Archief - Het grote verkiezingstopic

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Op welke partij heb je gestemd voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers (federaal)?


  • Totaal aantal stemmers
    295
  • Opiniepeiling gesloten.

Lothorion

Legacy Member
dee zei:
Moet inderdaad wel triestig zijn om in een steenrijke familie geboren te worden, alles in uw schoot geworpen te krijgen en gebrainwashed te worden om uw eigen superieur te voelen tegenover uw "onderdanen".

Precies dat geld gelukkig maakt. Ik zou voor geen geld van de wereld geboren willen zijn in de familie Saksen-Coburg, als ge in zo een fucked up familie situatie komt, kunt ge twee dingen doen:

Ofwel heel plichtsbewust het gaan zien als een soort 'goddelijke roeping' zoals Filip.
Ofwel zeggen 'fuck it viva la fiestaaa' à la Laurent.

Peephole

Legacy Member
Siezemore zei:
Ik zou het niet apprecieren als mijn partij de NVA negeert om met een compleet tegengestelde partij samen te regeren. Jij gaat er precies van uit dat de niet-NVA kiezer bovenal een anti-NVA stem uitbracht.
Nee, ik ga er van uit dat ze voor hun partij hebben gekozen. Partijen die aan Di Rupo I meededen, en het zou absurd zijn mochten deze mensen plotseling zwaar tillen aan een Di Rupo II.

En als ze dat wél doen, tja dan hadden ze maar twee keer moeten nadenken.
Smiles_ zei:
Meerderheid vormen met als specifiek doel één bepaalde partij (de grootste) buiten te sluiten is idd ondemocratisch.
Dus als de N-VA een regering vormt zonder de PS dan is dat plots ondemocratisch?
Smiles_ zei:
Ik veronderstel dan ook dat de "meerderheid" dan ook vies is van het belastingsgeld dat de 33% NVA-kiezers ophoest? Of hebben ze daar wel interesse in?
Ah, dus mensen zouden hun belastinggeld moeten terugeisen als er een partij aan de macht komt waar men niet mee akkoord gaat.

Wat.

Black

Legacy Member
Lothorion zei:
Mag ik u er op attent maken dat iedere Vlaming die waarde acht aan democratie het maar normaal vindt dat de NVA met deze electorale uitslag het initiatiefrecht krijgt? Ongeachte de politieke voorkeur van die Vlaming, voor hun programma zou ik nooit op NVA stemmen, maar ik vind mijn stem niet meer waard als de stem van een ander. En ik wil dat democratische principes gerespecteerd worden.
Vervolgens wil ik u er ook graag op wijzen dat zowat de gehele Franstalige bevolking meneer De Wever ziet als een potentiële fascist. En dat het de koning niet in dank zal worden afgenomen dat hij aan die fascist het initiatiefrecht verleent.

Dat mag allemaal wel zijn, maar in een land dat een koninkrijk is hebben we bepaalde regels en afspraken. Deze worden gevolgd en hier beslist de koning wie er initiatierecht krijgt.

Vaak is het de grootste partij ja, maar stop in godsnaam met te doen alsof de PS heel Wallonië vertegenwoordigt en NVA heel Vlaanderen.

Ze hebben beide geen absolute meerderheid voor zover ik weet.


En nee niet de gehele franstalige bevolking ziet De Wever als een fascist. Stop toch met al die veralgemeningen man, jezus christus.

Freya

Legacy Member
Tot nu toe voor Europees parlement:

N-VA 27
CD&V 20,2
Open VLD 20,1
SP.A 13,2
Groen 10,5
Vl Belang 6,8

En in zetels:

N-VA 4
CD&V 3
Open VLD 2
SP.A 1
Groen 1
Vl Belang 1

Time

Legacy Member
De Vadder heeft zijn laatste overzicht van de resultaten afgesloten met dit:

En dat is het einde van dit overzicht, en daarmee wil ik eigenlijk ook voor het eerst vanavond de illusie helemaal doorbreken Martine, het zal voor een volgende keer zijn.

Wtf wil die daarmee zeggen? :lol: Moet ge daar nu een steek naar NVA in zien? Die heeft tot nu toe al elke verkiezing wel een quote laten floepen die zijn linkse overtuiging in de verf zet, was het nu deze?

Black

Legacy Member
Het verlies van PS wordt kleiner met de minuut... Was bijna 9 procent, is nu nog al teruggedrongen tot 6.5

dee

Legacy Member
Lothorion zei:
Precies dat geld gelukkig maakt. Ik zou voor geen geld van de wereld geboren willen zijn in de familie Saksen-Coburg, als ge in zo een fucked up familie situatie komt, kunt ge twee dingen doen:

Ofwel heel plichtsbewust het gaan zien als een soort 'goddelijke roeping' zoals Filip.
Ofwel zeggen 'fuck it viva la fiestaaa' à la Laurent.

Het is niet omdat het dikwijls een menselijke tragedie is dat ze niet minder gestoord zijn.

Freya

Legacy Member
Zetelverdeling voor Vlaanderen lijkt vrij stabiel.

In Wallonië staat PS op 29,5% en MR op 26,9%, met nog steeds 23 zetels voor PS en 21 voor MR. PS is erop achteruitgegaan, MR is stabiel gebleven. Voor mij is dit zeker geen overwinning voor PS, maar bon, die zien dat blijkbaar anders.

StevenFM

Legacy Member
Black zei:
Het verlies van PS wordt kleiner met de minuut... Was bijna 9 procent, is nu nog al teruggedrongen tot 6.5

De 'hertelling' in Brussel werpt zijn vruchten af :p

Freya

Legacy Member
Time zei:
De Vadder heeft zijn laatste overzicht van de resultaten afgesloten met dit:

En dat is het einde van dit overzicht, en daarmee wil ik eigenlijk ook voor het eerst vanavond de illusie helemaal doorbreken Martine, het zal voor een volgende keer zijn.

Wtf wil die daarmee zeggen? :lol: Moet ge daar nu een steek naar NVA in zien? Die heeft tot nu toe al elke verkiezing wel een quote laten floepen die zijn linkse overtuiging in de verf zet, was het nu deze?
Ik dacht dat het de illusie van die balkjes was?

Lothorion

Legacy Member
Black zei:
Dat mag allemaal wel zijn, maar in een land dat een koninkrijk is hebben we bepaalde regels en afspraken. Deze worden gevolgd en hier beslist de koning wie er initiatierecht krijgt.

Vaak is het de grootste partij ja, maar stop in godsnaam met te doen alsof de PS heel Wallonië vertegenwoordigt en NVA heel Vlaanderen.

Ze hebben beide geen absolute meerderheid voor zover ik weet.


En nee niet de gehele franstalige bevolking ziet De Wever als een fascist. Stop toch met al die veralgemeningen man, jezus christus.

Daarom zei ik 'zowat' de gehele. Ik ken heel veel Franstaligen en volg de Franse media dagelijks op de voet. De anti-NVA perceptie is daar ENORM. De grootste partijen in Wallonië bekladden de NVA ENORM (dan heb ik het over racistisch, facisme, etc).

Niemand zegt dat de NVA heel Vlaanderen vertegenwoordigd, wat ik zeg is dat in een gezonde democratie de grootste partij en winnaar het initiatiefrecht hoort te krijgen. En niet een partij die verlies boekt en zich moet beroepen op onbestaande politieke families, SPA komt nog niet met 60% van het PS overeen. Ze kunnen perfect fuseren en samen opkomen in Wallonië en Vlaanderen als ze toch 1 politieke familie zijn.

Freya

Legacy Member
Ik hoop dat de koning het initiatief dus ook niet aan de PS zal geven. Ik zou dat een bijzonder ongepast signaal vinden.

Renegadexxripxx

Legacy Member
Siezemore zei:
Ik zou het niet apprecieren als mijn partij de NVA negeert om met een compleet tegengestelde partij samen te regeren. Jij gaat er precies van uit dat de niet-NVA kiezer bovenal een anti-NVA stem uitbracht. Ik ga ervan uit dat als ik ga stemmen voor een bepaalde partij dat die probeert een coalitie van gelijkgezinden te vormen. Als de enige motivatie 'geen NVA' is om die coalitie te vormen dan trek ik daar volgende keer mijn conclusies uit.

Ik zou de gele golf negeren wanneer ik mijn partijprogramma op die manier beter kan uitvoeren. Uiteindelijk is dat de doelstelling van elke partij.

En er waren veel tegenstrijdigheden tussen het partijprogramma van NVA en dat van SP of VLD of CVP om nog maar te zwijgen over de franstalige kant.

Koppel dit dan aan het feit dat er andere mogelijkheden zijn die ervoor zorgt dat NVA niet zomaar meer kan stellen van dit is het te nemen of te laten. Wat dan ook weer zorgt voor een serieuze afzwakking van zijn partijprogramma.

CDV zal niet plat op zijn buik gaan voor NVA, zij vervullen een sleutelfunctie daar NVA het niet zonder hen kan doen. En zij weten dat en hebben dat ook al laten horen in hun speech en BdW heeft dat ondertussen ook al door... anders was hij een pak harder geweest tijdens dat debat.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan