Robust² zei:
Woah, stevige reply dus ik ga ook in stukken antwoorden
Ik had gewoon kunnen zeggen: KTM is het beste! Maar dat komt bekrompen over, geen enkel merk is het beste. Keuze van merk/model is puur subjectief.

Mensen rijden gewoon met wat ze persoonlijk beter/leuker vinden. Gelukkig is het geen eenheidsworst en heeft elk merk zowat zijn sterke en minder sterke punten in elk segment.
Robust² zei:
Akkoord, de volgende wordt sowieso een Europeaan hier hoor. Gaat alleen nog eventjes duren voor ik genoeg heb gespaard om iets te kopen dat de moeite waard is om te upgraden.
Om maar een klein voorbeeld te geven: ik heb ondertussen betere blokken en stalen remleidingen zitten op m'n SV, wat een pack beter is dan stock maar dat komt nog niet in de buurt van het gevoel dat die Duke heeft. Nu, ergens kan ik dat ook niet verwachten want de mijne was maar half zo duur

(hoewel ik ook vermoed dat er nog iets mee mis is eigenlijk, maar da's een andere kwestie)
Een Europeaan is dan ook meer gericht richting performance. En performance wil niet alleen PK's zeggen. Beter remgerief en ophanging zijn imo belangrijker en voegen meer toe aan het rijplezier. Uw SV is ook een ouder type he, dus je kan geen gelijkaardig remgedrag gaan verwachten door enkel remleidingen en blokjes.
Robust² zei:
Yeah de meesten zijn er wel fan van, maar ik heb dat ding hier nu ook gewoon staan omdat ik hem 'krijg' atm, ik weet niet of ik er zelf ooit een had gekocht dus ik ben minder positief bevooroordeeld dan de meeste eigenaren

Ik heb er enkel korte stukjes mee gereden tot nu toe en omdat de zithouding en motorkarakter zo enorm anders zijn dan het gerief waar ik tot nu toe mee heb gereden, voel ik me er enorm onwennig nog op waardoor ik moeilijk kan oordelen over rijplezier tot nu toe. Zal wel beteren eens ik er eens wat langer mee kan spelen.
Goh, de duke staat bij mij ook niet echt op mijn lijstje hoor. Ik zou het ook niet zien zitten om daar geld tegenaan te gooien. Lijkt me nochtans wel een leuke speelfiets. Maar dan zou ik eerder een SMC of 690enduro kopen. Hangt er vanaf wat het doel van de aankoop is. Voor gewoon stadsverkeer en comfortabel redelijk wat afstand te doen lijkt het mij wel een ideale en leuke motor. Misschien help het om wat agressiever te rijden?
Robust² zei:
Zoals je wel al gemerkt hebt, ben ik zelf ook niet vies van wat sleutel of aftermarket onderdelen hoor
Als je zoekt naar problemen lees je natuurlijk altijd de slechtste gevallen en niet van al degene die zorgeloos rondrijden, dus mijn beeld is mss wat verkeerd maar als ik lees dat sommigen de oplossing voor die rocker arms dan maar zien als ze elke keer tesamen met de kleppen te vervangen, dan moet ik toch eens raar kijken

(zoals gezegd zijn dat wss enkelingen en zijn die lagers idd al veranderd sindsdien)
Je leest idd enkel de schrikwekkende gevallen. Ook weet je niet hoe die motor onderhouden en hoe ermee gereden is. Meestal wordt zo'n 690 constant naar de redline getrokken en wordt er hard op het blok geremd. Doe dat met eender welke motor en je krijgt meer slijtage...zeker bij een mono. Als je leest op die fora zie je ook dat er sjarels van dealers tussenzitten. Dat er een geupdate onderdeel is van die rockers liegt er natuurlijk niet om, er was een slechte batch van die dingen...
Robust² zei:
Ik heb met m'n SV ook wel gemerkt hoe aangenaam het is om een enthousiaste community te hebben, ik denk dat die zelfs nog een pak groter is dan bij KTM's gezien de prijs en populariteit. Over ALLES is er wel informatie te vinden en er is ENORM veel aftermarket gedoe voor. Voor iemand die graag wat prutst aan z'n motor is dat hemels imo! Zo kan je met wat sleutelwerk je Jap ook wat spannender maken he, enkel voor een lagere instapkost
Ik weet niet precies waarom maar elke Jap waar ik op heb gezeten voelde goed aan, maar ook te...gewoon. Ik krijg daar geen 'wauw' gevoel op.

Het gaat niet enkel om puur PK's, een motor moet leven onder mijn gat.... Dat heb ik niet bij een Jap, die 'klik' is er niet. Komt waarschijnlijk door die veel gebruikte 4cil in combinatie met het alu frame. Dat geeft een veel stijver en soepel gevoel. Een chromy frame heeft meer flex en in combinatie met een koppelrijke twin geeft die mij meer rijplezier. Heb met een Z1000 (die voorvork was miserabel :/ ), gixxer 750, fireblade en mijn r6 gereden. (geen ervaring dus met een SV) Niets mis mee, gaat evengoed hard. Maar de thrill zit er niet in. Die motoren geven (mij) pas echt rijplezier als het veeeel te hard gaat. Trackday stijl dus. Voor straatgebruik niet mijn ding.

Al moet ik toegeven dat een VTR SP1/2 mij dan wel weer aanspreekt, komt wss door die V-twin.
Heb tegenwoordig ook liefst iets wendbaar, sportief maar toch comfortabel voor lange ritten. Zelfs de SDR was niet naar mijn zin door het gebrek aan comfort. Ding reed fantastisch goed, als het hard ging. Bij normale snelheden was ik geradbraakt na een dagje rijden. Bij mijn huidige moto stap ik na 500+km zonder fysieke pijn af, de mentale vermoeidheid is wel groter omdat het een grotere moto is, maar ik zie er niet meer tegenop om lange afstanden te doen.
Als ik afstap voel ik mij altijd beter dan wanneer ik erop stapte, en dat moet er zijn. Dat gevoel van voldoening maar toch de honger om meer.

Bij de SDR was het na lange ritten meer een gevoel van 'ik wil in mijne zetel kruipen want alles doet pijn...' En dan zit je na een paar 100km's meer met frustratie dan wat anders.
Een pluspunt is ook dat ik niet meer naar slechte wegen moet kijken. Een klinkerbaan bvb is nu leuk om op te rijden terwijl het met een gemiddelde straatmoto irritant is.

ook heb ik meer vrijheid over het soort weg ik volg. Wat bochtjes nemen en wheelies maken gevolgd door een beetje offroad zonder me zorgen te maken of ik erdoor kom vergroot alleen maar het plezier. Het is niet de mooiste in zijn klasse maar de keuze enkel en alleen af laten hangen van de looks doe ik niet (meer), het maximale rijplezier is veel belangrijker en je ziet toch niets van de moto als je eropzit. De hooligan mentalitiet van het LC8 blok gekoppeld aan rijcomfort is gewoon puur plezier. En zo'n buffel op zijn achterwiel zetten blijft ook elke keer impressionant.

Ook zijn de ergo's als je rechtstaat gewoon perfect. Het nodigt gewoon uit om staand te rijden, zelfs op de weg. Wat ik ook wel amuzant vind om te doen.
Noem mij 1 merk dat vergelijkbaar rijplezier en vrijheid bied in dezelfde prijsklasse als mijn 950...dat is er voor mij gewoon niet.
Zelfde voor het SM of touring straatmoto. De 690 is gewoon de meest performante mono (en dat wil je dus met een SM) en de SMT heeft weer diezelfde, onwijs leuke, LC8. Ik zie geen reden om bij andere merken te gaan kijken. Voor mij persoonlijk zijn het prijs/kwaliteit/plezier de beste keuzes. Dat ik dan wat moet sleutelen neem ik er graag bij, dat is tenslotte ook een hobby.
Moest ik naar het SS segment gaan shoppen zou ik wel eerst bij een ander merk gaan kijken, dat zouden testritten moeten uitwijzen. Maar ik zou 9/10 met een Europeaan blijven rijden.
En uiteindelijk gaan de SSjes allemaal even hard rond op een circuit, de verschillen zijn echt minmaal te noemen...dat merkt een gemiddelde straatrijder niet eens. (Ik dus ook niet!)
Het segment waar ik het liefste mee rij duwt mij gewoon richting KTM. Dat ze er op gebied van techniek zo aantrekkelijk uitzien maakt de keuze des te gemakkelijk.
Robust² zei:
Zelf zou ik voor m'n volgende naar Triumph (Speed & Street), Aprilia (Tuono V4) en KTM (SMT, SD) kijken (en mogelijk Ducati Streetfighter, maar in mindere mate). Sowieso een stapje omhoog van de Japanners, maar atm nog niet betaalbaar. Ik denk dat ik sowieso al blij mag zijn dat ik als student rijdt met wat ik heb
Dat zeker en vast, de SV zal ook wel leuk rijden. Er hangt dan ook een twin onder.
