Archief - [VB.NET] Database aanspreken vanuit verschillende clients

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Legendary d.C.

Legacy Member
Hallo,

Ik heb een kleine applicatie gemaakt waar ik mijn films kan invoeren in een database en van daaruit kan aanspreken.

Nu had ik graag een centrale database gehad waar ik vanuit mijn laptop en mijn vaste PC deze kan aanpassen.

Op dit moment heb ik op beide PC's dezelfde database staan, wat dus totaal geen goede manier is:s

tmagus

Legacy Member
welke database is dat? Als ge een sql database is dan, draaide toch gewoon op uwe main pc nen sql server en dan laat je uw programma'ke connecteren met het ip adres van uwe main pc :), en uwe laptop kan daar dan ook op als hem aan het netwerk hangt :)

Legendary d.C.

Legacy Member
SQL express ja.

Hoe gaat dat dan in zijn werk, met een database die lokaal staat is dat geen probleem. Maar ik vind hier heel weinig informatie over, tenzij het lokaal is natuurlijk.

breez

Legacy Member
gewoon sql express nog eens apart afhalen, installeren op een server en dan in u programma de connectionstring wijzigen

Vlammes

Legacy Member
en in surface area configureren dat ge externe connecties toelaat!

Da Turtle

Legacy Member
Ik kan de uitleg geven voor de niet-express, het kan dus zijn dat bepaalde dingen anders zijn in de express.

Je start de Management Studio, rechter muisknop op de server in de Object Explorer, je kiest properties.
Je gaat naar Security en kiest "SQL Server and Windows Authentication mode". SQL Server Authentication betekent dat je inlogt via username/paswoord in plaats van via de locale windows beveiliging.
Vervolgens ga je naar Connections en vinkt "Allow remote connections" aan.
Klik op ok.

Nu moet er nog een gebruiker aangemaakt worden die kan verbinden en je database aanspreken.
In de object explorer ga je naar security en dan logins.
Rechter muisknop op logins, new user.
Kies SQL Server Authenitication en vul een username en paswoord in die je wil gebruiken. Password expiration zet je best af denk ik.
Kies de database die je wilt gebruiken als default database.
Check bij Status (links) als de login enabled staat en klik op ok.

Nu moet je nog rechten geven aan deze gebruiker op de database.
Ga in de object explorer naar Databases en dat de database die je wilt gebruiken. Ga naar Security en klik Rechter muisknop op users, "New user". Klik op "..." en vul de username in die je gekozen hebt. Vul bovenaan ook een naam in, bij "User Name". klik op ok.
Nu kan je rechten instellen voor deze gebruiker door rechter muisknop te klikken op de database en te kiezen voor properties. Bij permissions zie je de toegevoegde gebruiker en kan je zelf rechten geven volgens dat je nodig denkt te hebben.

In je programma zelf moet je je connection string anders opbouwen uiteraard. Om SQL Authentication te gebruiken en om de server name in te stellen als de computernaam van de database server in plaats van localhost ofzo.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan