Archief - PHOTOSHOOT: avondje uit

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

exploder

Legacy Member
Die eerste vind ik wel nog cool, juist omdat de voorgrond beetje blurry is en daar vanachter scherpgesteld wordt

Conspectus

Legacy Member
aha toch één die het gezien heeft :). De nadruk ligt op de stoere mannen linksboven. De rest is scene.

Indieanus

Legacy Member
Conspectus zei:
aha toch één die het gezien heeft :). De nadruk ligt op de stoere mannen linksboven. De rest is scene.
uiteraard, ma rest zou nog waziger moeten zijn dan imho.

soit, z/w foto is heel goed.

Jixop

Legacy Member
geef mij maar ook 1e en z/w
Trouwens waar is da ergens? lijkt wel tof caféke

CEPTIFILE

Legacy Member
eerste heeft wel wat, mooi van kleur maar wat te rommelig vind ik, 2 vind ik niet veel aan, schaak foto vind ik mooi, miss dat het lichte stukje boven z'n hoofd weg gewerkt zou mogen worden en miss z'n zou je z'n gezicht net iets kunnen uitlichten maar ziet r zo ook prima uit

Erinyes

Legacy Member
1) is helemaal niet goed. Je wou waarschijnlijk de achtergrond als onderwerp, maar dit is mislukt aangezien het meisje in de voorgrond de aandacht neemt. Het feit dat ze onscherp staat maakt het daarom niet goed. Het licht in de achtergrond is wel goed om aandacht te nemen (tegenover de donkere stukken in de voorgrond) en kan echt wel werken, maar dan mag de voorgrond niet zo opvallen. Het doet me dan ook wel denken aanToulouse-Lautrec.

2) Is minder geslaagd als portret. Het komt een beetje nep en geposeerd over. De kleur is misschien ook wel wat eentonig. Dat gele licht in de achtergrond stoort misschien wel.

3) Is heel mooi. Hier werkt dat wel: met het licht in de achtergrond en de donkere stukken in de voorgrond. Is zeker geslaagd.

4) Zegt totaal niks. Het is vlak, donker en ik voel geen aandachtspunt (humo-affiche, boeken, 2 kerels, waar zijn ze mee bezig? We zien niks..)

Thorens

Legacy Member
Ik zou de eerste eens proberen te croppen dat het meisje (deels) wegvalt, want er zit veel potentieel in die foto, vind ik. Bruine-kroeg potentieel, zo. Ik vind de zwart/wit foto dan weer iets minder.

dresse

Legacy Member
Conspectus zei:
aha toch één die het gezien heeft :). De nadruk ligt op de stoere mannen linksboven. De rest is scene.
dan is da ook ni echt gelukt, want da meiske achter die twee stoer mannen ligt imo korter bij punt waarop scherpgesteld is dan die kerels...

Anendel

Legacy Member
1: er is iets in de foto dat me wel aanspreekt. Is het het knappe meisje, de sfeer.. Het is niet zozeer de scherpte/onscherpte van de foto die me stoort, het is het feit dat het meisje wegkijkt uit de foto. Als ze naar de andere kant had gekeken, was het waarschijnlijk beter geweest.
2: te geposeerd, nietszeggend. He could be a moviestar, but he isn't.
3: prachtig! Goed standpunt, belichting zit goed. Misschien de lichtvlekken bovenaan de foto wegwerken? In plaats van zijn gezicht meer uit te lichten zoals ceptifile suggereert zou ik meer licht in het schaakspel brengen. Daar gaat de aandacht tenslotte naartoe. Aan zijn gezicht zou ik niet raken.
4: te rommelig, te donker, te klinisch, geen aandachtspunt. Can't feel the music.

Ondanks de moeilijke omstandigheden (weinig en vuil licht, weinig ruimte en waarschijnlijk veel beweging) relatief goede resultaten. Ik slaag er alleszinds weinig tot nooit in om tijdens zo'n omstandigheden zo'n resultaat te behalen.

Floyd

Legacy Member
Ik kan mij niet echt vinden in de commentaar van al de rest.. Here goes:

1: vind ik zeker wel een leuke foto, beste van de vier zelfs voor mij. Ik vind dat er veel dynamiek inzit, en de sfeer van zo'n café/jeugdhuis goed vat. Iedereen is met iets anders bezig, sommigen zitten in groepjes, anderen even alleen. Ik zie drie of vier verschillende van die 'groepjes' in één foto zonder dat die vele aandachtspunten storend zijn, wat het voor mij dus een goede foto maakt! Het scherpstellen achteraan vind ik in dat opzicht absoluut goed, als het meisje vooraan scherp was geweest was ze het enige aandachtspunt geweest en dan zou al de rest gestoord hebben denk ik. In ieder geval ook gezien de omstandigheden voor mij geslaagd!

2: Geposeerd, ja, waarschijnlijk. Maar ik vind de lichtinval perfect en alweer gezien de omstandigheden (weinig licht) mooi gelukt/scherp.

3: Deze vind ik (in tegenstelling tot anderen blijkbaar) zeker niet zo speciaal. De lichtinval lijkt mij ongeschikt, je hebt al moeten overbelichten in het haar om de rest van de foto enigszins zichtbaar te maken. Misschien als het van veel dichter getrokken was en het licht wat meer van opzij of van vooraan gekomen was, of als, of als, etc.

4: Nietszeggend voor mij. Te donker, te rood. :) In deze foto stoort het algehele rode licht mij wel.

Conspectus

Legacy Member
Thnx Floyd.

De foto van de schaker was een sneaky shot. Ik ken die gast wel maar hij apprecieert mij niet zo dus is dat een portret zonder toestemming van hem zelf. Ik schoot tussen heel wat mensen door en vlak boven zijn hoofd hing een felle witte lamp die recht op z'n hoofd scheen.

Ik was daar om een band te fotograferen maar die mensen van dat jeugdcafe hadden de stage gewoonweg niet verlicht. Daarom geen foto's van de band (buiten die rode van de bassist). Wat jullie hier te zien krijgen is in feite een selectie van sneaky shots. Zelf vind ik ze nu ook niet meteen schitterend maar foto 1 wil ik toch verdedigen met de argumenten die Floyd aandraagt.

Ga maar eens een jeugdhuis binnen met een camera en probeer eens te 'mikken'. Je zou wel eens snel weer buiten kunnen staan. Zo'n plaatsen zijn droomlocaties maar niemand wil daar poseren. Laat staan lastiggevallen worden door iemand die hen bekijkt.

sephyr

Legacy Member
Floyd zei:
Ik kan mij niet echt vinden in de commentaar van al de rest.. Here goes:

1: vind ik zeker wel een leuke foto, beste van de vier zelfs voor mij. Ik vind dat er veel dynamiek inzit, en de sfeer van zo'n café/jeugdhuis goed vat. Iedereen is met iets anders bezig, sommigen zitten in groepjes, anderen even alleen. Ik zie drie of vier verschillende van die 'groepjes' in één foto zonder dat die vele aandachtspunten storend zijn, wat het voor mij dus een goede foto maakt! Het scherpstellen achteraan vind ik in dat opzicht absoluut goed, als het meisje vooraan scherp was geweest was ze het enige aandachtspunt geweest en dan zou al de rest gestoord hebben denk ik. In ieder geval ook gezien de omstandigheden voor mij geslaagd!

2: Geposeerd, ja, waarschijnlijk. Maar ik vind de lichtinval perfect en alweer gezien de omstandigheden (weinig licht) mooi gelukt/scherp.

3: Deze vind ik (in tegenstelling tot anderen blijkbaar) zeker niet zo speciaal. De lichtinval lijkt mij ongeschikt, je hebt al moeten overbelichten in het haar om de rest van de foto enigszins zichtbaar te maken. Misschien als het van veel dichter getrokken was en het licht wat meer van opzij of van vooraan gekomen was, of als, of als, etc.

4: Nietszeggend voor mij. Te donker, te rood. :) In deze foto stoort het algehele rode licht mij wel.

Ik deel floyds mening. De eerste keer dat ik door de reeks ging vond ik 1 en 2 de beste. 1 geeft die gezellige drukte van het kleine cafeetje weer. iets dat moeilijk op beeld vast te leggen is, maar hier toch aardig is gelukt, vind ik.
en foto 2, moeilijk te zeggen, is het het licht de "pose"? staat me wel aan.
3 sprong er niet uit voor mij. 4 een beetje flets, weinigzeggend

Cakeman

Legacy Member
Qua compositie en techniek vind ik de eerste foto niet echt geslaagd. Wat ik er wél leuk aan vind is het moment dat je hebt afgedrukt. De tweede stoere kerel van links kijkt op zeer boosaardige manier naar het wazige meisje op de voorgrond. Zo van "Gij weet het nog nie, maar deze avond gaat gij met mij mee naar huis"

Lo_fi

Legacy Member
...ook al ben je best wel een wazig figuur, dat op de tafel zitten is een rechtstreekse uitnodiging. En die kerel met zijn camera gaat me hier nie voor zijn! Grrmbl..Straks breek ik zijn lens en voeder ik hem 3 duvels via z'n neusgaten.. "

Ja wat je met een beetje foto allemaal kan vertellen zeg..

- 1: is al veel gezegd maar goed: de sfeer van de foto is leuk maar er zijn een aantal dingen die het een net-niet-foto maken. Alles rechts van het meisje is clutter die teveel van de aandacht wegneemt, als het meisje zelf niet het onderwerp was dan lijkt het door de compositie wel zo (en dan is ze te onscherp).

2. beetje te eenzijdige kleur, ik geloof het beeld niet (dit is een scholier met aangemeten attitude). Technisch gezien inderdaad geslaagd beeld (scherpte, belichting)

3. Mooi beeld. Perfect geschikt voor zwart-wit. Ik mis een eventuele link naar de voorgrond waardoor het beeld nog dieper zou kunnen worden maar dat is wel wat veel gevraagd bij een niet-geposeerd beeld.


4. De ruis overweegt toch wel wat in dit beeld. Ik zie geen opvallend scherper deel in het beeld. De kleuren zijn niet bijzonder. Zegt me weinig.

guRuh

Legacy Member
Zet de eerste nog recht (zie muurovergang links) en tis een leuk reekske. Alhoewel, hoe het toch maar bij zwart wit, anders zijn ze nogal geelig.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan