Archief - Het grote DJ/Audio-vragen topic! Deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Insomnasia

Legacy Member
Sabam vraagje: al mijn muziek is legaal aangekocht via itunes/beatport/... en ik draai timecode. Nu is dit wel VDJ (jaja I know) en gebruik ik vinyls waardoor ik geen DJ-licentie nodig heb. Echter zijn er daar geen originele cd's van te koop. Enkel downloadable. Moest ik eens draaien met CDJ's als er geen TT's staan en ik krijg controle met die "origineel gedownloade cd" ben ik dan in mijn recht of zou ik dan in het bezit van een licentie moeten zijn?

MrZodiac

Legacy Member
Insomnasia zei:
Sabam vraagje: al mijn muziek is legaal aangekocht via itunes/beatport/... en ik draai timecode. Nu is dit wel VDJ (jaja I know) en gebruik ik vinyls waardoor ik geen DJ-licentie nodig heb. Echter zijn er daar geen originele cd's van te koop. Enkel downloadable. Moest ik eens draaien met CDJ's als er geen TT's staan en ik krijg controle met die "origineel gedownloade cd" ben ik dan in mijn recht of zou ik dan in het bezit van een licentie moeten zijn?

is toch te vinden via google?

De wet op het auteursrecht stelt dat je van een originele muziekopname één kopie mag maken. Die kopie is enkel toegestaan voor eigen gebruik. Dj’s mogen dus niet zomaar gekopieerde cd’s of mp3-bestanden voor hun publiek draaien.

Wie enkel met originele platen, cd’s of legale mp3-bestanden draait is in orde met de wet.

Speel je kopieën, bijv. van op een laptop, dan is een dj-licentie verplicht. Die koop je bij Sabam en is strikt persoonlijk. Illegale downloads of kopies van een cd met kopiëerbeveiliging zijn ook met een dj-licentie verboden.

Bron: Dj-licentie: draaien zonder zorgen

edit: in het kort: je mag enkel draaien met orig aangekochte CD's, MP3's en/of vinyls, voor al de rest heb je een DJ licentie nodig. Ook de legaal aangekochte mp3's die je op CD zet. En hoe kan je een Originele CD download?? lijkt me onmogelijk, je kan enkel de mp3's (of wav's) downloaden en deze op CD branden. Dan val je weer in de categorie "backup kopie", met de daarbij horende gevolgen.

nog een interessante link omtrent deze materie: http://www.fuifpunt.be/nieuws_item.cfm?id=159

deathsythe

Legacy Member
Therapy zei:
Maar bij timecode verandertde mp3 toch niet van drager?

timecode is dan ook perfect mogelijk, het is via gedownloade mp3's, van uw HDD naar een CD zetten dat een dj licentie nodig heeft.

althans dat veronderstel ik, ik draai niet buitenshuis dus ik weet het niet :)

MrZodiac

Legacy Member
deathsythe zei:
timecode is dan ook perfect mogelijk, het is via gedownloade mp3's, van uw HDD naar een CD zetten dat een dj licentie nodig heeft.

althans dat veronderstel ik, ik draai niet buitenshuis dus ik weet het niet :)

Klopt. Met je origineel aangekochte mp3's mag je gewoon draaien.


Maar echt waterdicht is het allemaal toch niet. Ik stel me zelf nog steeds vragen zoals:

1. Wat met gekregen promo's (krijg er wekelijks wel een deel) en free tracks.
2. Hoe kunnen ze in godsnaam zien dat er iets gekopieerd is van de ene schijf naar de andere (lijkt me onmogelijk) en wat bij een PC crash etc...

Dat zijn de zaken waar ik me echt sterke vragen om stel.

deathsythe

Legacy Member
punt 2 kunnen ze gewoon niet controleren, daarom dat sabam ronduit belachelijk is.

Als je rechtstreeks op een USB stick/SD kaart download, kunnen ze je niets maken infeite.

profound

Legacy Member
Sabam, lol....
Mensen van sabam mogen trouwens uw pc ni aanraken/vinylbag niet controleren/cd's niet controleren/ .... als gij da ni wilt eh. Als gij effectief toestemming geeft moge ze da wel uiteraard. Maar zonder toestemming is alleen de politie gemachtigd om zoiets te doen, dusja...

aXl_

Legacy Member
MrZodiac zei:
Klopt. Met je origineel aangekochte mp3's mag je gewoon draaien.


Maar echt waterdicht is het allemaal toch niet. Ik stel me zelf nog steeds vragen zoals:

1. Wat met gekregen promo's (krijg er wekelijks wel een deel) en free tracks.
Als je die dingen speelt vanaf de drager waarop je ze hebt gekregen lijkt mij er niets aan de hand. Willen ze dat verifiëren dan moeten ze gewoon contact opnemen met degene die de promo's verspreidt.

2. Hoe kunnen ze in godsnaam zien dat er iets gekopieerd is van de ene schijf naar de andere (lijkt me onmogelijk) en wat bij een PC crash etc...

Dat zijn de zaken waar ik me echt sterke vragen om stel.

In theorie zou je kunnen kijken naar dingen zoals de timestamp van een bestand maar in de praktijk kan je niet echt nagaan of je nu, op de hd zelf, dat bestand nog gekopieerd hebt. Vergeet niet dat je gewoon kopies voor eigen gebruik mag maken he. Om je in te dekken tegen een pc-crash mag je je mp3's kopieren naar een 2de drager, cd's of DVD's. Dat valt gewoon onder de thuiskopie.

Liquigi

Legacy Member

Unilever

Legacy Member
Hoi,

Is er iemand die mij een goed mengpaneel kan voorstellen? Ik ken er nagenoeg niet veel van. Het zou dienen voor Reggae/dub/dnb/dubstep.

Vereisten:

- 3 bands low-mid-high eq
- Kill switches per eq
- 3 kanaals
- mogelijkheid tot effecten aan te sturen (echo, delay)

Mijn budget ligt rond de €200 nieuw of 2dehands.

Alvast bedankt!

Brecht_

Legacy Member
Unilever zei:
Hoi,

Is er iemand die mij een goed mengpaneel kan voorstellen? Ik ken er nagenoeg niet veel van. Het zou dienen voor Reggae/dub/dnb/dubstep.

Vereisten:

- 3 bands low-mid-high eq
- Kill switches per eq
- 3 kanaals
- mogelijkheid tot effecten aan te sturen (echo, delay)

Mijn budget ligt rond de €200 nieuw of 2dehands.

Alvast bedankt!

Mengpaneel of midi-controller (om met de pc te draaien)?Als het over een midi-controller gaat zijn de 2 modellen die boven u post staan waarschijnlijk wel goed.

Unilever

Legacy Member
Brecht_ zei:
Mengpaneel of midi-controller (om met de pc te draaien)?Als het over een midi-controller gaat zijn de 2 modellen die boven u post staan waarschijnlijk wel goed.

Het gaat om een mengpaneel waar ik 2 platenspelers en eventueel nog een cd/mp3 speler wil op aansluiten.

Ik heb hier een bcd3000 staan. Die is goed qua functies, maar aangezien ik meestal met platen zal draaien en geen laptop heb is dit niet echt handig ;)

Therapy

Legacy Member
Als het 2 kanalen mag zijn: A&H Xone:22. De 3-kanaals versie is helaas pak duurder. :(

Unilever

Legacy Member
Therapy zei:
Als het 2 kanalen mag zijn: A&H Xone:22. De 3-kanaals versie is helaas pak duurder. :(

Ziet er goed uit, dat is zowat de richting waar ik naartoe wil, maar deze heeft geen kill switches en 3 kanalen zou toch handiger zijn!

deathsythe

Legacy Member
er zitten effecten op de rmx 40 en nog wat extra aansluitingen.

Unilever

Legacy Member
Wel eigenlijk hoeven er op het mengpaneel zelf geen effecten te zitten, ik zou wel analoge effecten willen aansluiten en aansturen op de mixer.

Eigenlijk wil ik een reggae preamp nabootsen met een mixer, x over, en wat effecten. Liever zou ik een preamp kopen, maar dat geld heb ik er op dit moment niet voor over(€+-1500).

Unilever

Legacy Member
Ik weet dat mijn budget wat te weinig is, maar ik heb momenteel al over de €3000 euro uitgegeven om mijn eigen sound system te maken dus ik moet even mijn prioriteiten stellen. Ik zal eens 2dehands kijken naar zo een Ecler.

Brecht_

Legacy Member
ik weet niet precies wat je met kill switches bedoelt,maar de eq pots op de xone 22 zijn wel volledige kill
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan