Archief - Wat is uw brutoloon? - deel 4

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SavaB

Legacy Member
Cycloon zei:
Ik zou echt wachten met opslag vragen hoor. Je wordt serieus overbetaald voor je diploma, klagen moet je dus zeker niet doen. Ik denk dat nog een jaar wachten wel aanvaardbaar is.

Ik ben ook ondertussen overtuigd geraakt dat ik best nog een tijdje wacht, tot ik hier ongeveer twee jaar heb gewerkt.

^MystiQ zei:
Ik zou er eerlijk gezegd niets van zeggen, ge moet het zo zien. Ge zijt niet AL een jaar bezig, ge zijt NOG MAAR een jaar bezig. Ge hebt een heel mooi pakket maar ik zou toch nog een jaartje wachten mocht ik van u zijn. Die redenering wat je daar zegt van 100 euro bruto per jaar kan misschien wel kloppen maar als je na 3 jaar een opslag van 300 euro in één keer krijgt zit je ook aan 100 euro per jaar. Als je echt ieder jaar aan de deur gaat staan voor 100 euro opslag zal dat lelijk tegenslaan :D

Cycloon zei:
Maar hij verdient wel al een dikke 400-500 euro per maand meer dan een gemiddelde bachelor in antwerpen. Het zou vrij verkeerd overkomen om dan na een jaar al achter opslag te gaan vragen. Zeker omdat hij tussen allemaal sterkere profielen werkt.

Het beste wat hij kan doen is voor een evaluatie vragen en hopen dat ze zelf een voorstel doen over opslag.

Ze hebben me net aangenomen voor mijn profiel, terwijl ik toch ook tussen een aantal burgies solliciteerde. Ik weet niet goed wat de gemiddelde bachelor verdient, maar ik denk dat dat sterk afhangt van diploma tot diploma. Bij de staat is dat zeker het geval, dat je adhv je hoogst behaalde graad betaald wordt, maar als ze, zoals hier, zoeken naar een profiel dat niet altijd even gemakkelijk te vinden is, dan heb ik het gevoel dat ze eerder kijken naar de job die je uitvoert.

PineMangoes zei:
2nd. Als je evenveel gaat beginnen vragen als de burgies etc. zullen ze voor dat loon wss liever een burgie aanwerven...

Twee maanden na mij is er een pas afgestudeerde burgie begonnen tegen hetzelfde loon, maar ik heb dus geen flauw idee of hij dus om opslag zou vragen (en aangezien dat er hier nooit over loon wordt gepraat, ligt dat nogal moeilijk om uit te zoeken). Aangezien dat ik hier start aan hetzelfde loon, vermoed ik dat ik hier ook op dezelfde manier opslag krijg.
Ik denk dat ze hier blij zijn dat ze iemand gevonden hebben met het profiel dat ze zochten, ongeacht het diploma. Het zou me vreemd lijken om een burgie die deze job minder goed uitvoert aan te nemen ipv een bachelor die het wel goed doet...

caoimhin zei:
Eerst developer goed schrijven, dan pas opslag vragen :D Maar zou in uw geval nog wachten, je verdient echt al heel goed voor uw opleiding en ervaring.

Gelukkig werk ik niet bij de sppellingppolitie he ;)

Soit, dat ik goed verdien, daar ben ik me heel goed van bewust. Maar ergens vind ik ook dat ik niet moet onderdoen voor mijn collega's die dezelfde job uitvoeren, vandaar dat ik eens rondvraag he ;)

Radiance zei:
Ik ben blijkbaar de enige, maar ik het hier niet mee eens. Tuurlijk heeft hij al een mooi loon maar ik vind dat geen argument om niet vooruit te kijken en uit te zoeken hoe je hogerop kan. Zeker het diploma argument vind ik niet relevant (misschien typisch omdat ik zelf ook 'maar' een bachelor heb .. :) ), wat in grote lijnen je loon bepaald zijn imho hoeveel jij het bedrijf opbrengt en hoe onmisbaar je bent (door ervaring, krapte op de arbeidsmarkt, specifieke kennis, extra dingen die je doet, ...)

Mijn volledige pakket staat hier ergens voor wie het moet weten, maar ik ben als bachelor (Elektronica) begonnen aan 400 euro bruto meer dan SavaBstell en heb daar in mijn ondertussen 4 jaar in +/- dezelfde job bijna 30% loon en een mooi firma wagen bovenop gekregen.

Bij ons is het kantoor van je manager binnenlopen en opslag vragen evenwel not done. Iedereen krijgt tijdens / na zijn evaluatiegesprek (2x per jaar 'officieel') een rating en degenen met de hoogste rating staan eerste in de rij voor een promotie / opslag als er geld vrij komt daarvoor. Dus na je evaluatie gaan vragen : ik wil 100 euro extra lijkt mij ook geen goed idee. Maar ik zou absoluut vragen hoe die dingen er in de firma aan toe gaan, rechtuit vragen hoe je er momenteel voorstaat en wat je manager denkt dat je zou moeten doen om vooruit te raken, zo concreet mogelijk. Als je in een gezond bedrijf zit zou men zo'n cultuur moeten appreciëren en imho zelfs aanmoedigen. Ik weet perfect in welke richting ik moet evolueren, wie van mijn collega's ik als voorbeeld kan nemen etc..

Note: ik werk voor een Amerikaanse multinational, waar zoiets misschien makkelijker ligt dan bij een KMO om de hoek (enfin, dat weet ik bijna zeker vanuit de tijd van vakantiejobs, immers elke euro die jij meer verdient is er een minder voor de baas, of zo zien zij dat toch vaak). In short : kom niet over als een geldwolf, maar maak onrechtstreeks duidelijk dat je bepaalde verwachtingen hebt, als het bedrijf goed draait en je hebt daar mee verdienste aan, mag dat ook vergoed worden.

Enfin, my 2 cents, opmerkingen meer dan welkom.

Thx :) Ik denk dat ik ga wachten tot ik hier twee jaar gewerkt heb (dat valt toevallig ongeveer samen met een halfjaarlijkse evaluatie), en dan eens rondvragen op de manier zoals jij en hiapoe hier voorstelde.

ThA JoS

Legacy Member
Hiapoe zei:
Ik heb tsn 2006 en nu 1000 euro bruto opslag gehad (2400 naar 3400). Maar in de gas en elektriciteitssector krijg je sowieso elk jaar opslag tsn de 0,5% en 4%. Heb al altijd minimum 2% gehad (op 3400 is dat dus 68 a 136 euro opslag) + indexering elke maand.

Er is wel een plafond afhankelijk van in welk barema je zit.

Hiapoe


No offence Hiapoe, maar ge hebt al 300x hetzelfde gepost ...
Ja we weten ondertussen dat ge "veel verdient" ...
Op den duur wordt het afgezaagd ze jong :)

Emerxill

Legacy Member
SavaB zei:
Ik ben ook ondertussen overtuigd geraakt dat ik best nog een tijdje wacht, tot ik hier ongeveer twee jaar heb gewerkt.

Ze hebben me net aangenomen voor mijn profiel, terwijl ik toch ook tussen een aantal burgies solliciteerde. Ik weet niet goed wat de gemiddelde bachelor verdient, maar ik denk dat dat sterk afhangt van diploma tot diploma. Bij de staat is dat zeker het geval, dat je adhv je hoogst behaalde graad betaald wordt, maar als ze, zoals hier, zoeken naar een profiel dat niet altijd even gemakkelijk te vinden is, dan heb ik het gevoel dat ze eerder kijken naar de job die je uitvoert.
Kijk nu eens niet naar uw diploma ffs...kijk naar wat gij moet doen en wat men verwacht van u en hoe dat in verhouding staat met uw collega's.

Ligt het werk dat ge moet doen en de verwachtingen dat ze van u hebben in dezelfde lijn als uw collega's dan moet uw loon ook in verhouding zijn.

Nu, ervaring wordt altijd meer betaald. Veel jonge gastjes denken dat ze hetzelfde doen/kunnen als hun collega met x-jaar ervaring. Maar ervaring zorgt meestal voor een bepaalde, echter soms subtiele, meerwaarde dat het verschil in loon soms kan verklaren.

Het beste wat je kan doen is, zoals reeds aangegeven door anderen, bij periodieke evaluaties (als die er zijn) polsen naar de policy ivm verloning en dat eventueel toetsen bij uw collega's.

SavaB

Legacy Member
ThA JoS zei:
No offence Hiapoe, maar ge hebt al 300x hetzelfde gepost ...
Ja we weten ondertussen dat ge "veel verdient" ...
Op den duur wordt het afgezaagd ze jong :)

Het was anders wel handige info naar mij toe :)

Hiapoe

Legacy Member
sorry, ik weet dat ik dit al een aantal keer gepost heb, maar als telkens een nieuw iemand het vraagt, probeer ik het opnieuw voor die persoon te verwoorden, omdat die begrijpelijkerwijs geen 3000 pagina's van alle deel 1 2 3 4 van de thread "Wat is uw brutoloon?" gaat doorbladeren.

Ben dus blij dat SavaB bevestigt en mijn antwoord apprecieert :)

Hiapoe

da_flux

Legacy Member
^MystiQ zei:
Tot ge eens met zo een BMW1 gereden hebt (Thrust me, i know :D) maar ik begrijp uw probleem wel hoor. Kan je ons eens vertellen hoeveel kilometer je moet rijden naar job2 (dus de job zonder bedrijfswagen)

Mischien een beetje off topic, maar ik wil het wel graag weten.
Wat zijn dan jouw bevindingen van de BMW1?

^MystiQ

Legacy Member
da_flux zei:
Mischien een beetje off topic, maar ik wil het wel graag weten.
Wat zijn dan jouw bevindingen van de BMW1?

Ik vind het een leuke vlotte comfortabele wagen en op die dagen dat je 500km op 1 dag tijd moet rijden heb ik liever zo een wagen dan dat ik met een Peugeot moet rondbollen. Niet dat ik Peugeot slechte wagens vindt maar ik heb het verschil zelf aan den lijve ondervonden en mijn voorkeur gaat uit naar de BMW. Bovendien heb je ook niet het gevoel dat je in een sardienen blik op de baan bent in tegenstelling tot vele andere wagens. Maar dat is volledig offtopic en een persoonlijke mening :)

PineMangoes

Legacy Member
^MystiQ zei:
Ik vind het een leuke vlotte comfortabele wagen en op die dagen dat je 500km op 1 dag tijd moet rijden heb ik liever zo een wagen dan dat ik met een Peugeot moet rondbollen. Niet dat ik Peugeot slechte wagens vindt maar ik heb het verschil zelf aan den lijve ondervonden en mijn voorkeur gaat uit naar de BMW. Bovendien heb je ook niet het gevoel dat je in een sardienen blik op de baan bent in tegenstelling tot vele andere wagens. Maar dat is volledig offtopic en een persoonlijke mening :)

Idd, BMW zijn zowat de fijnste auto's om mee te rijden. Jammer dat je er een half decennium voor moet sparen om één te kunnen kopen.

^MystiQ

Legacy Member
PineMangoes zei:
Idd, BMW zijn zowat de fijnste auto's om mee te rijden. Jammer dat je er een half decennium voor moet sparen om één te kunnen kopen.

Tenzij je er één krijgt van de firma natuurlijk, zoals in mijn geval. Ik zou er persoonlijk op mijn leeftijd mijn eigen geld nooit durven insteken. :p

PineMangoes

Legacy Member
^MystiQ zei:
Tenzij je er één krijgt van de firma natuurlijk, zoals in mijn geval. Ik zou er persoonlijk op mijn leeftijd mijn eigen geld nooit durven insteken. :p

Mja waar ik werk zijn ze schuitig met bedrijfswagens, zou het al tot engineering manager moeten schoppen en dat zie ik niet direct gebeuren. Nog jaartje sparen en ik koop mezelf een tweedehands dreizer, spaargeld stop ik wel in m'n vastgoed :)

eniac

Legacy Member
^MystiQ zei:
Ik vind het een leuke vlotte comfortabele wagen en op die dagen dat je 500km op 1 dag tijd moet rijden heb ik liever zo een wagen dan dat ik met een Peugeot moet rondbollen. Niet dat ik Peugeot slechte wagens vindt maar ik heb het verschil zelf aan den lijve ondervonden en mijn voorkeur gaat uit naar de BMW.

Vraag is waarmee je dan vergelijkt he. Met een 307, jah, dat misschien wel. Maar een 1 is ook een pak duurder dan dat. Voor de prijs van een deftige 1 heb je ook al een 508, bijvoorbeeld. En dat is toch echt een fameus comfortabele wagen waarmee je probleemloos vele kilometers afmaalt.

Vergeet niet dat die 1 echt niet op comfort gericht is he. Hard geveerd en gedempt, bvb. Een 1 is gemaakt om snedig te rijden en snel de bocht door te kunnen, niet om zo comfortabel mogelijk te cruisen. Vandaar dat ik specifiek je argument over comfort op de lange afstanden zo vreemd vind.

Blad3z

Legacy Member
Levicious zei:
Depressief komen alsde hier mensen van uw leeftijd hun loonfiche ziet staan :p
Als loodgieter had ik ook dikke 1700 netto ... Zal dat jammer genoeg niet meer halen...

Best is eerst ne job vinden nu :p

Er wordt het meest van al gelogen over het loon. Ik zou 95% hier met een halve kilo zout nemen.

Hiapoe

Legacy Member
tommie314 zei:
@Hiapoe: nu iets anders, waarom blijf je altijd onder elke post je naam zetten?!

tommie314

Ten eerste: irrelevante vraag in deze thread

Ten tweede: An sich stoor ik daar niemand mee

Ten derde: Het is een overblijfsel van mijn gewoonte op mails en brieven op het einde altijd mijn naam te schrijven... Ik ben ook al van een wat oudere generatie ;)
Ik zou ook elke keer: "Met vriendelijke groeten, Hiapoe" kunnen zetten in de toekomst ;)

Ten vierde: Laat ons zeggen dat het mijn 'stokpaardje' is... beetje zoals de strik van Di Rupo,...
en het werkt duidelijk, want het valt op :D

Moest iedereen dat nu beginnen doen, dan moet ik iets anders vinden natuurlijk ;)

Hiapoe

Necreo

Legacy Member
Blad3z zei:
Er wordt het meest van al gelogen over het loon. Ik zou 95% hier met een halve kilo zout nemen.

Klopt je kan het nooit voor 100% vertrouwen, zelfs niet van mensen die je goed kent...

Ze verdienen meestal meer dan dat ze in werkelijkheid hebben.

Ik zelf speel hier openkaart met mijn data, dat is tenminste een correct beeld waar jonge toekomstige werknemers/zelfstandigen zich kunnen in vinden.

Belangrijk punt is uiteraard dat niet iedereen zijn situatie gelijk is, veel factoren bepalen welk werk je uiteindelijk zal doen, en hoeveel je zal gaan verdienen. Vergeet vooral de factor geluk niet, want om echt goed je boterham te verdienen moet je ook geluk hebben, dus op het juiste moment op de juiste plaats zijn en de juiste beslissing nemen.

Ikzelf heb gekozen voor sales functies (kan ook moeilijk anders met mijn opleidingsniveau) en heb risicovolle keuzes gemaakt, maar ik heb geluk gehad en de keuzes waren uitermate in mijn voordeel.

Verdien "schandalig" goed mijn boterham voor mijn leeftijd, dat besef ik heel goed, en weet dat ik "schandalig" geluk heb gehad bij selectie procedures en mijn gemaakte keuzes.

Groeten,

Blad3z

Legacy Member
Hiapoe zei:
Ten eerste: irrelevante vraag in deze thread

Ten tweede: An sich stoor ik daar niemand mee

Ten derde: Het is een overblijfsel van mijn gewoonte op mails en brieven op het einde altijd mijn naam te schrijven... Ik ben ook al van een wat oudere generatie ;)
Ik zou ook elke keer: "Met vriendelijke groeten, Hiapoe" kunnen zetten in de toekomst ;)

Ten vierde: Laat ons zeggen dat het mijn 'stokpaardje' is... beetje zoals de strik van Di Rupo,...
en het werkt duidelijk, want het valt op :D

Moest iedereen dat nu beginnen doen, dan moet ik iets anders vinden natuurlijk ;)

Hiapoe

Is dat niet raar dat je een email naar je baas eindigt met "Hiapoe"?

Blad3z

lykmeraid

Legacy Member
Ik wil an sich ook wel proberen hetzelfde coolheidsstatuut als Hiapoe te bereiken.

lykmeraid
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan