Archief - CHECK: filmscène

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

nightmerre

Legacy Member
Gutentag allemaal,

Openbaar Vervoer

Dit is een filmscène opgenomen tijdens een workshop 'film' aan de Brusselse filmschool RITS. Het betreft dus een samenwerking tussen een 3e jaars student fictiefilm en 2e jaars studenten assistentie en technische crew (BGM). De opdracht was een scène uit een eigen scenario te verfilmen met een beperkte stock 16mm film. Alles van setdressing over casting tot het bedienen van alle technische apparatuur was door de studentenploeg zelf te doen. Voor mijn groep (BGM; de technische crew) was het de allereerste atelierwerking. De regie is door Pieter De Voeght, ikzelf deed de postproductie (beeldmontage en klankmontage/mixage). Feedback? Graag!

boogje

Legacy Member
Heel origineel, goede montage, muziek, camerastandpunten ook très bien.

Toch 2 dingen die ik anders zou doen :

- Als de titel "Openbaar vervoer" in beeld verschijnt zou ik die gewoon laten staan in plaats van de vergelijking te stellen met de titel en een bus. Waarom? Geen idee, het kwam vreemd over. :p

- Het shot waar de vrouw haar sigaretten uit haar jas (?) haalt vind ik nogal vreemd en onecht.

Voor de rest perfect in mijn ogen. :bow:

dresse

Legacy Member
technisch zeer knap werk. Het is niet echt simpel om met 16mm te werken, dus chappeau daarvoor!
De reden waarom boogje zich stoort aan het sigarettenshot is wss omdat dit ineens nogal zeer close-up is terwijl zo'n felle close-ups nergens anders in uw filmke voorkomen... Als ge zo'n shots meerdere keren gebruikt wordt da ne stijl, als ge da maar ene keer doet komt da vreemd over. Dat met het feit dat het nogal een kort en onduidelijk shot is... (1 keer een close-up om de aandacht extra op iets te vestigen kan wel, maar dan moet het wel een duidelijker en iets langer shot zijn denk'k)

vr de rest, knap werk!

Gromme

Legacy Member
Even over het verhaal zelf, als ik daar mag over uitwijden. Die botsing, wat gebeurd daar zogezegd?

Qua beeld, heel goed en de kleuren brengen toe aan de sfeer. Spijtig dat er niets meer is gedaan met het moment waarop de directeur (?) de mevrouw even laat denken. Die afwisseling tussen de twee personen.

Die close-up was niet storend maar misschien iets langer en het was iets of wat raar in beeld gebracht.

Nu ja ben daar ook maar een leek in. Het was wel zeker niet slecht.

ferre

Legacy Member
Ik heb het filmpje bekeken. Die close up van de sigaretten hoeft daar volgens mij verhaaltechnisch niet in te zitten; Dit kon veel beter in een iets ruimer shot getoond worden (medium ofwel 2shotje ofzo) dit komt idd raar over. Ook zitten er hele rare kadrages is. Ok het is mss een stijl maar ik stoorde mij er een beetje aan bijv: man kijkt naar links (praat gewoon tegen vrouw) en krijgt geen kijkruimte, zijn hoofd plakt tegen de linkerkant van het beeld terwijl er recht een zee van storende open ruimte is. Oke daar staat het logo van De Lijn, maar ondertussen weten we al dat hij voor de lijn werkt, maar om dat telkens te laten zien met het logo van de lijn erbij vind ik overdreven/storend. Ook is dit soms het geval bij de vrouw. De vrouw word helemaal in het midden gekadreert, bijna te rechts, omdat er een flyer van de lijn aan de muur hangt om toch maar te laten zien dat we bij De Lijn zitten ?
Dit zijn enkele dingen die mij stoorde. Over de montage kan ik niet veel commentaar geven, gewoon goed,strak. Enkel dat shot van de sigaretten enzo had anders gemogen.En idd die titel, dit komt zeer amateuristisch over vind ik om die titel zo te laten wegrijden...
En de acteurs , zijn dit echte acteurs ? Want die vond ik niet goed, vooral de man niet. Hij probeert AN te praten en af en toe komt er dan een dialectje in en dit komt ook storend bij mij over.
Ik heb zelf 2 jaar op het rits gezeten :) ben nu cameraman, camera assistent multicam
ik zeg niet dat ik het beter kan ofzo, maar tzijn dingen die mij stoorden

Conqie

Legacy Member
boogje zei:
Heel origineel, goede montage, muziek, camerastandpunten ook très bien.

Toch 2 dingen die ik anders zou doen :

- Als de titel "Openbaar vervoer" in beeld verschijnt zou ik die gewoon laten staan in plaats van de vergelijking te stellen met de titel en een bus. Waarom? Geen idee, het kwam vreemd over. :p

- Het shot waar de vrouw haar sigaretten uit haar jas (?) haalt vind ik nogal vreemd en onecht.

Voor de rest perfect in mijn ogen. :bow:
die openbaar vervoer dat uit het beeld verdwijnt is anders in mijn ogen "technische perfectie", sinds het beeld over gaat in een mooie travel, wat erg leuk is daarbij.

die close up stoorde niet echt.

de enige kritiek die ik had was het bizzare shot van de vrouw in de wachtzaal, en de kijkruimte die er soms niet was bij de verantwoordelijke als hij tegen de vrouw spreekt.

maar dat is dan ook het enige dat ik kan opmerken, leuk gedaan :)

Floyd

Legacy Member
Sommige shots vond ik zéér geslaagd, zoals die travel in het begin waar de man zijn mapje ook in de beweegrichting van de camera schuift. Andere shots doorbraken die goeie sfeer dan weer, zoals dat totaalshot van achter de rug van de vrouw. Dat is dan het standpunt dat een amateur zou gebruiken om die scène in beeld te brengen.
De beeldkwaliteit is ook zeer goed, is een 18mm echt zo lichtgevoelig? Op het einde met die aansteker, is dat echt het enige aanwezige licht?

Van het verhaal begrijp ik totaal niks eigenlijk. Waarom zegt die vrouw niks? Wat gebeurt er op het einde?


(Op het gebied van montage ben ik niet zo ervaren, ik slaag er dan ook zelden in daar echt op te letten, tenzij ik grote fouten opmerk. Maar daar kan ik dus weinig over zeggen.)

boogje

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
1.) die openbaar vervoer dat uit het beeld verdwijnt is anders in mijn ogen "technische perfectie", sinds het beeld over gaat in een mooie travel, wat erg leuk is daarbij.

2.) die close up stoorde niet echt.

1.) Point taken.

2.) Mij stoorde het omdat het niet in de stijl past van het filmpje. Ik zou het beter vinden moest je van op afstand zien dat de vrouw een sigaret neemt, hoewel je de volgende mooie shot (Waar je de sigaret in haar hand ziet) dan ook moet laten vallen. Moeilijke keuze lijkt me...

nightmerre

Legacy Member
Het zeer close shot van de sigaret stoort mij eigenlijk ook. Maar het was de keuze van de regisseur (die de eindverantwoordelijkheid draagt) om dat te behouden. Ik had het liever ook vervangen door louter auditieve informatie Je moet ook denken dat er redelijk strak gedecoupeerd gedraaid is (stukken van de noodzakelijke dialoog zijn alleen in één bepaald kader gefilmd, waardoor er geen 'andere' keuze mogelijk was). De filmstock was beperkt tot 20' per scène. Niet ideaal om montagemogelijkheden ook open te houden.

De soms onconventionele kaders (kijkruimte) zijn doelbewust zo onconventioneel gehouden. Om een zeker gewicht aan de beelden te geven. (vogelperspectief + slechte kijkruimte om het breekbare, gedomineerde karakter van de ambtenaar te illustreren) Het laten wegrijden van de titel was ook even een punt van discussie. Maar om de lichtvoetige sfeer wat extra in de verf te zetten ook maar een lichtvoetige titel. :)

Conqie

Legacy Member
nightmerre zei:
De soms onconventionele kaders (kijkruimte) zijn doelbewust zo onconventioneel gehouden. Om een zeker gewicht aan de beelden te geven. (vogelperspectief + slechte kijkruimte om het breekbare, gedomineerde karakter van de ambtenaar te illustreren)
Zou je dan niet beter kunnen opteren voor een krapper kader, ipv zoveel lege ruimte langs 1 kant?
en helemaal in het begin, de vrouw staat recht van haar stoel.
ik begrijp dat je hier een kikkerperspectief aanneemt, omwille van de zelfde reden, maar volgens mij had je sneller moeten snijden.

nu heb je ondanks dat het maar een fractie van een seconde is, een vrij niets zeggend beeld, maar dat is maar een heel klein detail.

want veel slecht kan je er niet over zeggen :)


"Ik hoor ook veel slechte dingen over De Post den laatste tijd" :rofl:

Jixop

Legacy Member
ik ben helemaal geen kenner maar als ik mijn kritiek mag geven: is dat niet wat raar dat de titel in het begin naar rechts verdwijnt en dat het beeld direct daarna plots de andere kant opgaat. camera gaat wel naar rechts maar beeld dus naar links...
als titel naar links vertrok dan zou titel-beeld-"effect met de kaft" allemaal samen horen. of is dat een verkeerd argument?

The recycleload

Legacy Member
Ik vind het technisch goed in elkaar zitten, vooral in het begin met travel.
Nog een kleine opmerking, wanneer de man smeekt om de vrouw zou ik de camera in lichtjes kikker hebben geplaatst, ( komt hij zieliger over) de vrouw zou ik op dat moment meer in lichtjes vogel hebben geplaatst (zelfde reden komt dominanter over).

Voor de rest echt goed gemaakt.

Holy Paladin

Legacy Member
ik vond die shot waar hij tegen de rand van de kader zit wel goed, precies zoals ge zei eigenlijk. alleen die 2 travels vlak bij elkaar int begin, van dan nog eens praktisch dezelfde shot, dat stoorde een beetje

The recycleload zei:
Nog een kleine opmerking, wanneer de man smeekt om de vrouw zou ik de camera in lichtjes kikker hebben geplaatst, ( komt hij zieliger over) de vrouw zou ik op dat moment meer in lichtjes vogel hebben geplaatst (zelfde reden komt dominanter over).
hm nee, tis omgekeerd hoor :p

Conqie

Legacy Member
The recycleload zei:
Ik vind het technisch goed in elkaar zitten, vooral in het begin met travel.
Nog een kleine opmerking, wanneer de man smeekt om de vrouw zou ik de camera in lichtjes kikker hebben geplaatst, ( komt hij zieliger over) de vrouw zou ik op dat moment meer in lichtjes vogel hebben geplaatst (zelfde reden komt dominanter over).

Voor de rest echt goed gemaakt.

het is inderdaad andersom, en als je nu zou terug kijken zal je merken dat ze daar vriendelijk gebruik van gemaakt hebben ^^

The recycleload

Legacy Member
Holy Paladin zei:
ik vond die shot waar hij tegen de rand van de kader zit wel goed, precies zoals ge zei eigenlijk. alleen die 2 travels vlak bij elkaar int begin, van dan nog eens praktisch dezelfde shot, dat stoorde een beetje


hm nee, tis omgekeerd hoor :p

Juist, :p ik had me vergist

V!$u4L

Legacy Member
Over de postproductie, uw taak voor beeld- en klankmontage en mixage: niets op aan te merken. Ace work. Alle andere opmerkingen zijn al gegeven, maar door die filmstock is dat ook onvermijdelijk. Voor de rest, maar dat ligt niet aan u, is die acteur gewoon niet goed. Ik vond deze zelfs leuker dan 'jufke'. ;)

nightmerre

Legacy Member
V!$u4L zei:
Ik vond deze zelfs leuker dan 'jufke'. ;)

Haha xD
We gaan erop vooruit hé. Te veel lof over de postproductie ook weer niet aub, maar ik ben zelf gewoon content van mijn allereerste jobervaring op school naast een regisseur die ik voorheen nog nooit gezien had (en er dan 4 dagen in een montagecel mee heb gezeten).

Floyd

Legacy Member
Floyd zei:
De beeldkwaliteit is ook zeer goed, is een 18mm echt zo lichtgevoelig? Op het einde met die aansteker, is dat echt het enige aanwezige licht?

Van het verhaal begrijp ik totaal niks eigenlijk. Waarom zegt die vrouw niks? Wat gebeurt er op het einde?
Iemand zin om hier is op te antwoorden? :)

TiB0

Legacy Member
Ik begrijp het ook niet volledig, maar is ze niet gewoon de leider van een terroristisch netwerk rond taxi-chauffeurs dat De lijn weg wilt, zodat mensen terug meer met de taxi zouden rijden of zo?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan