Archief - De Grote Biertopic - Deel 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Dennoman

Legacy Member
Bontus zei:
Heb de drie extreme hops van Delhaize aangeschaft. Weinig geld voor zo'n leuke IPA's.
Moet nog proeven maar de eerste reacties op ratebeer zien er goed uit.
Zit oa ook Sorachi Ace hop bij, die nu ook in de nieuwe Duvel Tripel hop zit.
Volgend jaar Nieuw-Zeelandse bij Moortgat?
Indeed. Het zouden etiketbieren zijn van de Mikkeller single hops. Heb ze ook in de koelkast staan nu, en eergisteren de Sorachi Ace gedronken. Nee, het blijft niet mijn favorete hop. Des te enthousiaster voor Citra en Columbus :)

Bontus

Legacy Member
Dennoman zei:
Indeed. Het zouden etiketbieren zijn van de Mikkeller single hops. Heb ze ook in de koelkast staan nu, en eergisteren de Sorachi Ace gedronken. Nee, het blijft niet mijn favorete hop. Des te enthousiaster voor Citra en Columbus :)
Volgens een recensie van Joris Pattyn van de Columbus, zou hij toch wat verschillend zijn dan de Mikkeller single hop Columbus.
Natuurlijk gaan die bieren lijken op elkaar, zelfde hopprofiel, zelfde brouwerij, maisschema zal redelijk vergelijkbaar zijn, bitterheid en kleur gaan vergelijkbaar zijn.
Grootste verschil kan door de gist of de moutbasis gemaakt worden. Maar zal waarschijnlijk een typische IPA gist zijn, dus ik denk dat enkel de mout zal verschillen.
Die van Delhaize zijn met Munich mout voor de kleurmout, denk dat Mikkeller veel meer Pale Ale mout zal gebruiken.

Inspector Monkfish

Legacy Member
Bedankt voor de tips. Ik heb de Columbus en de Citra nog gevonden in mijn Delhaize.

Dennoman

Legacy Member
Inspector Monkfish zei:
Bedankt voor de tips. Ik heb de Columbus en de Citra nog gevonden in mijn Delhaize.
Als er iemand nog moet hebben: familie van mij werkt in onze lokale grote Delhaize en daar stond alles nog met HO-PEN. Zelfs de oude nog. Laat iets weten via PM of zo als het u moest interesseren :)

Inspector Monkfish

Legacy Member
Goed om te weten, thanks :) Ik ga dit weekend eens in onze grotere Delhaize gaan kijken voor de derde fles en dan gaan we er ééntje openen hé.

ElMañana

Legacy Member
Iemand nog tips in de genre van Pannepot, Pannepeut, Vicaris Generaal?
Drie van mijn zowat favoriete bieren ondertussen.

Ben bijna door mijn lijstje heen. Paar verschrikkelijke dingen gedronken (voor mij persoonlijk). Paar hele goeie ook wel.

Alles van Brouwerij de La Seine vond ik echt niet lekker. Alles van de Dolle Brouwers was top, net als de Struysse, behalve Black Albert (helemaal niet m'n ding).

Nog tips?

EDIT: Reeds geproefd dus met eigen opinie:

Black Albert - Niet m'n ding
Pannepot - TOP
Pannepeut - Net minder TOP, maar nog steeds erg goed
Tsjeeses - Voor mij het beste van allemaal
Vicaris Generaal - Erg goed
Dulle Teve - Bij de betere blonde die ik al gedronken heb
Lichtergems Blond
Zinnebier - Niet lekker
Taras Boulba - Verschrikkelijk slecht

bludgeoned

Legacy Member
ElMañana zei:
Iemand nog tips in de genre van Pannepot, Pannepeut, Vicaris Generaal?
Drie van mijn zowat favoriete bieren ondertussen.

Ben bijna door mijn lijstje heen. Paar verschrikkelijke dingen gedronken (voor mij persoonlijk). Paar hele goeie ook wel.

Alles van Brouwerij de La Seine vond ik echt niet lekker. Alles van de Dolle Brouwers was top, net als de Struysse, behalve Black Albert (helemaal niet m'n ding).

Nog tips?

EDIT: Reeds geproefd dus met eigen opinie:

Black Albert - Niet m'n ding
Pannepot - TOP
Pannepeut - Net minder TOP, maar nog steeds erg goed
Tsjeeses - Voor mij het beste van allemaal
Vicaris Generaal - Erg goed
Dulle Teve - Bij de betere blonde die ik al gedronken heb
Lichtergems Blond
Zinnebier - Niet lekker
Taras Boulba - Verschrikkelijk slecht
De La Senne zijn nochtans mijn favoriete brouwers. Weinigen die het in België kunnen om met relatief weinig alcohol zo veel smaak te brengen.

ElMañana

Legacy Member
bludgeoned zei:
De La Senne zijn nochtans mijn favoriete brouwers. Weinigen die het in België kunnen om met relatief weinig alcohol zo veel smaak te brengen.

Heb er natuurlijk ook maar 2 geprobeerd hé. Kan ook door mijn selectie zijn. Taras Boulba vond ik echt niet te drinken.

bludgeoned

Legacy Member
ElMañana zei:
Heb er natuurlijk ook maar 2 geprobeerd hé. Kan ook door mijn selectie zijn. Taras Boulba vond ik echt niet te drinken.
Meeste van hun bieren zijn nogal hoppig en bitter.
Uit jouw lijstje vind ik de Tsjeeses een van de mindere, om maar te zeggen hoezeer smaken verschillen.

Noctilucus

Legacy Member
ElMañana zei:
Iemand nog tips in de genre van Pannepot, Pannepeut, Vicaris Generaal?
Drie van mijn zowat favoriete bieren ondertussen.

Ben bijna door mijn lijstje heen. Paar verschrikkelijke dingen gedronken (voor mij persoonlijk). Paar hele goeie ook wel.

Alles van Brouwerij de La Seine vond ik echt niet lekker. Alles van de Dolle Brouwers was top, net als de Struysse, behalve Black Albert (helemaal niet m'n ding).

Nog tips?

EDIT: Reeds geproefd dus met eigen opinie:

Black Albert - Niet m'n ding
Pannepot - TOP
Pannepeut - Net minder TOP, maar nog steeds erg goed
Tsjeeses - Voor mij het beste van allemaal
Vicaris Generaal - Erg goed
Dulle Teve - Bij de betere blonde die ik al gedronken heb
Lichtergems Blond
Zinnebier - Niet lekker
Taras Boulba - Verschrikkelijk slecht

Reinaert Grand Cru
Nostradamus
Troubadour Obscura
Abbaye des Rocs Brune: wel iets meer kruiden dan de bieren die je noemde
Bon Secours Brune: iets aan de alcoholische kant
Equinox: de la Senne, maar iets totaal anders dan Zinnebier of Taras Boulba. Ik meen me vaag te herinneren dat Equinox hernoemd is, maar ik kom er niet direct op...
t Gaverhopke den Twaalf: wel met het nieuwe etiket met een grote "12" op; het oudere brouwsel is doodgewoon zuur
Hofblues: wat rokeriger
Adriaen Brouwer Dark Gold
Vlaamsche Leeuw Donker

bludgeoned

Legacy Member
Noctilucus zei:
Reinaert Grand Cru
Nostradamus
Troubadour Obscura
Abbaye des Rocs Brune: wel iets meer kruiden dan de bieren die je noemde
Bon Secours Brune: iets aan de alcoholische kant
Equinox: de la Senne, maar iets totaal anders dan Zinnebier of Taras Boulba. Ik meen me vaag te herinneren dat Equinox hernoemd is, maar ik kom er niet direct op...
t Gaverhopke den Twaalf: wel met het nieuwe etiket met een grote "12" op; het oudere brouwsel is doodgewoon zuur
Hofblues: wat rokeriger
Adriaen Brouwer Dark Gold
Vlaamsche Leeuw Donker
Zwarte piet.
Abbaye des Rocs zou je inderdaad moeten bevallen.

Dennoman

Legacy Member
Ik snap persoonlijk ook niet hoe je zot kan zijn van Tsjeeses. Saai, duf moutprofiel, heb mijn flesjes zo snel mogelijk verpatst nadat ik het voor de eerste keer proefde. De porto en bourbonversies zijn iets beter, maar niet veel. Om maar te laten zien dat Struise bij mij zware hits en missers scoort. Het lijkt erop dat je fan bent van mout en zoetigheid. Best het eerder tussen de traditionele donkere Belgische bieren zoeken dus.

Noctilucus

Legacy Member
bludgeoned zei:
Zwarte piet.
Abbaye des Rocs zou je inderdaad moeten bevallen.

Juist, Zwarte Piet was het.

Iets anders, over zoet en moutig gesproken, Beker 9 lijkt me ook wel wat in die richting te gaan, al is het geen zo'n kanon als Tsjeeses.

Dennoman

Legacy Member
Hoe staat het nog op biervlak jongens? Gisteren de bierkelder nog eens wat herschikt:

581900_10152667283585710_127812776_n.jpg


Zaterdag nog eens naar Struise :)

n9ne

Legacy Member
Nice.

Ergens interessant leesmateriaal te vinden voor een beginner? Ik heb de vorige pagina es gelezen en versta er al de helft niet van, haha. Moet morgen sowieso naar de drankencentrale, kan dan evengoed al wat biertjes meebrengen.

bludgeoned

Legacy Member
ElMañana zei:
Kan je daar iets gaan doen of enkel kopen? Geven ze daar een uitleg ofzo?
Ze geven uitleg, maar veel hangt af in welke staat je ze aantreft.
Laatste jaren hebben ze mijn sympathie toch wat verloren. Amerikaanse prijzen vragen, bieren brouwen die zogezegd altijd het beste is wat ze ooit gebrouwen hebben die dan toch tegenvallen.
Zijn ook niet goedkoper dan in een drankenhandel, dus daarvoor hoef je het ook niet te doen, maar dat is bij veel brouwers wel het geval.
Dus of het echt de moeite is om hen speciaal te bezoeken durf ik niet zeggen, tenzij je in de buurt bent.

Dennoman

Legacy Member
bludgeoned zei:
Ze geven uitleg, maar veel hangt af in welke staat je ze aantreft.
Laatste jaren hebben ze mijn sympathie toch wat verloren. Amerikaanse prijzen vragen, bieren brouwen die zogezegd altijd het beste is wat ze ooit gebrouwen hebben die dan toch tegenvallen.
Zijn ook niet goedkoper dan in een drankenhandel, dus daarvoor hoef je het ook niet te doen, maar dat is bij veel brouwers wel het geval.
Dus of het echt de moeite is om hen speciaal te bezoeken durf ik niet zeggen, tenzij je in de buurt bent.
Nee, qua communicatie en puur economisch zijn het enorme knoeiers. Geen wonder dat de horeca het massaal beu begint te worden. Ik vind echter dat ze de beste bieren van het moment brouwen in ons land, dus zal ik hen niet snel afvallig zijn voor die eenvoudige reden :)

Nu, toegegeven, ze mogen fameus uit hun pijp komen dit jaar, hopelijk met de beloofde resterende Black Damnations en Black Albert-varianten.

bludgeoned

Legacy Member
Dennoman zei:
Nee, qua communicatie en puur economisch zijn het enorme knoeiers. Geen wonder dat de horeca het massaal beu begint te worden. Ik vind echter dat ze de beste bieren van het moment brouwen in ons land, dus zal ik hen niet snel afvallig zijn voor die eenvoudige reden :)

Nu, toegegeven, ze mogen fameus uit hun pijp komen dit jaar, hopelijk met de beloofde resterende Black Damnations en Black Albert-varianten.
Zo brouwen absoluut nog fantastische bieren, maar dan vooral hun vaste gamma (Pannepot/peut, Black Albert,...)
Maar heb net iets meer sympathie voor andere brouwers.

Bontus

Legacy Member
Zou graag eens wat feedback krijgen op eigen brouwsels.
Wie wat proefervaring heeft en graag eens wil recenseren laat het eens weten hier of in PM.

Heb 2 recepten die redelijk succesvol zijn:
- Een tripel van 8%
- Een stout van 9%

Het is moeilijk om deze bieren zelf te beoordelen. Van andere zou ik graag horen wat zij vinden van die bieren (met de stijl in het achterhoofd).
Bijvoorbeeld: te donker voor een tripel, te bitter voor een tripel, te kruidig voor een tripel...

Weet nog niet hoe ik flesjes kan verdelen, met de post opsturen is niet zo'n goed plan denk ik.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan