Archief - Ip adressen instellen in Virtual PC clients

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bram

Legacy Member
Hallo allemaal

Op school zien we momenteel een basisje Windows Server 2003. We werken met twee Virtual PC clients: een Server 2003 en een XP.

Nu stonden deze ingesteld met zelf bedachte statische IP adressen (zowel ip, gateway als dns). Zo kunnen die twee clients dus wel communiceren met elkaar, maar was er geen internet beschikbaar. Nu vroeg ik me echter af of het niet mogelijk zou zijn om de server en xp client zo in te stellen dat ze wel op het internet geraken.

Ik heb al even zitten googlen en vond dat ik voor server de dns 192.168.131.254 moest instellen, dat werkte, maar toen konden de clients niet meer met elkaar communiceren.

Ik vroeg me af of iemand een werkend voorbeeld heeft met ip adressen die ik moet instellen in server en xp om het boeltje werkende te krijgen.

MrZodiac

Legacy Member
leggen ze dat dan niet uit op school?

In't kort komt het erop neer dat je server moet fungeren als Router/Gateway.

bvb: server ip: 192.168.1.1
dan moeten de clients dit ip gebruiken als gateway.

DNS is dan weer afhankelijk van de instellingen op je server, dus moeilijk te zeggen hoe je dat moet doen zonder meer gegevens.

Heb DNS draaien op je server? of doe je een forward naar buiten?

Bram

Legacy Member
Nope, dat leggen ze dan niet uit op school :p Nogal dwaas, but that's the way it is. Ik heb de indruk dat de docenten ook enkel weten wat ze moeten weten. Maar da's een ander verhaal.

Je uitleg rond router/gateway versta ik nog, maar dan ga ik een beetje de mist in :p

Momenteel zijn m'n instellingen als volgt: beide virtual pc clients hebben als networking "Shared Networking (NAT)" ingesteld. Op de Windows Server 2003 client staan volgend TCP/IP instellingen:
IP-Adres: 192.168.30.1
Subnet: 255.255.255.0
Standaard-gateway: 192.168.30.1
Voorkeurs-DNS-Server: 192.168.30.1

Op de XP client staan volgende instellingen:
IP Adres: 192.168.30.100
Subnet: 255.255.255.0
Standaard Gateway: 192.168.30.1
Voorkeurs DNS Server: 192.168.30.1

Dit zorgt ervoor dat ik perfect gebruikeraccounts, groepen en al die shizzle kan aanmaken op de server, mij kan aanmelden op mijn domein via de xp-client en kan zien hoe rechten, mappen delen en OU's in mekaar zitten.

Maar ik heb dus geen internet toegang op de server, en dat is niet tof :p

Kben het mijzelf dus wa moeilijker aant maken, maar kvind da nogal een gebrek aan kennis dak nie goe weet hoe die basisinstellingen in mekaar zitten etc.

edit: geen idee of dit cruciaal is, maar ik kan die twee ip's niet pingen. (192.168.30.1 en 192.168.30.100). Als ik op de server de client (xp) ping, of omgekeerd, krijg ik enkel time outs.

Edit2: als ik de Networking opties in Virtual PC van NAT naar m'n wireless controller verander, kan ik van de xp client wel de server pingen, maar niet omgekeerd... Wederom, geen idee of dit cruciaal of normaal is.

Fraggie

Legacy Member
Ik vermoed dat je toch 2 NIC's (netwerk kaart) nodig hebt in die server. 1 aan de prive kant en 1 die je bij voorkeur bridged naar je fysieke NIC. Pas dan kan je een router functie met NAT gaan gebruiken imo.

Bram

Legacy Member
Jup, zo ver was ik ook al. Had ik ook al gelezen op verschillende andere sites. Maar geen idee hoe ik een tweede NIC toevoeg, laat staan hoe ik die connectie bridge :s

Wat ik ondertss wel net gemerkt heb: ik heb m'n twee virtual pc clients op networking beide op m'n wireless controller gezet en voor beide de TCP/IP settings op automatisch gezet. Nu werkt wel alles :p Ik kan aanmelden op m'n domein en kan zowel op xp client als server op het internet.

Is dit verkeerd of kan dit geen kwaad?

Ik heb nu natuurlijk wel geen statische IP adressen meer, ik veronderstel dat dit niet echt wenselijk is?

edit: ff de ip adressen die ik via de virtual pc dhcp gekregen had ingesteld als statische ip's. Volgende les toch wel eens vragen of ik hier nu iets mee fout doe of niet

Fraggie

Legacy Member
Werk je soms met VMware? Dan kan je gewoon hardware toevoegen à volonté.

Bram

Legacy Member
Nope Virtual PC, in m'n beide clients zie ik bij netwerkverbindingen dus ook maar 1 mogelijkheid: "Lan-verbinding" dat dus eigenlijk m'n draadloze connector is, maar geroute wordt via Virtual PC's networking optie. Veronderstel ik :s

Exit

Legacy Member
gateaway op server veranderen naar die van het netwerk daar.
zodat internet verkeer de gateaway volgt (naar het netwerk toe dan)

Bram

Legacy Member
Merci Exit voor je kennis, maar kan je mij dat uitleggen met een concreet voorbeeld, want nu snap ik nog niet goed wat je bedoelt.

edit: al mail terug gehad van m'n docent: de enigste reden dat wij ip adres 192.168.30.1 gebruiken op school is zodat den ICT dienst dan die servers herkent als onze werkservers :sop: Nu zat ik mij al die shizzle af te vragen zonder da het nodig was :p

Ma toch, ik zou graag wel eens weten hoe het zit met die twee nic's en bridgen en da da Exit zei (maar da ik nie snapte).

Exit

Legacy Member
gateaway is het adres dat het ene netwerk verbindt met het andere
dus van het ene netwerk (server+client) toe te gaan naar het andere moet via gateaway adres gaan.

op de client gaat die naar de server toe, de server verwijst dan verder naar de volgende.

ShPonGle

Legacy Member
een gateway bestaat in feite puur en enkel in functie van subnetting; dient nl om het eigen subnet te verlaten naar een ander ("extern") subnet.
een subnet wordt dan weer bepaald door de subnetmask: 255.255.255.0 wil bvb zeggen dat in het gegeven subnet enkel het "nulgedeelte" van het subnetmask kan gebruikt worden voor uitdeling van ipadressen. de 3 overige onderdelen (255.255.255) liggen in dit geval sowieso dan vast (bvb 192.168.30).

Bram

Legacy Member
Exit zei:
gateaway is het adres dat het ene netwerk verbindt met het andere
dus van het ene netwerk (server+client) toe te gaan naar het andere moet via gateaway adres gaan.

op de client gaat die naar de server toe, de server verwijst dan verder naar de volgende.

Dus op de server zou ik dan dezelfde gateway moeten instellen als m'n host pc bv (of zelfde ip als de server?) en op de client als gateway dan de ip van de server?

Echt, met een voorbeeld alla
Op de Windows Server 2003 client staan volgend TCP/IP instellingen:
IP-Adres: 192.168.30.1
Subnet: 255.255.255.0
Standaard-gateway: 192.168.30.1
Voorkeurs-DNS-Server: 192.168.30.1

Op de XP client staan volgende instellingen:
IP Adres: 192.168.30.100
Subnet: 255.255.255.0
Standaard Gateway: 192.168.30.1
Voorkeurs DNS Server: 192.168.30.1
ben ik het meest!

Exit

Legacy Member
dus komt het op

uw 'echte' pc die op het netwerk/internet kan:
bvb
IP-Adres: 192.168.1.100
Subnet: 255.255.255.0
Standaard-gateway: 192.168.1.1
Voorkeurs-DNS-Server: 192.168.1.1

wordt onderstaande:
Op de Windows Server 2003 client staan volgend TCP/IP instellingen:
IP-Adres: 192.168.30.1
Subnet: 255.255.255.0
Standaard-gateway: 192.168.1.1 (=> dit wordt dus de gate away naar het andere netwerk ...)
Voorkeurs-DNS-Server: 192.168.30.1

Op de XP client staan volgende instellingen:
IP Adres: 192.168.30.100
Subnet: 255.255.255.0
Standaard Gateway: 192.168.30.1
Voorkeurs DNS Server: 192.168.30.1

(als ik niets over het hoofd zie)
of gate away (gateaway) in de dns instellen ...
(servers is al tijdje geleden)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan