Archief - Q: lens

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wopke

Legacy Member
Camera: EOS 350D
Doel: vakantie/landschap/portret/actie met nadruk op landschap en portret.

Ik zie door het bos de bomen niet meer. :) welke lens is geschikt voor deze behoeften? Liefst eentje rond de 300 euro. Momenteel heb ik enkel de kitlens.

grtz

Joeri

Legacy Member
Ben je momenteel tevreden van je kitlens of niet? Indien wel kan je die nog even verdergebruiken voor landschap en een 50mm 1.4 of 85mm 1.8 nemen als aanvulling, vooral voor portret (en landschappen hoeven ook niet altijd met een breedhoek genomen te worden)

Wopke

Legacy Member
Joeri G. zei:
Ben je momenteel tevreden van je kitlens of niet? Indien wel kan je die nog even verdergebruiken voor landschap en een 50mm 1.4 of 85mm 1.8 nemen als aanvulling, vooral voor portret (en landschappen hoeven ook niet altijd met een breedhoek genomen te worden)

goh, laat het me zo zeggen: ik had meer scherpte verwacht. voor sommige basisfoto's is de lens zeker ruim voldoende, maar toen ik eens met andere lensen kon proberen (weet niet meer welke) merkte ik dat de scherpte veeeeel nauwkeuriger aangepast kon worden.

Joeri

Legacy Member
Dan is het dus de keuze die je moet maken tussen je kitlens vervangen door iets beter (wat XoO dus voorstelt, en dat is voor z'n prijs inderdaad een goeie lens), of je kitlens aanvullen met iets anders.

Wopke

Legacy Member
Xo0 zei:
Die wat ik zei is een perfecte vervanging..

:) ok, maar misschien is zo een aanvulling dan goedkoper? heb er nog niet al te veel verstand van dus sorry voor mijn onwetendheid

wouter_dc

Legacy Member
Hangt ervanaf welke aanvulling ge wilt. 50mm 1,8 is maar 90€, andere lenzen (met bv. een langere brandpuntsafstand) gaan duurder uitkomen

Xo0

Legacy Member
Ja maar die 50 is ook een prime hé.. Niet zo handig voor landschappen altijd..
Die is al 80mm op zijne.

wouter_dc

Legacy Member
Ik had het dan over de evt. portretlens (al kan ze daar mss wa aan de korte kant voor zijn)

Wopke

Legacy Member
al bij al is de voorgestelde lens van xoo dus de beste oplossing neem ik aan? Alvast merci he manne

Xo0

Legacy Member
Als vervaning van uw kitlens wel ja..
Tamron is degelijk materiaal. Het is ook een degelijke lens.
Je kan geen miskoop doen voor zo een prijs..

Typhon`

Legacy Member
Tamron 28-75 f2.8, wel niet zoveel groothoek maar de scherpste voor zo'n prijs denk ik.
De sigma 18-50 f2.8 heeft meer groothoek maar is zekers niet scherper dan de tamron...

En eigenlijk: als je echt fotografie serieus neemt, ga dan direct voor iets duurder of voor een prime zoals de 50mm. Ik heb die tamron en ik gebruik die nooit meer doorda'k nu de 17-55 IS 2.8 heb. Eigenlijk was die tamron dus in mijn geval om financiele reden een tusenstap naar iets deftigs maar op't einde van het straatje ben je meer geld kwijt...

Wopke

Legacy Member
Typhon` zei:
En eigenlijk: als je echt fotografie serieus neemt, ga dan direct voor iets duurder of voor een prime zoals de 50mm.

Goh, ik heb gewoon zoiets van: het is "maar" een EOS350D. Is het dan de moeite om er een lens op te zetten van 2000 euro bij wijze van spreken? Zijn die niet meer voor die markIII toestellen enzo?

verkoopt ge uw lens niet? ;)

Joeri

Legacy Member
Het is wel een grappig zicht om een 350D aan een gigantische lens te zien bengelen, maar het is zeker de moeite als je de lens nodig hebt. Liever een 350D met een goeie lens dan een 5D/1D(s)III met een rotlens.

Wopke

Legacy Member
ok thnx... kan hier wel mee verder. Nu hopen dat Typhon zijn lens weg doet aan een zeer scherpe prijs. :p

Xo0

Legacy Member
Typhon` zei:
Tamron 28-75 f2.8, wel niet zoveel groothoek maar de scherpste voor zo'n prijs denk ik.
De sigma 18-50 f2.8 heeft meer groothoek maar is zekers niet scherper dan de tamron...

En eigenlijk: als je echt fotografie serieus neemt, ga dan direct voor iets duurder of voor een prime zoals de 50mm. Ik heb die tamron en ik gebruik die nooit meer doorda'k nu de 17-55 IS 2.8 heb. Eigenlijk was die tamron dus in mijn geval om financiele reden een tusenstap naar iets deftigs maar op't einde van het straatje ben je meer geld kwijt...

Als je fotografie serieus neemt is een lens van 350 euro niet goed genoeg, maar moet je een lens van 850 euro kopen? Dat vind ik toch sterk overdreven hoor.

Voor de poster zijn doel is die Tamron MEER dan geschikt.
Er is inderdaad geen betere dan die wat jij opnoemt in zijn categorie, maar wie wilt er zomaar even een half maandloon ophoesten?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan