Archief - Nikon D60 of D80

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

[OcMw]Psycho

Legacy Member
Ik ben van plan om binnekort een DSLR aan te kopen, maar ik kan echt niet kiezen! ik heb al wat ervaringen met DSLR's met de camera van men vader(Canon 350 D) en sindsdien wil ik er zelf ook 1.
Ik ben nog geen die-hard fotograaf, maar ik wil me er wel graag mee bezig houden. Men camera nu trekt echt op niets(samsung-brol).

Er staan voor mij 2 opties open:
- D60(kit-lens, 55-200 mm(geen VR), mem, draagtas(+- euro 639))

- D80 (kit-lens, mem,(+- euro 550))

Sommige verschieten van deze prijzen, maar deze D80(body) kan je in Nederland(fotokonijnenberg.nl) spotgoeiekoop krijgen van wegen een 100 euro cashback.

Ik heb al heel wat heen en weer geswitched van mening van welke de betere is en elke keer komt het weer op de ruis bij hoge iso-waardes neer.

Er wordt mij veel gezegd dat de D80, wat een verouderd model is, een nog oudere chip heeft en dat de ruis bij 800,1600 aanzienlijk groter zou zijn dan bij de nieuwere Nikons(D60) of bij canons.

Andere voordelen:
D80:
- semi-prof
- lens-systeem
- 11-punts AF

D60:
- goedkoper

Mijn vraag is dus of ik op basis van dit beter af zou zijn met die D60 of dat ik toch beter voor de D80? Heeft iemand ervaring met 1 van deze toestellen of misschien met allebei? en hoe was die ervaring dan?

Joeri

Legacy Member
Je somt de verschillen zelf al goed op: D80 is een 'beter' toestel met oudere technologie, D60 is een instaptoestel met nieuwere technologie. De vraag is natuurlijk wat jij prefereert he.
Je kan eens kijken op sites als DPreview, naar samples van beide cameras. Heb ik net zelf eens gedaan en ik vind de D80 eigenlijk weinig of niets onderdoen voor de D60 qua ruis in vele situaties.

Een bedenking die ik wel heb, als je pa Canon gebruiker is, waar zelf ook niet uitkijken naar een Canon? Kan je onderling lenzen en andere spullen uitwisselen.

Jonathan

Legacy Member
Die cashback , waar zie jij dat ? Ik bestel ook via die site maar heb geen flauw idee waar je het over hebt .. :p

( Sorry voor off-topic ! )

finalplayer

Legacy Member
De D80 is al zo oud (lees: stokoud) dat je beter voor de D60 gaat. Bedenk dat je met technologie te maken hebt die 2 jaar nieuwer is, ookal is de D80 een prosumer model en de D60 een instap.

Maar los van het getwijfel tussen deze modellen: als je vader er serieus genoeg mee bezig is en als gevolg daarvan toch een paar lenzen, filters en andere dingen heeft, dan zou ik persoonlijk denken aan een Canon 400D of 450D... De prijs voor een body van de D60 of D80 (neem bij wijze van voorbeeld een 400 euro) komt in de buurt van een goeie lens. Ik kan mij inbeelden dat je bv. graag een telelens wil bovenop je kit lens, en je zal zien dat die dingen gek dicht in de buurt komen van de prijs van je camerabody. Dus misschien kan je meer value-for-money halen bij Canon en je vaders collectie ;)

finalplayer

Legacy Member
Poenanie zei:
Die cashback , waar zie jij dat ? Ik bestel ook via die site maar heb geen flauw idee waar je het over hebt .. :p

( Sorry voor off-topic ! )


Ik zou ook niet weten waarover dit gaat. Gaat dit van Foto Konijnenberg of van Nikon uit? Ik weet wel dat Nikon zo'n cashback actie doet, maar dat is maar vanaf 1500 euro dacht ik...

Voor 605 euro heb je trouwens enkel een body! Met de kitlens van 18-55mm zit je al aan 808.

Nog een reden om voor de D60 te kiezen? ;)

SlashDotDash

Legacy Member
finalplayer zei:
Maar los van het getwijfel tussen deze modellen: als je vader er serieus genoeg mee bezig is en als gevolg daarvan toch een paar lenzen, filters en andere dingen heeft, dan zou ik persoonlijk denken aan een Canon 400D of 450D... De prijs voor een body van de D60 of D80 (neem bij wijze van voorbeeld een 400 euro) komt in de buurt van een goeie lens.

Zeker het overwegen waard, als je vader al in een aantal lenzen geïnvesteerd heeft.

D80 vs. D60: Voor kiekjes is de D60 prima. Maar ik zou toch voor een D80 gaan als je er een serieuze hobby van wil maken. OK, de technologie is ouder; maar het blijft een hele goeie camera en is nu aantrekkelijk geprijsd. Als je echt op pixelniveau gaat kijken, zal de D60 misschien cleanere beelden afleveren, maar de D80 heeft meer mogelijkheden. Je hebt niks aan die betere kwaliteit als je een shot mist omdat je slechts 3 scherpstelpunten had ipv 11 ('t is maar een voorbeeld).

Pixations

Legacy Member
Ik zou zonder twijfel kiezen voor de D80. Reden: op de D80 kan je lenzen zonder AF-motor (zoals de haarscherpe en spotgoedkope 50mm f 1.8 prime) gebruiken met autofocus. De D60 kan dit niet want de camera heeft geen ingebouwde motor.

AnewSpider

Legacy Member
Pixations zei:
Ik zou zonder twijfel kiezen voor de D80. Reden: op de D80 kan je lenzen zonder AF-motor (zoals de haarscherpe en spotgoedkope 50mm f 1.8 prime) gebruiken met autofocus. De D60 kan dit niet want de camera heeft geen ingebouwde motor.

die lens is echt <3!

Ik heb zowel deze lens als de kitlens 17-80 en gebruik enkel nog die 50mm.
Mss eens sparen voor een ander primeke =), 35 mm ofzo.

Oja ontopic, ik zou kiezen voor de D80, ik heb die camera en ben daar heel blij mee..

[OcMw]Psycho

Legacy Member
danku voor alle commentaren! Een canon kon ik me niet direct permiteren, en deze nikons zijn tog aanzienlijk goedkoper. Maar ik heb ondertussen een geldschieter gevonden:D dus op naar de canon 450D:D.

Er is trouwens een mooie kit verkrijgbaar op http://studio73.be

Voor de mensen die dat van die cashback niet begrepen moet je het maar eens checken:
Belgische: 605 eur voor de body een standaar 18-55mm heb je al voor 59 eur

http://www.fotokonijnenberg.be/product/50949/nikon_d80_serie.html

Nederlandse: 484 eur je kan er dezelfde lens bijkopen

"http://www.fotokonijnenberg.nl/product/50949/nikon_d80_serie.html


het verschil: 121 eur, en dat is tog al wel de moeite denk ik

In de uitleg op de nederlandse site staat dat de cashback er dus al is afgetrokken

white-hat

Legacy Member
en 200mm zonder VR word moeilijk,je hebt al zeker een deftig statief nodig en je moet bijna met je timer schieten.

ik bezit zelf een d80 en met de kitlens (18-135) kan je al een héél eind.
I <3 d80 body,voelt magnefiek aan.

SlashDotDash

Legacy Member
white-hat zei:
en 200mm zonder VR word moeilijk,je hebt al zeker een deftig statief nodig en je moet bijna met je timer schieten.

Komkom, niet overdrijven hé, op 200mm kan je gerust uit de hand scherpe foto's maken zonder VR, zolang er genoeg licht is en je je camera juist vasthoudt.

Catscratch

Legacy Member
[OcMw]Psycho;10424340 zei:
danku voor alle commentaren! Een canon kon ik me niet direct permiteren, en deze nikons zijn tog aanzienlijk goedkoper. Maar ik heb ondertussen een geldschieter gevonden:D dus op naar de canon 450D:D.

Ik snap het ergens niet. Eerst is het allemaal Nikon wat de klok slaagt en nu gaat ge naar ne Canon 450D? Volgens mij is dat toch een stapje terug tov de D80? Een klassie die tussen de D60 en de D80 zit.

Wat ik persoonlijk zou doen? De cashback laten voor wat het is ... 100 EUR bijsparen tegen eind september en de Nikon D90 bestellen. Opgefriste functionaliteit van de D80 + gedownsampelde technologie van de D300 (ruisperformantie vergelijkbaar of beter tov Canon).

Soulless

Legacy Member
Komt die D90 niet pas in November ? is daar al een prijs van gekend?

MilM

Legacy Member
De D90 zal toch direct een stuk duurder zijn denk ik (1000 euro?).

De vraag "D60 of D80" komt de laatste tijd trouwens enorm veel voor.
De meerderheid raadt de D80 aan indien je u dieper wil toeleggen op fotografie.

Maar er zijn er ook die de D60 aanraden, dus ...

Soulless

Legacy Member
Ik ken niets van fototoestellen :P Ik denk dat als beginner, het niet echt veel uit maakt met wat je begint, eens je wat beter wordt kan je nog steeds sparen voor een duurder (professioneel) toestel.

Just my 2c...

Catscratch

Legacy Member
Soulless zei:
Komt die D90 niet pas in November ? is daar al een prijs van gekend?

In september wordt em voorgesteld dus kunde waarschijnlijk bestellingen doen. De prijs ... het is een vervanger van de D80 dus ik verwacht gelijkaardige prijs.

MilM

Legacy Member
Catscratch zei:
In september wordt em voorgesteld dus kunde waarschijnlijk bestellingen doen. De prijs ... het is een vervanger van de D80 dus ik verwacht gelijkaardige prijs.

Er wordt verwacht dat hij toch een stuk duurder zal zijn.

De D80 is 'relatief' goedkoop mede doordat er bijna een opvolger is.
Er wordt een prijs verwacht van 1000 euro, wat dus toch veel duurder is dan een D80.

Dus verwacht niet dat je door paar maand te wachten een veel beter toestel zal kunnen kopen tegen ongeveer dezelfde prijs.

Joeri

Legacy Member
Je kan blijven wachten he, na de D90 zal er ook wel weer een opvolger aangekondigd worden. Releaseprijs zal hoogstwaarschijnlijk wel een deel hoger liggen dan de huidige D80 prijs.
Beetje offtopic maar 'k vraag me trouwens af hoe ze hun volgende camera's gaan noemen. Opvolger van de D90 zou logisch D100 moeten zijn, maar die bestaat al, net als D60-D70

swiers

Legacy Member
Als ik jou was kocht ik een D80 of D70 2de hands (300 - 500 euro zoiets) en een degelijke lens.

Ik zou aanraden om eerst met een degelijk vast objectief de 24 of 28mm 2.8 bijvoorbeeld. Of de 50mm 1.8 voor portretten. (rekening houden met de cropfactor!!!). en verder een tweedehandse kit zoom 18-70 (die vind je wel voor 200 euro zoiets).

Met de zoomkit maak je echt wel goede fotos en met de vaste objectieven kan echt leren fotograferen, zo ben je verplicht te oefenen op kadrage belichting etc.

Voor de rest niet blindstaren op nieuwste technologie etc, kijk bv eens op flickr in de group d70 of d80.

Wanneer je na verloop van tijd de grenzen van je camera tegenkomt (bv autofocus of iso, als je bijvoorbeeld sport of concerten gaat doen. Kan je alsnog overstappen naar de meer proff modellen, d200 300 of hoger)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan