Archief - Eindwerk Informatice Netwerkbeheer

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Diepvries

Legacy Member
Ik doe dit jaar mijn eindwerk netwerkbeheer (Bachelor Informatica) maar ik heb nog niet echt een idee welk onderwerp ik zal nemen.

Heeft iemand een goed idee?

Anoniem09

Legacy Member
Zo'n topics zijn er al vaak geweest en we kunnen je echt niet helpen als je niet meer uitleg geeft. Je docent zal wel wat criteria opgegeven hebben? Wat zijn die?

Heb je trouwens zelf geen interesse in netwerkbeheer? Dan moet je toch wat topics kunnen bedenken? Ik heb toen een clustering omgeving gebouwd. 3 servers, 2x webserver en 1x databaseserver. Alle 3 in een cluster gezet zodat als de ene webserver uitviel, de website gewoon online blijft met de juiste data. Daarachter dan ook nog een firewall/router cluster gemaakt met meerdere CISCO routers/firewalls zodat als één router uitviel, de website bereikbaar blijft.

Diepvries

Legacy Member
Het jaar moet nog beginnen dus heb ik nog niet echt kunnen overleggen met de docent.
Ik heb inderdaad al wat topics gevonden op 9lives maar nooit echt te vergelijken met wat ik zoek.

Ik was eerst van plan een thesis over virussen te doen, de laatste tijd komt dat toch vrij vaak in de media. Misschien een studie van hoe deze virusen het bedrijfsleven beïnvloeden. Maar dat lijkt mij wat te gemakkelijk.

Ook de verschillende draadloze netwerken en hun beveiliging heb ik reeds bekeken maar daar heb ik wat te weinig interesse in.

Ik dacht eerder aan iets zoals het TCP IP protocol uitspitten of IPV4 vs IPV6 maar dat lijken mij onderwerpen die reeds gedaan zijn.

Misschien QRCode en andere EAN codes bestuderen?

Bedoeling van dit draadje is enkel te polsen bij anderen wat zij zouden doen.

Creeping Death

Legacy Member
Diepvries zei:
Het jaar moet nog beginnen dus heb ik nog niet echt kunnen overleggen met de docent.
Ik heb inderdaad al wat topics gevonden op 9lives maar nooit echt te vergelijken met wat ik zoek.

Ik was eerst van plan een thesis over virussen te doen, de laatste tijd komt dat toch vrij vaak in de media. Misschien een studie van hoe deze virusen het bedrijfsleven beïnvloeden. Maar dat lijkt mij wat te gemakkelijk.

Ook de verschillende draadloze netwerken en hun beveiliging heb ik reeds bekeken maar daar heb ik wat te weinig interesse in.

Ik dacht eerder aan iets zoals het TCP IP protocol uitspitten of IPV4 vs IPV6 maar dat lijken mij onderwerpen die reeds gedaan zijn.

Misschien QRCode en andere EAN codes bestuderen?

Bedoeling van dit draadje is enkel te polsen bij anderen wat zij zouden doen.

Doet ge normaal uw eindwerk ni tijdens/over uw stage?
Waar doet ge die en wat is het onderwerp?

Diepvries

Legacy Member
Ik doe mijn eindwerk via HBO opleiding, ik ben dus eigenlijk al full time aan het werk.
Voor mijn diploma te behalen moet ik echter wel nog mijn eindwerk afmaken.

Ik doe mijn eindwerk liever niet over mijn werk om zo toch onafhankelijk te blijven van mijn werkgever.

Aap

Legacy Member
Wat dacht je van cloud computing? Wat zijn de voordelen, nadelen, kosten, soorten, de overgang... ?

Diepvries

Legacy Member
Daar had ik ook al aan gedacht, maar zou dat een volledig eindwerk kunnen vullen?

Wynand

Legacy Member
Als ik kijk naar wat ik in de mijne heb gestoken... Heb gewoon een virtualisatie omgeving opgezet, paar servertjes er in, nut van de schaalbaarheid / veiligheid / redundantie besproken, over datacenters kan ik ook nog uren lullen, valt zo diep in te gaan als je zelf/docent/budget wilt... Ik eindigde op zo'n 180 pagina's, was wat lang. :)

Diepvries

Legacy Member
Zou het haalbaar zijn een virtueel netwerk op te zetten met virtualbox en gns3? Ik ben enorm geinteresseerd in de virtuele wereld alsook in netwerk elementen (firewall, switch, dc, backup dc, ad, mail, ...).

Alles wat we doen moet wel legaal zijn, voor gns3 heb ik cisco images nodig die heel duur zijn dacht ik?

Gray

Legacy Member
Diepvries zei:
Zou het haalbaar zijn een virtueel netwerk op te zetten met virtualbox en gns3? Ik ben enorm geinteresseerd in de virtuele wereld alsook in netwerk elementen (firewall, switch, dc, backup dc, ad, mail, ...).

Alles wat we doen moet wel legaal zijn, voor gns3 heb ik cisco images nodig die heel duur zijn dacht ik?

dat klopt, ge kunt ook een 2e hands router kopen.
100-150 euro vind ge al iets deftig en dan moet ge uw routers al niet virtualiseren.

Diepvries

Legacy Member
Gray zei:
dat klopt, ge kunt ook een 2e hands router kopen.
100-150 euro vind ge al iets deftig en dan moet ge uw routers al niet virtualiseren.

Dat zou inderdaad wel interessant zijn, kan ik dan bijvoorbeeld werken met een desktop pc waar alle virtuele machines op draaien. Deze dan aansluiten aan een normale switch (gigabit d-link) en op die switch dan nog een laptop voor de configuraties te doen + de 2dehands cisco switch?

Ik dacht dat ze op school vorig jaar ook switchen verkochten, deze waren wel geen cisco's.

Moet ik mij trouwens bang maken van cisco routers te configureren? De dikte van de cisco boeken die ik reeds zag schrikken mij best wel af. :evil:

Anoniem09

Legacy Member
Diepvries zei:
Dat zou inderdaad wel interessant zijn, kan ik dan bijvoorbeeld werken met een desktop pc waar alle virtuele machines op draaien. Deze dan aansluiten aan een normale switch (gigabit d-link) en op die switch dan nog een laptop voor de configuraties te doen + de 2dehands cisco switch?

Ik dacht dat ze op school vorig jaar ook switchen verkochten, deze waren wel geen cisco's.

Moet ik mij trouwens bang maken van cisco routers te configureren? De dikte van de cisco boeken die ik reeds zag schrikken mij best wel af. :evil:

Heb je geen CCNA gehad dan tijdens je studies?

Diepvries

Legacy Member
Ik zal nog wat extra opzoekwerk doen naar het opzetten van een virtueel netwerk. (DC, AD, ...) deze kan ik dan verbinden met een andere netwerk op een fysieke locatie door middel van 2 cisco routers (VPN), eventueel dan nog uit te breiden met terminal services.

Zou het een goed idee zijn virtual box te gebruiken hiervoor?
Welke cisco routers zouden hiervoor een betaalbare oplossing kunnen bieden? Vooral VPN opzetten moet goed kunnen lukken. Veel poorten heb ik alvast niet nodig.
Iemand ervaring met een virtuele firewall? Of met software matige firewalls?

Bv202

Legacy Member
Bachelor informatica optie netwerkbeheer maar geen CCNA gehad? Vreemd...

duvel1

Legacy Member
hbo informatica optie netwerkbeheer. CCNA geven ze enkel in dendermonde op dit niveau

Diepvries

Legacy Member
Ik dacht zelf dat ze nergens CCNA gaven, ik ga het normaal volgend jaar doen via mijn werk.

Wynand

Legacy Member
Erasmus Brussel.. Allez, de vereiste opleiding, examen is apart af te leggen..

FrostByte

Legacy Member
Welkom in de netwerk-wereld! Ik ben cisco-werknemer en kan je misschien wat helpen.

Een leuk onderwerp voor een eindwerk... Misschien een uitwerking van een MPLS-cloud eventueel gecombineerd met VPN tunnels voor een compleet toegankelijk netwerk voor coorporate doel-einden? Of dit haalbaar is met beperkt gerief is misschien een andere zaak...

Als je werkelijk wil spelen met routers:

GSN3!

Graphical Network Simulator - GNS3

Dit laat je toe om volledige virtuele netwerken op te zetten met cisco-materiaal. Had ik dit gehad intijde toen ik mijn ccna deed ging dit een godsgeschenk zijn. Basically kan je hier elk cisco-materiaal op draaien virtueel. Het is geen simulator, het is een emulator! Dus alle functies werken gewoon zoals het moet. Basically een soort virtual pc voor cisco-routers. Enige beperking: slechts 1000 pakketjes per seconde. Maar voor opleidings-doeleinden is dit totaal geen probeem :)

Switches werken wel niet, want die hebben inherente problemen dat de ASIC's in switches nagenoeg niet ge-emuleerd kunnen worden. Maar voor routering is dit niet van doen.

Succes :)

Edit: enkele spellings-foutjes eruit gehaald...

Diepvries

Legacy Member
GNS3 wou ik er ook wel bijnemen, ik deed reeds enkele testjes het afgelopen jaar.

Bedankt voor alle info alvast!

EDIT: misschien weet jij een licentievrije IOS image? enkel voor testdoeleinden?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan