Archief - Wat voor pc nodig voor grafisch design.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TiB0

Legacy Member
Een goede grafische kaart is dan ook helemaal niet nodig voor Photoshop en gaat het programma niet sneller maken, 0,0%... Het enige waar zo'n programma's arbeid van eisen is je RAM en CPU.
Nu mag er (bij wijze van spreken) nog een 10 jaar oude VooDoo2 met 8mb, of de nieuwste nvidia zoveel met 2048mb in je computer zitten, dit gaat in theorie absoluut niets aan je prestaties in photoshop veranderen...

Tenzij voor games en 3D programma's is een graka echt niet nodig. En 3D programma's gebruiken gewoonlijk dan nog wel enkel de graka van zodra je je textures aanzet in je preview venstertje...

... Heb ik ooit eens gelezen :unsure:

b0rt

Legacy Member
TiB0 zei:
Een goede grafische kaart is dan ook helemaal niet nodig voor Photoshop en gaat het programma niet sneller maken, 0,0%... Het enige waar zo'n programma's arbeid van eisen is je RAM en CPU.
Nu mag er (bij wijze van spreken) nog een 10 jaar oude VooDoo2 met 8mb, of de nieuwste nvidia zoveel met 2048mb in je computer zitten, dit gaat in theorie absoluut niets aan je prestaties in photoshop veranderen...
Photoshop CS4 nog niet gezien?

TiB0

Legacy Member
Unlimited4s zei:
Photoshop CS4 nog niet gezien?

Is die dan al uit?

Ik bedoel, kan je die al kopen? :unsure:



Edit: Aha;

THE NEW VERSION of Photoshop will recruit the computer's graphics chip for the first time.
John Nack, principal product manager for Adobe Photoshop said CS4 will use the graphics processing unit, or GPU.
This will mean that it will be better able to zoom in and out or rotate the canvas so that artists can reorient an image for the best sketching angle, display and manipulate 3D objects, and handle colour correction.

Je hebt gelijk, Photoshop gebruikt eindelijk je grafische kaart... zodat je smoother op je venstertjes kan inzoomen en 3D objecten kan manipuleren (hmpf, 3D, Photoshop?).


LunchBox

Legacy Member
TiB0 zei:
En 3D programma's gebruiken gewoonlijk dan nog wel enkel de graka van zodra je je textures aanzet in je preview venstertje...

... Heb ik ooit eens gelezen :unsure:

Als je de proef op de som neemt, stel je vast dat zelf in wireframe mode je met een 8800 GTX 768mb vlotter een dataset van 5 miljoen polygonen kan ronddraaien dan met een kaart waarop slechts 256mb geheugen zit. Die matrix-transformatie berekeningen van je point-cloud gebeuren dus weldegelijk voor een groot stuk op je grafische kaart.

CS4 kan je al bestellen maar ik denk niet dat ze'm al leveren, aangezien de site afsluit met "Can't wait? Order the previous version, Adobe Creative Suite 3.3 Design Premium, today."

Piru

Legacy Member
Ik heb hier thuis een Mac Mini draaien voor grafisch werk, maar ik raad dit aan niemand aan. Het is zoals gezegd een instapmodel. Vanaf je wat begint te multitasken moet je vaak geduldig zijn. Op mijn vast werk, werk ik op een Mac Pro, het verschil is écht wel voelbaar. Mac Mini's bottleneck is mainly de HDD.

Ik ben aan het uitkijken naar een zwaardere Mac, maar gezien de geruchten van nieuwe modellen binnenkort kijk ik de aap nog even uit de boom.

Xoliul

Legacy Member
V!$u4L zei:
Euhm, gij staat ook aan de andere kant van het spectrum he.

Ja ik ben zo'n heidene he, ik geloof niet in Steve. (nee serieus, wat bedoel je eigenlijk?)

En Tibo, best geen besluiten trekken of advies geven als je er niet zoveel inzicht in hebt ;) De grafische kaart gaat in Photoshop wel degelijk verschil gaan uitmaken, en in 3D programma's wordt die in de viewport constant gebruikt. De GPU versnellingen in CS4 zullen wel meer zijn dan enkel smoother zoomen hoor: GPU's zijn vector processors, en aangezien RGB pixels ook vectoren zijn, kan een GPU zowat elke pixel-operatie sneller uitvoeren.

CtrlAshDel

Legacy Member
Als ge bij pc blijft en ge koopt u ne grafische kaart, koop aub geen ATI!! die kaarten sucken voor alles da geen game is. OpenGL toepassingen zijn teh suck met ATI kaarten. Nvidia is veel beter.

vincentvc

Legacy Member
Wolfje zei:
Als ge bij pc blijft en ge koopt u ne grafische kaart, koop aub geen ATI!! die kaarten sucken voor alles da geen game is. OpenGL toepassingen zijn teh suck met ATI kaarten. Nvidia is veel beter.

Zit jij in het jaar 2008? :wtf:

Xoliul

Legacy Member
Wolfje zei:
Als ge bij pc blijft en ge koopt u ne grafische kaart, koop aub geen ATI!! die kaarten sucken voor alles da geen game is. OpenGL toepassingen zijn teh suck met ATI kaarten. Nvidia is veel beter.

WTF man, doe alsjeblieft eens wat opzoekwerk ofzo, want dit slaat volkomen nergens op...
Moest je hiermee afkomen op het hardware forum je zou al 10 keer vierkant uitgelachen zijn hoor.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan