Archief - Telenet-installateur

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Lord Kveldulv

Legacy Member
Solderen dan. Wat voor kabel mag ik daar voor gebruiken? Stuk CAT5E? Dan kan ik er gemakkelijk een RJ45 opzetten.

Tnx!

opc.driver

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Pics: Index of /stuff/20100311_telefoon

Maar ik heb eens nagemeten en er zit nergens spanning op. Het is ook niet die dikke kabel die in de gang uit de muur steekt. Heb ondertussen ook die zekeringen er allemaal uit gehaald en heeft dus geen invloed op m'n internetconnectie. Het is dus niet meer in gebruik. Waarvoor heeft het ooit gediend? Altijd interessant om te weten :)

Invoer was vroeger zeker een luchtlijn, daarvoor dienden die zekeringen, om het zaakje te beveiligen, denk aan bliksem.
De grote doos met relais, is een dispo, toestel was vroeger verplicht om meerdere toestellen op één lijn aan te sluiten, voor geheimhouding, mekaar afluisteren via een ander tst was niet mogelijk.
Dispo is zeker niet compatibel met dsl, geeft sync verlies.
Ik heb vorige week nog ene ontkoppeld, klant had al enkele jaren adsl (met onderbrekingen), ooit DIY geweest.

[B]Rocketeer

Legacy Member
opc.driver zei:
Invoer was vroeger zeker een luchtlijn, daarvoor dienden die zekeringen, om het zaakje te beveiligen, denk aan bliksem.
De grote doos met relais, is een dispo, toestel was vroeger verplicht om meerdere toestellen op één lijn aan te sluiten, voor geheimhouding, mekaar afluisteren via een ander tst was niet mogelijk.
Dispo is zeker niet compatibel met dsl, geeft sync verlies.
Ik heb vorige week nog ene ontkoppeld, klant had al enkele jaren adsl (met onderbrekingen), ooit DIY geweest.

Mooien uitleg, dat weten we ook weer :)

Lord Kveldulv

Legacy Member
Idd. De luchtlijn hangt er nog maar zal aan de paal niet meer aangesloten zijn. Goed dat het weg mag want de kabel is overal rond de balken gewikkeld, vlak onder de pannen. En als we volgend jaar nieuw dak willen laten leggen zou het dat toch niet overleven.

Tnx!

t416199

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Solderen dan. Wat voor kabel mag ik daar voor gebruiken? Stuk CAT5E? Dan kan ik er gemakkelijk een RJ45 opzetten.

Tnx!

Best VVT kabel gebruiken, die heeft een goede winding voor belgacom adsl of vdsl2 signaal. Bij UTP ga je altijd verlies hebben omdat er signaal over gaat proberen springen naar die andere paren in het UTP snoer.
Dus tot aan de modem altijd VVT(2), na de modem UTP.
Als je nu echt niks anders ter beschikking hebt en het is maar een afstand van 15meter gaat dit niet zoveel uitmaken, alleen vooral bij nieuwbouw appartementen waar ze alles met UTP doen dezer dagen (kan toch al makkelijk 50meter zijn tot aan de invoer) heb ik al gehoord van collega's dat dit voor problemen zorgt.

[B]Rocketeer

Legacy Member
t416199 zei:
Best VVT kabel gebruiken, die heeft een goede winding voor belgacom adsl of vdsl2 signaal. Bij UTP ga je altijd verlies hebben omdat er signaal over gaat proberen springen naar die andere paren in het UTP snoer.
Dus tot aan de modem altijd VVT(2), na de modem UTP.
Als je nu echt niks anders ter beschikking hebt en het is maar een afstand van 15meter gaat dit niet zoveel uitmaken, alleen vooral bij nieuwbouw appartementen waar ze alles met UTP doen dezer dagen (kan toch al makkelijk 50meter zijn tot aan de invoer) heb ik al gehoord van collega's dat dit voor problemen zorgt.

Als ge het maar weet dat dit voor problemen kan zorgen (is niet altijd zo).
Komt door de ohmse karakteristiek van de kabel.

t416199

Legacy Member
Vandaag iets raars meegemaakt, klant die gisteren aangesloten was kloeg over traag internet, enkel bij sommige sites :s (tot soms wel 5min laden voor bv hln.be, gva.be was dan weer wel snel)
uiteindelijk nieuwe dslam poort gegeven en was opgelost.

FalcoX

Legacy Member
Worden er nog installateurs voor telenet of belgacom in West-Vlaanderen gezocht? en zo waar?

erexii

Legacy Member
aangezien er meer als 50% van de techniekers op den dop staan, denk ik nie daze der nog zoeken ;)

1CEZ

Legacy Member
op den dop? eerste dak ervan hoor, hier nog altijd 10 a 11u planning op een dag dus mij hoorde nie klagen. ( als telenet tech)

grtz

Padjang

Legacy Member
t416199 zei:
meer dan 50% waarda?
bij ons 1 iemand.

Feit is dat toen planhold stopte de capaciteit van het aantal techniekers toen al verlaagd werd. Dus ofwel is het nu kalmer dan een jaar geleden ofwel werken de techs efficienter? Of zou het de provisionering zijn die minder in aborted gaat? Hoe gaat het trouwens met de wireless modem? Is die efficienter dan de d-links of is dat gelijkaardig?

ElToro

Legacy Member
1CEZ zei:
op den dop? eerste dak ervan hoor, hier nog altijd 10 a 11u planning op een dag dus mij hoorde nie klagen. ( als telenet tech)

grtz

Sinds vandaag terug een week op belgacom ipv scarlet.
Ineens begonnen met 188,4% vandaag :applause:, precies geen werk te weinig dan toch :)

|steven|

Legacy Member
Een aantal weken geleden hadden wij een probleem met onze telefoonverbinding.
Wij hebben thuis 4 tv's. 1 beneden die rechstreeks is verbonden aan de digibox en dan nog 3 tv's die via de 'hoofd tv' zijn verbonden. Via de video die aangesloten is op de hoofd tv werd het mogelijk dat iedere tv prime kon instellen.
Nu bleek dat de modem niet correct meer werkte. Die installateur heeft dan nieuwe modem geplaatst maar ook allerlei kabels vervangen en ook kabels niet meer aangesloten met als gevolg dat 3 tv's geen prime meer kunnen bekijken.

Meestal ben ik tevreden over die mannen van Telenet, maar deze was het blijkbaar echt wel een klungel. Door zijn geklungel zeggen wij wellicht ons prime abonnement op.

1CEZ

Legacy Member
er zijn veel techs van planhold overgestapt naar andere subco's,
ik ben er immers 1 van. Ook hadden we de kans om over te stappen naar BGC en scarlet maar daar had ik geen oren naar :P

Plh had de grootste tech en zeker repair capaciteit. Even mijmeren vind ik het nog steeds ergens jammer het wvl team klikte echt, jammer dat 1 hollander het voor ons allemaal moest verkloten.
Nuja ik heb nog altijd de job die ik wou nu al 5j en ben er financieel beter uitgekomen ook :-).

@ Steven de digiboxen op andere locaties moeten rechtstreeks van het tv doosje uit de muur worden aangesloten, via uwe tv beneden koppel je door wat niet goed is. ( als je 4 tvs hebt moet er dus vanaf iedere tv uitgang op de telenet versterker een coax vertrekken ).

Ook moet iedere digibox in verbinding staan met de telenet modem via utp of via powerline verbinding. Enkel zo kan je op al je digiboxen prime ontvangen. dit is immers om fraude tegen te gaan.

grtz

Yvanmodinator

Legacy Member
Ik heb donderdag op de Telenet "After work party" in de "Escape" mij heel goed geamuseerd
vooral met de mensen van iHD.
Buiten het feit dat er weinig werk is, mag een Technieker zich ook eens laten gaan voor die ene keer dat er al eens iets van evenement de doen is.
Dan ontdek ik op het einde dat een van de buitenwippers nog een goede collega was (van vorige werkgever.
Rond 0u30 dan maar naar huis gegaan om 's morgens (fris) te gaan werken...

matizz

Legacy Member
mars zei:
welke bedrijven doen belgacom?
beste,
Ik heb juist gelezen dat u als zelfstandige gaat beginnen bij belgacom
ik zou dat ook graag willen kunt u mij soms helpen,
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan