Archief - [PROG]VB Game Engine?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

schop aars

Legacy Member
ik zoek een relatief gemakkelijk 3d engine voor VB.
weet iemand zoiets?
liefst zou da kunnen werken me bsp maps aangezien da'k toch al iets ken van hl-mapping zou da dus makkelijker zijn om levels te maken.
qua moddeling compatibiliteit geen probleem want ik kan toch nie moddelen :p

schop aars

Legacy Member
mja als ge 3d in c++ kunt hebben dan kunde dan in vb ook he ma tprobleem is om der een goeie engine voor tevinden he.
der zijn blijkbaar nie veel mensen die game engines schrijven in vb

killgore

Legacy Member
schop aars zei:
mja als ge 3d in c++ kunt hebben dan kunde dan in vb ook he
Als je VB al een echt volwaardige programmeertaal mag noemen.

Nu ja, das een ander discussie.

Reden waarom het jouwe niet echt opgaat:
VB is gericht op het programmeren met de windows interface, dus windows-programma's maken, niet echt op het algemeen programmeren zoals tijd-kritische programma's en grafische programma's. (dunno hoe het zit met de .NET versie). Met grafisch bedoel ik meer de interactieve programma's ;).
Alsook komt erbij dat je bepaalde API's (of hoe dat ook noemt in VB) nodig hebt om dit te gebruiken, Als je in VB geen functies hebt om openGL af te handelen zal je moeilijk openGL kunnen programmeren in vb he?

oxy_be

Legacy Member
Simpel:

Truevision 3d!
http://www.truevision3d.com/

Languages Supported:
Visual Basic 6 (VB6)
Visual Basic.Net (VB.Net)
Delphi
C++
C#
...and any COM-compliant language with DX library support!

3D Engine:
Full DirectX8.1 and DirectX9 support
Optimized Hardware T&L support
Unified Angle System (radian or degrees)
DirectX Hardware Lighting support (up to 8 simultaneous lights)
Fast view frustum culling (sphere and box)
Fast Terrain Rendering System with quadtree
BSP Rendering Engine with PVS/Lightmapping
Billboard-based Particle System
3DS, X, MDL, MD2, MD3, Skinned Mesh Support for models
Hardware Vertex Shaders to optimize rendering if available
Shader script system to setup texture effects
Atmospheric effects like fog, cloud, sky (box and sphere), stars
DOT3 Bumpmapping support
Optimized dynamic stencil shadows for meshs
Fast 2D Interface with custom fonts
Advanced ray collision detection returning accurate information
Powerful animation system
Skeleton-based, Keyframe-based, or Morph-based animations
Attach child meshes to bones
Animate via custom bone rotations

Media Engine:
DirectSound, DirectMusic, DirectShow support
Allows to make unique sound atmosphere for your games
Hardware/Software Sound mixing
Unlimited simultaneous sounds
MP3, WAV, MOD, SM3, IT, MID, RMI, SGT support
3D Sound support that can be linked easily to a 3d world
Effects (reverb, echo, etc.) to give more depth to your sounds
Movie playing (all formats) for cut-scenes

[.::@petros::.]

Legacy Member
oxy_be zei:
Simpel:

Truevision 3d!
http://www.truevision3d.com/

Languages Supported:
Visual Basic 6 (VB6)
Visual Basic.Net (VB.Net)
Delphi
C++
C#

Is TrueVision geen SDK? :)
@Threadstarter: VB6 is imho niet echt een goede taal voor 3D engines (zoals al vaker is vermeld :p), ik raad je persoonlijk aan voor als je games wilt gaan programmeren om C++ en zijn API's te leren.

RealBreezer

Legacy Member
Is TrueVision geen SDK?

Truevision is inderdaad een SDK... maar uit ondervinding lijkt het me gemakkelijker om vanuit deze hoek te starten (wat overigens redelijk snel gaat), veel te leren en vervolgens een engine aan te pakken... (ken er persoonlijk wel niet direct eentje voor VB).

Met Truevision laad je bsp's alsof het niets is, en tover je allerhande 3D beestekes in een paar seconden op het scherm.

En de snelheid van de games die hieruit voortkomen zijn best nog wel OK. Geen c++ toestanden, maar speelbaar.

Het enigste waarmee je feitelijk moet rekening houden is dat je uiteindelijk zelf wel nog je game code, en geen mod zit te maken of whatever :).

SlasZ

Legacy Member
VB is zeker geschikt als programmeertaal, zeker de .Net versie, die DirectX managed direct kan aanspreken.
een voorbeeld ken ik niet maar ze zijn zeker te vinden

veNoM sNaKe

Legacy Member
ik heb een vraag dat hier best veel op lijkt dus vond ik het zonde
om een nieuwe thread aan te maken:

ik zoek een tutorial waarmee ik een 3d engine kan
schrijven in C++, het liefst met zo min mogelijk ervaring
want totnutoe kan ik alleen nog maar het 'hello world''
programma :applause:

Tyfius

Legacy Member
jaaaaaah :p

kzou eerst uwe basis c++ uitbreiden, en dan opengl gaan bestuderen :)

ne 3D engine zijde paar jaar aanbezig, zelfs alsde goe c++ kunt ze :)

edit: kunt nekeer irrlicht bestuderen, das ne opensource :)

veNoM sNaKe

Legacy Member
k bedankt voor het advies :niceone:
maar dan heb ik nog een vraag:
kent iemand een tutorial om mijn c++
basis uit te breiden :D

TOAOB

Legacy Member
Hi guys...

Een 3D engine in VB...doe eens effe normaal ok?
Als ge echt nen eigen 3D engine wilt schrijven, leer dan C++. ALs ge daar ni slim genoeg voor zijt, dan gade zéker gene 3D engine kunnen schrijven, trust me.
VB kan gerust vanalles in 3D zene, daar ni van, maar daar is VB ni voor gemaakt. Als ge uw eigen een beetje serieus neemt, leer dan C++.

Koop dus nen boek (nee, niet C++ in 24u :ironic: ) of download een paar tutorials. (help waar vind ik tutorials?) Het Internet stikt ervan. Genoeg sites met kleine tutorials die een bepaald onderwerp aansnijden, een voor de rest vindt ge op Kazaa of WinMX of zo ook wel wat tutorials (tip).

Als ge dan met 3D programmatie wilt beginnen, informeer u dan eerst over enerzijds DirectX (Direct3D is dat dan zeker?), en anderzijds OpenGL. Ikzelf geef duidelijk de voorkeur aan OpenGL, maar dat is persoonlijk.

Wilt ge een goeie site met veel voorbeeldcode in verband met allerlei topics, toegepast op OpenGL? Ga dan naar http://nehe.gamedev.net . Daar staan in de 40(?) tutorials, gaande van 'hoe teken ik een onnozel polygoontje', tot cellshading, vertex arrays, model loading enz...

Ik ben al enkele jaren bezig met de combinatie C++/OpenGL en dat is volgens mij echt wel the way to go als ge iets deftigs wilt maken...maar das natuurlijk mijn mening... :)

QplQyer

Legacy Member
Ge kunt altijd darkbasic proberen, eens googlen om op de site te komen, 't is niet gratis, 't is geen 3d enginge voor visual basic, ma ge kunt er wel 3D dingen mee maken en 't is in een basic-variant da ge 't programmeert.

Nuja C++/OpenGL/Direct3D is idd the way to go om een echte 3D engine te schrijven (en een goeie dosis wiskunde, fysica, en noem maar op).

schop aars

Legacy Member
pffff darkbasic is betalen
tziet er wel nog goed uit, makkelijk te leren en goed om de basis van gamedevelopment wa te begrijpen maar echt hoogstaande games ga je hier denk ik niet mee maken.

QplQyer

Legacy Member
Mja outdated ... iemand die zijn eerste 3D spellen schrijft zal natuurlijk geen super 3D a la UT moeten verwachten e, gfx primeren vantegenwoordig blijkbaar terwijl het spel op niets trekt. "Maar 't waren toch schone gfx" wel ja, wat heb je eraan als het geen tof spel is.

En hoogstaande games, als je een wolf3D/Quake kloon kunt maken heb je best wel iets hoogstaands gemaakt imo, zeker als je het alleen doet, daar zit wel werk genoeg in.

oxy_be

Legacy Member
Maar waarom dan niet gewoon een mod maken op een deftige engine en daar dan skillz leren die je werkelijk kan gebruiken in plaats van ouw engine's en toestanden die ... ouw zijn :) alhoewel ik ook graag abandonware speel :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan