Archief - 64 bit versie of niet

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

OBI

Legacy Member
even een vraag:

Er wordt sinds Vista meer en meer geschreven over de 64 bit versies.
Zijn deze versies, voor iemand die gamed en wat 'individuele' taken doet, dus niet veel rogramma's combineerd , (misschien tijdens het gamen Skype open zet of wat muziek draait) wel van belang? Of is dit wat overroepen, en enkel geschikt voor mensen die verscheidene en zware toepassingen draaien?
Zelf zou ik een nieuwe PC willen kopen, met eventueel W7, maar is het interessant om W7 te laten draaien op een 64 bit systeem, hoewel dat toch duurder is?

Heeft iemand al wat ervaring met 64 bit windows?

alvast bedankt.:niceone:

chellesan

Legacy Member
er beginnen meer en meer 64 bit drivers te verschijnen en vergeet natuurlijk niet ge kunt dan meer dan 4gb ram in u pc steken, want 32 bit gaat maar tot 4gb, dus als je vanplan bent om later meer ram te steken zou ik voor 64 bit gaan ja

Exit

Legacy Member
chosen_1 zei:
32 bit gaat maar tot max 3,2gb naar mijn weten

32bit gaat effectief wel tot 4GB
MAAR wegens hardware aftrek enzo is er maar 3.2 à 3.8 GB bruikbaar.

Aggr0

Legacy Member
32 bit zo in theorie tot 4096 MB ram kunnen gebruiken... maar in de praktijk is dit idd niet het geval.
64 bit in theorie enkele TB geheugen. Dus kwa uitbreidingsmogelijkheden zit je veel beter bij een 64 bit systeem.

Voorlopig is een 32 bit systeem nog steeds meer dan voldoende, maar de meeste processors en systemen tegenwoordig zijn al gemaakt voor 64bit. Dus nog steeds voor een 32bit OS gaan is niet de beste optie... Want binnen een aantal jaar zal 32bit wel uitgerangeerd geraken.

Voodooghost

Legacy Member
Dat zeggen ze al sinds P4 uitgekomen is maar in al die jaren is 64bit ondersteuning bij drivers en veel software bedroevend laag en is het voor veel gewone gebruikers de miserie niet waard om al over te schakelen.

Ik denk dat zo lang 64bit support niet naar omhoog gaat, de mensen niet direct gaan overschakelen.

Fraggie

Legacy Member
Zoals eerder gepost, zou ik ook alleen opteren voor 64bit als je met veel ram wil werken. Verder moet je weten dan intern alles dubbel zo groot geworden is.

Ik heb nu al Win XP 64bit, Vista Buzzy 64bit en Win Prof 64bit op respectievelijk een oude PC, oudere laptop en nieuwe laptop geïnstalleerd en alles draait als een pareltje. Drivers waren te vinden, sommige geïnstalleerd als 32bit (soundkaart) maar ook dat gaf geen prob. Verder merk ik niet dat er iets trager draait, maar sneller ook niet.

Aggr0

Legacy Member
meeste 32 bit toepassingen draaien evengoed op een 64 bit systeem.. Allemaal de driver problemen zijn totaal overroepen... Er is geen enkele reden om echt nog voor 32 bit te blijven gaan...

Fraggie

Legacy Member
Ik vraag me trouwens af..

Als ik een 32bit C++ programma maak dan zijn mijn pointers 4 bytes groot (= 32bit & 2^32 combos van adressen). Dit draait op 32bit en 64bit voor 4 bytes.

Maak ik een 64bit C++ programma dan zijn de pointers 8 bytes groot (= 64bit & 2^64 combos voor adressen). Dit programma draait natuurlijk alleen op een 64bit CPU.

Als ik dan een 64bit OS heb met 16GB ram, en ik draai alleen maar 32bit applicaties, dan ga ik toch ook nooit mee dan 4GB kunnen aanspreken? Gezien de pointers maar 32bit lang zijn?

Indien dit niet zo is, dan moet er toch echt een 32bitTo64bit emulator tussen zitten die alles vertraagt?

RpR

Legacy Member
Fraggie voor 32 bit zal er geen emulator zijn. Hij zal gewoon 32 bit adresseren. In 64 bit zal je gewoon meer programma's kunnen openen die ram verbruiken indien je boven de 4Gb gaat.

Fraggie

Legacy Member
Met die 32bitTo64bit bedoel ik dat je op een 64bit systeem de pointer capaciteit verhoogt naar 64bit (van een 32bit app). Anders zie ik echt niet in hoe dat programma meer dan 4GB kan aanspreken?

Yank

Legacy Member
Fraggie zei:
Met die 32bitTo64bit bedoel ik dat je op een 64bit systeem de pointer capaciteit verhoogt naar 64bit (van een 32bit app). Anders zie ik echt niet in hoe dat programma meer dan 4GB kan aanspreken?

standaard kunnen 32-bit applicaties maar 2GB aanspreken.
er zijn manieren om dit te verhogen volgens google, maar niet enorm.

Aggr0

Legacy Member
32bit progs spreken dan ook niet meer dan 4 gig ram aan, hoeveel je ook hebt zitten... je kan zelfs 16 bit applicaties draaien op een 64 bit systeem, maakt niet uit, enkel 128bit applicaties (mochten ze bestaan ofc) zullen niet werken op een 64 bit syteem.

ge moet een 64 bit systeem zien als een soort autosnelweg met 64 rijvakken... ze zijn beschikbaar, maar hoeven niet gebruikt te worden... in theorie zorgt dit er dan voor dat je 2 32 bit progs tegelijkertijd zou kunnen gebruiken indien je 8 gig ram hebt... elk stuk van 4 gig ram zou dan apart kunnen worden aangesproken.

Yank

Legacy Member
SpY^ zei:
32bit progs spreken dan ook niet meer dan 4 gig ram aan, hoeveel je ook hebt zitten... je kan zelfs 16 bit applicaties draaien op een 64 bit systeem, maakt niet uit, enkel 128bit applicaties (mochten ze bestaan ofc) zullen niet werken op een 64 bit syteem.

ge moet een 64 bit systeem zien als een soort autosnelweg met 64 rijvakken... ze zijn beschikbaar, maar hoeven niet gebruikt te worden... in theorie zorgt dit er dan voor dat je 2 32 bit progs tegelijkertijd zou kunnen gebruiken indien je 8 gig ram hebt... elk stuk van 4 gig ram zou dan apart kunnen worden aangesproken.
16-bit programma's werken niet meer op vista/7 x64 voor zover ik weet
tenzij met een dosbox/virtualpc/...

Essit

Legacy Member
Heeft windows 7 home premium de keuze tussen 32-bit of 64-bit? Want ik zou liefst met deze pc nog in 32-bit draaien....

Ik bel daarnet naar de computerwinkel en die peet wist het zelf niet, op zijn site staat windows home premium 7 64bit retail. Maar ik hoef helemaal geen 64 bit :s

SpeedFreak.be

Legacy Member
In de retail versies zit zowel de 32 als de 64 bit versie van win 7. Ik heb hier een retail en daar zitten 2 DVD's in (32 en 64 bit)

Essit

Legacy Member
johan tb zei:
In de retail versies zit zowel de 32 als de 64 bit versie van win 7. Ik heb hier een retail en daar zitten 2 DVD's in (32 en 64 bit)

Oh OK :)

Wel raar dat die kerel van die winkel dat niet wist. Hij ging het navragen ...

OBI

Legacy Member
ZiNo zei:
Oh OK :)

Wel raar dat die kerel van die winkel dat niet wist. Hij ging het navragen ...

die is nu op 9lives aan het zoeken naar het antwoord :rofl:

OT: ik ga alvast de gok op 64 wagen!

GuntherDW

Legacy Member
door de 64b versie te gebruiken kan je ten volle genieten van je 64b CPU.
Er zijn niet veel apps meer die enkel 32b zijn :p.

Ik zit wel continu in Linux, waar 64b een gemeengoed is sinds jaren,
maar zie toch niemand zeggen dat wel wat apps "genieten" van op een 64b OS te draaien.
vooral decoding/encoding apps.

Het is een feit dat integers etc groter worden voor 64b, maar lang niet alles verdubbelt in grootte hoor. Heb je wel al eens deftig geprogrammeerd? :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan