Archief - update schizos.be

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

shairi

Legacy Member
Er is achter de schermen zwaar gewerkt aan een nieuwe site. Hoewel ik er zelf niet zo tevreden van ben hoor ik positieve reacties uit ons gezelschap en vandaar zou ik graag horen wat de echte designers er van denken.

check it on http://www.schizos.be

mvg shairi

SavaB

Legacy Member
Ik kan eigenlijk niet zeggen dat ik het echt goed vind. Er zijn veel dingen voor verbetering vatbaar (maar dan zal je er ook des te meer uit leren he ;-) )

- designprogramma: Ik weet niet welk programma je gebruikt, maar dit lijkt een beetje veel op Frontpage. Programma's als deze zijn absoluut niet aan te raden, tenzij je twaalf bent en je opdracht voor school "mijn eerste webpagina" is.
Illegaal downloaden kan ik hier denk ik niet aanraden, dus tenzij je veel geld hebt is Photoshop niet echt een eerste keuze, maar een heel goed (gratis!) alternatief is The Gimp ( http://www.gimp.org/ )
- kleur: het kleurenpatroon dat je gebruikt zegt veel over de sfeer van je site. Je mag het zeker simpel houden, zeker als beginnend designer --> less is more. Gewoon blijven experimenteren hiermee is de boodschap. Een handige online tool hiervoor van Adobe is Kuler ( http://kuler.adobe.com/ )
- Banner: Je gebruikt zo'n brede banner, en er staat eigenlijk niets in. Dat is gewoon spijtig van de ruimte, dus probeer die een beetje beter te benutten. Het effectje dat je erin hebt gedaan met de mouse-over zou je beter weglaten. Als je een mooie, bewegende banner wilt hebben zou ik Flash aanraden, en anders hou je het best bij een mooi uitziende, statische banner.
- Je links: haal ze weg, de mouseover is wat mij het meeste stoorde aan de site: de kleuren waren fout, je tekst verplaatst zich, dat lijntje is misplaatst. Als het gaat om links kun je best eens kijken naar andere websites.
- Code: Die lijkt ook nog niet helemaal ok:
- je banner verkleint/vergroot bij verschillende resoluties
- de ruimte tussen je links en de onderkant verkleint/vergroot bij verschillende resoluties
- het is goed dat je met divs werkt, maar probeer je links eventueel in een 'table in div' te steken. Tables gebruik je nooit, behalve wanneer je een opsomming hebt van informatie (zoals fora e.d.) of eventueel voor links. Een unordered of ordered list daarentegen heb ik al in jaren niet meer gebruikt.
- Probeer je hele website niet zo mee te laten verbreden. Geef er een maximum breedte aan, want op mijn resolutie van 1680x1050 is het al helemaal niet mooi meer. Je spreekt een breed publiek aan, dus hou het bij een site die maximum 950 pixels ofzo breed is (een resolutie van 1024 op 768, maar dan moet daar nog een rand af van de browser, van je site, enz.)

't Is echt wel nog voor veel verbetering vatbaar, maar zo hebben veel mensen het geleerd. Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen.

grtz,
SavaB

shairi

Legacy Member
SavaB zei:
Ik kan eigenlijk niet zeggen dat ik het echt goed vind. Er zijn veel dingen voor verbetering vatbaar (maar dan zal je er ook des te meer uit leren he ;-) )

- designprogramma: Ik weet niet welk programma je gebruikt, maar dit lijkt een beetje veel op Frontpage. Programma's als deze zijn absoluut niet aan te raden, tenzij je twaalf bent en je opdracht voor school "mijn eerste webpagina" is.
Illegaal downloaden kan ik hier denk ik niet aanraden, dus tenzij je veel geld hebt is Photoshop niet echt een eerste keuze, maar een heel goed (gratis!) alternatief is The Gimp ( http://www.gimp.org/ )
- kleur: het kleurenpatroon dat je gebruikt zegt veel over de sfeer van je site. Je mag het zeker simpel houden, zeker als beginnend designer --> less is more. Gewoon blijven experimenteren hiermee is de boodschap. Een handige online tool hiervoor van Adobe is Kuler ( http://kuler.adobe.com/ )
- Banner: Je gebruikt zo'n brede banner, en er staat eigenlijk niets in. Dat is gewoon spijtig van de ruimte, dus probeer die een beetje beter te benutten. Het effectje dat je erin hebt gedaan met de mouse-over zou je beter weglaten. Als je een mooie, bewegende banner wilt hebben zou ik Flash aanraden, en anders hou je het best bij een mooi uitziende, statische banner.
- Je links: haal ze weg, de mouseover is wat mij het meeste stoorde aan de site: de kleuren waren fout, je tekst verplaatst zich, dat lijntje is misplaatst. Als het gaat om links kun je best eens kijken naar andere websites.
- Code: Die lijkt ook nog niet helemaal ok:
- je banner verkleint/vergroot bij verschillende resoluties
- de ruimte tussen je links en de onderkant verkleint/vergroot bij verschillende resoluties
- het is goed dat je met divs werkt, maar probeer je links eventueel in een 'table in div' te steken. Tables gebruik je nooit, behalve wanneer je een opsomming hebt van informatie (zoals fora e.d.) of eventueel voor links. Een unordered of ordered list daarentegen heb ik al in jaren niet meer gebruikt.
- Probeer je hele website niet zo mee te laten verbreden. Geef er een maximum breedte aan, want op mijn resolutie van 1680x1050 is het al helemaal niet mooi meer. Je spreekt een breed publiek aan, dus hou het bij een site die maximum 950 pixels ofzo breed is (een resolutie van 1024 op 768, maar dan moet daar nog een rand af van de browser, van je site, enz.)

't Is echt wel nog voor veel verbetering vatbaar, maar zo hebben veel mensen het geleerd. Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen.

grtz,
SavaB


alvast bedankt voor de tips zal ik zeker doorspelen aan degene die zich met de site bezighouden ik hoop enkel op meer reacties want de meeste punten die jij aanhaalt zijn ook hekele punten voor mij maar ik dacht dat ik de enige was daarmee dat ik het hier vraag :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan