Archief - MYSQL: Probleem installatie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

n0sTRa

Legacy Member
Hoi,

ik ben vanmiddag begonnen aan het installen van een lokale webserver om wat op te werken tot ik PHPHosting heb. Nu heb ik al men apache en php5 goed geinstald maar ik graak niet door de Mysql en phpmyadmin installatie.

'k Heb een screen gemaakt van welke error ik krijg bij PHPAdmin.

klikken maar

Volgens mij draait men MySQL wel degenlijk maar is er ergens nog iets fout.

Via google kwam ik de volgende uitleg tegen die ik moest doen:

PHP5 en Mysql, 'Kan de mysql extentie niet laden' o.i.d.

Php5 maakt op een andere manier gebruik van mysql, helaas zit het er niet meer standaard in maar zul je een extensie moeten toevoegen. Download de php5 zipfile (klik) en haal uit de map EXT in dat zipje het volgende bestand: "php_mysql.dll". En die kopieren we naar C:\Server\Php\Extensions\. Nu openen we de php.ini in c:\windows en zoeken de regel ';extension=php_mysql.dll', daar halen we de ; voor weg, herstarten en het zou moeten werken.

Zorg ervoor dat er wel een "libmysql.dll" in de c:\server\php\ map staat. En als het dan nog niet werkt kan je c:\server\php en c:\server\php\extensions\ toevoegen aan je "system path", Configuratiescherm-> System-> Advanced-> Environment Variables, kijk daar onder System variables.

Iemand die me verder kan helpen? Zelf heb ik niet echt veel ervaring met mysql maar zou het toch graag hier aan de praat krijgen.

PHP, Apache, MySQL en PHPadmin zijn allemaal de laatste versies

mvg


edit: in men php.ini heb ik ook het volgende aangepast:

Code:
extension_dir=C:\PHP\Ext\
extension=php_mysql.dll

Bij het restarten van men apache krijg ik dan het volgende:

PHP Startup: Unable tot load dynamic library 'C:\PHP\php_mysql.dll' - The specified module could not bij found.

Die .dll staat wel degelijk dus in C:\PHP\Ext\

:oink:

orez

Legacy Member
voor php 5 en nieuwste MySQL heb je php_mysqli.dll nodig en niet meer php_mysql.dll.

let op de i ;)

n0sTRa

Legacy Member
Hoi,

thx voor de reply's

Het was idd php_mysqli.dll die ik nodig had maar ik denk dat ik eens terug van 0 start met die tutorial die Featherfoot ma gegeven heeft.

PerfectPC

Legacy Member
ru`orez zei:
voor php 5 en nieuwste MySQL heb je php_mysqli.dll nodig en niet meer php_mysql.dll.

let op de i ;)
als je gebruik maakt van PHP 5 en MySQL 4.1 moet je inderdaad de MySQLi extensie gebruiken. dit heeft echter niets te maken met het feit dat de MySQL extensie niet geladen kan worden door PHP. (die heb je nog altijd nodig als je wilt connecteren met MySQL 3) ;)

Lashknife

Legacy Member
moved... maar heb redirect laten staan

http://lashknife.playfields.be/lk_v3/wampguide.html

sffs nog eens updaten, want tis al weer enkele builds oud waarschijnlijk dus wacht even met installen tot je huidige datum ziet verschijnen.

*edit*
voila, weer uptodate ;)

Wat ik wel raar vind is dat ze tussen hun extensies in php.ini geentje van mysqli hebben staan en dat je die dus zelf ertussen moet voegen... :confused:
Denk dat ze dat vergeten zijn.

n0sTRa

Legacy Member
even men thread naar boven geschot. Ik heb dus op een nieuw windows instal men wamp server instald op de manier die Lashknife in zen tut doet maar na enkele dagen goed te hebben gewerkt krijg ik nu de volgende error.

Could not start the MySQL5 service on Local Compyuter.
Error 1067: The process terminated unexpectedly.

Via google heb ik heel wat over die error gevonden maar niets waar ik kan uitmaken waar het probleem ligt

servi

Legacy Member
Ik heb dat ook al voorgehad, dat is teken dat je my.ini van je mysql een optie bevat die niet ondersteund wordt.

Je kan proberen om gewoon dat bestand te hernoemen en dan een nieuwe my.ini te maken.

Mijn mysql my.ini ziet er als volgt uit :

Code:
# CLIENT SECTION
# ----------------------------------------------------------------------
[client]

port=3306


# SERVER SECTION
# ----------------------------------------------------------------------
[mysqld]

# The TCP/IP Port the MySQL Server will listen on
port=3306

# !!!! PAS DIT AAN : PAD NAAR INSTALLATIEDIR !!!! 
basedir="C:/web/mysql4.1/"

# !!!! PAS DIT AAN : PAD NAAR DATABASEROOT !!!! 
datadir="C:/web/mysql4.1/Data/"


default-character-set=latin1
default-storage-engine=INNODB
max_connections=100
query_cache_size=0
table_cache=256
tmp_table_size=5M
thread_cache_size=8

#*** MyISAM Specific options

myisam_max_sort_file_size=100G
myisam_max_extra_sort_file_size=100G
myisam_sort_buffer_size=8M
key_buffer_size=8M
read_rnd_buffer_size=256K
sort_buffer_size=212K



# !!!!!!!!!!! PAS DIT AAN NAAR DE JUISTE DIRECTORY !!!!!!!!!!!!!!!!!
innodb_data_home_dir="C:/web/mysqldata/"


innodb_additional_mem_pool_size=2M
innodb_flush_log_at_trx_commit=1
innodb_log_buffer_size=1M
innodb_buffer_pool_size=8M
innodb_log_file_size=10M
innodb_thread_concurrency=8

Als je dus gewoon deze ini noemt, het aanpast naar jouw instellingen dan zou je normaal gezien de server moeten kunnen runnen.

edit : alle overbodige commentaarstukken ertussen uitgehaald.

n0sTRa

Legacy Member
'k Heb dus uw my.ini over genomen en hrt zo aangepast maar het probleem blijft bestaan:

Code:
# CLIENT SECTION
# ----------------------------------------------------------------------
[client]

port=3306


# SERVER SECTION
# ----------------------------------------------------------------------
[mysqld]

# The TCP/IP Port the MySQL Server will listen on
port=3306

# !!!! PAS DIT AAN : PAD NAAR INSTALLATIEDIR !!!! 
basedir="C:/Program Files/MySQL/MySQL Server 5.0/"

# !!!! PAS DIT AAN : PAD NAAR DATABASEROOT !!!! 
datadir="C:/Program Files/MySQL/MySQL Server 5.0/Data/"


default-character-set=latin1
default-storage-engine=INNODB
max_connections=100
query_cache_size=0
table_cache=256
tmp_table_size=5M
thread_cache_size=8

#*** MyISAM Specific options

myisam_max_sort_file_size=100G
myisam_max_extra_sort_file_size=100G
myisam_sort_buffer_size=8M
key_buffer_size=8M
read_rnd_buffer_size=256K
sort_buffer_size=212K



# !!!!!!!!!!! PAS DIT AAN NAAR DE JUISTE DIRECTORY !!!!!!!!!!!!!!!!!
C:/Program Files/MySQL/MySQL Server 5.0/Data/"


innodb_additional_mem_pool_size=2M
innodb_flush_log_at_trx_commit=1
innodb_log_buffer_size=1M
innodb_buffer_pool_size=8M
innodb_log_file_size=10M
innodb_thread_concurrency=8


Dit is volgens mij de error die ik krijg:

InnoDB: log sequence number 0 45352.
InnoDB: Doing recovery: scanned up to log sequence number 0 45352
060124 16:56:39 InnoDB: Started; log sequence number 0 45352
060124 16:56:39 [ERROR] Fatal error: Can't open and lock privilege tables: Table 'mysql.host' doesn't exist

servi

Legacy Member
zoek de verschillen :

# !!!!!!!!!!! PAS DIT AAN NAAR DE JUISTE DIRECTORY !!!!!!!!!!!!!!!!!
innodb_data_home_dir="C:/web/mysqldata/"


tegenover :

# !!!!!!!!!!! PAS DIT AAN NAAR DE JUISTE DIRECTORY !!!!!!!!!!!!!!!!!
C:/Program Files/MySQL/MySQL Server 5.0/Data/"

maar ik vrees niet dat het zo eenvoudig zal lukken, mijn mysql is 4.1 .
enfin ge kunt altijd eens proberen, Als dat niet lukt neem anders gewoon een van de inis die in de hoofddirectory staat van mysql en hernoem het naar my.ini

n0sTRa

Legacy Member
Foutje bij het aanpassen ;) probleem blijft jammer genoeg. Het simpelste zal zijn om men db morgen eens opnieuw te installen denk ik.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan