Archief - Q: Overstappen naar PHP?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

EA lover

Legacy Member
Op dit moment heb ik een website in HTML. Het is een sportsite dus die moet elke week wel vernieuwd worden, tabellen aanpassen,...
Nu met HTML duurt dit heel lang en als mijn medewerker iets wilt toevoegen moet hij dit aan mij altijd doorgeven en dan moet ik het zelfstandig toepassen.

Nu zou het dus handig zijn als mijn mewerker dit ook kon dus ik zat te denken aan PHP.

Nu is mijn vraag: ik heb totaal geen kennis van PHP en hoe moet ik eraan beginnen?
Zijn er bijvoorbeeld sripts om zo'n site te maken of niet?
Ik kwam gisteren deze site tegen : http://www.espero-korfbal.be
Ik denk dat die site gemaakt is met Mambo. Heeft iemand daar ervaring mee ofzo?

Dus de site moet dus dit kunnen:
Nieuws toevoegen of activiteiten op de indexpagina en die ook automatisch op andere pagina's (activiteiten, uitslagen,...) verschijnen.
Mailen via PHP (server dus)
Uitslagen toevoegen
EN nog een paar dingen

Bertold

Legacy Member
volgens mij denk je dat je een volledige nieuwe site gaat moeten maken maar in feite moet ge gewoon een admin toevoegen en die content dynamisch maken (alé ja 'gewoon' :p) kzou zeggen huur iemand in of leer php maar dan gaat et een tijdje duren voor ge iets dergelijks kunt maken

aXl_

Legacy Member
als je niet veel kennis van php hebt is het waarschijnlijk makkelijker om bestaande open source content management systemen (zoals idd die mambo die je al aanhaalde of drupal of iets dergelijks) te gebruiken. Als je budget het toelaat kan je natuurlijk een webdesign firma inschakelen maar dan ben je wel rond de 1000 euro'tjes kwijt.

De harde weg is een beginnersboek php kopen om je de basis van php eigen te maken, zelf te experimenteren en uiteindelijk in staat te zijn zo'n site te maken. Geloof me echter, vooraleer je een deftige database gestuurde site kan maken ben je toch al een jaar verder :)

AcIdR3IgN

Legacy Member
En met PHP zelf ben je ook niet veel he.. je moet dan ook SQL leren (zodat je alles in een database kan stoppen ;)). Mja de meesten denken SQL erbij als ze PHP zien/horen.

Veel geluk ermee.. het is misschien interessanter om iets als mambo te installeren en gebruiken. Zo moeilijk is het ook niet. En je kan er redelijk wa mooie dingen mee doen.

orez

Legacy Member
aXl_ zei:
als je niet veel kennis van php hebt is het waarschijnlijk makkelijker om bestaande open source content management systemen (zoals idd die mambo die je al aanhaalde of drupal of iets dergelijks) te gebruiken. Als je budget het toelaat kan je natuurlijk een webdesign firma inschakelen maar dan ben je wel rond de 1000 euro'tjes kwijt.

De harde weg is een beginnersboek php kopen om je de basis van php eigen te maken, zelf te experimenteren en uiteindelijk in staat te zijn zo'n site te maken. Geloof me echter, vooraleer je een deftige database gestuurde site kan maken ben je toch al een jaar verder :)

waarom een webdesignbedrijf? ...
Er zijn genoeg mensen op dit forum die tegen betaling wel iets willen maken..
Schrik de mensen zo es ni af :/ 1000 EUR... komaan zeg

En mambo --> mja... maar dan tegen ge u eigen skin erop hebt... en geen verstand hebt van templates... dan zijde daar ook als niet kennis persoon er ff mee bezig.

Bertold

Legacy Member
ru`orez zei:
waarom een webdesignbedrijf? ...
Er zijn genoeg mensen op dit forum die tegen betaling wel iets willen maken..
Schrik de mensen zo es ni af :/ 1000 EUR... komaan zeg

compleet gelijk, zijn hier veel mensen die het voor veel minder willen doen waarschijnlijk en tgaat (waarschijnljk) niet minder goed zijn

EA lover

Legacy Member
Ik bedankt jullie al allemaal. Ik zal eerst eens wat beginnen experimenteren met die Mambo of iets anders.
Gelukkig ken ik een paar mensen die hun sites volledig uit php maken (de maker van voetbalkrant o.a.) en die zullen me wel een stukje verder kunnen helpen.

aXl_

Legacy Member
ru`orez zei:
waarom een webdesignbedrijf? ...
Er zijn genoeg mensen op dit forum die tegen betaling wel iets willen maken..
Schrik de mensen zo es ni af :/ 1000 EUR... komaan zeg

En mambo --> mja... maar dan tegen ge u eigen skin erop hebt... en geen verstand hebt van templates... dan zijde daar ook als niet kennis persoon er ff mee bezig.

correctie: de meesten vinden van zichzelf dat ze zoiets kunnen maken. De enige garantie op een beetje updates achteraf is niet door iemand van het forum in dienst te nemen.

en welk budget had je in gedachten als je een bedrijf inschakelde? Die vragen wel een uurloon van zo'n 20 eur/uur. 50 uur lijkt me niet ZO overdreven voor een grotere database gestuurde site.

Ik wacht trouwens op de reply van één of andere moraalridder die gaat roepen dat hij eens snel de inspectie zal inschakelen met verwijzing naar dit thread.

Tyfius

Legacy Member
Een normaal bedrijf vraagt voor zoiets iets tussen de 50-80 euro per uur, met een minimum van 2 uur. Maar op die 2 uur is da ni gedaan hoor :)

Bertold

Legacy Member
Ik zal snel de inspectie inschakelen met verwijzing naar dit thread !

:unsure:

dJeez

Legacy Member
aXl_ zei:
en welk budget had je in gedachten als je een bedrijf inschakelde? Die vragen wel een uurloon van zo'n 20 eur/uur.
20 EUR/uur?? Maak daar maar minimaal 50 EUR/uur van, anders zal 't waarschijnlijk boer Teun zijn die na 't koeienmelken ff uw website in elkaar gaat boksen...

aXl_

Legacy Member
Inderdaad. Een prijs van minder dan 1000 euro zal m.a.w niet lukken als je naar een webdesign firma stapt :)

BlueBear

Legacy Member
Jullie merken toch zelf ook wel dat het hier om een doodgewone sportsite gaat, niet? Zolang alles werkt maakt het voor de eigenaar van de site wsl niks uit of er updates of support achteraf zijn...

Met een beetje kennis van HTML, en een snelle browse doorheen http://www.phpfreakz.nl/ of zo kan hij waarschijnlijk al heel ver komen. Een gratis scriptje integreren in een site is nu echt niet het grote werk. Toen ik nog niks van php kende heb ik dat vaak genoeg gedaan...

BlueBear

Legacy Member
Wat ik maar wil zeggen: er zijn genoeg sites waar gratis nieuws-scriptjes e.d. te downloaden zijn. Het is niet alsof zo'n scriptje integreren een helse opdracht is voor iemand die een beetje afweet van HTML.

Maar mambo is waarschijnlijk een nog betere oplossing ja.

sneax

Legacy Member
Tss allé voor een kleine CMS voor ne sportsite zijn er toch genoeg gratis CMS'en beschikbaar? Waarom zit iedereen hier bezig over laten maken, als die mens al zelf een website in HTML in elkaar steekt dan zal hij ook wel een CMS kunnen installeren en de templates ietwat aanpassen zeker? Voor een sportclub ...

Mambo
Phpnuke
Xoops

...

gewoon ffkes googlen, naar de features kijken, nekeer installeren, een paar selecteren en die testen (installeren is echt easy tegenwoordig) en voila ge zijt er

orez

Legacy Member
aXl_ zei:
Inderdaad. Een prijs van minder dan 1000 euro zal m.a.w niet lukken als je naar een webdesign firma stapt :)

Waar heb ik ergens aangehaald dat 1000 EUR voor een webdesign firma overdreven is?

Dit heb ik niet beweerd, integendeel... met 1000 EUR kom je niet toe 2500 - 5000 EUR zijn al realistischer... Nuja soit

Ik wil er gewoon bij zeggen, mensen op dit forum betaal je minder... en er zijn er genoeg die bekwaam zijn om iets dergelijks in elkaar te steken... Tzijn ni allemaal beginners die hier op het forum zitten. Je moet enkel weten om de juiste personen te benaderen, dus ge moe als opdrachtgever hier maar slim genoeg zijn om een motivatiebericht + portfolio te vragen.

orez

Legacy Member
sneax zei:
Tss allé voor een kleine CMS voor ne sportsite zijn er toch genoeg gratis CMS'en beschikbaar? Waarom zit iedereen hier bezig over laten maken, als die mens al zelf een website in HTML in elkaar steekt dan zal hij ook wel een CMS kunnen installeren en de templates ietwat aanpassen zeker? Voor een sportclub ...

Mambo
Phpnuke
Xoops

...

gewoon ffkes googlen, naar de features kijken, nekeer installeren, een paar selecteren en die testen (installeren is echt easy tegenwoordig) en voila ge zijt er

Simpelweg --> Een gratis CMS biedt altijd meer functies dat je wenst, of doen niet exact wat je wenst.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan