Archief - VPN opzetten onder WinXP met router

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TOAOB

Legacy Member
Ok, kort gezegd mijn probleem: ik zou graag een VPN server opzetten onder WinXP. Ik zit echter wel achter een router.

Hoe maak ik zo'n server aan?
Welke settings moet ik eventueel wijzigen aan de router? Poorten bv?
Verbinden met de VPN server vraagt een lokale user afaik. Zijn daar bepaalde rechten voor nodig of mag dat een zijn met beperkte rechtne?

Bedankt voor alle info!

apa

Legacy Member
Dit is de basis:

Een van de 2 moet een Remote Access Server (RAS) draaien en de andere moet zich dan connecteren met die RAS-server.

Voor het opzetten van de RAS-server in XP Pro ga je als volgt te werk:

  1. Creëer een user-account voor de persoon aan wie je toegang wil verlenen en geef die een passend paswoord. Dit hoeft niet dezelfde username en paswoord te zijn als die persoon op zijn/haar eigen PC gebruikt.
  2. Ga naar de "Network Connections" folder (rechtsklikken op "My network places en dan "Properties").
  3. Klik op "Create a new connection".
  4. Kies voor "Set up an advanced connection" en druk op "Next".
  5. Kies "Accept incoming connections" en druk op "Next".
  6. Kies geen enkele device en druk op "Next".
  7. Kies "Allow virtual private network connections" en druk op "Next".
  8. Kies de user-account die je in stap 1 hebt gecreëerd en druk op "Next".
  9. Laat in het volgend scherm (Network software) alles staan en druk op "Next".
  10. Druk op "Finish".

Nu moet je er nog voor zorgen dat de de gebuur zich met die server kan connecteren. Daarvoor moet die uw computer op het Internet weten te vinden. Zoals je wel zult weten wordt iedere computer op het Internet aangeduid d.m.v. een IP-adres. Je zou dat IP-adres dus aan je gebuur kunnen doorgeven zodat hij zich met dat IP-adres kan connecteren.

Gezien je een Telenet kabelconnectie hebt, zal dat echter niet zo handig zijn: je IP-adres kan immers wel eens wijzigen en je gebuur moet dat IP-adres dan steeds terug weten te vinden. Daarom is het wellicht handiger om een DNS-naam te gebruiken. Er bestaan meerdere aanbiederes van gratis DNS-namen voor dynamische IP-adressen. Ikzelf gebruik een aantal jaren reeds deze. Om een DNS te kunnen gebruiken, moet je je op die site registreren.

Als je geregistreerd en ingelogd bent, volg je de volgende stappen:

  1. Kies voor "Dynamic DNS".
  2. Klik op "Add a host".
  3. In het vak "Hostname" typ je de gewenste naam van je connectie. In de drop-down list daarnaast, kies je de gewenste extensie. Stel dat je typt "mijnhost" en als extensie "dyndns.org", dan zal je hostname worden "mijnhost.dyndns.org".
  4. Typ je huidig IP-adres in het vak "IP address".
  5. Enable wildcard laat je afgevinkt.
  6. Mail exchanger laat je leeg.
  7. Backup MX laat je afgevinkt.
  8. Druk op "Add host".

Vwala... Je krijgt voor je PC nu een hostnaam die toegankelijk wordt vanop het Internet.

Iedere keer je connectie van IP-adres verandert, zal je echter terug via de site je IP-adres moeten gaan aanpassen. Da's niet zo handig. Daarom hebben een aantal mensen programma's ontwikkelt die dat automatisch doen voor jou. Ik gebruik daarvoor DNSer. Dat programma draait als een service in Windows (waardoor je het dus niet ziet draaien wat ik wel goed vindt; bovendien verbruikt het helemaal niet veel resources en is het gratis).

Om DNSer te gebruiken, moet je het eerst downloaden (allicht). Het is een domme ZIP-file die je moet extracten. Alle bestanden plaats je in eenzelfde directory (bv. C:\Program Files\DNSer). Daarna open je het bestand "DNSerSvc.ini" in notepad en pas je het als volgt aan:

  • Onder [Source] zet je in de lijn "User" je usernaam op DynDns.org.
  • Onder [Source] zet je in de lijn "Pass" je paswoord op DynDns.org.
  • Onder [Srv1] zet je in de lijn "URL" het volgende:
    Code:
    http://members.dyndns.org/nic/update?hostname=[b]test.dyndns.org[/b]&myip=%s
    Waarin je test.dyndns.org vervangt door je hostnaam (bv. "mijnhost.dyndns.org").
  • Onder [Srv1] zet je in de lijn "User" je usernaam op DynDns.org.
  • Onder [Srv1] zet je in de lijn "Pass" je paswoord op DynDns.org.

Daarna SAVE je de aangepaste INI-file. Ga nu naar de prompt (Start > Run > "CMD" [enter]). Ga naar de DNSer directory en typ er "DNSerSvc /INSTALL" gevolgd door [enter]. Vanaf dan zal DNSer altijd opstarten samen met jouw systeem en zal het er voor zorgen dat je hostnaam steeds verwijst naar jouw PC.

De stappen voor diegene die zich connecteert met de RAS-server zijn de volgende:

  1. Ga naar de "Network Connections" folder (rechtsklikken op "My network places en dan "Properties").
  2. Klik op "Create a new connection".
  3. Kies voor "Connect to the network at my workplace" en druk op "Next".
  4. Kies voor "Virtual Private Network connection" en druk op "Next".
  5. Typ een willekeurige naam voor deze connectie (misschien de naam van de persoon van wie die RAS-server is?!) en druk op "Next".
  6. Typ de hostname voor de RAS-server en druk op "Next".
  7. Druk op "Finish".
  8. Typ de usernaam en paswoord die je moet gebruiken voor de connectie op de server (deze die eerder werden aangemaakt en ter beschikking gesteld op de RAS-server).
  9. Kies voor "Save this user name and password for the following users:" en kies daar "Anyone who uses this computer".
  10. Druk op Connect.

TOAOB

Legacy Member
Ja is goeie uitleg, thanks!

Allen werkt het nog niet. Als die server is opgezet zoals beschreven, dan zou die toch een eigen IP moeten hebben gekregen in mijn LAN hé? Dus als ik ipconfig /all doe moet die erbij staan hé? Wel die staat er nooit bij. Dus ik kan het IP ook niet gebruiken om er zelf eens op in te loggen. Ik denk dat er nog iets mis is...maar wat??

TOAOB

Legacy Member
Of is het IP van de VPN server gewoon het IP van de pc waarop die VPN server draait? Maar zelfs dan geraak ik er niet op geconnecteerd. Ik mis hier iets precies...hullep!

yaris

Legacy Member
apa zei:
Dit is de basis:

Een van de 2 moet een Remote Access Server (RAS) draaien en de andere moet zich dan connecteren met die RAS-server.

Voor het opzetten van de RAS-server in XP Pro ga je als volgt te werk:

  1. Creëer een user-account voor de persoon aan wie je toegang wil verlenen en geef die een passend paswoord. Dit hoeft niet dezelfde username en paswoord te zijn als die persoon op zijn/haar eigen PC gebruikt.
  2. Ga naar de "Network Connections" folder (rechtsklikken op "My network places en dan "Properties").
  3. Klik op "Create a new connection".
  4. Kies voor "Set up an advanced connection" en druk op "Next".
  5. Kies "Accept incoming connections" en druk op "Next".
  6. Kies geen enkele device en druk op "Next".
  7. Kies "Allow virtual private network connections" en druk op "Next".
  8. Kies de user-account die je in stap 1 hebt gecreëerd en druk op "Next".
  9. Laat in het volgend scherm (Network software) alles staan en druk op "Next".
  10. Druk op "Finish".

Nu moet je er nog voor zorgen dat de de gebuur zich met die server kan connecteren. Daarvoor moet die uw computer op het Internet weten te vinden. Zoals je wel zult weten wordt iedere computer op het Internet aangeduid d.m.v. een IP-adres. Je zou dat IP-adres dus aan je gebuur kunnen doorgeven zodat hij zich met dat IP-adres kan connecteren.

Gezien je een Telenet kabelconnectie hebt, zal dat echter niet zo handig zijn: je IP-adres kan immers wel eens wijzigen en je gebuur moet dat IP-adres dan steeds terug weten te vinden. Daarom is het wellicht handiger om een DNS-naam te gebruiken. Er bestaan meerdere aanbiederes van gratis DNS-namen voor dynamische IP-adressen. Ikzelf gebruik een aantal jaren reeds deze. Om een DNS te kunnen gebruiken, moet je je op die site registreren.

Als je geregistreerd en ingelogd bent, volg je de volgende stappen:

  1. Kies voor "Dynamic DNS".
  2. Klik op "Add a host".
  3. In het vak "Hostname" typ je de gewenste naam van je connectie. In de drop-down list daarnaast, kies je de gewenste extensie. Stel dat je typt "mijnhost" en als extensie "dyndns.org", dan zal je hostname worden "mijnhost.dyndns.org".
  4. Typ je huidig IP-adres in het vak "IP address".
  5. Enable wildcard laat je afgevinkt.
  6. Mail exchanger laat je leeg.
  7. Backup MX laat je afgevinkt.
  8. Druk op "Add host".

Vwala... Je krijgt voor je PC nu een hostnaam die toegankelijk wordt vanop het Internet.

Iedere keer je connectie van IP-adres verandert, zal je echter terug via de site je IP-adres moeten gaan aanpassen. Da's niet zo handig. Daarom hebben een aantal mensen programma's ontwikkelt die dat automatisch doen voor jou. Ik gebruik daarvoor DNSer. Dat programma draait als een service in Windows (waardoor je het dus niet ziet draaien wat ik wel goed vindt; bovendien verbruikt het helemaal niet veel resources en is het gratis).

Om DNSer te gebruiken, moet je het eerst downloaden (allicht). Het is een domme ZIP-file die je moet extracten. Alle bestanden plaats je in eenzelfde directory (bv. C:\Program Files\DNSer). Daarna open je het bestand "DNSerSvc.ini" in notepad en pas je het als volgt aan:

  • Onder [Source] zet je in de lijn "User" je usernaam op DynDns.org.
  • Onder [Source] zet je in de lijn "Pass" je paswoord op DynDns.org.
  • Onder [Srv1] zet je in de lijn "URL" het volgende:
    Code:
    http://members.dyndns.org/nic/update?hostname=[b]test.dyndns.org[/b]&myip=%s
    Waarin je test.dyndns.org vervangt door je hostnaam (bv. "mijnhost.dyndns.org").
  • Onder [Srv1] zet je in de lijn "User" je usernaam op DynDns.org.
  • Onder [Srv1] zet je in de lijn "Pass" je paswoord op DynDns.org.

Daarna SAVE je de aangepaste INI-file. Ga nu naar de prompt (Start > Run > "CMD" [enter]). Ga naar de DNSer directory en typ er "DNSerSvc /INSTALL" gevolgd door [enter]. Vanaf dan zal DNSer altijd opstarten samen met jouw systeem en zal het er voor zorgen dat je hostnaam steeds verwijst naar jouw PC.

De stappen voor diegene die zich connecteert met de RAS-server zijn de volgende:

  1. Ga naar de "Network Connections" folder (rechtsklikken op "My network places en dan "Properties").
  2. Klik op "Create a new connection".
  3. Kies voor "Connect to the network at my workplace" en druk op "Next".
  4. Kies voor "Virtual Private Network connection" en druk op "Next".
  5. Typ een willekeurige naam voor deze connectie (misschien de naam van de persoon van wie die RAS-server is?!) en druk op "Next".
  6. Typ de hostname voor de RAS-server en druk op "Next".
  7. Druk op "Finish".
  8. Typ de usernaam en paswoord die je moet gebruiken voor de connectie op de server (deze die eerder werden aangemaakt en ter beschikking gesteld op de RAS-server).
  9. Kies voor "Save this user name and password for the following users:" en kies daar "Anyone who uses this computer".
  10. Druk op Connect.


Shit man, merci voor die uitleg. Is heel interessant.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan