Archief - FIA Formula 1/2/3 2020 - Winterstop

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

RB26DETT

Legacy Member
Cerulean zei:
Geloof je dat nu zelf? Dan mag Vettel zich toch herpakken want hij rijdt al 2 jaar als een natte dweil. Zijn lichaamstaal spreekt ook boekdelen en in interviews merk je dat hij veranderd is. En dat is niet sinds de Ferrari van dit jaar, want het was vorig jaar ook al aan de gang. Volgens mij heeft Mercedes nul interesse in Vettel, of toch als leider van een rijdersduo.

Edit: hopelijk kan hij zich bij Racing Point volledig resetten. Misschien is Ferrari voor hem te "toxic" geworden.
Ik zie Vettel wel de rol opnemen die Raikonen nu bij Alfa heeft. Als ervaren rijder een kleiner team kan hij nr. 1 rijder zijn en daarnaast meer inbrengen op technisch en strategisch vlak. Lijkt me voor hemzelf ook fijner dan in een team te zitten waar de druk op een wereldtitel hoog is, zoals red bull of mercedes.

jeltex

Legacy Member
Goed voor Vettel dat hij weer een teammate krijgt die hij vlot naar huis kan rijden :)

Perez naar RBR dan? Daar kunnen ze wel een goede rijder gebruiken naast Verstappen. Albon vond ik vorig jaar best sterk, maar dit jaar is die toch zwaar ondermaats. Kan me niet inbeelden dat ze het Mercedes ooit moeilijk gaan maken als ze die aan boord houden. En Gasly en Kvyat hebben hun kans al gekregen en werden te licht bevonden ...

Verstappen zou Perez natuurlijk ook naar huis rijden, maar dan mss eerder zoals Hamilton nu doet met Bottas. Een duidelijk verschil, maar niet dat het compleer schaamtelijk wordt.

DogFacedGod

Legacy Member
Nesjamag zei:
Vraag mij af of we over paar jaar nog een swap gaan zien tussen Vettel en Hamilton.

Hamilton voor Brits Aston Martin.
Vettel voor Duits Mercedes.

Ik denk niet dat Vettel nog zo lang gaat meegaan. :p

Ik denk dan eerder nog Verstappen in een Mercedes als Mercedes nog goesting heeft in F1 natuurlijk over enkele jaren.
Over twee jaar heb je toch genoeg deftige alternatieven.

FlatSix

Legacy Member
vloet zei:
't Is idd al langer dat Vettel een heel verslagen lichaamstaal heeft. Logisch ook. Ik wil 'm vooral terug in een goeie mood zien. In 't verleden kwam hij toch steeds over als een goedlachse, down to earth dude die je niet snel zou zien opgeven. Hopelijk vindt hij die vorm terug bij Aston.

Hoe zou je zelf zijn als je mogelijk je beste jaren hebt vergooid bij een team dat eigenlijk in de basis niet beter is dan zijn eigen klantenteams..., want Leclerc vorig jaar kunnen we wel de lucht in prijzen, maar ook hij deed het allemaal met een illegale motor eh, maar daar spreekt niet veel volk over...

Los van alle fouten die hij zelf gemaakt heeft mag die "zuur" genoeg zijn over hoe het bij Ferrari vergaan is, op 2015 na toch niet vet. Bij Alonso accepteren we dat wel...

marcel

Legacy Member
FlatSix zei:
Hoe zou je zelf zijn als je mogelijk je beste jaren hebt vergooid bij een team dat eigenlijk in de basis niet beter is dan zijn eigen klantenteams..., want Leclerc vorig jaar kunnen we wel de lucht in prijzen, maar ook hij deed het allemaal met een illegale motor eh, maar daar spreekt niet veel volk over...

Los van alle fouten die hij zelf gemaakt heeft mag die "zuur" genoeg zijn over hoe het bij Ferrari vergaan is, op 2015 na toch niet vet. Bij Alonso accepteren we dat wel...

Vettel had diezelfde illegale motor he...
en was (zeker in het begin van het seizoen) de duidelijke nr 1 in het team.

en zijn beste jaren vergooid: hij was in '17 en '18 wel degelijk top, en een echte challenger voor Hamilton. Alleen moet je om die tandem Mercedes-Hamilton te verslaan élke race de beste versie van jezelf zijn, en dat is Ferrari niet.

ik denk niet dat het bij Aston Martin de grote ommekeer zal zijn...

FlatSix

Legacy Member
marcel zei:
Vettel had diezelfde illegale motor he...
en was (zeker in het begin van het seizoen) de duidelijke nr 1 in het team.

Absoluut. Ontken ik niet.

marcel zei:
en zijn beste jaren vergooid: hij was in '17 en '18 wel degelijk top, en een echte challenger voor Hamilton. Alleen moet je om die tandem Mercedes-Hamilton te verslaan élke race de beste versie van jezelf zijn, en dat is Ferrari niet.

ik denk niet dat het bij Aston Martin de grote ommekeer zal zijn...

Akkoord, maar had hij zelf dus minder fouten gemaakt, denken we dan dat die plots dat wel zou kunnen met dit Ferrari? Ik zag het er niet in.

Wat dat laatste betreft weet ik het niet, ik denk of het wordt absoluut dat, of toch echt een beetje terug die vondst naar zijn passie.

xDama

Legacy Member
vloet zei:
't Is idd al langer dat Vettel een heel verslagen lichaamstaal heeft. Logisch ook. Ik wil 'm vooral terug in een goeie mood zien. In 't verleden kwam hij toch steeds over als een goedlachse, down to earth dude die je niet snel zou zien opgeven. Hopelijk vindt hij die vorm terug bij Aston.

Vettel is leeg en moe van dat team te dragen, dat is duidelijk. Je zag bij Alonso op het einde hetzelfde. Maar ik geloof geen seconde dat Vettel zijn passie is verloren. Dit beeld van vorig weekend vond ik heel veel zeggen: https://www.youtube.com/watch?v=v_EqQfEULEo - Een uitgebluste piloot gaat daar niet staan en als een blij kind elke wagen volgen.

AMR gaat Vettel deugd doen. Szafnauer is een geweldige teamboss en als Vettel een paar deftige engineers heeft, zie ik die in no-time op het podium staan (als de wagen van 2021 van hetzelfde kaliber is).

Nu nog 50kg lood in de Mercedes stampen en 2021 wordt een mooi jaar.

FlatSix

Legacy Member
Betreft die verslagen lichaamstaal, is die dan zo anders momenteel bij Leclerc, of zelfs een Bottas, of een Sainz na Monza? Leclerc zal zich toch wel vragen stellen bij zijn vijfjarig contract.., wat jammer is want een toptalent is hij absoluut. Ferrari, where champions go to die, zou extra jammer zijn als Leclerc zo ver niet geraakt..

jeltex

Legacy Member
BuYcKi zei:
:niceone:

Ik ben zelf niet rouwig om Perez tbh, Stroll doet het niet slecht, dus kunnen ze evengoed hem houden. Zeker gezien zijn vader etc..

Als een degelijke rijder plaats moet maken voor een paydriver (want een fils à papa is eigenlijk toch gewoon dat) dan zou je daar als racefan beter rouwig om zijn lijkt me.

FlatSix zei:
Los van alle fouten die hij zelf gemaakt heeft mag die "zuur" genoeg zijn over hoe het bij Ferrari vergaan is, op 2015 na toch niet vet. Bij Alonso accepteren we dat wel...

marcel zei:
en zijn beste jaren vergooid: hij was in '17 en '18 wel degelijk top, en een echte challenger voor Hamilton. Alleen moet je om die tandem Mercedes-Hamilton te verslaan élke race de beste versie van jezelf zijn, en dat is Ferrari niet.

FlatSix zei:
Akkoord, maar had hij zelf dus minder fouten gemaakt, denken we dan dat die plots dat wel zou kunnen met dit Ferrari? Ik zag het er niet in.

In 2017 en 2018 was de Ferrari (en dan heb ik het enkel over de wagen zelf) goed genoeg voor het WK, alleen hebben Vettel en ook het team genoeg steken laten vallen. Mercedes en Hamilton deden dat amper, dus daar zat het verschil.

De Ferrari-seizoenen van Alonso zitten al iets verder in het geheugen, maar opvallende fouten zoals die van Vettel zijn me van Alonso toch niet bijgebleven. Veel meer dan RBR het vuur zo veel mogelijk aan de schenen leggen in 2010 en 2012 met een mindere Ferrari zat er toch niet in, en dat waren de beste Ferrari's die hij ter beschikking kreeg.

Het feit dat Alonso Ferrari zelf aan de kant schoof, en het bij Vettel andersom is, zegt eigenlijk voldoende waarom het bij Alonso wel geaccepteerd wordt.

xDama

Legacy Member
jeltex zei:
Als een degelijke rijder plaats moet maken voor een paydriver (want een fils à papa is eigenlijk toch gewoon dat) dan zou je daar als racefan beter rouwig om zijn lijkt me.

Ondanks het feit dat Perez best een degelijke piloot geworden is, was die oorspronkelijk ook een paydriver van de hoogste categorie hé. Stroll is ondertussen toch meer en meer aan het tonen dat die best ok is. Is hij F1-wdc materiaal, nope. Maar met een 4xWDC naast hem als lead driver & mentor, zie ik die een perfecte nummer 2 zijn.

Scifo

Legacy Member
Kben gewoon al blij dat Vettel de kans krijgt om de zure nasmaak die Ferrari heet door te spoelen.

Ik hoop alleen dat em die doodskist op wielen nog overleefd dit seizoen :unsure:

Cerulean

Legacy Member
Scifo zei:
Kben gewoon al blij dat Vettel de kans krijgt om de zure nasmaak die Ferrari heet door te spoelen.

Ik hoop alleen dat em die doodskist op wielen nog overleefd dit seizoen :unsure:

Hij had enorm veel geluk met de plek waar zijn remmen ermee ophielden. Schumacher die in '99 minder geluk had, en beide benen brak na een dergelijk probleem is een van de beelden die mij van die periode het meest bij blijft.

_Pe_

Legacy Member
jeltex zei:
Goed voor Vettel dat hij weer een teammate krijgt die hij vlot naar huis kan rijden :)
Ik zou niet te hard roepen. Vettel zal zich dan toch moeten herpakken want op de manier waarop hij sinds begin 2018 rijdt zal het hem niet lukken. Ik schat Stroll nog steeds niet heel hoog in, maar hij is wel een pak beter dan 2 jaar geleden. Vettel zal bovendien volgens mij niet het voordeel krijgen van 1ste piloot te zijn en dat is iets dat hij bijna altijd in zijn carrière gehad heeft. In de jaren dat hij dat niet was heeft hij telkens problemen gehad met zijn teamgenoot. Lawrence Stroll zal niets liever zien dan dat zijn zoontje er in slaagt om met gelijk materiaal een 4-voudig wereldkampioen te verslaan. Vettel zal op zijn hoede moeten zijn daar.

eniac

Legacy Member
_Pe_ zei:
In de jaren dat hij dat niet was heeft hij telkens problemen gehad met zijn teamgenoot.

Vettel was pas officieel #1 sinds 2015.
Vettel begon daarvoor elk seizoen op gelijke voet en moest zelfs als drievoudig wereldkampioen nog team orders in zijn nadeel krijgen - multi21. Dat hij doorheen de seizoenen meestal prioriteit ging krijgen komt vooral omdat hij beter was dan zijn teamgenoten.

Webber mocht zijn kans gaan en had een titel kunnen winnen indien hij het niet zelf had vergooid (Korea).

Sowieso klopt het ook niet dat hij als rookie naast Liuzzi en Bourdais als #1 aan zijn carrière begon.

FlatSix

Legacy Member
jeltex zei:
In 2017 en 2018 was de Ferrari (en dan heb ik het enkel over de wagen zelf) goed genoeg voor het WK, alleen hebben Vettel en ook het team genoeg steken laten vallen. Mercedes en Hamilton deden dat amper, dus daar zat het verschil.

Tot die flater qua ontwikelling in 2018 na dan natuurlijk. Dus 2018 is dan per definitie verloren. 2017, akkoord.

jeltex zei:
De Ferrari-seizoenen van Alonso zitten al iets verder in het geheugen, maar opvallende fouten zoals die van Vettel zijn me van Alonso toch niet bijgebleven. Veel meer dan RBR het vuur zo veel mogelijk aan de schenen leggen in 2010 en 2012 met een mindere Ferrari zat er toch niet in, en dat waren de beste Ferrari's die hij ter beschikking kreeg.

Het feit dat Alonso Ferrari zelf aan de kant schoof, en het bij Vettel andersom is, zegt eigenlijk voldoende waarom het bij Alonso wel geaccepteerd wordt.

Die 2012 Ferrari was ook heus zo slecht niet, maar dan verklaart men me al snel voor gek, Alonso is goed maar "Alonso is zo goed dat die een slechte auto 13/20 keer op het podium zet"-goed...., Vettel heeft ook gewoon 40-50 punten laten liggen zijnde Maleisië en Valencia. Soit, het is niet dat ik die discussie wil oprakelen.

Eigenlijk wel grappig nu ik het over Alonso heb. De vier grote kampioenen (Hamilton, Alonso, Kimi, Vettel) na Schumacher als het ware terug, allemaal bij een ander team, maar slechts 1 die effectief het podium kan halen.

Iets anders waar ik aan dacht en niet veel van vind, hoe zit het eigenlijk met rijders en wins voor verschillende teams. Prost, Fangio en Moss hebben allemaal voor 4 teams gewonnen denk ik?

marcel

Legacy Member
eniac zei:
Vettel was pas officieel #1 sinds 2015.
Vettel begon daarvoor elk seizoen op gelijke voet en moest zelfs als drievoudig wereldkampioen nog team orders in zijn nadeel krijgen - multi21..

Da's toch wel een twijfel geval ze.
Multi 21 was een order naar de situatie van de race, dat dan nog vroeg in het seizoen was.
Het feit dat Vettel nauwelijks een slap-on-the-wrist gekregen heeft van Red Bull maakte voor iedereen zijn positie wel duidelijk hoor.

eniac

Legacy Member
marcel zei:
Da's toch wel een twijfel geval ze.
Multi 21 was een order naar de situatie van de race, dat dan nog vroeg in het seizoen was.

Maar het toont toch aan dat Vettel niet zomaar prioriteit kreeg. Als drievoudig kampioen die net een kampioenschap met een paar punten verschil had gewonnen. En de context van de race was dat ze eerder in de race (toen Webber hem ophield) tegen Vettel hadden gezegd dat hij later in de race zijn kans zou krijgen, en daarbovenop had hij zijn softs voor het einde van de race.
En dan zeggen geven ze die order. Kom nu :)

Trouwens, hoe lang waren Massa en Alonso teamgenoten voor Fernando faster than you was?

Het feit dat Vettel nauwelijks een slap-on-the-wrist gekregen heeft van Red Bull maakte voor iedereen zijn positie wel duidelijk hoor.

Wat was Mark zijn straf voor Multi12? Of was dat dan allemaal dik in orde omdat Mark niet goed genoeg was om het af te maken?

Je weet overigens niet wat binnenskamers is gezegd, en dat hangen ze ook niet aan de grote klok. Maar wat verwachtte je dan dat ze zouden doen?
Natuurlijk was zijn positie in het team sterk maar Mark had daar gewoon zijn kans. Hij was alleen minder goed.

Nesjamag

Legacy Member
Volgens mij is Vettel nog altijd een prima en snel coureur.
Verslagen is hij imo niet, maar hij is ook niet zo gedreven.

Vettel is vooral iemand die zijn F1 carrière kan relativeren en ook andere dingen in zijn leven heeft die belangrijk zijn. F1 komt niet voor die dingen omdat het F1 is.
Als hij dan in een shit wagen zit of een team waar de politiek alles verkloot, dan heeft hij weinig reden om moeite te doen.

Bij Aston Martin zal het anders zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan