Ik kan de uitleg geven voor de niet-express, het kan dus zijn dat bepaalde dingen anders zijn in de express.
Je start de Management Studio, rechter muisknop op de server in de Object Explorer, je kiest properties.
Je gaat naar Security en kiest "SQL Server and Windows Authentication mode". SQL Server Authentication betekent dat je inlogt via username/paswoord in plaats van via de locale windows beveiliging.
Vervolgens ga je naar Connections en vinkt "Allow remote connections" aan.
Klik op ok.
Nu moet er nog een gebruiker aangemaakt worden die kan verbinden en je database aanspreken.
In de object explorer ga je naar security en dan logins.
Rechter muisknop op logins, new user.
Kies SQL Server Authenitication en vul een username en paswoord in die je wil gebruiken. Password expiration zet je best af denk ik.
Kies de database die je wilt gebruiken als default database.
Check bij Status (links) als de login enabled staat en klik op ok.
Nu moet je nog rechten geven aan deze gebruiker op de database.
Ga in de object explorer naar Databases en dat de database die je wilt gebruiken. Ga naar Security en klik Rechter muisknop op users, "New user". Klik op "..." en vul de username in die je gekozen hebt. Vul bovenaan ook een naam in, bij "User Name". klik op ok.
Nu kan je rechten instellen voor deze gebruiker door rechter muisknop te klikken op de database en te kiezen voor properties. Bij permissions zie je de toegevoegde gebruiker en kan je zelf rechten geven volgens dat je nodig denkt te hebben.
In je programma zelf moet je je connection string anders opbouwen uiteraard. Om SQL Authentication te gebruiken en om de server name in te stellen als de computernaam van de database server in plaats van localhost ofzo.