Archief - 3D max beginners-vraagjes

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Brick Top

Legacy Member
Beste,


Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik de search heb gebruikt om te kijken of er geen 'grote-kleine-vraagjes-topic' of iets in die aard bestond. Kon niet meteen iets vinden dus hopelijk is het ok dat ik even een nieuw topic start. Als ik in de toekomst nog (kleine) vragen heb ivm 3Ds Max zal ik uiteraard in dit topic posten.

Twee vraagjes:
-Ik heb twee vertices die op exact dezelfde positie staan, ik selecteer die, druk op 'weld' en... nog twee vertices. Waarom willen die niet welden? Target weld werkt wel maar dat is uiteraard lastig in deze situatie. Heb die 'weld-waarde' al wat omhoog en omlaag vershoven maar dat lijkt niet te helpen.
-Als ik een box teken en ik delete het bovenste polygon kan ik in m'n box kijken. Maar ik kijk dan eigenlijk gewoon los door m'n andere poly's heen (alsof er geen poly's zouden zijn). Bij de persoon in mijn video tutorial zie ik dat hij zwarte vlakken ziet als hij naar de binnenkant kijkt, lijkt mij ook veel handiger (omdat het anders nogal verwarrend kan zijn).

Ik gebruik Max 8. Alvast bedankt voor mogelijke antwoorden!


Brick Top

LeSec

Legacy Member
Brick Top zei:
Beste,


Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik de search heb gebruikt om te kijken of er geen 'grote-kleine-vraagjes-topic' of iets in die aard bestond. Kon niet meteen iets vinden dus hopelijk is het ok dat ik even een nieuw topic start. Als ik in de toekomst nog (kleine) vragen heb ivm 3Ds Max zal ik uiteraard in dit topic posten.

Twee vraagjes:
-Ik heb twee vertices die op exact dezelfde positie staan, ik selecteer die, druk op 'weld' en... nog twee vertices. Waarom willen die niet welden? Target weld werkt wel maar dat is uiteraard lastig in deze situatie. Heb die 'weld-waarde' al wat omhoog en omlaag vershoven maar dat lijkt niet te helpen.
-Als ik een box teken en ik delete het bovenste polygon kan ik in m'n box kijken. Maar ik kijk dan eigenlijk gewoon los door m'n andere poly's heen (alsof er geen poly's zouden zijn). Bij de persoon in mijn video tutorial zie ik dat hij zwarte vlakken ziet als hij naar de binnenkant kijkt, lijkt mij ook veel handiger (omdat het anders nogal verwarrend kan zijn).

Ik gebruik Max 8. Alvast bedankt voor mogelijke antwoorden!


Brick Top

Uw tweede probleem heeft te maken met normals, zoek ergens naar de optie "flip normals". Een normal is de richting waar uw vlak heen wijst. Ge kunt dat probleem ook "verhelpen" of eerder camoufleren door gewoon doublesided material toe te kennen aan uw object/face.

Uw eerste probleem zou moeten verholpen kunnen worden door die "weldwaarde" kweet de exacte naam niet, kzit ni op windowspc om te controleren te verhogen, probeer het eens drastisch te verhogen en plaats de ene vertex anders wat dichter bij de andere? Ik zet die waarde meestal op ongeveer 5, dan grijpt die die praktisch altijd...

Brick Top

Legacy Member
The_Messenjah zei:
Uw tweede probleem heeft te maken met normals, zoek ergens naar de optie "flip normals". Een normal is de richting waar uw vlak heen wijst. Ge kunt dat probleem ook "verhelpen" of eerder camoufleren door gewoon doublesided material toe te kennen aan uw object/face.

Uw eerste probleem zou moeten verholpen kunnen worden door die "weldwaarde" kweet de exacte naam niet, kzit ni op windowspc om te controleren te verhogen, probeer het eens drastisch te verhogen en plaats de ene vertex anders wat dichter bij de andere? Ik zet die waarde meestal op ongeveer 5, dan grijpt die die praktisch altijd...

Bedankt voor het snelle antwoord! Ik heb is een test gedaan door een plane te tekenen, een vertex toe te voegen nabij een ander vertex en dan te welden: Lukt perfect.

Dit probleem doet zich voor, net nadat ik de 'hinge from selection' tool had gebruikt (ik heb even een screenshot geupload). Als ik een selectiekadertje rond die vertex sleep krijg ik dus '2 vertices selected' in plaats van 1. Het moet dus iets te maken hebben met die hinge. Ik kende die tool nog niet maar de persoon in de tutorial gebruikt hem en lijkt me ook wel handig op het eerste zicht. Ik zou dit probleem ook wel handmatig kunnen oplossen door wat poly's te deleten en terug handmatig bij te tekenen maar ik begrijp graag waar de fout zit.

En hoe voeg je double-sided material toe? Ik kan wel materials toevoegen met behulp van de material editor maar weet niet meteen hoe ik die double-sided kan maken.

LeSec

Legacy Member
Brick Top zei:
Bedankt voor het snelle antwoord! Ik heb is een test gedaan door een plane te tekenen, een vertex toe te voegen nabij een ander vertex en dan te welden: Lukt perfect.

Dit probleem doet zich voor, net nadat ik de 'hinge from selection' tool had gebruikt (ik heb even een screenshot geupload). Als ik een selectiekadertje rond die vertex sleep krijg ik dus '2 vertices selected' in plaats van 1. Het moet dus iets te maken hebben met die hinge. Ik kende die tool nog niet maar de persoon in de tutorial gebruikt hem en lijkt me ook wel handig op het eerste zicht. Ik zou dit probleem ook wel handmatig kunnen oplossen door wat poly's te deleten en terug handmatig bij te tekenen maar ik begrijp graag waar de fout zit.

En hoe voeg je double-sided material toe? Ik kan wel materials toevoegen met behulp van de material editor maar weet niet meteen hoe ik die double-sided kan maken.

Kzie niet goed in wat je nu wil doen :p Je wil toch twee vertices aan elkaar welden hé? Dan moet je er toch twee geslecteerd hebben? :p

Als je 1 vertex selecteerd en je hebt 2 selected staan kan het zijn dat ge een vertex aan de achterkant ook geselecteerd hebt. Die functie kunde ook uitzetten, kweet de juiste naam nimeer, iets me ignore backside ofzo dunno tis in elk geval mogelijk, gewoon eens uw object arc-rotaten zodat ge duidelijk ziet dat ge maar 1 vertex selecteerd dan.

Ma bon, ksnap je probleem niet echt 100% sorry!

Doublesided material is ergens een optiebox die ge kunt aanvinken in de materialeditor. Waar dat staat, nogmaals, weet ik niet want kan momenteel niet op max. Maar alsge F1 duwt en eens doublesided material ofzo opzoekt of op google zulde het wel vinden normaal gezien. Maar bon probeer eerst te vinden hoe ge de normals moet flippen, tis belangrijker dat je weet hoe dat in elkaar zit dan doublesided material :)

Brick Top

Legacy Member
Aight, nogmaals bedankt voor je snelle antwoord en je hulp!

En ik dacht inderdaad ook dat ik misschien per ongeluk een achterliggende vertex mee had geselecteerd maar ik ben 100 procent zeker dat dat niet het geval is hoor (heb ik al een paar keer gecheckt). Als ik een héél klein selectiekadertje rond dat ene vertex trek krijg ik er dus twee (ik denk zelfs dat die twee vertexen dezelfde coördinaten hebben) en als ik dan weld druk... nog steeds twee vertexen geselecteerd.

Bon, ik ga er is een nachtje over slapen straks en zal er morgen nog is naar kijken. Het is waarschijnlijk weer een enorm stom probleem hoor, maar ben wel vrij zeker dat het iets te maken moet hebben met die hinge-tool die ik gebruikt heb. Want welden op zich lukt voor de rest perfect.

Brick Top

Legacy Member
Als ik control+S druk wordt mijn werk opgeslagen, maar niet onder een nieuwe file... de vorige wordt gewoon 'overschreven'. Nu dacht ik dat er in max een optie was waardoor je op die manier steeds een nieuwe file kon aanmaken, elke keer je control+S drukte. Dus 'model', 'model01', 'model02',...

Het moet iets zijn bij file options maar ik heb al wat liggen proberen, zonder al te veel resultaat. En vind ook niet de juiste (Engelstalige) zoektermen om het op te zoeken op google.

D3C0Y

Legacy Member
opslaan als increment, ge moet dat ergens aanvinken als ik mij goed herinner

Xoliul

Legacy Member
Je weld-probleem komt omdat er waarschijnlijk geen rechtstreeks verbindende edge tussen de twee verts zit. 3DS Max is nogal picky daarmee, maar als de vertices verbonden zijn met een edge moet het normaal lukken.

Brick Top

Legacy Member
Xoliul zei:
Je weld-probleem komt omdat er waarschijnlijk geen rechtstreeks verbindende edge tussen de twee verts zit. 3DS Max is nogal picky daarmee, maar als de vertices verbonden zijn met een edge moet het normaal lukken.

Idd, heb het zo uiteindelijk ook opgelost. Maar toch bedankt voor de tip! Die kerel in de videotutorial gebruikt trouwens Max9 terwijl ik nog met Max8 zit, mss dat dat wel een verschil maakt.

Hij heeft, naast gewone boolean, ook proboolean (zit helaas niet in max8). Wat is eigenlijk het verschil? Want hij beweert dat proboolean je model veel minder 'aantast' maar ik heb gewoon de tutorial gevolgd, maar dan met boolean. En mijn resultaat is ongeveer exact hetzelfde als zijn resultaat met proboolean.

Moet wel zeggen dat ik in 't verleden ook al veel poly's verspild heb door gebruik te maken van booleans.

Xoliul

Legacy Member
Booleans, tja iedereen zegt dat die ""EVIL"" zijn, maar veel mensen staan er niet echt bij stil waarom. Reden is gewoon dat in de meeste gevallen je wel zonder kan (Connect & Cut doet al veel), en dat Booleans zo onnodig veel vertices gaan bijmaken zodat je echt veel schoonmaakwerk hebt achteraf. Ik gebruik ze soms, vooral als ik een niet al te simpele vorm op een specifieke andere vorm wil projecteren.
Hier bvb, de tankdop uitsparing in een widebody kit, heb ik boolean als start gebruikt:

Schiet wel niet veel meer van over, heb bijna een uur lang zitten tweaken en chamferen enzo zodat de shading juist liep, was gewoon een iets sneller vetrekpunt.

Hier heb ik het dan weer zonder gedaan:


Verschil Boolean en proBoolean is ook niet echt belangerijk, aangezien je ze maar zo weinig zo moeten nodig hebben bij deftig modellen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan