Archief - Telenet-installateur

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

1CEZ

Legacy Member
owkay morgen moet ik om 8u in hoboken staan voor de mac skill examen (heb er al veel geinstalld maar kom) vraagje

ik ben van regio kortrijk wvl wanneer zou ik best vertrekken wil niet te laat zijn maar ook geen uur te vroeg :-)

wproost

Legacy Member
ElToro zei:
Gij wacht een uur daarop?
Ik zorg gewoon dat de lijn werkt en dan ben ik weg ze :)

Ik ken da, vorige keer ook bij een apotheek, een uur later telefon.. de klanten laten mij begot niet buiten als het niet werkt. Hoeveel keer dat ik al er onbewust voor heb gezorgd dat den bancontact niet meer werkt ofzo ^^ en da's niet op te lossen in 1-2-3, meestal zitten ze dan meerdere dagen zonder (dikwijls bij ISDN-PSTN conversies).

[B]Rocketeer

Legacy Member
ISDN naar PSTN conversies kunnen een bitch zijn als ge pech hebt.
Denk vooral als er ADSL over ISDN opzat enzo en nu ADSL over PSTN.

Morgen opleiding over stub sniffer enzo.
Blijkbaar saaien boel waar ge de eerste 4u zelfs ziet wanneer ge voor de lassers moet afmelden en wanneer niet.

Dan 4u over da stub spel bezig.
Dat ze er eerst eens voor zorgen dak terug kan werken.
Uiteraard allemaal ni betaald ahja

wproost

Legacy Member
Slechte periode voor zelfstandigen..
Stubsniffer zat al in mijn opleiding, de ontwerper ervan kwam het ons uitleggen (echt onverstaanbaar als ge nog geen ervaring hebt..) Niet voor niks dat niemand hem gebruikt (imo alleen handig om sync te testen op ne KVD, maar het werkt 75% van den tijd niet en is onvoorstelbaar onbetrouwbaar)

[B]Rocketeer

Legacy Member
Heel slechte periode voor zelfstandige.
Ah hebde gij er dan al ene gerkegen?

Hier heb ik gene, maar ze zeiden als ge er gene hebt, dan ge er tijdens de opleiding 1 krijgt (lol, ik ben benieuwd).

Ja denk dat het handigste is om aan de KVD te kijken of be synchro hebt i.p.v. een hele installatie met de modem op te stellen

ElToro

Legacy Member
Die stubsniffer heb ik direct in een hoekske van mennen otto gegooid.
Gezond verstand & carrier data is al da ge nodig hebt :)

Pana

Legacy Member
wproost zei:
Kheb hem kunnen afmelden voor de lassers, wel deftig veel tijd aan verscheten...

Vandaag 2 klanten.. Eerste klant een apotheek met een hele ICT infrastructuur. Install gedaan, uur gewacht op een technieker van dat apothekersysteem, alles OK.
Daarna in't shoppingcenter, WAT EEN RAMP. Die hebben een eigen LDC in de kelder, en een paar "KVD's" verspreid over het gebouw. 3 uur aant zoeken geweest, uiteindelijk laten wegpakken. Die vaste techniekers die daar stonden zijn blijkbaar eruit aan het gaan.

De enige keer dat ik int shopping center stond vond ik het vrij simpel eigenlijk, en ideaal aangezien LDC, KVD en klant dicht bijeen staan.
De truuk is om ervoor ff langs de centrale van silsburg te gaan, daar hangt een plannetje met alle locatie's van de KVD's en al de rest daje moet weten.

t416199 zei:
Bij welke firma werkte jij dan?

Es@s.

Na een half jaar of een jaar krijg je ofwel een megane grandtour of een 308sw.
Ik kreeg hem nu wel al direct omdak daar al langer dan het Belgacom project werkte.

Gogeta

Legacy Member
Decade zei:
De enige keer dat ik int shopping center stond vond ik het vrij simpel eigenlijk, en ideaal aangezien LDC, KVD en klant dicht bijeen staan.
De truuk is om ervoor ff langs de centrale van silsburg te gaan, daar hangt een plannetje met alle locatie's van de KVD's en al de rest daje moet weten.



Es@s.

Na een half jaar of een jaar krijg je ofwel een megane grandtour of een 308sw.
Ik kreeg hem nu wel al direct omdak daar al langer dan het Belgacom project werkte.

Kies voor den megane, want mijne 308sw zen achterlijk is echt lellijk... Vandaag trouwens dikke shit... ISDN, ging vdsl2 worden.. maar madam wou heel aar isdn behouden.. alarm en poort (mega villa in schoten) enzo zat daar op... Dan maar 2uur (JA 2 uur) zitte wachten opt PCD voor een 2e pstn lijn en daar alle data op te zette vn de isdn, en de isdn enkel telefonie te houden...

Doede al da werk, moet die klant door.. en geeft die isdn fouten (was al een rotte lijn, gemeten voor ik aankwam)... Enfin, 'tis isdn, dus morgen komt den david staepels wa helpen bij die klant...

Lord Kveldulv

Legacy Member
Er zaten hier ook wel een paar Belgacom techniekers dacht ik? Misschien dat de Telenet techniekers het ook al gezien hebben. Ik zit dus met volgend probleem.
Ik wou gisterenavond de wandcontactdoos van de telefoon afvijzen omdat er achter behangen moet worden. Maar de kabel brak af. Isolatie is compleet verduurd en valt er zo af en één van de koperdraadjes is dus afgebroken. Op zich geen probleem om te repareren maar ik zit met het volgende.

De telefoonkabel komt binnen op zolder, hij loopt tot achteraan het huis en daar staat een soort van centrale. 2 boxen als ik het mij goed herinner. Zitten een paar relais in. Logo van de PTT nog. Datum van minstens 30 jaar oud er op. Geen idee waar dat voor dient en of dat het nog in gebruik is. Mini binnenshuis centrale? Versterker?
Vandaar gaat de kabel de muur in en komt uit op de gang beneden waar de wandcontactdoos staat.
Daarnaast heb ik een netwerkaansluiting gezet (huis vorig jaar gekocht, alles vernieuwd) en lus ik de telefoon door tot op de berging op het 1ste verdiep waar ik een patchpanel staan heb en de adsl modem staat. Dat is vlak onder het punt waar de telefoonkabel binnenkomt van op straat. Maw die maakt een lus van 30-40m binnenshuis via voor de helft versleten kabel. Ik zou die rechtstreeks tot aan de modem willen laten komen. We zitten ook met een slechte verbinding. Belgacom kon het niet echt verklaren en heeft ons maar op een lager profiel gezet. Maar als ik nu die rotte kabel zie gaat er wel een lichtje branden.
Maar die PTT dozen, wat doet dat? Mag ik die er gewoon tussenuit halen of niet?

Tnx

[B]Rocketeer

Legacy Member
Neem eens wat foto's van uw binneninstallatie (op zolder waar hij toekomt, de "centrale",...)

Ge kunt ook altijd naar een Belgacom Center gaan en vragen of een technieker tot bij u langskomt om het uit te zoeken.
Uiteraard is dit tegen betaling (ong 20€ per kwartier). De technieker krijgt dan een werkbevel "tijd & materiaal".

Lord Kveldulv

Legacy Member
Foto's zal ik in het weekend moeten maken, misschien vanavond als ik nog voor donker thuis ben. Om op de zolder te geraken moet ge langs buiten met een ladder en door een mini luikske van ne halve meter breed. Er is ook geen verlichting. We zijn er pas op uit gekomen toen we de boel geïsoleerd hebben.
De kabel van de zolder naar de gang is er dikke met lood rond. Nog nooit eerder gezien.
Maar moet er eigenlijk iets tussen van splitter of omvormer of eender wat? Of kan de kabel die van buiten komt direkt gebruikt worden?
De vorige bewoners hadden gewone pstn telefoon. Geen isdn, geen alarmcentrale, niks.

[B]Rocketeer

Legacy Member
De heel oude kabels van Belgacom zijn nog met lood ja alsook mag je het kabelpar zelf ook nog lekker afscharpen, want daar zit een laagje rond.
Indien die laag er niet af is, komt daar dus geen signaal door (of soms heel zwak).

Splitters gebruiken zoals bij een gewone installatie.
Dus afmonteren op een telefoonstopcontact en daarop de splitter zetten en bovenop de splitter uw telefoon.

Uit de splitter onderaan dus naar uwe modem gaan (of in uw geval uw netwerkaansluiting).


Nuja ik zeg het, zolang er geen foto's zijn ofzo is uw situatie moeilijk in te schatten.

t416199

Legacy Member
Decade zei:
De enige keer dat ik int shopping center stond vond ik het vrij simpel eigenlijk, en ideaal aangezien LDC, KVD en klant dicht bijeen staan.
De truuk is om ervoor ff langs de centrale van silsburg te gaan, daar hangt een plannetje met alle locatie's van de KVD's en al de rest daje moet weten.



Es@s.

Na een half jaar of een jaar krijg je ofwel een megane grandtour of een 308sw.
Ik kreeg hem nu wel al direct omdak daar al langer dan het Belgacom project werkte.

Aah, allez nen (ex)collega dan :D of ben je op een ander project gezet?

t416199

Legacy Member
wproost zei:
Slechte periode voor zelfstandigen..
Stubsniffer zat al in mijn opleiding, de ontwerper ervan kwam het ons uitleggen (echt onverstaanbaar als ge nog geen ervaring hebt..) Niet voor niks dat niemand hem gebruikt (imo alleen handig om sync te testen op ne KVD, maar het werkt 75% van den tijd niet en is onvoorstelbaar onbetrouwbaar)

Vind het toch een handig dingetje, je weet direct op hoeveel meter de stub zit, ik heb ze dan ook direct gevonden. Ik haal gewoon altijd de modem los, en steek die RJ11 connector in de stubsniffer that's all, begrijp ni dat ze daar nen hele cursus rond moete geven.

[B]Rocketeer

Legacy Member
Ge moet wel uw 100ohm weerstand blokje aan de kant van de modem insteken.
En met uwe stubsniffer aan de invoer meten.

Anders zal die steeds open lijn zeggen, maar weet je niet of de bekabeling goed is (stubs haalt die er zoiezo wel uit).


Lijkt mij inderdaad een handig apparatuur voor de full techniekers.
Voor pila maakt dit niet zo uit. Als het bij ons aan de invoer goed is, is het einde verhaal en zeggen we: binneninstallatie klant.

Maja wij krijgen dan ook geen werkbevelen als de klant blokjes ofzo krijgt.
Dus binnenbekabeling testen doen we nooit.
Maar wel leuk dat we het al "kunnen".

Lord Kveldulv

Legacy Member
[B]Rocketeer;13002719 zei:
De heel oude kabels van Belgacom zijn nog met lood ja alsook mag je het kabelpar zelf ook nog lekker afscharpen, want daar zit een laagje rond.
Indien die laag er niet af is, komt daar dus geen signaal door (of soms heel zwak).

Splitters gebruiken zoals bij een gewone installatie.
Dus afmonteren op een telefoonstopcontact en daarop de splitter zetten en bovenop de splitter uw telefoon.

Uit de splitter onderaan dus naar uwe modem gaan (of in uw geval uw netwerkaansluiting).


Nuja ik zeg het, zolang er geen foto's zijn ofzo is uw situatie moeilijk in te schatten.

Pics: Index of /stuff/20100311_telefoon

Maar ik heb eens nagemeten en er zit nergens spanning op. Het is ook niet die dikke kabel die in de gang uit de muur steekt. Heb ondertussen ook die zekeringen er allemaal uit gehaald en heeft dus geen invloed op m'n internetconnectie. Het is dus niet meer in gebruik. Waarvoor heeft het ooit gediend? Altijd interessant om te weten :)

Nu zit ik op de gang wel met het probleem dat die rotte kabel afgebroken is en te kort is om er nog een stopcontact op te zetten.
Vlak erboven is mijn RJ45 wandcontactdoos. Ik zou een RJ11 of RJ45 connector op die kabel willen zetten maar dat gaat niet met zo'n stijve kabel met vaste kern. Mag ik die verlengen met een stuk CAT5E of wat kan ik er best mee doen?

[B]Rocketeer

Legacy Member
Wat jij toont heb ik ook nog nooit gezien.
Ik vermoed dat dit een heel oud systeem is.

Vraag is natuurlijk hoe alles in elkaar zit (kleuren van op zolder komen toch precies overeen met de kleuren van een invoerkabel).

En het kan goed zijn dat het oude systeem voor stubs zorgt in de binnenbekabeling voor uw DSL signaal.


Technieker ter plaatse kan dit zeker uitzoeken.

Pana

Legacy Member
t416199 zei:
Aah, allez nen (ex)collega dan :D of ben je op een ander project gezet?

Zit meer in den IT en ze hadden geen plaatsen meer op de huidige IT projecten. Was nog wel backup op den deskside support k bij Janssen Pharma maar daar hadden ze ook gene vaste nodig.
Kans is dat ik wel terugkom als ze iets open krijgen :)

Gogeta zei:
Kies voor den megane, want mijne 308sw zen achterlijk is echt lellijk... .

had uiteraard de megane gekozen maar per vergissing den 308 gekregen, ik daar gans kwaad over geworden. Tzal ni in men voordeel hebben geholpen :p

Lord Kveldulv

Legacy Member
[B]Rocketeer;13005465 zei:
Wat jij toont heb ik ook nog nooit gezien.
Ik vermoed dat dit een heel oud systeem is.

Vraag is natuurlijk hoe alles in elkaar zit (kleuren van op zolder komen toch precies overeen met de kleuren van een invoerkabel).

En het kan goed zijn dat het oude systeem voor stubs zorgt in de binnenbekabeling voor uw DSL signaal.


Technieker ter plaatse kan dit zeker uitzoeken.

De zekeringen zijn er uit, meet nergens spanning terwijl ik dat op de aansluiting beneden wel meet. Dus voor mij is dit buiten gebruik, whatever it may be.

De vraag is nu, hoe kan ik het beste zo ne kabel een paar cm's verlengen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan