Archief - Wat voor pc nodig voor grafisch design.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Brendman

Legacy Member
Hey, ik weet niet goed of het hier of op het computer forum moet plaatsen maar heb het dan toch maar hier geplaatst, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik zit momenteel met een kutpc'ke waar ik weinig mee kan aanvangen op grafisch gebied. Graag zou ik dus een nieuwe computer willen kopen van rond de 800 €.

Nu ken ik zelfs bijna niets van pc's dus kwam ik het hier eens vragen.
Wat voor computer zou ik dus het best kopen om qua grafisch design goed mee te kunnen?

Is 3d kaart het belangrijkste of processor of weet ik veel...finja graag zo'n schets van wat ik met 800€ het best zou kopen.
Computer zou ook gebruikt worden voor te gamen en alle daagse stuff maar dat is bijzaak.

Nu zit ik al te kloten als ik een affiche maak met photoshop van A1 formaat en ik doe een filter heeft men pc'ke momenteel heel lang nodig om het resultaat weer te geven, hij blijft vaak hangen.
Bij illustrator zo'n 3d vormke renderen duurt ook minuten als men pc al niet blijft vasthangen. Wreed frustrerend dus.

al bedankt voor de response.

Xoliul

Legacy Member
Eigenlijk vraag je dit beter bij aankoopadvies hardware, en zeg je gewoon dat je focus niet op gaming ligt. Ik kan namelijk al raden wat het merendeel van de replies hier gaat zeggen ;)
Anyway, wil je monitor inbegrepen in die prijs ? Want zo moeilijk is het niet, deftige processor (E8500), 4gb ram, deftige grafische kaart (ATi HD4850) en je zit goed.

Ironpole

Legacy Member
Yup, voor € 800 zonder scherm kan je al iets deftigs samenstellen tegenwoordig.

dOmme zEbra

Legacy Member
hangt er vanaf wat voor grafisch werk. Ga je vooral werken met 2D programma's (adobe CS e.d.) of 3D programma's?

indien je vooral bezig bent met het Adobe CS pakket zijn RAM en processor het belangrijkste. Betaal u zeker niet blauw aan een grafische kaart, aangezien dit vrijwel geen effect heeft op u prestaties in Photoshop en dergelijke.

Verder zou ik zeker investeren in een goed scherm. Het is echter moeilijk om een goed grafisch scherm met een redelijke prijs te vinden. Het type panel is zeer belangrijk (MVA en IPS = goed, TN = no-go). Ik zou gaan voor een 24 inch scherm van Samsung of Dell, 't is enkel moeilijk om uit te zoeken watvoor een panel deze schermen hebben. En hoe hoger de resolutie en de afmetingen van u scherm, hoe aangenamer werken natuurlijk.

SweetEmmaRose

Legacy Member
idd geowon een thread opstarten in aankoopadvies, daar kunne ze da samenstellen voor u :)

b0rt

Legacy Member
dOmme zEbra zei:
hangt er vanaf wat voor grafisch werk. Ga je vooral werken met 2D programma's (adobe CS e.d.) of 3D programma's?

indien je vooral bezig bent met het Adobe CS pakket zijn RAM en processor het belangrijkste. Betaal u zeker niet blauw aan een grafische kaart, aangezien dit vrijwel geen effect heeft op u prestaties in Photoshop en dergelijke.

Verder zou ik zeker investeren in een goed scherm. Het is echter moeilijk om een goed grafisch scherm met een redelijke prijs te vinden. Het type panel is zeer belangrijk (MVA en IPS = goed, TN = no-go). Ik zou gaan voor een 24 inch scherm van Samsung of Dell, 't is enkel moeilijk om uit te zoeken watvoor een panel deze schermen hebben. En hoe hoger de resolutie en de afmetingen van u scherm, hoe aangenamer werken natuurlijk.
Bij Photoshop CS4 wordt de graka weldegelijk gebruikt, dus het is toch aan te raden om tenminste toch een mid-end kaart te kopen.

En idd, een goed scherm is ook een must, hoewel een MVA/IPS-scherm niet echt nodig is als ge niet met drukwerk bezig zijt of als ge niet de ambitie hebt om professioneel hier in bezig te zijn.

DieselPower

Legacy Member
6 posts en nog altijd nx? Beter de korte pijn jongens en ik vind het spijtig dat ik het moet zijn: keupt ne mac joenge dan groeite uwe piet!

vincentvc

Legacy Member
Mijn broer heeft vorige maand nog een pc gekocht. Zo voordelig mogelijk voor wat ge krijgt. Was iets minder als €700 en is perfect voor zowat alles.

Hier zijn de specs:
Processor: Intel (dit jaar zeker niet voor amd gaan) Core 2 Duo E8500 @ 3,16 Ghz (laatste reeksen wrs vd duals, maar is zeker future proof)
Graka: Ati (best voor ati, voordeliger) Radeon HD4850
Mobo: MSI P45 Neo3
+ 650 watt voeding, nog wa cooling, 4gig ram, hd van 500gig, cd/dvd drive en case natuurlijk.

Btw, als ge int Antwerpse woont stel em dan bij den alternate samen.

NAGD

Legacy Member
Voor zowel Mac als PC zeker minimum 2Gb Ram en een grafische kaart met minimum 256mb video geheugen. En een goed scherm is idd ook belangrijk. Liefst een mat scherm.
Bij intensief gebruik worden toch merken aangeraden omdat die onderdelen aan strengere tests worden onderworpen.

Mr. Humphries

Legacy Member
ViniMan zei:
Mijn broer heeft vorige maand nog een pc gekocht. Zo voordelig mogelijk voor wat ge krijgt. Was iets minder als €700 en is perfect voor zowat alles.

Hier zijn de specs:
Processor: Intel (dit jaar zeker niet voor amd gaan) Core 2 Duo E8500 @ 3,16 Ghz (laatste reeksen wrs vd duals, maar is zeker future proof)
Graka: Ati (best voor ati, voordeliger) Radeon HD4850
Mobo: MSI P45 Neo3
+ 650 watt voeding, nog wa cooling, 4gig ram, hd van 500gig, cd/dvd drive en case natuurlijk.

Btw, als ge int Antwerpse woont stel em dan bij den alternate samen.


Ik heb juist een pc samengesteld voor mijn zus voor 700 euro incl 22" scherm. En zeker wel voor AMD gaan. Wil je toch nog uitbreiden qua proc, dan kan je tenminste de toekomstige proc prikken op je AM2+ bordje, vergeet dat maar met de nieuwe intel nehalems die een beetje duurder gaan zijn dan gewild.

DieselPower

Legacy Member
Zeggen waarom een processor beter is dan andere zonder argumenten bij ofzo daar heeft niemand iets aan :)

FrostByte

Legacy Member
Als je grafische doet kan je zeker één van die macbook's overwegen. liggen ongeveer in je prijsklasse en zijn echt goed voor grafische toepassingen. Zeer mobiel en als je een groot scherm liggen hebt kan je het ook gebruiken op dat grote scherm eventueel met een extern toetsenbord.

b0rt

Legacy Member
FrostByte zei:
Als je grafische doet kan je zeker één van die macbook's overwegen. liggen ongeveer in je prijsklasse en zijn echt goed voor grafische toepassingen. Zeer mobiel en als je een groot scherm liggen hebt kan je het ook gebruiken op dat grote scherm eventueel met een extern toetsenbord.
huidige macbooks zijn NIET geschikt voor grafisch ontwerp imo.
Te klein en matig scherm (kleine kijkhoek en glossy) + geen dedicated graka.
Hopelijk zullen de aankomende modellen deze problemen oplossen, maar reken daar niet op.

Xoliul

Legacy Member
Vini heeft perfect in gedachten wat ik zei, is algemeen gezien als beste keus op dit moment bij dat budget. En NAGD, laat de mensen zich niet blindstaren op het geheugen van een grafische kaart he, het is al erg genoeg dat veel manufacturers mensen proberen in de zak te zetten met sucky kaarten met veel (cheap) geheugen op ;)
En AMD kun je voor gaan als je wil besparen, neem dan zeker een Phenom X3 8750. Upgrade opties zou ik nu niet zo belangerijk vinden bij een moederbord dat onder de 100 euro is.

Brendman

Legacy Member
Ok nice, thx al mannen, een scherm ben ik niet onmiddelijk van plan te kopen, het is eerst maar om er wat verder in te groeien.

Als ik er later professioneel mee wil gaan werken kan ik nog steeds uitbreiden..

TiB0

Legacy Member
Voor een Mac Mini met een 2GHz Intel Core 2 Duo processor, 2GB SDRAM (667MHz DDR2) betaal je 779 euro, tel daar de studentenkorting van apple bij en je hebt voor heel weinig geld een heel goede en compacte computer voor grafische toepassingen. En 't ziet er nog eens uit om op te eten ook...

En voor grafische toepassingen moet je je niet blindstaren op de specificaties van een computer; 't besturingssysteem is minstens even belangrijk en kan je programma's als slakken vooruit doen kruipen...



Edit: Hier zijn we dus :unsure:

DieselPower

Legacy Member
Haha man zijde gij for real? Dat is een instap mac om mensen met de tijd te laten overstappen naar duurdere modellen. Het is trouwens al 14 maand geleden dat die dingen nog een update kregen dacht ik ergens gelezen te hebben... Veel meer dan office like apps, browsing en IM moet ge daar imo toch niet mee doen. Er zit zelfs geen aparte grafische kaart in...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan