Archief - Wat is uw brutoloon? - Deel 8

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Lint

Legacy Member
Thx voor dat even te plaatsen Eniac. Ik begon me al bijna slecht te voelen dat advocaten met 5-10 jaar minder ervaring even veel verdienen als ik in de consulting :p.
This makes much more sense now.

mangom

Legacy Member
eniac zei:
Dus de brutolonen van advocaten zijn brutolonen als zelfstandige? Moeten alle kosten, verzekeringen, belastingen etc etc daar dan ook nog af?
Op zich zijn die maandelijkse brutolonen dan toch eigenlijk niet zo fantastisch, of mis ik hier iets? Of zijn de bonussen wel gigantisch?

Allez, als ik even reken, pakweg €8000/m aan 19wd/m => €421/dag.
Ik weet dat als ik zelfstandig in de IT zou worden, ik niet overweeg om dat voor minder dan €625/d te doen. Bon, ik heb al ietwat ervaring, maar ik vind dat toch een enorm verschil?

De bonussen zijn wel mooi (15,000-30,000 euro per jaar extra, dit wordt niet extrazwaar belast zoals bij werknemers) maar dat is enkel voor de lucky few in het kantoor (waar ik wel
steeds bij heb gehoord de voorbije drie jaar dus heel fijne extra).

Ik vind het een mooi loon omdat ik niet de zorgen heb die een "echte zelfstandige" heeft: zwangerschapsverlof, ziekte, etc: mijn loon wordt gewoon 100% doorbetaald door mijn werkgever (vandaar schijnzelfstandige) en ik heb een contract van onbepaalde duur (de facto zal ik blijven tot ik zelf beslis te vertrekken en mijn loon stijgt nog wel (niet significant veel) elk jaar).

Ik heb eigenlijk weinig kosten door mijn statuut: boekhouder kost me 300 euro per jaar, en ik heb via het kantoor verlegging van btw, dus geen kosten verbonden aan btw. Verzekeringen worden door kantoor betaald. Natuurlijk zal mijn pensioen als zelfstandige wel minder zijn :) (ik doe enkel aan pensioensparen dat heel fiscaal interessant is, omdat ik er zelf niet zo in geloof)

Ik hou maandelijks 5500 euro netto over aan mijn loon (na aftrek kosten, belastingen en sociale zekerheidsbijdrage), en heb bv. geen auto nodig omdat alle noodzakelijk verplaatsingen (zijn er niet veel) door kantoor wordt betaald (taxi). Dus voor iemand zoals mij is het leuk om zoveel netto geld te hebben. Ik heb geen hulp van mijn ouders gekregen bij het kopen van ons huis, maar kon toch een heel mooi bedrag neerleggen als inbreng dankzij mijn job.

Rotraking

Legacy Member
eniac zei:
Dus de brutolonen van advocaten zijn brutolonen als zelfstandige? Moeten alle kosten, verzekeringen, belastingen etc etc daar dan ook nog af?
Op zich zijn die maandelijkse brutolonen dan toch eigenlijk niet zo fantastisch, of mis ik hier iets? Of zijn de bonussen wel gigantisch?

Allez, als ik even reken, pakweg €8000/m aan 19wd/m => €421/dag.
Ik weet dat als ik zelfstandig in de IT zou worden, ik niet overweeg om dat voor minder dan €625/d te doen. Bon, ik heb al ietwat ervaring, maar ik vind dat toch een enorm verschil?

Was inderdaad het eerste dat ik zag ook. 8k voor een zelfstandige met enkele jaren ervaring is echt niet veel.
Geen vakantiegeld, ziek = niet betaald, al uw verzekeringen en kosten er nog af.

Bij ons zijn er collega's als freelancer die 10k per maand vragen en krijgen en dat zijn geen masters. Voor mij is 10k toch de grens om zelfstandige te worden, alles daaronder lijkt mij financieel en fiscaal niet voordeliger als wat ik nu heb.

SlashDotDash

Legacy Member
Verdienen jullie dan ook allemaal €5500 netto per maand als je aangeeft dat het niet de moeite is? :lol:
Lijkt mij een hele mooie deal, advocatuur. Het enige waar ik niet jaloers op ben is de vele uren en de jobinhoud :D

Rotraking

Legacy Member
mangom zei:
De bonussen zijn wel mooi (15,000-30,000 euro per jaar extra, dit wordt niet extrazwaar belast zoals bij werknemers) maar dat is enkel voor de lucky few in het kantoor (waar ik wel
steeds bij heb gehoord de voorbije drie jaar dus heel fijne extra).

Ik vind het een mooi loon omdat ik niet de zorgen heb die een "echte zelfstandige" heeft: zwangerschapsverlof, ziekte, etc: mijn loon wordt gewoon 100% doorbetaald door mijn werkgever (vandaar schijnzelfstandige) en ik heb een contract van onbepaalde duur (de facto zal ik blijven tot ik zelf beslis te vertrekken en mijn loon stijgt nog wel (niet significant veel) elk jaar).

Ik heb eigenlijk weinig kosten door mijn statuut: boekhouder kost me 300 euro per jaar, en ik heb via het kantoor verlegging van btw, dus geen kosten verbonden aan btw. Verzekeringen worden door kantoor betaald. Natuurlijk zal mijn pensioen als zelfstandige wel minder zijn :) (ik doe enkel aan pensioensparen dat heel fiscaal interessant is, omdat ik er zelf niet zo in geloof)

Ik hou maandelijks 5500 euro netto over aan mijn loon (na aftrek kosten, belastingen en sociale zekerheidsbijdrage), en heb bv. geen auto nodig omdat alle noodzakelijk verplaatsingen (zijn er niet veel) door kantoor wordt betaald (taxi). Dus voor iemand zoals mij is het leuk om zoveel netto geld te hebben. Ik heb geen hulp van mijn ouders gekregen bij het kopen van ons huis, maar kon toch een heel mooi bedrag neerleggen als inbreng dankzij mijn job.

En dan zit jan en alleman maar te klagen op de lage brutolonen in de consultancy + vette bedrijfswagen erbij :lol:
In de advocatuur is schijnzelfstandigheid dus gewoon de norm, man man man...

eniac

Legacy Member
mangom zei:
Ik heb eigenlijk weinig kosten door mijn statuut: boekhouder kost me 300 euro per jaar, en ik heb via het kantoor verlegging van btw, dus geen kosten verbonden aan btw. Verzekeringen worden door kantoor betaald. Natuurlijk zal mijn pensioen als zelfstandige wel minder zijn :) (ik doe enkel aan pensioensparen dat heel fiscaal interessant is, omdat ik er zelf niet zo in geloof)

En wat met sociale bijdragen en dergelijke? Is dit normaal geen redelijk deel van de koek die je nog van dat brutoloon moet bekostigen?
Als je zegt dat je 5500 netto overhoudt (van wat, pakweg 8000 bruto?), draag je dan nog een stuk bij je belastingsaangifte?

Ik begrijp dat het hier iets meer om een tussenvorm gaat waarbij je wat meer zekerheid hebt dan een "echte" zelfstandige (en een aantal zaken meer betaald).



SlashDotDash zei:
Verdienen jullie dan ook allemaal €5500 netto per maand als je aangeeft dat het niet de moeite is? :lol:

Punt is dat een zelfstandig statuut ook een aantal nadelen meebrengt waarvoor loon dan moet compenseren.

Maar absoluut, voor mij is zelfstandig worden voor minder dan +- 140K niet de moeite gezien de risico's. Advocatuur = minder risico's en doorbetaald in meer situaties als ik het goed begrijp, dus die drempel verlaagt wel, maar onder de 100K... En in ruil voor veel werk.



Ik ga het anders zeggen: het is zeker mooi betaald, maar ik vergeleek eerst met een werknemerstatuut en dat was niet helemaal correct. Het zelfstandig statuut zet de zaken in een beter perspectief.

beryl

Legacy Member
Rotraking zei:
Was inderdaad het eerste dat ik zag ook. 8k voor een zelfstandige met enkele jaren ervaring is echt niet veel.
Geen vakantiegeld, ziek = niet betaald, al uw verzekeringen en kosten er nog af.

Bij ons zijn er collega's als freelancer die 10k per maand vragen en krijgen en dat zijn geen masters. Voor mij is 10k toch de grens om zelfstandige te worden, alles daaronder lijkt mij financieel en fiscaal niet voordeliger als wat ik nu heb.


Het is relatief simpel te berekenen. Een maandelijkse vergoeding van 8K per maand voor een zelfstandige komt voor de werkgever qua kost ongeveer overeen met een brutoloon van 5.500 of pak ruwweg 4.5K bruto met alle typische voordelen erbij.

Je werkgever hoeft je natuurlijk geen ontslagvergoeding te geven en hij hoeft ook je eerste maand ziekte niet te betalen en er zijn nog wat kleinere issues die niet in de vergelijking zitten maar behalve ziekte (waarvoor je je ook privé kan verzekeren) zijn dat allemaal zaken die niet echt issues zijn voor de meeste functies waar het hier op 9lives over gaat.

mangom

Legacy Member
eniac zei:
En wat met sociale bijdragen en dergelijke? Is dit normaal geen redelijk deel van de koek die je nog van dat brutoloon moet bekostigen?
Als je zegt dat je 5500 netto overhoudt (van wat, pakweg 8000 bruto?), draag je dan nog een stuk bij je belastingsaangifte?.

Ik zit zelf aan ongeveer 10.000 bruto per maand dankzij bonus (maar dit is natuurlijk wel variabel, kan volgend jaar meer of minder zijn). Hiervan hou ik na betaling sociale zekerheid (dit is gecapt op ongeveer 16.000 euro per jaar) en belastingen ongeveer 5.500 euro van over. De enige ander kost die ik heb is kosten boekhouder, maar dit is zoals gezegd heel minimaal (300 euro per jaar)

eniac

Legacy Member
mangom zei:
Ik zit zelf aan ongeveer 10.000 bruto per maand dankzij bonus (maar dit is natuurlijk wel variabel, kan volgend jaar meer of minder zijn). Hiervan hou ik na betaling sociale zekerheid (dit is gecapt op ongeveer 16.000 euro per jaar) en belastingen ongeveer 5.500 euro van over. De enige ander kost die ik heb is kosten boekhouder, maar dit is zoals gezegd heel minimaal (300 euro per jaar)

OK, interessant, bedankt :)

Musk

Legacy Member
eniac zei:
Dus de brutolonen van advocaten zijn brutolonen als zelfstandige? Moeten alle kosten, verzekeringen, belastingen etc etc daar dan ook nog af?
Op zich zijn die maandelijkse brutolonen dan toch eigenlijk niet zo fantastisch, of mis ik hier iets? Of zijn de bonussen wel gigantisch?

Allez, als ik even reken, pakweg €8000/m aan 19wd/m => €421/dag.
Ik weet dat als ik zelfstandig in de IT zou worden, ik niet overweeg om dat voor minder dan €625/d te doen. Bon, ik heb al ietwat ervaring, maar ik vind dat toch een enorm verschil?

Bij mij was die grens ook rond de 625. Ik kom nu uit op een 670€/dag als zelfstandige.

Sarcastr0

Legacy Member
Nordicwalker zei:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Banaba Logistiek Management
Werkervaring (wat/hoelang) : 7,5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): Logistiek PC 226
Huidige functie: Sales
Functiebeschrijving: quotaties & opvolging, facturatie, klantenbinding, events,...
Anciënniteit: 7 jaar
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 38u fulltime
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dag
Land waar je werkzaam bent: BE
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3780
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2300
Nettovergoedingen: Geen
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
14e maand of winstuitkering: Nee
GSM (eigen bijdrage)?: ja, 7 euro
Auto (VAA & Budget?): Nee
Woon-werkverkeer vergoed?: Ja
Tankkaart: Nee
Laptop (eigen bijdrage?): ja, geen bijdrage
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): Ja (8€/dag)
Ecocheques: Ja (250/jaar)
Groepsverzekering: geen pensioensparen, enkel levensverzekering (25k)
Hospitalisatieverzekering: Ja, familie gratis
Andere voordelen: Geen

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 17km
Afstand woon/werk in tijd: 25min
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): 7
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 44 uur
Glijdende werkuren: Ja
Oproepbaar door werkgever?: Nee
Stress? bij drukke periodes
Hoe vaak overuren te presteren? Weinig (doch veel events na de uren)
Auto nodig voor het werk? Nee
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk: Nee

Het is een uitdagende sector die veel kansen biedt. Aan de andere kant volop bezig met digitalisering en het uitsterven van bepaalde administratieve functies (booking desk, manifest/documentatie, facturatie). De sector zelf is zeer volatiel met ups & downs maar het is en blijft een people business.
Mag ik vragen welke speler?

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

RadicalAtheist

Legacy Member
Advocaten zijn wettelijk verplicht als zelfstandigen te werken.

Dat weet ik ook wel, maar hoe stuur je een factuur als er geen prestaties tegenover staan? "10 dagen niet gewerkt, dat is dan 4000 EUR"


Advocatuur is sowieso geen 9-to-5 waar je gemakkelijk per gewerkte dag zou kunnen factureren - er wordt gewoon naar het totaalplaatje gekeken.

Ugh?
Als je 6.5uur gewerkt hebt op een dag, dan factureer je 6.5uur voor die dag. Werk je 14 uur, dan factureer je 14uur.
Werken op zelfstandige basis is bij uitstek geschikt voor onregelmatige werkdagen.

Maar advocaten werken toch meestal wél uurtje-factuurtje?


Ook: er geldt in de meestel advocatenkantoren een indicatief cijfer van billable hours per jaar

Leg ik mijzelf ook op hoor, 2000 billable uren per jaar.
Het advocatenkantoor neemt een marge op jouw werkuur, hoe meer werkuren, hoe meer winst, hoe sneller je doorgroeit om een deel van die winstmarge te mogen ontvangen. Dat snap ik.


De bonussen zijn wel mooi (15,000-30,000 euro per jaar extra, dit wordt niet extra zwaar belast zoals bij werknemers
Dus geen personenbelasting?
Hoe dan? Aangenomen dat je geen partner bent, die een dividend uitbetaalt krijgt van het kantoor.

Zwart geld?


Dat advocaten sinds recent BTW moeten aanrekenen en daarvoor regels zijn ingevoerd die niet van toepassing op andere beroepen,
daar ben ik van op de hoogte. Maar welke andere wettelijke uitzonderingen zijn er nog?

Herman De Croo

Legacy Member
Voor mij is het nu nog altijd niet duidelijk of dat bedrag een brutoloon als werknemer is, of een bedrag dat je als zelfstandige factureert en waar je zelf nog alles moet van betalen.

RadicalAtheist

Legacy Member
Een dagtarief voor een zelfstandige is "all-in".

ik veronderstel dat die advocaten-zelfstandigen tarieven zo laag zijn omdat hun kantoor allerlei kosten betaalt die een zelfstandige normaal zien zelf betaalt.
Dat verklaart een hoop zaken, maar nog niet alles,vb die bonus.

mangom

Legacy Member
RadicalAtheist zei:
Een dagtarief voor een zelfstandige is "all-in".

ik veronderstel dat die advocaten-zelfstandigen tarieven zo laag zijn omdat hun kantoor allerlei kosten betaalt die een zelfstandige normaal zien zelf betaalt.
Dat verklaart een hoop zaken, maar nog niet alles,vb die bonus.

Inderdaad. GSM abonnement, internet, gsm en laptop, verzekeringen, verplaatsingkosten, maaltijden, in mijn geval alle balieverplichtingen (dit laatste is gemakkelijk 2500 euro per jaar) etc. Maar vooral: geen werkonzekerheid en betaald verlof en doorbetaling bij ziekte. Want dat eerste is nu ook geen enorme kost.

mangom

Legacy Member
RadicalAtheist zei:
Dat weet ik ook wel, maar hoe stuur je een factuur als er geen prestaties tegenover staan? "10 dagen niet gewerkt, dat is dan 4000 EUR"




Ugh?
Als je 6.5uur gewerkt hebt op een dag, dan factureer je 6.5uur voor die dag. Werk je 14 uur, dan factureer je 14uur.
Werken op zelfstandige basis is bij uitstek geschikt voor onregelmatige werkdagen.

Maar advocaten werken toch meestal wél uurtje-factuurtje?




Leg ik mijzelf ook op hoor, 2000 billable uren per jaar.
Het advocatenkantoor neemt een marge op jouw werkuur, hoe meer werkuren, hoe meer winst, hoe sneller je doorgroeit om een deel van die winstmarge te mogen ontvangen. Dat snap ik.



Dus geen personenbelasting?
Hoe dan? Aangenomen dat je geen partner bent, die een dividend uitbetaalt krijgt van het kantoor.

Zwart geld?


Dat advocaten sinds recent BTW moeten aanrekenen en daarvoor regels zijn ingevoerd die niet van toepassing op andere beroepen,
daar ben ik van op de hoogte. Maar welke andere wettelijke uitzonderingen zijn er nog?

In advocatuur kan je moeilijker met billable uren alleen werken omdat je als kantoor volledig afhankelijk bent van clienteel. Soms heb ik weken aan een stuk maar een halve dag werk. Maar ik wil uiteraard wel voor de volledig dag betaald worden, gezien ik wel beschikbaar ben en enkel voor mijn kantoor werk. Anderen dagen komt er iets dringends binnen en moet ik in het weekend werken.

Mijn kantoor maakt mijn factuur voor mij, en daar staat elke maand gewoon mijn loon op, zonder meer.

Ik weet hier weinig van, maar ik dacht dat bonussen bij werknemers zo oninteressant zijn, omdat er veel sociale zekerheid op betaald wordt. Bij mij is dat gewoon inkomen, en betaal ik daar gewoon belastingen op. Ik hou er dan iets meer dan de helft aan over.

chento

Legacy Member
Jawadde, schone lonen in de advocatuur!
Hoeveel uren klop je daar per week voor gemiddeld?

RadicalAtheist

Legacy Member
Soms heb ik weken aan een stuk maar een halve dag werk

Daar schrik ik wel van.
Wat is dan je target aan billable hours?

Na jouw verhaal gelezen te hebben, denk ik niet dat er ooit nog een ICT'er wakker kan liggen van schijnzelfstandigheid.
Bedankt voor je educatieve posts.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan