Archief - Debian installatieproblemen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

VeNeReA

Legacy Member
Hoi,

Ik heb dus debian kunnen installeren (woody 3.0 unstable). Welliswaar enkel het commandline gedeelte.
Nu zou ik graag het grafische gedeelte erbij installeren, maar daar gaat het mis.
Ik heb dit via tasksel geinstalleerd, maar hij weigert op te starten in het grafische gedeelte. Volgens mij ligt het aan het feit dat ik de verkeerde driver ofzo heb gekozen, maar ik heb al vanalles geprobeerd en het wil niet lukken.
Als ik startx typ in de console dan krijg ik de foutmelding:
no screens found

Ik heb een radeon9800 grafische kaart, dus heb ik gekozen als driver voor 'radeon'. Ik heb echter ook al 'ATI' en 'vga' geprobeerd zonder succes.

Wat doe ik verkeerd? En welke dekstop neem ik best? kdm, gdm, xdm?

Ik heb echter ook nog een tweede probleem. In het begin van de installatie kan je je netwerkkaart installeren, maar de enige gelijkende driver die ik kan vinden in de lijst is die van Realtek (het is wel een ander model). Dus ik probeer deze, maar zonder succes. Hoe kan ik dus een degelijke driver vinden?

:help: :help:
Greetz

G|N|

Legacy Member
je kan best de volledige output van xfree hier posten, te vinden op:
/etc/X11/XF86Config(-4)

VeNeReA

Legacy Member
uw commando werkt ni echt (ben nog maar beginner :p tkan dus aan mij liggen)

maar met 'cat /var/log/XFree86.0.log' bekom ik dit: (laatste regels)
(II) Primary Device is: PCI 02:00:0
(--) Assigning device section with no busID to primary device
(WW) RADEON: No matching Device section for instance (BusID PCI:2:0:1) found
(EE) No device detected.

Fatal server error:
no screens found

When reporting a problem related to a server crash, please sand the full..... (enzovoort)
Hopelijk helpt da wa

Inch

Legacy Member
a. wanneer ik debian installeer, dan selecteer ik altijd de VESA driver en probeer dan achteraf de correcte driver te vinden voor mijn radeon 9000.

b. De error die je daar hebt wil zeggen dat die op het verkeerde busadres zoekt naar je grafische kaart. In casu: hij zoekt op PCI:2:0:1 maar daar is niets te vinden.

Wat moet je doen?
- op de prompt doe je lspci -v en dan krijg je een gedetailleerd lijstje van al je hardware (chipsets, etc.) Je moet uitkijken naar het stuk waarin staat "VGA compatible controller" met de naam van je grafische kaart: in casu zal dat wel zijn "ATI Technologies Inc Radeon 9800" of zo.

Aan het begin van dat stuk vind je het busadres: bij mij is dat 0000:01:05:0
Dat is het busadres dat je nodig hebt. Je zal zien dat dit waarschijnlijk niet overeenstemt met het adres in de error

- Open vervolgens je /etc/X11/XF86Config-4 file en zoek naar het stukje dat zegt BusID (zoek in section "Device") en verander daar het BusID nummer met hetgeen je via lspci hebt achterhaald.

Sla je config file op en probeer nog eens opnieuw met startx.

Met dpkg-reconfigure xserver-xfree86 kan je normaliter alles mooi herconfigureren via een wizard (debconf) Als bovenstaande niet werkt, probeer dan de standaard VESA driver eens.

VeNeReA

Legacy Member
jup met de vesa gaat het wel :)

kheb wel nog een andere foutmelding
(II) XINPUT: adding extended input device "Generic Mouse" (type:MOUSE)
(II) XINPUT: adding extended input device "Configured Mouse" (type:MOUSE)
Could not init font path element unix/:7100, removing from list!

Fatal server error:
Caught signal11. Server aborting
wellicht is er iets mis met de /etc/X11/XF86Config-4 file, maar wat?

VeNeReA

Legacy Member
alle errors zijn weg
als ik opstart krijg ik een inlogscherm, maar telkens als ik inlog dan komt een laadschermpje maar als hij de peripherals (damn, moeilijk woord) laad dan keert hij terug naar het inlogscherm :s
dus het gevolg is dat ik niet kan inloggen

niet normaal zeker?
wat kan ik eraan doen?

Inch

Legacy Member
Wat voor muis heb je? USB? PS/2?

Indien die laatste: configureer eens op /dev/psaux ipv /dev/mouse.

Die andere error (could not load...): moet je de xfont server voor downloaden en installeren.

VeNeReA

Legacy Member
kheb het probleem met de muis al verholpen

ik krijg nu als ik opstart het gnome inlogscherm, maar als ik inlog dan springt hij terug naar het inlogscherm
(bij de kde zie ik duidelijk dat hij stopt bij de peripherals)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan