Spliffsnatcher zei:
Als je het echt serieus meent zijn monitors een goede aankoop, anders kan je perfekt gewone hifi speakers gebruiken maar monteer ze dan horizontaal ipv vertikaal. Met de hoge tonen aan de uiteinden en de lage tonen in het midden.
Monitoren zijn monitoren en geen hifispeakers. Monitoren zijn bedoeld om een zo realistisch mogelijk beeld te geven en een zeer neutrale klank, dat zijn hifi speakers niet. Wat de opstelling van de speakers betreft moet je zelf maar zoeken en kan je niet worden voorgknauwd hoe jij het moet doen. 't is niet omdat ge dat in sommige studio's zo ziet liggen dat dat voor die kamer en die acoustiek ook zo moet.
De meeste doordeweekse hifi speakers zijn dus absoluut onbruikbaar voor dat doeleinde daar ze veel te gekleurd klinken.
Voor ge begint met wat zit die uit zen nek te kletsen, ik ben zelf klanktechnieker en klets niet uit men nek (heb dat al genoeg meegemaakt N/O natuurlijk)
uiteraard zoals bij monitors ook niet verder dan een dikke meter van je oren, je wilt geen reflectie maar rechtstreeks geluid.
Idem als hierboven, hangt van ruimte tot ruimte af en daar dat eerder een slaapkamer of iets dergelijks zal zijn met veel hoeken en kanten van kasten en bureau's zal je er zo ie zo niet vanonder kunnen dat er reflectie zal zijn van alle kanten. Zet ze in elk geval niet in een hoek of vlak tegen een muur want das pas reflectie en hoorneffecten oproepen die je al zeker niet wilt.
En u hoofddoel zou in de eerste plaats de aanschaf van een geluidsmeter moeten zijn 60euro ongeveer. MAW de plek waar je de opstelling maakt zou een perfect vlak moeten zijn (op de grafiek niet de muren natuurlijk). dus hou u eerst bezig met wat geluidsfysica en ga met desnoods een micro na waar de grote fouten zitten en corigeer die met je EQ, zo ga je al veel meer bereiken dan zomaar een paar monitors te kopen om ze dan vervolgens in een ruimte te gebruiken waar hun aankoopwaarde toch niets waard is.
Eerder voor gevorderden, niet?
Imo beter een deftige monitor te kopen waar je al kan beginnen met een neutrale sound en van daar eventueel verder te gaan dan liggen knoeien aan een EQ om crappy hifiketen speakertjes deftig te laten klinken.
persoonlijk: Ik zou eerder kijken voor fullrange monitoren waar geen extra sub bij zit want velen vergeten dat de lage bas en subklanken ook stereo (kunnen) zijn.