Archief - Wat is uw brutoloon? - Deel 8

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Caracalla

Legacy Member
De inhoud van de job zal ook wel heel anders zijn natuurlijk.
Maar het is toch inderdaad een groot verschil.

sPELE

Legacy Member
Nogmaals een IT profiel.. lijkt jullie dit OK te zijn?


1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Bachelor
Werkervaring (wat/hoelang) : 3 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): PC200
Huidige functie: BI consultant
Functiebeschrijving: Volledig start tot einde van rapporteringsprojecten, data analyse, meedenken met de klant naar verbeteren kwaliteit data & interne processen (scope natuurlijk beperkt tot waar we gaan op rapporten), uittekenen datawarehouse, ETL voor het opvullen en onderhouden van datawarehouse creëren, formules schrijven in ssas tabular, opmaken rapporten.
Anciënniteit: 3 jaar
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 39h
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Land waar je werkzaam bent: België
Plaats waar je werkzaam bent: West-, Oost-Vlaanderen tot westen van Vlaams Brabant.
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2850
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1950
Nettovergoedingen: 150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja
14e maand of winstuitkering: Bonusplan, ongeveer 200 a 300 euro jaarlijks als targets vrij goed gehaald worden.
GSM (eigen bijdrage)?: Enkel SIM, €45 maandelijks
Auto (VAA & Budget?): Ja, klasse Golf. Vrij kale manuele auto.
Woon-werkverkeer vergoed?: Nee
Tankkaart: Ja
Laptop (eigen bijdrage?): Ja
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): Ja, €7, eigen bijdrage 1,09
Ecocheques: 250euro jaarlijks
Groepsverzekering: Ja, maar stelt niet veel voor.
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen:

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: Tot kantoor 30km
Afstand woon/werk in tijd: Tot kantoor 25min. Echter frequent thuiswerken mogelijk indien mogelijk voor klant; één klant ligt wel erg ver met een reistijd van 1h30 a 2h enkel.
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 45 a 55
Glijdende werkuren: Ja, alsook volledig flexibel. Overuren tellen bij, volledig op te nemen wanneer ik wil.
Oproepbaar door werkgever?: Niet bij contract
Stress?: Soms
Hoe vaak overuren te presteren? Toch paar maal per week.
Auto nodig voor het werk? Ja
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk: Ja

sandervdw

Legacy Member
sPELE zei:
Nogmaals een IT profiel.. lijkt jullie dit OK te zijn?


1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Bachelor
Werkervaring (wat/hoelang) : 3 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): PC200
Huidige functie: BI consultant
Functiebeschrijving: Volledig start tot einde van rapporteringsprojecten, data analyse, meedenken met de klant naar verbeteren kwaliteit data & interne processen (scope natuurlijk beperkt tot waar we gaan op rapporten), uittekenen datawarehouse, ETL voor het opvullen en onderhouden van datawarehouse creëren, formules schrijven in ssas tabular, opmaken rapporten.
Anciënniteit: 3 jaar
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 39h
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Land waar je werkzaam bent: België
Plaats waar je werkzaam bent: West-, Oost-Vlaanderen tot westen van Vlaams Brabant.
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2850
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1950
Nettovergoedingen: 150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja
14e maand of winstuitkering: Bonusplan, ongeveer 200 a 300 euro jaarlijks als targets vrij goed gehaald worden.
GSM (eigen bijdrage)?: Enkel SIM, €45 maandelijks
Auto (VAA & Budget?): Ja, klasse Golf. Vrij kale manuele auto.
Woon-werkverkeer vergoed?: Nee
Tankkaart: Ja
Laptop (eigen bijdrage?): Ja
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): Ja, €7, eigen bijdrage 1,09
Ecocheques: 250euro jaarlijks
Groepsverzekering: Ja, maar stelt niet veel voor.
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen:

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: Tot kantoor 30km
Afstand woon/werk in tijd: Tot kantoor 25min. Echter frequent thuiswerken mogelijk indien mogelijk voor klant; één klant ligt wel erg ver met een reistijd van 1h30 a 2h enkel.
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 45 a 55
Glijdende werkuren: Ja, alsook volledig flexibel. Overuren tellen bij, volledig op te nemen wanneer ik wil.
Oproepbaar door werkgever?: Niet bij contract
Stress?: Soms
Hoe vaak overuren te presteren? Toch paar maal per week.
Auto nodig voor het werk? Ja
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk: Ja
Uw loon is oké voor 3 jaar ervaring. Je kan waarschijnlijk wel iets beter krijgen bij een andere werkgever. Uw car policy lijkt niet zo uitzonderlijk.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Noctilucus

Legacy Member
sandervdw zei:
Uw loon is oké voor 3 jaar ervaring. Je kan waarschijnlijk wel iets beter krijgen bij een andere werkgever. Uw car policy lijkt niet zo uitzonderlijk.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Ik zou hetzelfde zeggen, kijkend naar nettoloon, nettovergoeding en maaltijdcheques samen is het vergelijkbaar met veel IT consultants na 3 jaar, al zijn er wel bedrijven die iets meer geven. Maar qua auto scheelt het wel redelijk wat, je ziet toch vaak Audi A3, BMW 1, etc. na 3 jaar
Anderzijds valt de werkdruk precies mee, wat zeker niet in al die bedrijven het geval is...

Voor een betere auto en iets andere verloning zou ik niet persé veranderen. De vraag is imho vooral werkinhoud, hoeveel relevante ervaring je opdoet die op middellange termijn je waarde bepaalt en hoe snel je realistisch gesproken naar het volgende niveau kan promoveren en hoe je pakket er dan uit ziet.

FlatSix

Legacy Member
Vandaag Radio 2 iemand? Treinbestuurders tot €4000 netto, maar wel uw sociaal leven opofferen zei hij. :)

jawadde001

Legacy Member
xTwL- zei:
Vandaag Radio 2 iemand? Treinbestuurders tot €4000 netto, maar wel uw sociaal leven opofferen zei hij. :)

"Tot 4000€ netto" is weer zo'n zinnetje dat totaal misleidend kan zijn.
Hebben we het hier dan over iemand met 40 jaar anciënniteit en een volledige maand met alle weekends werken en hoofdzakelijk nachtshifts?

chento

Legacy Member
MrKend54l zei:
Pensioen is ook wel zwaar overrated. Minder werken ben ik voorstander van, maar volledig stoppen op een relatief jonge leeftijd is ook niet alles.
Vooral het gemis van uitdaging en sociaal contact doet een mens aftakelen. Ik ken verhalen van mensen die hun werk verloren zijn midden de 50, voorheen kerngezond waren. Maar door het wegvallen van het werk beginnen sukkelen zijn met hun gezondheid en hun algemene well being.

Ik ben van mening dat je nu ook moet leven, toch zeker als je financieel niks te klagen hebt. Nu mankeer je nog niks en houdt niks u tegen.

Ik ken veel mensen die werken en rond hun 55ste beginnen sukkelene ... vrees dat dat er niet mee te maken heeft!
Los daarvan is het vooral cognitief wel goed om geestelijk uitgedaagd te worden natuurlijk!

chento

Legacy Member
xTwL- zei:
Vandaag Radio 2 iemand? Treinbestuurders tot €4000 netto, maar wel uw sociaal leven opofferen zei hij. :)

“Je kan in de privé makkelijk anderhalve keer zo veel verdienen”, zegt Bart Snyers (46) uit het Limburgse Herk-de-Stad, die bij Lineas werkt. “Ik verdien nu zelf 4.000 euro netto per maand, het dubbele van wat ik bij de NMBS had. Je krijgt ook een dienstwagen, een tankkaart, een smartphone, een tablet. Ik zou nooit meer terug willen.”

Ging erover dat de NMBS veel minder betaalt dan de privé

sneeuwzwart

Legacy Member
chento zei:
“Je kan in de privé makkelijk anderhalve keer zo veel verdienen”, zegt Bart Snyers (46) uit het Limburgse Herk-de-Stad, die bij Lineas werkt. “Ik verdien nu zelf 4.000 euro netto per maand, het dubbele van wat ik bij de NMBS had. Je krijgt ook een dienstwagen, een tankkaart, een smartphone, een tablet. Ik zou nooit meer terug willen.”

Ging erover dat de NMBS veel minder betaalt dan de privé

Wat ik vandaag in de krant heb gelezen is dat het basispakket min of meer hetzelfde is, buiten een bedrijfswagen. Alleen heb je bij de nmbs geen kansen voor overuren en nachtwerk, wat in de privé wel à volonté mogelijk is. Dus die 4000 euro netto is hoogstwaarschijnlijk met een pak overuren, heel wat nachtwerk en zeer onregelmatige uren. Zijn blijkbaar ook vele jonge mensen of zonder gezin die de overstap willen maken.

SomeDude

Legacy Member
Opleiding kost dan ook 70k en die moeten ze bij overstap dus niet meer doen

Anoniem19

Legacy Member
sneeuwzwart zei:
Wat ik vandaag in de krant heb gelezen is dat het basispakket min of meer hetzelfde is, buiten een bedrijfswagen. Alleen heb je bij de nmbs geen kansen voor overuren en nachtwerk, wat in de privé wel à volonté mogelijk is. Dus die 4000 euro netto is hoogstwaarschijnlijk met een pak overuren, heel wat nachtwerk en zeer onregelmatige uren. Zijn blijkbaar ook vele jonge mensen of zonder gezin die de overstap willen maken.

Plus de werkzekerheid, bij de NMBS kan je nog andere jobkes krijgen indien je niet meer kan rijden. De andere spoorbedrijven staan regelmatig op het rand van failliet...

Herman De Croo

Legacy Member
Het is ook gewoon niet oké dat je bij de NMBS betaald wordt om je opleiding te krijgen, om dan met die verhoogde marktwaarde direct over te stappen naar een concurrent. Piloten dragen tenminste zelf hun investering.

Musk

Legacy Member
Mudi zei:
Dacht ik ook, nu 700 euro netto extra is 30-35 euro per werkdag. Zou je daarvoor 4u30 opofferen van je dag? Ik zou het niet weten, ik ben van werkgever veranderd omdat ik quasi elke dag 2 tot 3u moest verliezen aan woon-werk...

Zelfs voor 2000 euro extra zou ik geen 4u30 per dag willen pendelen, dat is m'n tijd gewoon nooit waard. :)

Japser

Legacy Member
Musk zei:
Zelfs voor 2000 euro extra zou ik geen 4u30 per dag willen pendelen, dat is m'n tijd gewoon nooit waard. :)

En een veel interessantere jobinhoud in samenwerking met die extra pendeltijd?

Renegadexxripxx

Legacy Member
Herman De Croo zei:
Het is ook gewoon niet oké dat je bij de NMBS betaald wordt om je opleiding te krijgen, om dan met die verhoogde marktwaarde direct over te stappen naar een concurrent. Piloten dragen tenminste zelf hun investering.

Men zou er dan ook een tijd aankoppelen dat je moest blijven (zoals je bij het leger dat ook niet zomaar kunt) of het terugbetalen van die 70k€. Want nu zijn het uiteindelijk die privé bedrijven die op kosten van de staat aan hun personeel komen... Privé bedrijven zetten ook zo'n constructies op, eigenlijk had de NMBS dat dan ook maar moeten doen.

Japser zei:
En een veel interessantere jobinhoud in samenwerking met die extra pendeltijd?

4h 30 pendelen gaat in uw koude kleren zitten hoor... ik heb 7 jaar lang 5h gedaan (in realiteit heb ik dat +/- 2 jaar gedaan en daarna de moto - waardoor het 3h werd) waarbij ik er af en toe de bus zag vertrekken voor mijn neus en 1h mocht wachten op de volgende connectie. Ik kan u zeggen dat dit uw strot begint uit te komen dat je smorgens vroeg weg bent en savonds laat laat pas thuiskomt...

Dan mag die content nog super interessant zijn. In dat eerste jaar trek je er u niets van aan, naarmate we aan de 3 jaar zitten begint dat toch wel te irriteren... Nu dus op 1h15 enkel van het werk en dat is dus toch stukken beter... Persoonlijk zou ik voor de vergelijking hebben willen zien wat zijn verloning was vlak voor hij vertrok en de verloning nu want dat is hetgeen waarmee je moet vergelijken en niet de versie van +/- 5 jaar geleden... dat trekt de vergelijking een beetje scheef. Maar persoonlijk zou ik het niet gedaan hebben of ik zou het geld echt nodig gehad hebben.

sandervdw

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Men zou er dan ook een tijd aankoppelen dat je moest blijven (zoals je bij het leger dat ook niet zomaar kunt) of het terugbetalen van die 70k€. Want nu zijn het uiteindelijk die privé bedrijven die op kosten van de staat aan hun personeel komen... Privé bedrijven zetten ook zo'n constructies op, eigenlijk had de NMBS dat dan ook maar moeten doen.

Je bedoelt zoiets als een opzegtermijn van een jaar? ;)

I Rex I

Legacy Member
1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Professionele Bachelor ICT
Werkervaring (wat/hoelang) : 7
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Huidige functie: System & Network Engineer
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): 38u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3300
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2100-2200 (afhankelijk wachtvergoeding)
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
14e maand of winstuitkering: /
GSM (eigen bijdrage)?: 12,50 €
Auto (VAA & Budget?): /
Woon-werkverkeer vergoed?: Ja
Tankkaart: /
Laptop (eigen bijdrage?): Ja
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): 5 €
Hospitalisatieverzekering: Ja

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 13 km
Afstand woon/werk in tijd: 20-30 min
Aantal wettelijke vakantiedagen: 26
Glijdende werkuren: Ja
Oproepbaar door werkgever?: Ja
Stress? Doenbaar
Hoe vaak overuren te presteren? Soms

-> Ik ga toch eens beginnen rondkijken, ik denk dat ergens anders een beter voorstel kan krijgen.

Anoniem19

Legacy Member
Herman De Croo zei:
Het is ook gewoon niet oké dat je bij de NMBS betaald wordt om je opleiding te krijgen, om dan met die verhoogde marktwaarde direct over te stappen naar een concurrent. Piloten dragen tenminste zelf hun investering.

In het leger moet je ook een contract tekenen voor x aantal jaar dat je nog moet blijven nadat je je opleiding hebt volbracht, juist voor dit soort zaken dus

Anoniem15

Legacy Member
Ik heb een vraagje wat betreft een realistische loonsverwachting.

- 32 jaar
- bachelor ICT
- 10 jaar werkervaring (5 jaar systeembeheer & netwerken, 5 jaar analyse)
- momenteel werkzaam als consultant integratie analist (SOA/API), maar ik ben in mijn functie aan het groeien door middel van opleidingen en certificaten om binnen een jaar integratie architectuur te gaan doen
- ik heb een bedrijfswagen (BMW 318D)
- verder de standaard extralegale voordelen

Ik heb vaak de indruk dat mijn brutoloon wat omhoog kan, maar hoe ver kan dit gaan?

Renegadexxripxx

Legacy Member
sandervdw zei:
Je bedoelt zoiets als een opzegtermijn van een jaar? ;)

Mja, die opzegtermijn moet wel in het contract staan :d. Dacht eerder aan een clausule dat je minstens 10 jaar moet blijven of dat elk jaar 2500€ van die opleidingskost van 70k wegvalt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan