Archief - Studio-monitors

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

saidloyens

Legacy Member
Hallo, ik ben op zoek naar nieuwe monitors. Het moet zowel dienen om te draaien als voor te producen.

Ik had deze al op het oog : http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11195

De Syrincs M3-220 DT set. Eigenlijk kenk zoveel ni van monitors maar aangezien de comments op New-Line en andere fora moet het toch wel n goed setje zijn.
Zo rond de 500 euro is mijn maximum budget. En ja het moeten actieve speakers zijn..

Iemand nog andere suggesties?

Alvast bedankt, grtz!

TRFluffy

Legacy Member
om te producen en te draaien kan ik je ook de Behringer Truth B2031A monitors aanraden. Ik heb zelf de 2030P's (dus passief) (had eigl de 2031's besteld, maar fout in de levering, verschil terugbetaald ed dus no prob, soit) en ben er ferm content van van de klank...

mss minder interessant voor u, aangezien uw budget beduidend hoger ligt dan het mijne ;)

ik weet niet hoe die syrincs presteren als producing monitors?

Naos

Legacy Member
Synrics zijn niet te vergelijken met de Behringers.. Synrics overtreffen op alle punten. (zelf ook bijna gekocht, wegens onverwachte kosten moeten afblazen)
Synrics zijn zeker de beste die er te krijgen zijn in die prijscatagorie.

Bastaspast

Legacy Member
idd als je het kan betalen, ga dan voor syrincs ... echt TOPmerkje!

enige da ik persoonlijk minder vind (ma das smaak en naar keuze) is da er een aparte woofer bij is ... kbedoel ja :S ... kheb liever mooi stereo monitors met een bereik van 45hz tot 20 khz dan, snap je?

geeft veel mooier beeld, zeker vo te producen ... alé ja is mijn mening é

verder is alles er op en er aan ... zorg ook dat je voor XLR kan gaan ( die zitte ook op die syrincs ) , het zou namelijk zonde zijn om na aanschaf van zo een set te beginne sukkelen met CINCH ... u see

grtz B!

en als je toch liever mijn idee volgt om in stereo zowel woofer als tweeter te hebbe vo die prijsklasse kan ik altij KrK rp 8 aanraden, die heb ik zelf, klinken uitstekend en dus ook diep (45hz) ... zijn design maar kosten wel voor 2 actieve samen 700€

ciao!

Spliffsnatcher

Legacy Member
Als je het echt serieus meent zijn monitors een goede aankoop, anders kan je perfekt gewone hifi speakers gebruiken maar monteer ze dan horizontaal ipv vertikaal. Met de hoge tonen aan de uiteinden en de lage tonen in het midden.

uiteraard zoals bij monitors ook niet verder dan een dikke meter van je oren, je wilt geen reflectie maar rechtstreeks geluid.

En u hoofddoel zou in de eerste plaats de aanschaf van een geluidsmeter moeten zijn 60euro ongeveer. MAW de plek waar je de opstelling maakt zou een perfect vlak moeten zijn (op de grafiek niet de muren natuurlijk). dus hou u eerst bezig met wat geluidsfysica en ga met desnoods een micro na waar de grote fouten zitten en corigeer die met je EQ, zo ga je al veel meer bereiken dan zomaar een paar monitors te kopen om ze dan vervolgens in een ruimte te gebruiken waar hun aankoopwaarde toch niets waard is.

ComputerVISTA

Legacy Member
Spliffsnatcher zei:
Als je het echt serieus meent zijn monitors een goede aankoop, anders kan je perfekt gewone hifi speakers gebruiken maar monteer ze dan horizontaal ipv vertikaal. Met de hoge tonen aan de uiteinden en de lage tonen in het midden.

Monitoren zijn monitoren en geen hifispeakers. Monitoren zijn bedoeld om een zo realistisch mogelijk beeld te geven en een zeer neutrale klank, dat zijn hifi speakers niet. Wat de opstelling van de speakers betreft moet je zelf maar zoeken en kan je niet worden voorgknauwd hoe jij het moet doen. 't is niet omdat ge dat in sommige studio's zo ziet liggen dat dat voor die kamer en die acoustiek ook zo moet.

De meeste doordeweekse hifi speakers zijn dus absoluut onbruikbaar voor dat doeleinde daar ze veel te gekleurd klinken.

Voor ge begint met wat zit die uit zen nek te kletsen, ik ben zelf klanktechnieker en klets niet uit men nek (heb dat al genoeg meegemaakt N/O natuurlijk)

uiteraard zoals bij monitors ook niet verder dan een dikke meter van je oren, je wilt geen reflectie maar rechtstreeks geluid.

Idem als hierboven, hangt van ruimte tot ruimte af en daar dat eerder een slaapkamer of iets dergelijks zal zijn met veel hoeken en kanten van kasten en bureau's zal je er zo ie zo niet vanonder kunnen dat er reflectie zal zijn van alle kanten. Zet ze in elk geval niet in een hoek of vlak tegen een muur want das pas reflectie en hoorneffecten oproepen die je al zeker niet wilt.

En u hoofddoel zou in de eerste plaats de aanschaf van een geluidsmeter moeten zijn 60euro ongeveer. MAW de plek waar je de opstelling maakt zou een perfect vlak moeten zijn (op de grafiek niet de muren natuurlijk). dus hou u eerst bezig met wat geluidsfysica en ga met desnoods een micro na waar de grote fouten zitten en corigeer die met je EQ, zo ga je al veel meer bereiken dan zomaar een paar monitors te kopen om ze dan vervolgens in een ruimte te gebruiken waar hun aankoopwaarde toch niets waard is.

Eerder voor gevorderden, niet? ;)

Imo beter een deftige monitor te kopen waar je al kan beginnen met een neutrale sound en van daar eventueel verder te gaan dan liggen knoeien aan een EQ om crappy hifiketen speakertjes deftig te laten klinken.


persoonlijk: Ik zou eerder kijken voor fullrange monitoren waar geen extra sub bij zit want velen vergeten dat de lage bas en subklanken ook stereo (kunnen) zijn.

TRFluffy

Legacy Member
awel ja @ Basta, da was wat ik bedoelde, die heeft 1 subwoofer ipv 2 keer stereobass...
ma idd voor de rest zal die wel beter klinken dan m'n behringertjes... ma voor de prijs da die kosten zijn dat goeie bakjes. Heb nu 't beste bewijs gehad met m'n laatste track... ik had die eerst volledig gemaakt op m'n koptelefoon... uren en uren tweaking... en dan toch maar op m'n single monitor ff beluisterd... 5 minuten later was het goed...

(mijn rechtertweeter is kapot gegaan, wss door kabels te veranderen terwijl versterker nog aanstond :( "pets pets", dusja, er hangt nu nog maar 1 monitor aan. RMA procedure is al gestart, in de loop van de week wss allebei opsturen)

ReVoXBuNnY

Legacy Member
Nadeel van een subwoofer is ook dat je het probleem faseverschuivingen introduceert... Hierdoor kan je in extreme gevalle bijvoorbeeld zelfs het verschil tussen een barpiano en een vleugel niet meer horen...

Om nog niet te beginnen van het orkest dat zich opeens een halve meter verplaatst als de contrabassen beginnen :S

Subwoofers zijn eigenlijk maar lapmiddeltjes... die de laatste jaren serieus gehyped zijn met al dat HTgedoe.

Vriendelijke Groet

saidloyens

Legacy Member
Ok bedankt allemaal voor de reacties..

Kdenk dat ik dan toch voor de Behringer Truth B-2031A ga gaan want het producen is voor mij toch het belangrijkste...

Thorens

Legacy Member
saidloyens zei:
Kdenk dat ik dan toch voor de Behringer Truth B-2031A ga gaan want het producen is voor mij toch het belangrijkste...
Vreemde conclusie. De Behringer Truth is goed maar als ik jouw budget zie heb je véél betere keuzes voorhanden.

Desperatozz

Legacy Member
Thorens zei:
als ik jouw budget zie heb je véél betere keuzes voorhanden.

500 per actieve monitor ... idd dan wel ja

500 voor pakketje (250 per monitor) ... bwoa ... dan zit ge met die behringers al goe ze

die reveals en de betere genelecs zijn al uitgesloten alleszins

Thorens

Legacy Member
Tannoy Reveal Active (de vorige versie, nog steeds beschikbaar) zit op €250/stuk. Perfect in het budget, lijkt me :)

saidloyens

Legacy Member
Kunt ge mij es n link geven van die Tannoys van 250/stuk want ik vind heel uiteenloopende prijzen..(500/stuk, 199/2 stuks, ...)

saidloyens

Legacy Member
Ik heb het budget voor die Tannoys te kopen maar verschilt die qua kwaliteit veel van die Alesis MKII M1 ? Want als het niet zo'n groot verschil gak toch liever voor die Alesis..

The Entity

Legacy Member
'k heb Phonic P8A studio monitors staan
ze zijn ook zeker aan te raden

vrij neutraal en klinken zeer zuiver.

TheCrow7

Legacy Member
Ik dacht dat die monitors van Event Electronics ook vrij goed waren. Zelf nog niet gehoord.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan