Archief - Snel opgelost

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

j design

Legacy Member
Hallo iedereen

Ik ben bezig met het ontwerpen van een website voor een vzw.

Ik heb een probleem en ik zou echt niet weten waar ze zit.
Ben dan ook een totale noob op html en css gebied.

Het betrefd Klik hier
Zoals je ziet stelt het niet zoveel voor.

Nu mijn vraag:
In IE blijft alles mooi staan, maar in FF verspringt de "fotopagina" wat bij mij.

Als er nog verdere informatie bij moet om dit probleem op te lossen laat maar weten.

Als er verder nog opmerkingen zijn voor de code laat maar komen.
Ik moet en wil nog heel veel leren.
Wel, ze is in opbouw :).

Ik vroeg me ook af:
Ik laat op elke pagina alles opnieuw laden.
Dit zijn dus afzonderlijke pagina's allemaal.
Is er een mogelijkheid dat ik alles op dezelfde pagina doe?
Ik heb al wat gelezen van frames. maar dan scroled de achtergrond niet volledig.
De achtergrond is van behoorlijke grote en als die dan altijd moet geladen worden.

Opmerkingen naar mezelf toe:
- De fotopagina's heb ik zelf niet gedaan, ik ga er na verloop van tijd een slimbox van maken.
- De banner appart laten inladen en niet op de achtergrond zetten.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, al twijfel ik er niet aan.
Bedankt

Xavez

Legacy Member
let me guess: de scrollbar verdwijnt omdat je pagina te kort is en bijgevolg verschuift het geheel ongeveer 14px naar rechts? :).

overflow: -moz-scrollbars-vertical; op uw body zetten. (hoewel dat verre van ideaal is)

j design

Legacy Member
Ik dacht wel dat het snel zou opgelost zijn.
Jammer genoeg doe ik denk ik iets fout want het blijft hetzelfde.
Ik ben niet echt mee, je bedoelde toch
<body overflow: -moz-scrollbars-vertical;> ?
Want tussen de body doet hij het ook niet.

ozl

Legacy Member
<body style="overflow: -moz-scrollbars-vertical;">

of in u CSS file

body { overflow: -moz-scrollbars-vertical;}

blackrabbit

Legacy Member
j design zei:
Hallo iedereen

Ik ben bezig met het ontwerpen van een website voor een vzw.

Ik heb een probleem en ik zou echt niet weten waar ze zit.
Ben dan ook een totale noob op html en css gebied.
Wel, uw probleem werd me hier al duidelijk ;)

Serieusly: het is natuurlijk niet slecht dat ge u probeert te verdiepen in html/css etc, maar denk je niet dat je deze taak beter aan iemand anders had overgelaten?

Je (x)HTML zit trouwens vol fouten.

Toch ook positieve commentaar: vind die header wel leuk (zelf gemaakt?)
Zou wel nog iets doen aan het menu.

Bedoel je trouwens deze pagina:
http://users.telenet.be/jonastoch/dans2/foto.html
?
(kan nu niet checken, zit in Linux)


Om je vragen nog te beantwoorden (i)frames zijn een mogelijkheid. Frames zijn echter deprecated en iframes binnenkort ook (las ik onlangs).
Een andere manier is 'includen', om code-duplicatie tegen te gaan.

Over het vaak-downloaden-van-grote-afbeelding: zoiets wordt in princiepe gecached op de PC van de gebruiker, dus zal wellicht geen probleem geven.


Al bij al valt het wel mee voor een beginner, maar ik blijf van oordeel dat je beter oefent op 'oefenwebsites' ipv dit.

j design

Legacy Member
Bedankt voor de reacties.
Ik ga het eens bekijken met die iframes.

Ja ik weet het van mijzelf ook dat ik een volledige leek ben op dit gebied.
Ik maakte wel al websites in flash, volgens mij veel gemakkelijker.
Ik weet beter mijn weg in flash en wysiwyg. Html is wat abstracter.
Maar na wat geflame op de sitecheck dat ik beter zou ophouden met die "flashbrol".. ben ik maar wat html gaan leren :).
Dit is het werk van een online beginnershandleiding.
Ik wil graag leren maar waar?

Je hoeft niet te zeggen waar expliciet, maar een tip wat er juist moet veranderen in de code.

Nu denk ik eraan om een flashmenu te maken en in te passen.
Mss geeft dat een meerwaarde.

Ja ik maak mijn ontwerpen zelf.
Ik vind het gewoon leuk om van niets te beginnen.
De floral swirls is wel een brush.

Het is idd die pagina, ik zal laten weten ofdat het met dat stukje code opgelost is.

En ja mss had iemand anders beter gedaan, maar wie kon derect vlot html schrijven?
Dit is het nu Klik hier
Toch wel een verbetering volgens mij.

Mvg J

blackrabbit

Legacy Member
Vind het nu inderdaad ook niet mooi :)

(maar er verspringt nu toch niets meer he?)

Xavez

Legacy Member
Oh neen, we hebben er een forumtroll bij =P.

Laat de kleurtjes achterwege alsjeblieft, mega-irritant is dat :).

Waarom relative positioning? Waarom met divs je lay-out maken? (afaik maak je een lay-out met CSS en geef je structuur met divs). Niemand heeft gezegd dat IE5/IE6 hier moeilijk over doet trouwens :). If you can't make it work: it's probably your own fault (en ja ik haat die browsers ook). Besides, iframes met een embed gaan vergelijken slaat op niets. Verkoop je raad niet als waarheid als je er zelf maar de helft van kent? :)

j design

Legacy Member
Het was nog niet aangepast toen..
Nu wel en het werkt! :)
Kan ik dan niet beter overal <body style="overflow: -moz-scrollbars-vertical;">
bijzetten? Zo ben ik zeker dat op een andere resolutie de rest niet verspringt?

Zowel de vzw, leden als ikzelf vinden mijn ontwerp al een hele verbetering.
Ik ben zelf ook wel tevreden over het resultaat tot zover.
En als ik dan het siteontwerp zou willen laten checken komt die wel op de sitecheck.
Dus totzover staat die daar niet, dus als je liever wat ambetant bent ipv tips te geven, wat ben jij dan leuk..

En voor de anderen, BEDANKT
Het werkt en daar ging het om.

Voor die indeling ga k het nog is bekijken.
Ik moet nog heel veel leren, dat weet ik, maar de site zal samen met mij evolueren.

Tot de volgende J

Xavez

Legacy Member
je kan beter in je css

body {
overflow: -moz-scrollbars-vertical;
}

dan moet je dat niet op elke pagina doen ;-).

Xavez

Legacy Member
Ik denk niet dat ik nog veel kan leren van iemand wiens aandachtspanne ongeveer even groot is als die van een <del>mug</del> goudvis (aangezien een paragraaf van vijf regels tekst blijkbaar problemen vormt)

Toch bedankt. Ik weet waar ik sta en wat ik kan en niet kan en dat weten de andere forumgangers hier eveneens denk ik. Oh well :). TS is geholpen en that's good enough for me! Ik zou toch oppassen met die kleurtjes btw :).

/edit2: nice going, posts verwijderen enzo...

j design

Legacy Member
Bedoel je dit op mij?

Als het zo is, waarom?
Ik heb juist veel respect voor jou.

Xavez

Legacy Member
Helemaal niet. Een of andere pipo (nickname mpolo) heeft zijn post verwijderd :). Jammer dat ik hem niet gequote had... Zeker niet op jou bedoeld J!

n00bslayer

Legacy Member
Xavez zei:
Helemaal niet. Een of andere pipo (nickname mpolo) heeft zijn post verwijderd :). Jammer dat ik hem niet gequote had... Zeker niet op jou bedoeld J!
Ik bevestig. Mpolo heeft beide reacties op deze discussie weggehaald - wat jammer voor die mooie groene en paarse kleurtjes zeg. ;)

sanzo

Legacy Member
Geen iframes gebruiken, achtergesteld, en slecht voor Google e.d.
Gewoon php if functie ofzo (met include)
Navigatie iets van index.php?page=foto
en dan in je php
if($page == foto) { include "foto.php" }
(dan heb je een bestand met header en footer, en wordt de content elke keer geinclude.
Google ernaar.

Xavez

Legacy Member
Of beter omgekeerd

head.xhtml

foot.xhtml

en dan index.php fotos.php galerij.php whatever.php waarin je zet:

<?php include_once('head.xhtml');?>
Rest van je document
<?php include_once('foot.xhtml');?>

Dan zit je ten minste niet met van die rare URL's en het laat minder ruimte voor exploits bij mensen die nog niet zo goed hun weg kennen in php :)

sanzo

Legacy Member
Xavez zei:
Of beter omgekeerd

head.xhtml

foot.xhtml

en dan index.php fotos.php galerij.php whatever.php waarin je zet:

<?php include_once('head.xhtml');?>
Rest van je document
<?php include_once('foot.xhtml');?>

Dan zit je ten minste niet met van die rare URL's en het laat minder ruimte voor exploits bij mensen die nog niet zo goed hun weg kennen in php :)
Daar dacht ik ook aan na ik het gepost had, is ook iets makkelijker :)

De rare url's kan je wel wegwerken met mod_rewrite
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan