Archief - Illustrator > vale kleuren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

zipke

Legacy Member
Hey folks!!

Kheb een probleempje dat ik al verscheidene keren heb opgemerkt, maar khad er nooit mijn aandacht op gevestigd.

Het probleem is het volgende;
wanneer ik een kleur selecteer krijg ik daar altijd de grauwe versie van. Zo kan ik bv nooit felgeel selecteren of in dit geval fel appelblauw-zeegroen.
De kleur die ik wil staat rechtsboven in het vakje en degene die ik krijg wanneer ik op OK klik is de kleur van het achterliggende vierkant.

_Link

Mijn kleuren zijn CMYK als dat er iets mee te maken kan hebben?

Kheb het nu echt wel nodig want 't is een ontwerp voor op een t-shirt en dat moet er toch liefst goed uitzien.

Hopelijk kan iemand me helpen!

Alvast bedankt!

Z

(Kheb gezien dat er zo een vraag was voor photoshop maar niet voor illustrator. Ook ging het daar over het feit dat de kleuren vaal worden opgeslagen en hier gaat het erover dat ze gewoon niet weergegeven worden?..)

tetty

Legacy Member
Ik dacht dat dit normaal was. CMYK is gewoon zo op uw scherm. Dat is zo gericht naar de druk toe. Als ge echt de kleur wilt zoals in de hoek moede RGB pakken.

zipke

Legacy Member
En als ik dat dan als RGB zet, hoe gaat dat dan gedrukt worden? Ook in die kleur?

Mij hebben ze altijd gezegd dat de drukkers werken in CMYK. Hoe bizar is het dan dat je niet kan zien wat er gedrukt gaat worden? Of ben ik niet helemaal mee? :s

m-be

Legacy Member
Ligt inderdaad aan je CMYK-modus, en daar is nu eenmaal niks aan te doen. Het kleurengamma van CMYK is een stuk beperkter dan RGB. Je moet eens goed kijken naar je kleurkiezer. Naast het grote vakje met de felle kleur staat een uitroepteken, met daaronder een vakje met de "vale" kleur. Illustrator waarschuwt je al in de kleurkiezer dat de kleur die je kiest niet kan worden bereikt met CMYK, en geeft een alternatief voorstel (het kleine vakje onder het uitroepteken).

Als je in RGB werkt wordt je kleur uiteindelijk toch nog omgezet naar CMYK als je gaat drukken, en dan zijn de resultaten nog onvoorspelbaarder. Voor drukwerk: altijd werken in CMYK.

zipke

Legacy Member
m-be zei:
Ligt inderdaad aan je CMYK-modus, en daar is nu eenmaal niks aan te doen. Het kleurengamma van CMYK is een stuk beperkter dan RGB. Je moet eens goed kijken naar je kleurkiezer. Naast het grote vakje met de felle kleur staat een uitroepteken, met daaronder een vakje met de "vale" kleur. Illustrator waarschuwt je al in de kleurkiezer dat de kleur die je kiest niet kan worden bereikt met CMYK, en geeft een alternatief voorstel (het kleine vakje onder het uitroepteken).

Als je in RGB werkt wordt je kleur uiteindelijk toch nog omgezet naar CMYK als je gaat drukken, en dan zijn de resultaten nog onvoorspelbaarder. Voor drukwerk: altijd werken in CMYK.

Thanks m-be, duidelijke uitleg! Dat van dat uitroepteken en vakje eronder was me nog nooit opgevallen!!

Maar het besluit is dus dat ik verder moet werken in CMYK, ondanks de on-vrolijke kleuren. Kvind het echt bijzonder raar dat er geen fel geel kan geslecteerd worden bv, damn dat kan toch niet. :(

Is er een manier om dit op te lossen? Of moet ik me daar bij neerleggen?

Ik vraag me af hoe "echte designers" dan affiches maken? De grote namen > I love techno bv is toch een affiche in de meest felle kleuren ever? Is dit dan in photoshop gemaakt ofzo?

m-be

Legacy Member
Bij die affiches wordt (denk ik, 'k heb er geen bij de hand) gebruik gemaakt van Pantone kleuren. Dat zijn kleuren die niet worden gemaakt uit CMYK maar "zo uit de pot komen" om het simpel te stellen. Je kan deze kleuren oproepen door naar "window > color libraries > color books > pantone solid coated" te gaan (of zoiets ongeveer toch, weet het exacte pad niet direct van buiten).

Let wel, daar zijn normaal speciale stalenboeken voor te koop, beetje zoals je verf kiest. Voor je deze gaat gebruiken, eerst goed overleggen met je drukker, ook aangezien deze kleuren meestal duurder zijn dan gewone proceskleuren (CMYK). Zo kom je niet voor verassingen te staan. In principe is de Pantone Solid Coated voor gebruik in offset op glanzend papier. Ik weet niet van buiten of ze deze ook in textielzeefdruk gebruiken (al vermoed ik van wel).

Vergelijking tussen de kleurruimtes RGB, CMYK en Pantone, in het spectrum wat wij kunnen zien. Zoals je ziet is CMYK de kleinste kleurruimte van allemaal, en slechts de kleuren binnen die driehoek kunnen we drukken in cmyk, al de rest niet.

gamut.gif

zipke

Legacy Member
Hmmm nice, nog een image-tag erbij en al. ;-)

Khad idd al iets gehoord van die pantone kleuren, maar khad nooit goed begrepen wat daar nu het voordeel van was. Pantone zou dus de oplossing zijn maar dan wel iets duurder én als het ook voor textielbedrukking gaat.

Kga het dan eens vragen aan diegene die mijn t-shirt gaat bedrukken of hij dat kan gebruiken of niet. Let's pray!

Heel erg bedankt voor de uitleg m-be! Op een kwartierke heb ik hier mijn vraag gesteld en heb ik al een sluitend antwoord gekregen! :niceone:

m-be

Legacy Member
tsja, colormanagement is nu eenmaal een passie (obsessie?) van mij aan het worden :p

LunchBox

Legacy Member
zipke zei:
Ik vraag me af hoe "echte designers" dan affiches maken? De grote namen > I love techno bv is toch een affiche in de meest felle kleuren ever? Is dit dan in photoshop gemaakt ofzo?

dit is een uhm.. vreemde vraag, aangezien "RGB versus CMYK"-issues programma-onafhankelijk zijn. ga trouwens niet voor elke kleur die je niet kan bereiken in CMYK mode een pantone kleur kiezen want de factuur van de drukker zal niet van de poes zijn dan.

zo zie je ook meteen waarom cyaan / magenta zo trend-whorey gebruikt worden in druk want ze zijn 1. fel 2. standaard (maar zo zijn er eigenlijk wel meer kleuren als je ze goed samenstelt)

bovenstaande diagram toont trouwens ook ineens dat als je Cyaan en Magenta mengt er Blauw uitkomt, etc.. (al vind'k het redelijk idioot dat ze'm hebben opgeslagen als ".gif" maar dat is dan weer een geekish web-issue waarover we niet te ver zullen uitweiden)

m-be

Legacy Member
true, op bovenstaand diagram zie je ook dat problemen met tone mapping zich vooral doen in de groene en groenblauwe regio. Als je puur geel, puur cyaan en puur magenta op een zwarte affiche zet steekt dit natuurlijk af. De reactie van LunchBox deed mijn nikkel vallen, en nu weet ik waarop je doelde :)

NAGD

Legacy Member
Wie Adobe CS2 of 3 heeft past best zijn gewenste kleurenprofiel aan in Bridge. Op die manier wordt het voor de hele suite aangepast aan dat profiel zodat de kleuren van je PDF er in Acrobat hetzelfde uitzien als in Photoshop of Illustrator bijvoorbeeld.

Dat doe je door Bridge te openen - Edit - Creative Suite Color settings - en daar bijvoorbeeld North America Prepress 2 te kiezen.
Dat komt neer voor RGB op Adobe 1998 profiel en voor CMYK op U.S. Web Coated (SWOP) v2.
Je kan dan des gewenst in bijvoorbeeld Illustrator naar Edit - Color Settings gaan en daar nog aanpassingen doen en dan de settings saven zodat je ze in de hele creative suite makkelijke kan toepassen.

Waarom kies ik een Amerikaanse setting zou je denken? Wel omdat die U.S. Web Coated door veel drukkerijen waar ik mee samen gewerkt heb wordt gekozen als CMYK profiel. Dat was vooral voor magazine druk maar ook voor affiches en dergelijke. Sinds CS3 wordt Euroscale coated blijkbaar niet meer gebruikt en is het vervangen door een ander profiel.

m-be

Legacy Member
Ik heb mij laten vertellen dat voor europees offsetgebruik de ECI Offset 2008 een goede keuze is als generiek profiel. deze zijn te downloaden van www.eci.org

LunchBox

Legacy Member
idd, op het werk gebruiken we de "ISO Coated v2 (ECI)", en dat op aanraden van de drukkerij waarnaar we aanleveren.

m-be

Legacy Member
jep, da's die uit dat pakket. Zijn jullie al overgeschakeld op de 2008-versie of gebruiken jullie nog de 2007? Indien al overgeschakeld: hebben jullie enig verschil gemerkt tussen beide?

LunchBox

Legacy Member
wel aangezien het die v2 is lijkt me dat de 2008, maar qua verschillen tov die van 2007 zou'k het niet meteen weten eigenlijk.

Xavez

Legacy Member
Heeft de 2008 niet een op de iso-standaarden gebaseerde uitbreiding naar andere papiersoorten toe? Afaik zijn er geen wijzigingen aangebracht aan de profielen die voordien ook al in 2007 zaten...

Indieanus

Legacy Member
LunchBox zei:
dit is een uhm.. vreemde vraag, aangezien "RGB versus CMYK"-issues programma-onafhankelijk zijn. ga trouwens niet voor elke kleur die je niet kan bereiken in CMYK mode een pantone kleur kiezen want de factuur van de drukker zal niet van de poes zijn dan.

Betaal je meer voor pantone kleuren dan cmyk kleuren?? Ik vraag dit aangezien ik eigl vrij veel ervaring heb met drukwerk en dergelijke en ik nog een lopend projectje heb waar ik in pantone kleuren aan het werk ben... (ik dacht dat ze dit gewoon konden drukken met hun cmyk kleuren....) niet dus... ok nu ik erbij nadenk is dat mss niet onlogisch, alhoewel.

LunchBox zei:
(al vind'k het redelijk idioot dat ze'm hebben opgeslagen als ".gif" maar dat is dan weer een geekish web-issue waarover we niet te ver zullen uitweiden)

zoals jouw avatar? :lol: (jk ;) )

Xavez

Legacy Member
Hangt ervan af bij welke drukker je gaat. De ene rekent bijvoorbeeld voor 2 pantonekleuren minder aan dan voor vierkleurendruk. Vanaf een derde pantonekleur wordt het dan weer duurder... Heeft eigenlijk grotendeels te maken met het schoonmaken van de drukpersen na het gebruik van de pantonekleuren. Maar zoals ik al zei: dat hangt van drukker tot drukker af...

En uiteraard kan je niet alle pantonekleuren met CMYK drukken :). Net zoals je niet zomaar elke verf kan namaken door bepaalde verhoudingen van vier dezelfde basiskleuren (ofja, drie kleuren + een key colour--zwart meestal).

Indieanus

Legacy Member
ja idd. Ik had er eigl op voorhand niet over nagedacht, maar de opdrachtgever had wat dingen getekend met pantone stiften, vandaar dat ik die kleuren gewoon had overgenomen. Voorheen had ik nog nooit met pantonekleuren op pc gewerkt.

merci voor de info! :niceone:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan