Archief - aankoopadvies > nikon d60 - canon 400d

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Dagmar

Legacy Member
hej,

ik ben dus nu van plan een nieuwe digitale spiegel reflex camera aan te schaffen.
Ik heb al wat research gedaan ( voornamelijk gekeken naar mijn budget en vele sites, heb dus geen goeie kennis)
en mijn keuze is gevallen op deze exemplaren

NIKON D60 ( rond de 500euro, schommelt soms doordat de lens VR is dus 20euro bij ongeveer, wat wil dit betekenen?)
CANON 400D ( 533euro)
allen met een 18 - 55 lens erbij

Zo hebben jullie al een beeld van mijn budget, en ik zal gewoon nu kiezen tussen de 2 en zien welke mij het beste zou liggen, tenzij de ene echt beter is volgens jullie?
Hebben jullie nog andere aanraders, gezien mijn budget?
Anders wordt het 1 van deze 2 denk ik:)

Dank bij voorbaat

m-be

Legacy Member
@ LBx: 2 x hetzelfde zeggen gaat niet helpen zenne...
@ TS: Eos 400D is aan zijn end of life. Productie is reeds gestaakt, 450D is opvolger dervan. Ikzelf heb een 400D en ben daar zeer tevreden van.

MilM

Legacy Member
De 400D zou ik nooit meer kopen, te meer omdat de 450D met de vernieuwde kitlens met IS komt.
Die 450D met kitlens is wel 100 euro duurder dan een D60 met kitlens.

Moeilijk te zeggen welke camera te kiezen.
Eventueel eens naar het aanbod van lenzen kijken om te beslissen voor welk merk je wil gaan.

wouter_dc

Legacy Member
Op kitlens moete toch ni afgaan, die kwaliteit is nog steeds niks waard :)

MilM

Legacy Member
Dan moet je de combinatie met kitlens niet kopen hé, maar koop je enkel de body met een duurdere lens.
En je zou toch verschieten van die kitlens.
Die is een pak beter als de kitlens van de 400D/350D/20D.

Dus dat is wel degelijk een extra reden (naast de specifications van de body zelf natuurlijk) om de 450D boven de 400D te verkiezen wanneer je voor de combinatie met kitlens gaat.

Zie volgende twee reviews:
400D kitlens: http://www.photozone.de/canon-eos/180-canon-ef-s-18-55mm-f35-56-ii-test-report--review?start=2
450D kitlens: http://www.photozone.de/canon-eos/181-canon-ef-s-18-55mm-f35-56-is-test-report--review?start=2

Dus ik begrijp uw opmerking niet goed, aangezien de keuze van zijn lens ook wel in zijn budget gerekend zal zijn en hij waarschijnlijk nog geen zeer dure zoomlens wil kopen. Dan is dat wel degelijk een belangrijk argument ...

Dagmar

Legacy Member
Ja keuze van lens zit ook in het budget, dus ik ben niet van plan meteen een duurdere zoomlens te kopen aangezien dit het wel duurder zou maken en ik ook maar een beginner ben.
Liever met de kitlens tijdje volhouden, en als ik er echt voor wil gaan koop ik wel een andere

die 450d zou komen op een 609 euro en de d60 op 529.

Dus ik denk dat het nog 1 van deze 2 kan worden, nu winkel binnenstappen denk ik.
Qua kwaliteit zal het wel ongeveer hetzelfde zijn zeker?

Xo0

Legacy Member
Ik denk dat je met beide geen echte miskoop kunt doen.

Persoonlijk zou ik voor de Canon gaan, omdat deze (naar mijn mening) toch dat klein beetje beter is.

Pixations

Legacy Member
Als ik in jou plaats zou zijn, zou ik op zoek gaan naar een tweedehands Nikon D70s ( + - 300 EUR ) en als eerste lens een Nikkor 50mm 1.8 ( + - 100 EUR ).

Met deze combinatie ben ik zelf ooit ook begonnen en ik vind ze nog steeds perfect. Absoluut 100 % waar voor je geld en je hebt meteen de beste beeldkwaliteit :)

Joeri

Legacy Member
Goedkoop is het zeker, en voor low-ISO werk ga ik akkoord. Maar vergeet niet dat de D70(s) al een pak ouder is, en voor zaken waar je veel op hoge iso's moet werken en/of de AF belangrijk is, denk ik toch dat het niet zo'n verstandige keuze is.
Heel de AF-motor kwestie bij de instapmodellen van Nikon is natuurlijk iets dat je daarmee omzeilt, maar je offert er toch ook wel wat voor op imo

butnix

Legacy Member
Ik zit momenteel ook met dit dilemma, ofwel de eos 450D of de Nikon D60
De d60 heeft geen live vieuw, wat wel eens irritant kan zijn in sommige situaties
Ik ga morgen eens gaan checken welke me het best in de hand ligt, en aan de hand daarvan zal ik wel mijn keuze maken, aangezien het voor derest toch niet echt een enorm verschil is, vooral niet voor een beginner zoals jij (en ik)
Nu nog een paar goeie winkels vinden in brugge ..


Zou er nog iemand kunnen zeggen wat die VR nu betekent zoals in de beginpost gevraagd werd?

DieselPower

Legacy Member
Gebruik de search, tis niet de eerste thread met dit onderwerp denk ik :p

MilM

Legacy Member
VR (bij Nikon) of IS (bij Canon) zorgen voor minder onscherpte bij beweging van de camera.
Dit komt dus van pas wanneer je foto's uit de hand schiet (en niet op een statief).
Uw handen trillen namelijk en dus zorgen die voor beweging van de camera.

Hoe hoger de sluitertijd, hoe meer je last zal hebben van onscherpte door beweging van de camera.
Met VR of IS win je een paar stops aan sluitertijd

Dit staat wel volledig los van beweging van het onderwerp

butnix

Legacy Member
Merci :)


Hoe zit dat eigenlijk met da sony a200? Kheb al van een paar mensen gehoord dat deze ook zeer goed is en niet zoveel moet onderdoen voor de bigshots

butnix

Legacy Member
Kheb vandaag een Nikon D60 gekocht. Er werd mij verteld dat'k de batterij best voor de eerste keer een 12-tal uur laat opladen, omdat wanneer er binnen een jaar iets kapot is aan je batterij ze dat kunnen zien dat je hem de eerste keer niet volledig hebt opgeladen en bijgevolg geen garantie krijgt. Maar in de handleiding staat daar niks van in. Der staat dat achter 90min de batterij is opgeladen. En hij is nu -volgens het boekje- opgeladen.

Xo0

Legacy Member
butnix zei:
Kheb vandaag een Nikon D60 gekocht. Er werd mij verteld dat'k de batterij best voor de eerste keer een 12-tal uur laat opladen, omdat wanneer er binnen een jaar iets kapot is aan je batterij ze dat kunnen zien dat je hem de eerste keer niet volledig hebt opgeladen en bijgevolg geen garantie krijgt. Maar in de handleiding staat daar niks van in. Der staat dat achter 90min de batterij is opgeladen. En hij is nu -volgens het boekje- opgeladen.

Ik ben blij dat je toch de liveview niet als doorslaggevende element zag.. Ik kan me geen één keer herinneren dat ik dat nodig zou gehad hebben.

Zoals ik zei, zowel de 400D (of 450D) als de D60 zijn een uitstekende keuze. :niceone:
Proficiat met je aankoop!

MilM

Legacy Member
Live View is inderdaad geen goed argument.
Ik vind niet dat je zo'n camera moet kopen om dan de Live View te gebruiken (alhoewel uitzonderingen daar een voorkeur aan geven).

Over die batterij.
Het klopt dat je die best volledig opgebruikt en dan terug volledig oplaadt.
Je doet dit zelfs best 3 keer na elkaar.
Echter doen weinig mensen dit (ik ook niet) want zo handig is dat niet.

Maar ik heb nog nooit gehoord dat dit een invloed zou hebben op de garantie ...
En als het er niet instaat, dan zal dat ook geen invloed hebben.
Waarschijnlijk heeft een verkoper ofzo eens iemand dat wijs gemaakt zodat mensen dat zouden volgen en er minder batterijen worden binnengebracht :p

Joeri

Legacy Member
de eerste oplaadbeurt steekt die batterij bij mij toch ook meestal enkele uren in, maar voor de rest hecht ik ook niet zo'n belang aan die dingen. En zo'n dslr batterijen gaan sowieso een eeuwigheid mee hoor, tijdje terug op verlof met een dubbele batterij toegekomen voor een week, en dan staat m'n camera toch ook enkele uren per dag aan.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan