Archief - olympus lenzen van oude pentax nog bruikbaar?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dresse

Legacy Member
Heb van men meter een oud fototoestel da nog van men bompa was gekregen. Er zitten 3 lenzen bij en die lenzen lijken me nog vrij nieuw.
Zouden deze nog bruikbaar zijn op een Dslr? En welke dan?

het toestel is een asahi pentax SP500 van 1972 En de lenzen zijn van olympus...

Ga zowiezo wa experimenteren met oude filmrollekes en foto's mss zelf ontwikkelen, ma zou me binnenkort ook een dslr willen aanschaffen en als die lenzen daar nog zouden oppassen... zou wel geweldig zijn...

AnewSpider

Legacy Member
Ja, die analoge lenzen ga je nog kunnen gebruiken als je een Dslr van Pentax koopt. Natuurlijk gaje die dan ook analoog moeten gebruiken.

Normaal passen alle oude pentax lenzen op de nieuwe Dslr versies, enkel bij een lens met een P-draad (is een soort vatting) moet je een convertertje kopen.

dresse

Legacy Member
ma dus alleen op pentax dslr's?
ik ga die niet op een nikon of canon krijgen? met een convertor ofzo?

de lenzen die ik momenteel heb: (weet ook ni just watk hier zet, ik lees maar af...)
IFOCO auto-tele 1:2.8 f=135mm 58mm
Pentacon auto 2.8/29
Super-takumar 1:2/55 49mm

Iets geweten over die lensen? Goed genoeg om er mijn keuze van mijn Dslr te laten van afhangen?

AnewSpider

Legacy Member
Nee je zal ze niet kunne gebruiken op een nikon of canon, deze gebruiken een ander soort vatingen.
Over een eventuele convertor heb ik geen weet, maar kdenk het niet.

Welja 'tis niet da een pentax Dslr slecht is ofzo é..
Zelf ga ik daar niet echt meer over weten te zeggen, bezit zelf geen pentax.
Dus wacht best op de meer ervaren fotografen hier.

Mr. Humphries

Legacy Member
Ik zie wel dat je lenzen nogal lichtsterk zijn, dus slecht zijn ze zeker niet. Nu ben ik ook nie zeker of je die lenzen op een digitale pentax kan zetten, ik weet niet precies wanneer ze hun 'mount' nog veranderd hebben.

AnewSpider

Legacy Member
Als het een K-mount is dan passen ze zeker.. enja zoals eerder gezegd met een P-draad ook als je een convertor gebruikt.

dresse

Legacy Member
just terug van een foto-zaak... Die kerel leek me er wel veel van te weten. Heel oud, totaal niet commercieel ingesteld maar hij wist wel direct het bouwjaar van men camera en waar alle knopjes zaten en wat ze deden...

blijkt dat de lenzen not te gebruiken zijn op een nikon (mits een convertor van 118€), op een canon (convertor: 64€) op een sony (convertor 49€) en een pentax (36€).

Uiteraard zonder autofocus, auto openen van diafragma, presets, sturen door toestel, ...

Heb me in elk geval al filmrolleke gekocht en vollop aant experimenteren. Jammer dag ge met die filmrollekes ni direct kunt zien wa ge trekt... Der zat zelfs nog een filmrolleke van men bompa in... Is zien of da nog te ontwikkelen valt...

DieselPower

Legacy Member
Ik hoop dat het ne vetzak was en dat er vieze plaatjes mee genomen zijn :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan