Archief - 3dsmax > Nieuw material maken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Foezjie

Legacy Member
Hallo iedereen,

ik zit momenteel met een klein probleempje, maar ik vind niet direct een oplossing. Een tijdje geleden had ik in een tutorial gezien dat je gewoon een afbeelding uit een map kon slepen naar de material editor van 3ds max.

Ik wou dit nu proberen met foto's die ik gemaakt had van mijn muis (Computermuis, that is :unsure:).

Nu lukt dit blijkbaar toch niet. Als ik mijn foto sleep over zo'n bol komt er zo'n verbodsteken.

Weet iemand hoe ik toch van mijn foto een material kan maken?

Dank bij voorbaat,

Fuji

LunchBox

Legacy Member
je vermeld best de software mee in de titel, dan is het iets duidelijker voor de mensen die met 3dsmax werken dat de thread daarover handelt. (kheb het alvats aangepast)

Foezjie

Legacy Member
LunchBox zei:
je vermeld best de software mee in de titel, dan is het iets duidelijker voor de mensen die met 3dsmax werken dat de thread daarover handelt. (kheb het alvats aangepast)

Ok bedankt, zal er op letten.

D3C0Y

Legacy Member
uw texture bestaat uit verschillende maps, zo heb je een diffuse, specular, bump, ...
probeer eens uw afbeelding in het diffuse slot te slepen op de plaats waar je een afbeelding kan opgeven

Foezjie

Legacy Member
D3C0Y zei:
uw texture bestaat uit verschillende maps, zo heb je een diffuse, specular, bump, ...
probeer eens uw afbeelding in het diffuse slot te slepen op de plaats waar je een afbeelding kan opgeven

Ik snap niet direct waar je bedoelt.
Bedoel je naar het gekleurde vakje naast Diffuse onder Blinn Basic Parameters of ergens anders?

LeSec

Legacy Member
fujitsi zei:
Ik snap niet direct waar je bedoelt.
Bedoel je naar het gekleurde vakje naast Diffuse onder Blinn Basic Parameters of ergens anders?

Ga gewoon eens kijken bij "maps" dan zie je daar ergens diffuse staan met daarnaast normaal gezien "none" daar gewoon op klikken, uw afbeelding laden et voila...

Gaat ook gewoon door vanboven bij diffuse te gaan, op dat vierkant blokje te duwen en dan daar ergens bitmap selecteren

Foezjie

Legacy Member
Dit lukt nu, maar als ik de nieuw gemaakte material dan sleep op mijn plane, dan toont hij die foto niet. De ene kant is grijs, de andere zwart.

(Waarom hebben ze dit verandert? Het was makkelijker toen je gewoon kon slepen in je materials venster...)

LunchBox

Legacy Member
misschien klopt de mapping-methode niet. stel je die gewoon planair/spherical/cylindrical in of heb je effectief een uv-map aangemaakt?

LeSec

Legacy Member
Mja ge moet dat vakje aanvinken waarbij ge uw material kunt previewen in viewports, dunno waar dat ergens staat, maar het staat er ergens :p. En alsge het dan nog niet ziet kan het ook gewoon aan uw normals liggen hé, misschien wijzen ze wel naar de verkeerde kant?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan