Beste wat je kan doen is op voorhand je harde schijf opdelen in verschillende delen (= partitioneren). Je maakt dan één deel waarop je je operating system + programma's installeert en een ander deel waarop je documenten, muziek, ... (kortom alles wat je niet wil verliezen) bewaart. Je hoeft dan enkel het deel met je OS/drivers/programma's te formatteren.
Partitioneren kan je met programma's als partitionmagic:
http://www.powerquest.com/partitionmagic/
Als ik me niet vergis lukt het ook met het dos-commando "fdisk" ofzo, vergt wel wat meer kennis en voorbereiding.