Archief - Clean Links

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

brecko

Legacy Member
Hi,

Een tijdje geleden las ik ergens over het gebruik van clean links.
Een klein voorbeeldje i.v.m. wat ik bedoel; je maakt een rootfolder, met daarin je css-map, js-map, index.html, je onderdelen (menu-items) in aparte mapjes, en weet ik veel wat nog.

Wat is nu het beste in de 'onderdeelmapjes' zelf:

- je gebruikt opnieuw de naam 'index.html'
- je gebruikt de naam 'onderdeel.html'

Als je index.html gebruikt, kan je gewoon als adres ingeven:
http://www.voorbeeld.be/onderdeel
ingeven, en je komt op de gewenste pagina terecht.

Dit lukt niet als je 'onderdeel.html' gebruikt.

Nu, ik heb dit in een examen-opdracht toegepast, en als feedback kreeg ik dat deze manier hoogst ongebruikelijk is. Een vriend zei mij echter dat dat niet zo is, en dat zelfs Apple deze manier van werken gebruikt.

Nu, wat raden jullie aan? Ik kan er niets over vinden op het web..
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.

Bedankt!

Xavez

Legacy Member
AFAIK wordt dat met rewriterules gedaan in een htaccess file... Echte subdirectories (wat jij dus doet) zijn meer gebruikelijk voor volledig aparte onderdelen (apple.com/benl/store bijvoorbeeld).

brecko

Legacy Member
Dus, toch maar gebruik maken van 'onderdeel.html' in die aparte mappen?
Het gaat bij mij maar om een website met een zestal verschillende pagina's ..

Tyfius

Legacy Member
Een snelle inleiding vind je op http://www.evolt.org/article/Making_clean_URLs_with_Apache_and_PHP/18/22880/. PHP is niet per se nodig, je kan in principe voor alles clean url's gebruiken. Je moet die gewoon laten doorverwijzen naar een bestaande pagina.

Nu, zoals jij het hebt gedaan is het inderdaad ongebruikelijk/overkill. Voor die 6 pagina's is dat niet te doen. Wanneer je echter een grote website met 1001 pagina's ontwikkeld dan is URL rewriting een pak handiger.

brecko

Legacy Member
Maar, kwaad kan het niet?
Ik vind het gewoon 'mooier' dat je iemand een link kan geven zoals "www.voorbeeld.be/onderdeel" i.p.v. daar nog eens "/onderdeel.html" achter.

Bedankt voor de respons al.

Btw, uitleg over php is niet echt nodig, zo geavanceerd bedoelde ik deze vraag niet :)

frenzal

Legacy Member
al die extra submappen is niet zo aangenaam en nogal ongebruikelijk, maar het is een simpel manier om "mooie" urls te forceren. Een simpel rewrite rule had echter wel wat effectiever geweest dat bv voor alle bestanden die niet bestaan rewrite naar bestand.html

zoiets in je .htaccess normaal:
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule ^(.*)$ $1\.html [L]

brecko

Legacy Member
Akkoord, maar met mijn telenet-webruimte is dat niet mogelijk ;)

Toch bedankt voor de info!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan