnen factureren - er wordt gewoon naar het totaalplaatje gekeken.
Ook: er geldt in de meestel advocatenkantoren een indicatief cijfer van billable hours per jaar
Dus geen personenbelasting?De bonussen zijn wel mooi (15,000-30,000 euro per jaar extra, dit wordt niet extra zwaar belast zoals bij werknemers
RadicalAtheist zei:Een dagtarief voor een zelfstandige is "all-in".
ik veronderstel dat die advocaten-zelfstandigen tarieven zo laag zijn omdat hun kantoor allerlei kosten betaalt die een zelfstandige normaal zien zelf betaalt.
Dat verklaart een hoop zaken, maar nog niet alles,vb die bonus.
RadicalAtheist zei:Dat weet ik ook wel, maar hoe stuur je een factuur als er geen prestaties tegenover staan? "10 dagen niet gewerkt, dat is dan 4000 EUR"
Ugh?
Als je 6.5uur gewerkt hebt op een dag, dan factureer je 6.5uur voor die dag. Werk je 14 uur, dan factureer je 14uur.
Werken op zelfstandige basis is bij uitstek geschikt voor onregelmatige werkdagen.
Maar advocaten werken toch meestal wél uurtje-factuurtje?
Leg ik mijzelf ook op hoor, 2000 billable uren per jaar.
Het advocatenkantoor neemt een marge op jouw werkuur, hoe meer werkuren, hoe meer winst, hoe sneller je doorgroeit om een deel van die winstmarge te mogen ontvangen. Dat snap ik.
Dus geen personenbelasting?
Hoe dan? Aangenomen dat je geen partner bent, die een dividend uitbetaalt krijgt van het kantoor.
Zwart geld?
Dat advocaten sinds recent BTW moeten aanrekenen en daarvoor regels zijn ingevoerd die niet van toepassing op andere beroepen,
daar ben ik van op de hoogte. Maar welke andere wettelijke uitzonderingen zijn er nog?
Top 5 Ocean container carrierSarcastr0 zei:Mag ik vragen welke speler?
Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Ken bij den helft volk, dus ben wel benieuwdNordicwalker zei:Top 5 Ocean container carrier

Soms heb ik weken aan een stuk maar een halve dag werk